Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Rijbewijs halen in Californie met J1-Visum
-
- Amerika-ontdekker
Rijbewijs halen in Californie met J1-Visum
Hoi iedereen!
Ik ga in Oktober voor minstens één jaar naar San Francisco om daar als au pair te gaan werken. Als alles bevalt kan het eventueel naar 2 jaar verlengd worden, maar dat weet ik dus nog niet.
Nu heb ik in Nederland al wel aardig wat rijlessen gehad en ben ik twee keer opgeweest voor mijn praktijk examen, maar jammer genoeg ben ik gezakt. Ik heb op het moment geen geld om nog een keer op te gaan en bij de familie waar ik heen ga heb ik eigenlijk geen rijbewijs nodig. Maar voor mezelf vind ik het toch wel handig om eventueel een keertje ergens anders heen te zijn, zonder altijd afhankelijk te zijn van anderen.
Ik weet dat een Amerikaans rijbewijs niet geldig is in Nederland, maar het gaat me er nu vooral om dat ik daar kan rijden. Ik heb ook al wat op internet opgezocht, maar kon niets specifieks vinden.
Hopelijk kan iemand mij verder helpen.
Ik ga in Oktober voor minstens één jaar naar San Francisco om daar als au pair te gaan werken. Als alles bevalt kan het eventueel naar 2 jaar verlengd worden, maar dat weet ik dus nog niet.
Nu heb ik in Nederland al wel aardig wat rijlessen gehad en ben ik twee keer opgeweest voor mijn praktijk examen, maar jammer genoeg ben ik gezakt. Ik heb op het moment geen geld om nog een keer op te gaan en bij de familie waar ik heen ga heb ik eigenlijk geen rijbewijs nodig. Maar voor mezelf vind ik het toch wel handig om eventueel een keertje ergens anders heen te zijn, zonder altijd afhankelijk te zijn van anderen.
Ik weet dat een Amerikaans rijbewijs niet geldig is in Nederland, maar het gaat me er nu vooral om dat ik daar kan rijden. Ik heb ook al wat op internet opgezocht, maar kon niets specifieks vinden.
Hopelijk kan iemand mij verder helpen.
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Rijbewijs halen in Californie met J1-Visum
Volgens mij kan dat gewoon maar ik weet niet de precieze stappen. Echter je rijbewijs zal geldig zijn voor de lengte van je visum.
Op een J-1 visum kan het. Ga naar de Social Security Office, haal daar een brief dat je niet eligible voor een Social Security nummer. Ga daarna naar de DMV met je paspoort, DS-2019, en brief, en een auto waar mee je mag rijden... Zeg dat je examen wil doen, rij een blokje rond, en tada daar heb je jouw rijbewijs
.

9 maanden per jaar in Fort Collins, CO, 3 maanden per jaar in Nederland.
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Oh ja zo was het 

-
- Amerika-expert
Er komt ook een schriftelijk examen bij, dat je maar beter serieus kunt nemen (zie http://www.dmv.ca.gov/pubs/hdbk/driver_handbook_toc.htm): een aantal details zijn net wat anders dan in NL en je zult dat toch moeten weten. Houd er ook rekening mee dat het vaak lang duurt voordat de DMV je verblijfsstatus geverifieerd heeft, en dat je tot die tijd opgezadeld wordt met een vodje papier als tijdelijk rijbewijs.
Gr., Flipje
Gr., Flipje
Behalve dan als je wel een SSN krijgt met je J1, wat je krijgt als je au pair bent. Volg gewoon de stappen op de DMV site http://www.dmv.ca.gov/dl/dl_info.htm#two500 en dan komt het vast helemaal goed!1250 schreef:Op een J-1 visum kan het. Ga naar de Social Security Office, haal daar een brief dat je niet eligible voor een Social Security nummer.
Heb je al gekeken op de internetsite van de DMV van de staat California? Zij zijn degenen die gaan over de rijbewijzen:
http://www.dmv.ca.gov/dl/dl_info.htm#two500
Edit: oeps sorry, beetje mosterd na de maaltijd, deze tip. Had dit bericht open staan een een paar uur later pas beantwoord, toen er inmiddels al allerlei reakties waren...
http://www.dmv.ca.gov/dl/dl_info.htm#two500
Edit: oeps sorry, beetje mosterd na de maaltijd, deze tip. Had dit bericht open staan een een paar uur later pas beantwoord, toen er inmiddels al allerlei reakties waren...
-
- Amerika-ontdekker
Dank jullie wel! Het zal dus wel moeten kunnen? Ik heb wel op de site van het DMV gekeken maar kon zo niet specifiek iets vinden over ja rijbewijs daar te halen, zonder dat ik in Nederland al een rijbewijs heb.
-
- Amerika-ontdekker
@ semjes, Ik krijg dus wel een ssn, omdat ik au pair ben?
Maar ik zou mijn rijbewijs daar dan toch wel makkelijk moeten kunnen halen? Tenminste ik hoor dat het daar altijd heel gemakkelijk is en aangezien ik hier in Nederland al twee keer opgeweest ben, moet het vast wel lukken. Alleen wel even wennen aan een automaat haha!
Maar ik zou mijn rijbewijs daar dan toch wel makkelijk moeten kunnen halen? Tenminste ik hoor dat het daar altijd heel gemakkelijk is en aangezien ik hier in Nederland al twee keer opgeweest ben, moet het vast wel lukken. Alleen wel even wennen aan een automaat haha!
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Niet alleen wennen aan de automaat, maar leren inschatten wat miles en feet zijn. 
En veel meer aandacht hebben voor cijfertjes (alcoholgehalte in bloed dat toegestaan is, aantal drankjes, remafstanden,...).

En veel meer aandacht hebben voor cijfertjes (alcoholgehalte in bloed dat toegestaan is, aantal drankjes, remafstanden,...).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Ja, de theorie moet je wel even goed bestuderen, maar als je dat een beetje serieus doet, dan is het geen probleem. Ik denk dat het grootste probleem het verkeer zelf is; dat is gewoon anders; er is veel meer afleiding langs de wegen, waardoor je essentiele borden sneller mist. Mijn examinator vroeg me steeds: "hoe hard mag je hier?". Ik kende de wijk waar ik doorheen moest rijden niet, dus dan is het toch ff opletten. De eerste keer ben ik trouwens gezakt
Had ff niet in de gaten dat de verkeersborden die wat verdekt stonden opgesteld bij het speciale verrichtingen-parcours ook daadwerkelijk bij dat parcours hoorden; ik twijfelde bij het zien van een (onzinnig) stopbord en remde toen iets te laat, zodat mijn voorwielen op de stopstreep stonden, in plaats van er achter. Het examen heeft welgeteld 3 minuten geduurd en ik was het parkeerterrein van de MVA(DMV) nog niet eens af 

-
- Amerika-expert
Dimona, wat was dat voor parcours? Ik heb mijn examen in SLC, UT gedaan en dat was echt supermakkelijk. Helft van de tijd was ik kwijt aan proberen een drukke weg over te steken en daarna was het een peuleschilletje om even rond te rijden in een rustige buurt. Enige wat me niet lukte was de U-turn, dat werd een 3point omdat de auto van de examinator flink groter was dan ik gewend was
Schriftelijk examen vond ik een lachertje omdat je je boek erbij mag gebruiken! Zo onzinnig, je zit toch ook niet met je boek op schoot in de auto?! Sommige dingen hoor je gewoon te weten als je de weg opgaat.

Schriftelijk examen vond ik een lachertje omdat je je boek erbij mag gebruiken! Zo onzinnig, je zit toch ook niet met je boek op schoot in de auto?! Sommige dingen hoor je gewoon te weten als je de weg opgaat.
In Maryland geen boek erbij hoor! En we moesten ook nog een drugs- en alcoholcursus + test doen bij een rijschool.
Het parcours ging om hellingproef, file parkeren en een bocht achteruit, that's all. Dat dacht ik althans, haha, want tussen de ene verrichting en de andere stond dus een vaag stopbord. Ze hadden het parcours omheind met van die grote plastic blokken en het bord stond achter die blokken. De tweede keer dat ik examen kwam doen, hadden ze die situatie veranderd, dus ik denk dat er meer mensen in verwarring waren.
Mijn theorie-examen verliep echt op z'n Amerikaans. Je kwam zo'n portacabin binnen waar allemaal mensen al bezig waren en daar kon je dan tussen gaan zitten, terwijl links en rechts van je mensen zitten te zuchten en te steunen en bij ieder fout antwoord "o no man!" roepen. Ongeveer halverwege liep mijn computer vast; toen moest ik op opnieuw beginnen op een andere computer (maar mijn tijd liep wel gewoon door
). Op een gegeven moment kwam er een Koreaan binnen die het examen in het Koreaans wilde doen. "Nee meneer, dat doen we sinds eergisteren niet meer; u moet maar even een tolk regelen." Ik kwam er zelf ook 1 dag voor het examen achter dat ze de dag ervoor het hele theorie-examen hadden aangepast, inclusief nieuw lesboek 
Het parcours ging om hellingproef, file parkeren en een bocht achteruit, that's all. Dat dacht ik althans, haha, want tussen de ene verrichting en de andere stond dus een vaag stopbord. Ze hadden het parcours omheind met van die grote plastic blokken en het bord stond achter die blokken. De tweede keer dat ik examen kwam doen, hadden ze die situatie veranderd, dus ik denk dat er meer mensen in verwarring waren.
Mijn theorie-examen verliep echt op z'n Amerikaans. Je kwam zo'n portacabin binnen waar allemaal mensen al bezig waren en daar kon je dan tussen gaan zitten, terwijl links en rechts van je mensen zitten te zuchten en te steunen en bij ieder fout antwoord "o no man!" roepen. Ongeveer halverwege liep mijn computer vast; toen moest ik op opnieuw beginnen op een andere computer (maar mijn tijd liep wel gewoon door

-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 10
Hoi Esther,
Leuk dat je als au-pair gaat werken! Ik heb dit zelf ook gedaan, ook in Calilfornia. Je krijgt inderdaad als au-pair op het J1-visum een SSN. Als je die binnen hebt kun je bij het DMV een afspraak maken voor de test. De theorie is inderdaad niet heel erg moeilijk als je in Nederland al op bent geweest (ik had inmiddels zo'n jaar mijn rijbewijs moet ik er wel bij zeggen), maar leer inderdaad wel de borden die anders zijn, en inderdaad bijvoorbeeld het alcoholgehalte dat je in je bloed mag hebben etc. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf niet zo heel goed geleerd had, een paar keer online zo'n test ingevuld. Heb het even terug gezocht, ik kreeg 38 vragen en mocht 6 fouten hebben. Ik had er 4, met een paar foutjes zoals de dingen die hierboven staan (borden, cijfertjes) en een enkele verkeerd begrepen. Apart een afspraak moeten maken voor de 'driving test'. Ter plekke moest je in je eigen auto buiten in een rij gaan staan wachten tot een instructor bij jou instapt. Ik was al een paar keer met mijn hostparents wezen oefenen, gelukkig hadden mijn ouders thuis ook een automaat dus viel dat nog wel mee. Plus ik houd wel van autorijden dus had de rest ook zo onder de knie. Ik heb zo'n tien minuten rond moeten rijden door een woonwijk, met als bijzondere verrichting een stukje achteruit rijden. Dat is dus niet te vergelijken met Nederland! Ik kan me herinneren ooit van een andere au-pair te hebben gehoord die ook geen NL rijbewijs had, het daar toch heeft kunnen halen. Hoe dat dan precies zit durf ik ook niet te zeggen.
In ieder geval veel plezier in San Francisco! Wanneer vertrek je? Ik heb ergens nog een waarbenjij online staan, mocht je het leuk vinden die te lezen moet je maar even een berichtje sturen.
Leuk dat je als au-pair gaat werken! Ik heb dit zelf ook gedaan, ook in Calilfornia. Je krijgt inderdaad als au-pair op het J1-visum een SSN. Als je die binnen hebt kun je bij het DMV een afspraak maken voor de test. De theorie is inderdaad niet heel erg moeilijk als je in Nederland al op bent geweest (ik had inmiddels zo'n jaar mijn rijbewijs moet ik er wel bij zeggen), maar leer inderdaad wel de borden die anders zijn, en inderdaad bijvoorbeeld het alcoholgehalte dat je in je bloed mag hebben etc. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf niet zo heel goed geleerd had, een paar keer online zo'n test ingevuld. Heb het even terug gezocht, ik kreeg 38 vragen en mocht 6 fouten hebben. Ik had er 4, met een paar foutjes zoals de dingen die hierboven staan (borden, cijfertjes) en een enkele verkeerd begrepen. Apart een afspraak moeten maken voor de 'driving test'. Ter plekke moest je in je eigen auto buiten in een rij gaan staan wachten tot een instructor bij jou instapt. Ik was al een paar keer met mijn hostparents wezen oefenen, gelukkig hadden mijn ouders thuis ook een automaat dus viel dat nog wel mee. Plus ik houd wel van autorijden dus had de rest ook zo onder de knie. Ik heb zo'n tien minuten rond moeten rijden door een woonwijk, met als bijzondere verrichting een stukje achteruit rijden. Dat is dus niet te vergelijken met Nederland! Ik kan me herinneren ooit van een andere au-pair te hebben gehoord die ook geen NL rijbewijs had, het daar toch heeft kunnen halen. Hoe dat dan precies zit durf ik ook niet te zeggen.
In ieder geval veel plezier in San Francisco! Wanneer vertrek je? Ik heb ergens nog een waarbenjij online staan, mocht je het leuk vinden die te lezen moet je maar even een berichtje sturen.

- goldenhills
- Amerika-expert
De meest handige volgorde lijkt me: 1) theorieboek bestuderen (staat online), 2) theorie halen, 3) learners permit aanvragen, 4) gastouders lief aankijken en wat oefenen, en 5) afrijden. Je moet een (verzekerde!) auto ter beschikking hebben om af te rijden, dus dat zal via het gastgezin moeten gaan. Zonder rijbewijs een auto huren wordt lastig 

-
- Amerika-expert
Dimona, da's wel een heel andere ervaring. Toen ik m'n theorie examen deed was dat gewoon in dezelfde ruimte met de balies enzo. Er stonden 2 of 3 computers in een hoekje en ik mocht gewoon m'n boek op schoot houden. Niet dat ik m'n boek bij me had want ik ging ervan uit dat het vergelijkbaar was met een Nederlands examen. En ik had ook nog eens m'n oudste zoon bij me (hij was toen 2 en zat netjes in de buggy te spelen) omdat ik nog niemand kende die kon oppassen.
Ik ga nu wel een beetje
maar ik vond mijn twee bezoekjes aan de MVA/DMV wel een van de meest boeiende ervaringen tot nu toe, haha. "Ons" kantoor ligt in een overwegend "zwart" deel van Maryland en er valt echt van alles te beleven. Mensen die onder de lidtekens zitten, mensen die hun hele levenswandel tegen je uit de doeken beginnen te doen, mensen die lopen te schelden, hele families die zich er tegenaan gaan bemoeien, echt het Amerika dat ik hier in onze keurige nette wijk niet tegenkom zeg maar 
Helaas zijn de wachttijden er dusdanig dat ik voor het verlengen van mijn rijbewijs toch maar naar een express-loket ga. Is ook wat dichterbij trouwens.

Helaas zijn de wachttijden er dusdanig dat ik voor het verlengen van mijn rijbewijs toch maar naar een express-loket ga. Is ook wat dichterbij trouwens.
Houdt de rekening mee dat het een behoorlijke tijd na het behalen kan duren voordat je het kaartje in handen hebt. Je krijgt wel een tijdelijke maar die moet regelmatig persoonlijk de DMV verlengd worden.
Ik ben in CA op een F-1 visum, in September vorig jaar rijexamen gedaan hier (had wel een Nederlandse die als ID zo ongeveer overal geaccepteerd werd, maar is nu toch wat makkelijker). Werd mij verteld dat het zo'n 3-6 maanden kon duren voordat ik het rijbewijs in de brievenbus kreeg, omdat mijn status bij INS gecheckt moest worden. Na 6 maanden heb ik eens gebeld, kon ik wat formulieren door faxen en een paar weken later had ik hem ook in huis.
Moraal van het verhaal: bel na een paar weken DMV op, fax de papieren door, en je bent klaar. Dus geen 6 maanden wachten zoals ze je vertellen!
En hier in CA trouwens geen boek bij het theorie examen. Ga voor de tijd even bij de DMV langs om het boekje met de regels op te halen, neem dat door, en je komt er zo doorheen.
Dennis
Ik ben in CA op een F-1 visum, in September vorig jaar rijexamen gedaan hier (had wel een Nederlandse die als ID zo ongeveer overal geaccepteerd werd, maar is nu toch wat makkelijker). Werd mij verteld dat het zo'n 3-6 maanden kon duren voordat ik het rijbewijs in de brievenbus kreeg, omdat mijn status bij INS gecheckt moest worden. Na 6 maanden heb ik eens gebeld, kon ik wat formulieren door faxen en een paar weken later had ik hem ook in huis.
Moraal van het verhaal: bel na een paar weken DMV op, fax de papieren door, en je bent klaar. Dus geen 6 maanden wachten zoals ze je vertellen!
En hier in CA trouwens geen boek bij het theorie examen. Ga voor de tijd even bij de DMV langs om het boekje met de regels op te halen, neem dat door, en je komt er zo doorheen.
Dennis
-
- Amerika-ontdekker
@Loes88 Lijkt me wel leuk om je waarbenjij.nu te lezen 
Dank jullie wel allemaal, ik zal er eens over mailen met het gastgezin waar ik naartoe ga en kijken wat zij ervan vinden

Dank jullie wel allemaal, ik zal er eens over mailen met het gastgezin waar ik naartoe ga en kijken wat zij ervan vinden

- goldenhills
- Amerika-expert
Het theorieboek staat online, inclusief PDF versie:
http://www.dmv.ca.gov/pubs/hdbk/driver_handbook_toc.htm
Je mag het boek inderdaad niet tijdens het examen gebruiken.
http://www.dmv.ca.gov/pubs/hdbk/driver_handbook_toc.htm
Je mag het boek inderdaad niet tijdens het examen gebruiken.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht