Pagina 1 van 2
Camper huren in Amerika niet zonder risico's
Geplaatst: 15 jun 2017, 22:36
door sil-yvon
Hoe kan een bedrijf als Travelhome (ANWB) campers blijven verhuren aan mensen met een B rijbewijs?
Sinds 2013 zijn de Europese rijbewijzen rechtsgeldig in Amerika, dus iemand die een camper rijdt zwaarder als 3500 kg is in overtreding! Natuurlijk heeft de verhuurmaatschappij een overeenkomst met de verzekering, maar die geldt niet voor politie! Als u betrokken raakt bij een ernstig ongeval en u hebt niet het juiste rijbewijs, bent u ten alle tijden aansprakelijk voor de gevolgschade!
Dit is wat de ANWB er zelf over schrijft!
Een rijbewijs B en het IRB zijn in de VS officieel niet geldig voor het besturen van een camper die zwaarder is dan 3500 kg. Er is een rijbewijs C1 (lichte vrachtwagens en campers t/m 7500 kg, datum invoering 19 januari 2013) of een rijbewijs C (vrachtwagens zwaarder dan 3500 kg) vereist. In de praktijk zal het rijbewijs B echter in de meeste gevallen wel geaccepteerd worden bij de meeste verhuurbedrijven en verzekeringsmaatschappijen. Er wordt dan mogelijk een aansprakelijkheidsrisico gelopen bij calamiteiten.
Met andere woorden, en speciaal de laatste zin, kan iemand aansprakelijk worden gesteld bij calamiteiten.....vooral als je met een niet geldig rijbewijs rijdt? Ook al hebben de verhuurmaatschappijen regels opgesteld met de verzekeringen, dit gaat namelijk over de schade aan de camper, maar wat als ik vervolgd ga worden door justitie en aansprakelijk word gesteld voor alle vervolgschade die geen betrekking heeft op de camper. (Die schade is immers gedekt) ben ik dan ook verzekerd? Zelfs zonder geldig rijbewijs?
Dit is inderdaad niet geheel zonder risico. Het B-rijbewijs is geschikt voor het besturen van voertuigen onder de 3500 kg. In veel staten wordt het B-rijbewijs door verhuurders, als een soort basis-rijbewijs gezien. In de VS is het maximaal toelaatbaar gewicht voor een basis-rijbewijs veel hoger. Daarom hebben veel verhuurders en verzekeringsmaatschappijen afspraken gemaakt over bestuurders met een B-rijbewijs. Daarin is afgesproken dat de verzekering wél dekking verleend bij schades, ondanks dat u juridisch bezien niet beschikt over een rijbewijs voor zwaarder dan 3500 kg. Het is belangrijk dat u zwart op wit krijgt dat u verzekerd bent ondanks uw “ongeschikte” rijbewijs.
Politie en Justitie kunnen dit soort afspraken niet maken. Voor strafrechtelijke afhandeling geldt dus dat u niet beschikt over het juiste rijbewijs. Dit kan bijvoorbeeld aan de orde zijn bij het veroorzaken van een ongeluk.
Op de site van de ANWB staat het volgende:
Bijzonderheden
Een rijbewijs B en het IRB zijn in de VS officieel niet geldig voor het besturen van een camper die zwaarder is dan 3500 kg. Er is een rijbewijs C1 (lichte vrachtwagens en campers t/m 7500 kg, datum invoering 19 januari 2013) of een rijbewijs C (vrachtwagens zwaarder dan 3500 kg) vereist. In de praktijk zal het rijbewijs B echter in de meeste gevallen wel geaccepteerd worden bij de meeste verhuurbedrijven en verzekeringsmaatschappijen. Er wordt dan mogelijk een aansprakelijkheidsrisico gelopen bij calamiteiten.
Bovenstaande informatie geldt voor Nederlands ingezetenen.
https://www.anwb.nl/vakantie/verenigde- ... documenten
Re: Camper huren in Amerika niet zonder risico's
Geplaatst: 16 jun 2017, 09:12
door goState
Een Amerikaans rijbewijs B (passenger car)
Aantal zitplaatsen 15
Max gewicht 26000 lbs
Class B: Any single vehicle with a GVW rating of more than 26,000 lbs.; any single vehicle with 3 or more axles, except any single 3-axle vehicle weighing less than 6,000 lbs.; any bus except a trailer bus; any farm labor vehicle; any 3 or more axle vehicle or vehicle with a GVW rating of more 26,000 lbs. towing another vehicle with a GVW rating of 10,000 lbs. or less; any motor home over 40 feet in length; any vehicle covered under Class C.
Re: Camper huren in Amerika niet zonder risico's
Geplaatst: 16 jun 2017, 10:15
door markro
@ sil-yvon: hartelijk welkom bij AllesAmerika en op dit forum.
Interessant openingsbericht. Heb jij zelf ervaring met het huren van een camper in de USA, een ongeval en vervolgschadeperikelen?
Re: Camper huren in Amerika niet zonder risico's
Geplaatst: 16 jun 2017, 12:57
door Frasi
goState schreef:Een Amerikaans rijbewijs B (passenger car)
Aantal zitplaatsen 15
Max gewicht 26000 lbs
Class B: Any single vehicle with a GVW rating of more than 26,000 lbs.; any single vehicle with 3 or more axles, except any single 3-axle vehicle weighing less than 6,000 lbs.; any bus except a trailer bus; any farm labor vehicle; any 3 or more axle vehicle or vehicle with a GVW rating of more 26,000 lbs. towing another vehicle with a GVW rating of 10,000 lbs. or less; any motor home over 40 feet in length; any vehicle covered under Class C.
Helaas niet zo relevant: ook in het buitenland mag je alleen voertuigen besturen waarvoor je gekwalificeerd bent. Dus volgens je Nederlandse (Europese) rijbewijs. Dus niet meer dan 9 personen in de auto en niet zwaarder dan 3500kg. De verhuurder kan/zal het je wel meegeven (de NL eisen niet exact kennende), maar bij problemen kom je in de echte problemen....
Re: Camper huren in Amerika niet zonder risico's
Geplaatst: 16 jun 2017, 13:50
door Bushmaster
De verhuurder kan/zal het je wel meegeven (de NL eisen niet exact kennende), maar bij problemen kom je in de echte problemen....
De verhuurder weet echt wel dat de Europeanen tot 3500kg mogen besturen.
Ik heb er wel eens over gecorrespondeerd met één der RV-verhuurders, kwam toen een verhaal uit dat er "speciale afspraken" waren met in ieder geval de verzekeringsmaatschappijen van de RV's over het wel/niet verzekert zijn. Ik heb hier echter nog nooit iets van op papier gezien, en feitelijk blijft het natuurlijk ook een wazig verhaal. NL B-rijbewijs is tot 3500kg, een gemiddelde RV in de US weegt veel meer dan dat.
Desondanks nemen duizenden Europeanen dit "risico" voor lief, (waaronder ik zelf). Ik kan me niet voorstellen dat er met een huur-RV nooit een ongeluk is geweest, waarbij ernstig letsel is toegebracht. Mocht dit echt een big issue zijn, dan waren de grote verhuurders al lang gestopt met de verhuur aan Europeanen.
Re: Camper huren in Amerika niet zonder risico's
Geplaatst: 16 jun 2017, 13:52
door Jacostar
De vraag is hier gerechtvaardigd lijkt me of hier sprake is van reëel risico of van een tot nu toe theoretisch risico...
Zolang er nooit iemand aansprakelijk is gesteld of op basis van een ongeldig rijbewijs een uitkering vd verzekering is geweigerd is er naar mijn idee sprake van een risico jazeker.. maar wel een theoretisch risico!
Alle partijen handhaven (in hun eigen belang anders verliezen ze een groot deel vd markt) de gemaakte afspraken. Hetgeen dit een theoretische discussie maakt. Een interessante ja, maar theoretische discussie.
Dus resteert er 1 essientiele vraag... heeft dit ooit plaatsgevonden?
Re: Camper huren in Amerika niet zonder risico's
Geplaatst: 16 jun 2017, 14:16
door roelb
Dit wordt continu geroepen, maar kan iemand mij vertellen waar dat in amerikaanse wetgeving staat? Tot op heden heeft niemand dit kunnen produceren. De USA is als ondertekenaar van het weense verdrag verplicht om jouw rijbewijs in ieder geval te accepteren voor de categorie zoals omschreven in verdrag (B = <=3500kg). Daarnaast staat het een land of staat natuurlijk vrij om jouw daarnaast nog ruimere bevoegdheden toe te kennen binnen hun grondgebied.
Dus ik ben benieuwd wat er in de wetgeving van de diverse staten staat over de 26000lbs grens en de erkenning van buitenlandse rijbewijzen.
Re: Camper huren in Amerika niet zonder risico's
Geplaatst: 16 jun 2017, 14:54
door heidem
Arizona als voorbeeld. Daar heb je de volgende omschrijvingen van A, B, C en D rijbewijzen:
1. Class A. A class A license is valid for operating either of the following:
(a) A motor vehicle that tows a vehicle with a gross vehicle weight rating of more than ten thousand pounds if the combined gross vehicle weight rating is twenty-six thousand one or more pounds.
(b) A vehicle that requires a class B, C or D license.
2. Class B. A class B license is valid for operating any of the following:
(a) A single motor vehicle with a gross vehicle weight rating of twenty-six thousand one or more pounds.
(b) A motor vehicle with a gross vehicle weight rating of twenty-six thousand one or more pounds that tows a vehicle with a gross vehicle weight rating of ten thousand pounds or less.
(c) A vehicle that requires a class C or D license for operation.
3. Class C. A class C license is valid for operating any of the following:
(a) A single motor vehicle with a gross vehicle weight rating of twenty-six thousand pounds or less.
(b) A motor vehicle with a gross vehicle weight rating of twenty-six thousand pounds or less that tows a vehicle with a gross vehicle weight rating of ten thousand pounds or less.
(c) A motor vehicle with a gross vehicle weight rating of twenty-six thousand pounds or less that tows a vehicle with a gross vehicle weight rating of more than ten thousand pounds, if the combined gross vehicle weight rating is less than twenty-six thousand one pounds.
(d) A vehicle that is required to be placarded for hazardous materials.
(e) A bus or school bus.
(f) A vehicle that requires a class D license for operation.
4. Class D. A class D license is valid for operating any of the following:
(a) A single motor vehicle with a gross vehicle weight rating of twenty-six thousand pounds or less, including an autocycle.
(b) A motor vehicle with a gross vehicle weight rating of twenty-six thousand pounds or less that tows a vehicle with a gross vehicle weight rating of ten thousand pounds or less.
(c) A motor vehicle with a gross vehicle weight rating of twenty-six thousand pounds or less that tows a vehicle with a gross vehicle weight rating of more than ten thousand pounds if the combined gross vehicle weight rating is less than twenty-six thousand one pounds.
(d) A motorized touring vehicle. For the purposes of this subdivision, "motorized touring vehicle" means a motor vehicle that is all of the following:
(i) Owned by a commercial entity.
(ii) Rented for use during a sightseeing tour that is guided by an employee of the commercial entity that rents the motor vehicle.
(iii) Designed to travel with three wheels on the ground.
(iv) Capable of a maximum speed of forty-five miles per hour.
A. Except as provided in subsection B, the following persons are exempt from licensing under this chapter:
(...)
3. A person who is a nonresident, who is at least sixteen years of age and who has in the person's immediate possession a valid driver license issued to the person in the person's home state or country while the person is operating a motor vehicle requiring a class D license.
4. A person who is a nonresident, who is at least eighteen years of age and who has in the person's immediate possession a valid commercial driver license or classified license that is issued to the person in the person's home state or country and that authorizes operation of a commercial motor vehicle while the person is operating a motor vehicle requiring a class A, B or C license in this state, except that the person must be licensed under this chapter before accepting employment from a resident of this state involving the operation of a motor vehicle requiring a class A, B or C license.
Een voertuig tot 26.000 lbs kan in Arizona dus worden bestuurd met een Nederlands rijbewijs categorie B. Voor zwaardere voertuigen die vallen onder klasses A, B of C heb je aan een Nederlands rijbewijs categorie B in Arizona dus niet genoeg.
Re: Camper huren in Amerika niet zonder risico's
Geplaatst: 16 jun 2017, 15:26
door babarage
dit staat op de site van Canadream. Helaas zoiets nog niet kunnen vinden in amerika:
Can I legally drive an RV in Canada with my regular German Driver's License?
Yes.CanaDream is a member of the Recreational Vehicle Rental Association of Canada (RVRAC).The RVRAC is a national organization dedicated to the growth and marketing of the RV rental and campground industry in Canada for the enjoyment of an outdoor lifestyle.
It has for many decades been the accepted position of our Insurance providers and licensing authorities that tourists with valid European Class B (passenger vehicle) driver's licenses may rent a motor home in Canada and will be considered authorized and legitimately qualified to operate the vehicle.
European guests with a valid license are able to legitimately rent and operate a motor home with the full confidence and knowledge of valid insurance coverage.
The members of the RVRAC maintain active auto rental / auto liability insurance for all vehicles in their respective fleets.For third-party liability, each member is required by applicable laws to maintain legal liability for bodily injury or property damage arising from the operation of its vehicles.Members satisfy this requirement by purchasing an insurance policy from an unaffiliated insurance carrier.Members also purchase and maintain excess liability coverage from an unaffiliated insurance carrier.The insurance providers to the RVRAC members are crown corporations and International Insurance groups that are well aware of Canadian and European licensing rules and for many decades have provided insurance coverage for European guests holding a valid license.
You can be assured when you confirm your rental with an RVRAC Member Company that you will receive a quality built, well maintained motorhome that is safe, easy, and comfortable to drive with your valid EU passenger vehicle license.
Re: Camper huren in Amerika niet zonder risico's
Geplaatst: 16 jun 2017, 16:48
door Trails
Hoe zit het in zo'n geval met de verantwoordelijkheid van de verhuurder?
Je moet tenslotte je rijbewijs laten zien en die bedrijven verhuren toch echt aan héél veel Europeanen.
Re: Camper huren in Amerika niet zonder risico's
Geplaatst: 16 jun 2017, 19:37
door goState
Voor alle duidelijkheid een Amerikaan met rijbewijs B kan motorvoertuig met max 15 zitplaatsen en 26000 lbs (11800 kg).
Weet uit ervaring als rijinstructeur dat Amerikanen gelegerd in Nederland/Duitsland bij omschrijving naar Europees rijbewijs de categorie B, C1, D1 krijgen.
Een voertuig tot 26.000 lbs kan in Arizona dus worden bestuurd met een Nederlands rijbewijs categorie B. Voor zwaardere voertuigen die vallen onder klasses A, B of C heb je aan een Nederlands rijbewijs categorie B in Arizona dus niet genoeg.
Het Europees rijbewijs zegt duidelijk B max 9 zitplaatsen en 3500 kg.
Je moet niet vergelijken wat een Amerikaan mag met zijn rijbewijs B, jij niet in ieder geval wettelijk.
Dat een verhuurder jouw een camper verhuurd is niet zijn verantwoordelijkheid. De verzekering zal wel dekking geven, maar strafrechtelijk zal het anders aflopen.
Re: Camper huren in Amerika niet zonder risico's
Geplaatst: 18 jun 2017, 20:37
door Janbren
Zag ditzelfde bericht op meerdere pagina's (extern) gepost/gekopieerd staan... Maar of Sil-vyon hier nu mee te maken heeft gehad?

Re: Camper huren in Amerika niet zonder risico's
Geplaatst: 18 jun 2017, 21:00
door Jacostar
En hoe waren daar de reacties?
Re: Camper huren in Amerika niet zonder risico's
Geplaatst: 19 jun 2017, 16:21
door Janbren
- Iemand die zegt al vaker discussie te hebben gehad Sil-yvon en er niet nog een keer aan gaat beginnen
- Qoute van Sil-yvon:
'Op de ANWB staat : Een rijbewijs B en het IRB zijn in de VS officieel niet geldig voor het besturen van een camper die zwaarder is dan 3500 kg. Er is een rijbewijs C1 (lichte vrachtwagens en campers t/m 7500 kg, datum invoering 19 januari 2013) of een rijbewijs C (vrachtwagens zwaarder dan 3500 kg) vereist. In de praktijk zal het rijbewijs B echter in de meeste gevallen wel geaccepteerd worden bij de meeste verhuurbedrijven en verzekeringsmaatschappijen. Er wordt dan mogelijk een aansprakelijkheidsrisico gelopen bij calamiteiten.' - Waarop weer iemand reageert dat IRB sowieso geen nut heeft in Amerika.
- Ander persoon die persoonlijk contact heeft gezocht met de ANWB, hier kwam de ANWB met het volgende antwoord/quote:
'Beste mevrouw ......,
Via ons klantfeedback formulier gaf u de volgende reactie:
Dit is wat de ANWB erover schrijft! Een rijbewijs B en het IRB zijn in de VS officieel niet geldig voor het besturen van een camper die zwaarder is dan 3500 kg. Er is een rijbewijs C1 (lichte vrachtwagens en campers t/m 7500 kg, datum invoering 19 januari 2013) of een rijbewijs C (vrachtwagens zwaarder dan 3500 kg) vereist. In de praktijk zal het rijbewijs B echter in de meeste gevallen wel geaccepteerd worden bij de meeste verhuurbedrijven en verzekeringsmaatschappijen. Er wordt dan mogelijk een aansprakelijkheidsrisico gelopen bij calamiteiten. Met andere woorden en speciaal de laatste zin kan iemand aansprakelijk worden gesteld bij calamiteiten.....vooral als je met een niet geldig rijbewijs rijd? Ook al hebben de verhuurmaatschappijen regels opgesteld met de verzekeringen dit gaat namelijk over de schade aan de camper maar wat als ik vervolgd ga worden door justitie en aansprakelijk word gesteld voor alle vervolgschade die geen betrekking heeft op de camper. ( Die schade is immers gedekt ) ben ik dan ook verzekert? Zelfs zonder geldig rijbewijs?
Als ik u goed begrijp wilt u met uw B-rijbewijs een camper zwaarder dan 3500kg huren.
Dit is inderdaad niet geheel zonder risico. Het B-rijbewijs is geschikt voor het besturen van voertuigen onder de 3500kg.
In veel staten wordt het B-rijbewijs door verhuurders, als een soort basis-rijbewijs gezien. In de VS is het maximaal toelaatbaar gewicht voor een basis-rijbewijs veel hoger. Daarom hebben veel verhuurders en verzekeringsmaatschappijen afspraken gemaakt over bestuurders met een B-rijbewijs. Daarin is afgesproken dat de verzekering wél dekking verleend bij schades ondanks dat u juridisch bezien niet beschikt over een rijbewijs voor zwaarder dan 3500 kg. Het is belangrijk dat u zwart op wit krijgt dat u verzekerd bent ondanks uw “ongeschikte” rijbewijs.
Politie en Justitie kunnen dit soort afspraken niet maken. Voor strafrechtelijke afhandeling geldt dus dat u niet beschikt over het juiste rijbewijs. Dit kan bijvoorbeeld aan de orde zijn bij het veroorzaken van een ongeluk.
Met vriendelijke groet,
ANWB Experts
Mevr. C.W. Vermaesen-Lutgert
Juridisch kenniscentrum
Postbus 93200
2509 BA Den Haag
http://www.anwb.nl/experts
http://www.anwb.nl/juridisch-advies
- en natuurlijk wat zorgelijke en besteed je tijd toch aan andere leuke dingen reacties
- en wat wel en niet mag via
https://www.dmv.ca.gov/portal/dmv/detai ... 8/dl648pt2
Re: Camper huren in Amerika niet zonder risico's
Geplaatst: 19 jun 2017, 16:57
door knaapje
Misschien even hier lezen:
viewtopic.php?f=30&t=65971&p=1080228#p1080228
of hier:
http://www.floridaforum.nl/showthread.p ... =rijbewijs
Met een officieel mailtje van de chief public affairs van de politie
Re: Camper huren in Amerika niet zonder risico's
Geplaatst: 19 jun 2017, 22:33
door Jacostar
Een hele hoop meningen en suggesties... maar nog steeds niemand die het heeft meegemaakt dat de verzekering niet uitkeerde.
Een zeer theoretische discussie en ik zal bijna zeggen onruststokerij.
Re: Camper huren in Amerika niet zonder risico's
Geplaatst: 19 jun 2017, 23:07
door roelb
Hou nu eens op met allerlei instanties en organisaties quoten. Hierboven staat een heel relevant citaat van @heidem, uit de wetgeving van de staat Arizona. En daar staat gewoon zwart op wit dat je in AZ met een buitenlands rijbewijs een voertuig tot 26000lbs mag besturen. Ik zou zeggen: Inventariseer voor elke staat wat er in de wet staat en herhaal niet de mening van anderen.
Nogmaals, het weense verdrag regelt de _mimimale_ wederzijdse erkenning van rijbewijzen. Maar het staat elk land (en in de US elke staat) vrij om ruimere bevoegdheden toe te kennen. AZ doet dat, en ik heb zo'n vermoeden dat in de meeste staten vrijwel letterlijk dezelfde tekst in de wetgeving staat.
Re: Camper huren in Amerika niet zonder risico's
Geplaatst: 19 jun 2017, 23:38
door heidem
Het lijkt echt per staat te wisselen. Voorbeelden van staten waar de 3500 kg weer in beeld komt:
Nevada
The following persons are exempt from license under the provisions of NRS 483.010 to 483.630, inclusive:
(...)
A nonresident who is at least 16 years of age and who has in his or her immediate possession a valid license issued to the person in his or her home state or country may drive a motor vehicle in this State of the type or class the person may operate in that home state or country.
Utah
A person may not drive a motor vehicle or an autocycle on a highway in this state unless the person is:
(...)
(e) a nonresident who is at least 18 years of age and who has in the nonresident's immediate possession a valid license certificate issued to the nonresident in the nonresident's home state or country if driving in the class or classes identified on the home state license certificate, except those persons referred to in Part 6, Drivers' License Compact, of this chapter;
Californië is wat minder concreet:
The following persons may operate a motor vehicle in this state without obtaining a driver’s license under this code:
(1) A nonresident over the age of 18 years having in his or her immediate possession a valid driver’s license issued by a foreign jurisdiction of which he or she is a resident, except as provided in Section 12505.
Re: Camper huren in Amerika niet zonder risico's
Geplaatst: 20 jun 2017, 00:45
door roelb
Kijk, echte informatie

. Toch bijzonder dat het zo wisselt, zelfs in Europa hebben we de wetgeving op dit gebied beter geharmoniseerd!
Overigens kun je ook deze teksten op twee manieren interpreteren. Het probleem is dat de typering en classificering van voertuigen daar anders is dan hier. De classificatie "personenwagen" geldt hier tot 3500kg, daar tot 18000lbs. De geciteerde wetteksten zijn niet eenduidig of er gekeken wordt naar de klasse van het voertuig, of naar de grenzen van gewicht zoals die zijn gedefinieerd door de uitgevende overheid. Lijkt me zeker een argument, aangezien in andere staten het dus wel expliciet wordt toegestaan en als ik de tekst van AZ lees dan wordt gewoon gesteld dat een basisrijbewijs voor een personenauto uit een ander land voldoende is voor een class D vehicle.
Maar goed, hier zou dus eigenlijk een club als de AAA of een brancheorganisatie in de camperbusiness voor moeten gaan lobbyen. Helderheid in de wetgeving lijkt me van belang voor dit soort toerisme.
Re: Camper huren in Amerika niet zonder risico's
Geplaatst: 21 jun 2017, 04:44
door Gast
sil-yvon schreef:Hoe kan een bedrijf als Travelhome (ANWB) campers blijven verhuren aan mensen met een B rijbewijs?
Sinds 2013 zijn de Europese rijbewijzen rechtsgeldig in Amerika, dus iemand die een camper rijdt zwaarder als 3500 kg is in overtreding! Natuurlijk heeft de verhuurmaatschappij een overeenkomst met de verzekering, maar die geldt niet voor politie! Als u betrokken raakt bij een ernstig ongeval en u hebt niet het juiste rijbewijs, bent u ten alle tijden aansprakelijk voor de gevolgschade!
https://www.anwb.nl/vakantie/verenigde- ... documenten
@Yvonne van den Berg: Begin je nu ook al op dit forum met die onzin uit te kramen? Ga aub lekker zelf genieten van je vakantie ipv elk forum en elke Facebook pagina over de USA te vervuilen met dit soort kreten en losse opmerkingen en onrust te zaaien.