Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis channed: Rondreis 14 dgn LA-LA

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
channed
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

Reis channed: Rondreis 14 dgn LA-LA

Bericht door channed »

Hallo allemaal,
Ik ben een rondreis aan het plannen van 2 weken, met ons gezin (mijn partner en ikzelf, en 2 kids van 12 jaar), met huurauto vanaf Los Angeles.
Het wordt onze eerste keer in de USA.
Om het ook leuk voor de kinderen te houden, willen we niet elke dag doorreizen, en proberen niet al te lange dagen in de auto te maken (alhoewel je niet om de afstanden in de VS heen kan natuurlijk :wink:)
Ik heb het volgende reisschema bedacht. Graag jullie mening of dit haalbaar is, misschien zie ik iets als 'USA leek' over het hoofd.

vr 5 augustus: directe vlucht AMS-LAX (aankomsttijd vlucht: 14.40 uur), ophalen huurauto en rijden via kustweg naar Santa Barbara (155 km, 2 uur rijden), 1 nacht in Santa Barbara
za 6 augustus: rijden via Big Sur naar San Francisco (510 km, 5 uur rijden), 3 nachten in San Francisco
zo 7 en ma 8 augustus: in San Francisco
di 9 augustus: rijden via Yosemite Park naar Mammoth Lakes (426 km, 5 uur rijden), 2 nachten in Mammoth Lakes
wo 10 augustus: omgeving Mammoth Lakes
do 11 augustus: rijden via Death Valley naar Las Vegas (540 km, 5,5 uur rijden)
vr 12 en za 13 augustus: Las Vegas
zo 14 augustus: rijden via Hoover Dam naar Williams (route 66), 2 nachten Williams (351 km, 3,5 uur rijden)
ma 15 augustus: Grand Canyon
di 16 augustus: rijden vanuit Williams naar LA/Anaheim, 3 nachten in Anaheim (684 km, 6,5 uur rijden)
wo 17 en do 18 augustus: LA / Hollywood
vr 19 augustus: rijden naar LA airport (53 km, 1 uur rijden), inleveren huurauto, en directe vlucht LAX-AMS (vertrektijd vlucht: 13.45)

https://goo.gl/maps/fmiG9iokKyB2

Sowieso heb ik 2 vragen:
- Is de route 120 door Yosemite NP, en vervolgens de 395 van Mammoth Lakes naar Death Valley 100% zeker open in de zomer?
- De afstanden/reistijden zijn berekend via Google maps, heeft iemand ervaring hiermee of dit inderdaad een beetje reëel is?

Alvast veel dank voor jullie reacties en kritische blik.
groeten,
Chantal
Doockles
Amerika-expert
Partner van: Pietro
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Rondreis 14 dgn LA-LA

Bericht door Doockles »

Hallo Chantal en welkom op het forum! :-)

Ik zal je route even in de vorm van-naar uitschrijven, dat maakt het wat overzichtelijker.

5/8: aankomst LA + verder rijden naar Santa Barbara
6/8: Santa Barbara - San Francisco
7/8: San Francisco
8/8: San Francisco
9/8: San Francisco - Mammoth Lakes (via Yosemite)
10/8: Mammoth Lakes
11/8: Mammoth Lakes - Las Vegas (via Death Valley)
12/8: Las Vegas
13/8: Las Vegas
14/8: Las Vegas - Williams
15/8: Williams (Grand Canyon bezoeken)
16/8: Williams - LA/Anaheim
17/8: LA/Anaheim
18/8: LA/Anaheim
19/8: terug naar huis

Op het eerste zicht lijk je wel héél weinig tijd te hebben voor Yosemite. Voor Yosemite moet je in de vallei zijn. Op je kaartje rijd je er nu gewoon langs. Om toch iets te kunnen doen in Yosemite heb je minstens 2 nachten en dus 1 volledige dag nodig. Van San Francisco naar Mammoth lakes is echt een hele lange trip: 5 uur rijden en dan heb je nog nergens gestopt. Ik zou dus zeker een overnachting in Yosemite zelf plannen en eigenlijk liefst 2.

Ook Mammoth Lakes - Las Vegas is een lange trip. Wij deden ooit Las Vegas - Lone Pine (iets kortere rit) en dat was voor mij toch het maximum. En dit was eigenlijk onze enige lange rijdag van de hele vakantie. Onderschat de afstanden niet. ;-) In jouw schema heb je - voor mij persoonlijk dan - toch wel teveel lange reisdagen zitten. Ik zou dan eerder dit doen: SF - Yosemite + Yosemite - Lone Pine + Lone Pine - Las Vegas. Dit zijn nog lange dagen, maar iets beter verdeeld.

Wat Williams betreft: dit is eens leuk om door te rijden, maar probeer toch aan de rim van de Grand Canyon zelf te zitten. Of desnoods in Tusayan. Van Williams naar de Grand Canyon is het toch nog een stukje rijden.

Met LA heb ik geen ervaring, maar ook de trip Williams - Anaheim lijkt me wel een serieuze afstand!

Nog over je vragen:
- Is de route 120 door Yosemite NP, en vervolgens de 395 van Mammoth Lakes naar Death Valley 100% zeker open in de zomer? -> Normaal wel, tenzij er bosbranden of flashfloods zouden zijn waardoor wegen afgesloten worden. Maar dat kan je op voorhand nooit weten. ;-)
- De afstanden/reistijden zijn berekend via Google maps, heeft iemand ervaring hiermee of dit inderdaad een beetje reëel is? -> Die tijden kloppen redelijk, maar dit zijn pure reistijden. Vergeet niet dat je ook nog dingen wil doen. Dat kost je altijd meer tijd dan je had gedacht. :-)

Al bij al heb ik het idee dat de route vooral rond de steden draait, maar dat is misschien een bewuste keuze? Het is ook moeilijk om in 14 dagen een "rondje" te maken. Beter was geweest om ergens anders terug naar huis te vertrekken, maar de vlucht ligt al vast neem ik aan?
Misschien kan je even aangeven waar jullie interesses liggen? Misschien kan je een nacht SF en Las Vegas "opofferen" voor wat meer tijd in Yosemite en de route van Grand Canyon naar LA?
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal »

Als je om 14:40 land dan ben je niet voor 17:00 weg met de huurwagen. Je zit dan midden in de spits, wat betekent dat je over de rit naar Santa Barbara best wel eens 4 uur kan gaan doen. Of dit wenselijk is direct na aankomst is maar de vraag.

Santa Barbara - SF op één dag is te ver. er zijn veel zaken te zien op deze route en daar wil je de tijd voor nemen. Je neemt dan toch ook de kustroute en niet de Interstate, dus moet je zonder stops rekenen op een uur of 8 rijden.

SF - Yosemite - Mammoth Lakes ? Op één dag ? Wanneer denken jullie dan Yosemite te bezoeken ? Daar heb je nagenoeg gene tijd voor. Een overnachting in of nabij het park is noodzakelijk.

Waarom 2 nachten Mammoth lakes ? Veel is daar niet te zien.

Mammoth lakes - Death valley - Vegas is ver voor één dag. In Death valley moet je een aantal sidetours maken om zaken te zien en dan ben je ook die dag al snel 8 uur aan het rijden.

Vegas heb je gepland op de duurste dagen, vrijdag en zaterdag. Je betaalt dan tot 3 maal de prijs voor een kamer ten opzichte van in de week.

Williams is niet de aangewezen locatie voor een bezoek aan de Grand Canyon, het park zelf of Tusayan is waar je wil zitten. Vanuit Williams ben je een uur tot 1,5 uur onderweg tot aan de Canyon. Een zonsondergang kun je dan vergeten.

GC- LA is ver voor één dag. Langsheen de route 66 zijn een aantal leuke plaatsjes voor een stop, maar dat is haasten als je naar LA wil.

Hollywood, Beverly Hills, Santa Monica bezoek je best niet vanuit Anaheim, dat ligt te ver er vandaan en door het verkeer kan je heel veel tijd nodig hebben om er te geraken.

Waarom zou de 120 en 395 in de zomer niet open zijn ? Uiteraard zijn die dan open, tenzij er een bosbrand woed, maar dat is onvoorspelbaar. Er is geen enkele weg in de wereld waar je 100% zeker van kan zijn dat hij open is.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
channed
Amerika-ontdekker

Re: Reis channed: Rondreis 14 dgn LA-LA

Bericht door channed »

Dank voor jullie reacties (voor dusver)!
Ik heb heel erg zitten puzzelen op SF - Yosemite-Las Vegas (maar 2 nachten beschikbaar), en op GC - LA (ook 2 nachten beschikbaar).
Daarom gekozen voor Mammoth Lakes en voor Williams. Omdat dan de bestemming voor de volgende dag (Las Vegas c.q. LA) ook haalbaar leek.
Nu zit ik door jullie reacties inderdaad weer erg te twijfelen om te vliegen AMS-SFO en LAX-AMS terug.
Weten jullie wat een gemiddelde toeslag is voor een huurauto als je deze op een andere plek retour brengt? In sommige landen is dat schrikbarend hoog, waardoor ze het juist afraden.
gr. Chantal
Doockles
Amerika-expert

Bericht door Doockles »

Heb even rondgeneusd op het forum naar gelijkaardige routes en hier nog een voorbeeld:

vr 5/8: aankomst LA
za 6/8: LA - Pismo Beach
zo 7/8: Pismo Beach - Monterey (desnoods deze dag ergens anders gebruiken en van Pismo Beach naar SF rijden)
ma 8/8: Monterey - San Francisco
di 9/8: San Francisco
wo 10/8: San Francisco - Yosemite
do 11/8: Yosemite
vr 12/8: Yosemite - Lone Pine
za 13/8: Lone Pine - Las Vegas (wel nog steeds in het weekend in Vegas - route omdraaien?)
zo 14/8: Las Vegas
ma 15/8: Las Vegas - Grand Canyon
di 16/8: Grand Canyon - Kingman
wo 17/8: Kingman - LA
do 18/8: LA
vr 19/8: terug naar huis

Iets meer natuur erbij, maar zonder San Francisco en kustroute:

vr 5/8: aankomst LA
za 6/8: LA - Kingman
zo 7/8: Kingman - Grand Canyon
ma 8/8: Grand Canyon
di 9/8: Grand Canyon - Page
wo 10/8: Page > Bryce
do 11/8: Bryce > Zion
vr 12/8: Zion (als je van wandelen houdt)
za 13/8: Zion > Las Vegas
zo 14/8: Las Vegas
ma 15/8: Las Vegas > Death Valley
di 16/8: Death Valley > LA
wo 17/8: LA
do 18/8: LA
vr 19/8: terug naar huis

Hangt er dus echt een beetje vanaf waar je interesses liggen, wat je wil doen. Beter iets minder doen dan te veel en te gehaast. :thumbup:
Doockles
Amerika-expert

Bericht door Doockles »

channed schreef:Nu zit ik door jullie reacties inderdaad weer erg te twijfelen om te vliegen AMS-SFO en LAX-AMS terug.
Weten jullie wat een gemiddelde toeslag is voor een huurauto als je deze op een andere plek retour brengt? In sommige landen is dat schrikbarend hoog, waardoor ze het juist afraden.
gr. Chantal
Ooooh, de vluchten liggen nog niet vast? Dàt is beter! :thumbup: In het zuidwesten heb je meestal geen drop-off kosten, maar dat zou je op voorhand perfect kunnen uitzoeken. Van Phoenix naar SF, van Phoenix naar Las Vegas, hebben wij nooit drop off kosten gehad. Soms is het ook kwestie van de juiste maatschappij te kiezen.

Ik zal het nog eens vragen: kan je eens aangeven waar jullie interesses liggen, wat must-sees zijn? Zo kunnen we veel gerichter advies geven. :-)

Voor een route met de hoogtepunten van het Zuidwesten op 14 dagen kan je eens naar onze eerste route uit 2008 kijken (zie link hieronder). Dit was van Phoenix naar San Francisco. Zonder kustroute en LA weliswaar. ;-)
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Tussen LA en SF betaal je geen drop off kosten en normaal gesproken ook niet tussen Las Vegas en SF of LA. De kust laten vallen is niet zo gek. Je zou ook in LA kunnen beginnen en in Las Vegas of Phoenix eindigen. De rondjes van Doockles zijn ook mooi.
Met zo weinig tijd is het wel verstandig om je overnachtingsplekken goed te kiezen, dus niet te ver van de parken af. Voor de GC zou ik dan in het park kijken. Je kunt dan 1 nacht in het park doen en de dag erna al een stuk richting LA rijden. Twee nachten Williams is echt niet handig.
Kijk eens in ons 2002-verslag voor een reis met onze kinderen (toen 7 en 9) voor bijvoorbeeld Yosemite.

Marianne
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal »

Tussen de staten Californië, Nevada en Arizona worden normaal nooit drop-off kosten gerekend.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
channed
Amerika-ontdekker

Bericht door channed »

Inderdaad liggen de vluchten nog niet vast (maar wil dat wel snel gaan doen, ik vrees dat de prijzen snel stijgen).
Onze voorkeur ligt op een goede mix tussen steden en natuur. San Francisco, Yosemite, Las Vegas en Grand Canyon zijn must-sees. En LA eigenlijk ook wel :)

Met dank voor jullie input, kom ik nu op het volgende rondje.

5/8: aankomst San Francisco airport, 3x overnachting in SF.
6/8 en 7/8: San Francisco
8/8: San Francisco-Yosemite NP, 2x overnachting in/nabij NP.
9/8: Yosemite NP
10/8: Yosemite NP-Lone Pine via Tioga Pass, 1x overnachting in Lone Pine
11/8: Lone Pine-Las Vegas via Death Valley, 3x overnachting in LV
12/8 en 13/8: Las Vegas
14/8 Las Vegas-Grand Canyon, 1x overnachting in GC
15/8 Grand Canyon-????, 1x overnachting aldaar
16/8 ??? - Los Angeles, 3x overnachting aldaar
17/8 en 18/8: LA
19/8: naar LAX airport

Beter zo?

Waar kan ik het beste overnachten op weg van GC naar LA? Misschien Kingman of Needles? Waar is het leukste om route-66 te zien?
Welke wijk in LA is handig en betaalbaar qua hotels?
Thanks maar weer!
Chantal
channed
Amerika-ontdekker

Bericht door channed »

Of als ik de route andersom zou doen, om het weekend in Vegas te vermijden, wordt het onderstaand (wo/do/vr i.p.v. do/vr/za) schema:

5/8: aankomst Los Angeles LAX airport, 3x overnachting in LA.
6/8 en 7/8: LA
8/8: Los Angeles - ?????, 1x overnachting aldaar
9/8: ??? - Grand Canyon, 1x overnachting in GC
10/8: Grand Canyon - Las Vegas, 3x overnachting in LV
11/8 en 12/8: Las Vegas
13/: Las Vegas-Lone Pine in Death Valley, 1x overnachting in Lone Pine
14/8 Lone Pine-Yosemite NP via Tioga Pass, 2x overnachting in/nabij NP
15/8 Yosemite NP
16/8 Yosemite NP-San Francisco, 3x overnachting in SF
17/8 en 18/8: San Francisco
19/8: naar SFO airport
beabert
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door beabert »

met maar 14 dagen voor het rondje zou ik geen 3 nachten La Vegas doen hoor .
Aanvliegen op San Fransisco en terug vanuit Phoenix.( Dan mis je Los Angeles..... weet niet of je naar Universal wilde?)
Hebben in 2014 dit rondje in 19 dagen gedaan . Is er een mogelijkheid om wat extra dagen bij elkaar te sprokkelen? Dan krijg je iets meer rust in je rondreis. Zeker met jullie kinderen.
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Je hebt volgens mij geen andere topics doorgelezen, want je schrijft het echt zo onhandig op.

5/8: aankomst Los Angeles LAX airport
6/8: LA
7/8: LA
8/8: Los Angeles - ?????
9/8: ??? - Grand Canyon
10/8: Grand Canyon - Las Vegas
11/8: Las Vegas
13/: Las Vegas-Lone Pine in Death Valley,
14/8 Lone Pine-Yosemite NP via Tioga Pass,
15/8 Yosemite NP
16/8 Yosemite NP-San Francisco
17/8: San Francisco
18/8: San Francisco

Kingman is prima.. je zou ook gewoon een lange rijdag zo ver mogelijk richting de GC kunnen maken. Gewoon vroeg vertrekken en je bent 's avonds in GCNP.

Lone Pine ligt niet IN death valley maar daarbuiten. Maar is een prima overnachtingsplek en het geeft je voldoende tijd om een goed beeld van Death Valley te krijgen.
Tussen de staten Californië, Nevada en Arizona worden normaal nooit drop-off kosten gerekend.
Ik heb het woordje normaal even onderstreept. Volgens mij waren er vorig jaar in de zomermaanden wel mensen die bij een cityverhuurder (dus niet op het vliegveld) een auto hadden gehuurd en wel dropoffkosten moesten betalen. Huur dus bij het vliegveld.

Maar in principe een prima route vind ik. Ik zou dus wel minimaal dag 8/8 al naar Williams of zelfs tot Grand Canyon Village rijden, anders heb je de dag erna ook niet zo heel veel tijd voor de GC.
Doockles
Amerika-expert

Bericht door Doockles »

Je schrijft dat je een goede mix wilt tussen steden en natuur, maar ik vind dat je route toch vooral op de steden focust. Nu is dat natuurlijk een beetje logisch omdat je in een route van 14 dagen keuzes moet maken. Je hebt nu een halve dag ongeveer voor de Grand Canyon, je rijdt door Death Valley en hebt 1 dag in Yosemite. De rest zijn steden. Maar op zich vind ik de route wel oké. Ik ben zelf alleen meer "fan" van de natuur ipv de steden in het Zuidwesten. ;-)

Ik zou in deze route persoonlijk een dag minder Las Vegas nemen en deze bij de Grand Canyon zetten.
Of je zou de dag kunnen behouden, maar dan een uitstap naar Valley of Fire doen of Red Rock Canyon om toch wat meer natuur te hebben.
Wil je echt veel meer natuur, dan zou je LA kunnen laten vallen, in Phoenix vertrekken en de natuur rond Page, Bryce en Zion meenemen. :-)
channed
Amerika-ontdekker

Bericht door channed »

Wederom bedankt allemaal. Ik heb inmiddels gekozen voor een route vanuit LA, eindigend in San Francisco.
Dit wordt het dan:

5/8: aankomst Los Angeles LAX airport
6/8: LA
7/8: LA
8/8: Los Angeles - Kingman
9/8: Kingman - Grand Canyon
10/8: Grand Canyon - Las Vegas
11/8: Las Vegas
13/: Las Vegas-Lone Pine via Death Valley
14/8 Lone Pine-Yosemite NP via Tioga Pass
15/8 Yosemite NP
16/8 Yosemite NP-San Francisco
17/8: San Francisco
18/8: San Francisco

In Las Vegas hebben we echt twee dagen nodig, maar ik wil dan wel een uitstapje naar Valley of Fire doen.
Inderdaad heb ik iets meer de focus op steden dan op natuur. Ik zit nog te twijfelen om inderdaad één dag stad in te ruilen voor natuur (door jullie opmerkingen). Dan zou ik liever een dag LA inruilen. Waar zou ik die dag het beste kunnen besteden, de Grand Canyon?

Super bedankt allemaal, ik heb veel aan jullie input gehad (en sorry voor mijn onhandigheid :wink:)!
Doockles
Amerika-expert

Bericht door Doockles »

Je zou die dag bij de Grand Canyon kunnen gebruiken, maar dan heb je natuurlijk maar 1 dag in LA. Ik veronderstel dat je ook naar Disneyland of Universal Studios wilt gaan? Dan zou ik die 2 dagen behouden.

De kans is groot dat je na deze reis nog eens terug wilt gaan. En dan zou je kunnen opteren voor een route met meer natuur. ;-)
Bijvoorbeeld: Grand Canyon, Monument Valley, Page, Bryce, Zion, eventueel de omgeving van Moab,...
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Al wil je geen pretpark doen, dan zou je evt dag 2 nog LA kunnen doen en bv later op de dag naar Barstow rijden en de volgende dag een wat langere rit naar de Grand Canyon. Maar dan heb je de dag erna nog wel de volle dag GC nodig, dus zoveel scheelt dat niet. Ik zou het eerlijk gezegd lekker zo laten als je het nu hebt.
Golo
Amerika-newbie

Bericht door Golo »

Mooi reisschema zo. Zou hem inderdaad zo laten!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Je zou een extra stop kunnen maken tussen Las Vegas en Yosemite. dat geeft je tijd voor een bezoek aan Bodie en bijvoorbeeld de Alabama Hills. Dat laatste is ook leuk voor de kidneren om even te klauteren tussen de rotsen. Iets meer tijd voor Yosemite is ook niet verkeerd, dan kun je eens gaan fietsen, raften, zwemmen etc. Er zijn leuke picknickplekken in het park, en veel leuke korte wandelingen. Kijk eens in ons 2004- en 2006-verslag voor onze ervaringen op dat stuk en in Yosemite met de kinderen.
Is er een reden dat je in SF begint en in LA eindigt? Mij lijkt eindigen in LA wel lekker, je kunt dan nog even aan het strand liggen als je geen zin meer hebt om nog iets te ondernemen.

Marianne
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Is er een reden dat je in SF begint en in LA eindigt? Mij lijkt eindigen in LA wel lekker, je kunt dan nog even aan het strand liggen als je geen zin meer hebt om nog iets te ondernemen.
Mis ik nou iets? Of schrijf je het nou zelf verkeerd op?
channed
Amerika-ontdekker

Bericht door channed »

Ik heb het schema omgedraaid, zodat we niet in het weekend in Las Vegas zijn (n.a.v. van de tips hier).
Ik ben helemaal tevreden zo, super bedankt, jullie hebben me echt geholpen!!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer