Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Reis Iridium: Advies San Francisco - Seattle
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 0
Reis Iridium: Advies San Francisco - Seattle
Dag allemaal,
Ik heb mij al even netjes voorgesteld in het ‘Nieuwe forumleden introductie’-topic.
In augustus 2017 wil ik met een vriend een rondreis maken door West-Amerika. Te starten in San Francisco, richting het oosten naar de National Parks (Yosemite, Sequoia, Grand Canyon, Zion e.d.). Daarna door naar Oregon en op 20 augustus in de plaats Madras aankomen om daar de zonsverduistering op 21 augustus 2017 mee te maken. De dag erna weer verder op pad.
Nu heb ik eerst gedacht om te starten en te eindigen in San Francisco. Alleen nu heb ik de route uitgetekend op de kaart en dan jaag je toch wel erg veel heen en weer, i.p.v. een efficiënte rondreis (lees: route die meer rond loopt) te maken. (Indien nodig kan ik dat concept ook wel posten)
Nu ben ik er toe gekomen om te starten in San Fransisco, daar een auto te huren en dan een route te volgen waarbij we via Zion uitkomen in Seattle. De duur van de reis zal ongeveer 18 dagen lang zijn (er is ruimte voor verlenging).
Kunnen jullie onderstaand schema bekijken en aangeven waar ik (volgens jullie ervaring en kennis) onlogische keuzes maak? Er ligt nog niks vast, maar na het lezen van verschillende boeken, reisverslagen van jullie en eigen inzicht een voorlopig schema gemaakt.
1. Aankomst San Fransisco
2. San Fransisco
3. San Fransisco - Sequoia National Park
4. Sequoia National Park - Grand Canyon National Park
5. REISDAG VAN 4 NAAR 6, locatie?
6. Grand Canyon National Park
7. Grand Canyon National Park - Zion National Park
8. Zion
9. Zion - Yosemite National Park
10. REISDAG VAN 8 NAAR 10, locatie?
11. Yosemite National Park - Lassen Volcanic
12. Lassen Volcanic - Crater Lake
13. Crater Lake - MADRAS
14. 21 AUGUSTUS 2017 ZONSVERDUISTERING
15. MADRAS – Mount Rainier National park
16. Mount Rainier National Park – Seattle
17. Seattle
18. Seattle vertrek
Bedankt voor het bekijken en meedenken!
/e Topictitel aangepast.
Ik heb mij al even netjes voorgesteld in het ‘Nieuwe forumleden introductie’-topic.
In augustus 2017 wil ik met een vriend een rondreis maken door West-Amerika. Te starten in San Francisco, richting het oosten naar de National Parks (Yosemite, Sequoia, Grand Canyon, Zion e.d.). Daarna door naar Oregon en op 20 augustus in de plaats Madras aankomen om daar de zonsverduistering op 21 augustus 2017 mee te maken. De dag erna weer verder op pad.
Nu heb ik eerst gedacht om te starten en te eindigen in San Francisco. Alleen nu heb ik de route uitgetekend op de kaart en dan jaag je toch wel erg veel heen en weer, i.p.v. een efficiënte rondreis (lees: route die meer rond loopt) te maken. (Indien nodig kan ik dat concept ook wel posten)
Nu ben ik er toe gekomen om te starten in San Fransisco, daar een auto te huren en dan een route te volgen waarbij we via Zion uitkomen in Seattle. De duur van de reis zal ongeveer 18 dagen lang zijn (er is ruimte voor verlenging).
Kunnen jullie onderstaand schema bekijken en aangeven waar ik (volgens jullie ervaring en kennis) onlogische keuzes maak? Er ligt nog niks vast, maar na het lezen van verschillende boeken, reisverslagen van jullie en eigen inzicht een voorlopig schema gemaakt.
2. San Fransisco
3. San Fransisco - Sequoia National Park
4. Sequoia National Park - Grand Canyon National Park
5. REISDAG VAN 4 NAAR 6, locatie?
6. Grand Canyon National Park
7. Grand Canyon National Park - Zion National Park
8. Zion
9. Zion - Yosemite National Park
10. REISDAG VAN 8 NAAR 10, locatie?
11. Yosemite National Park - Lassen Volcanic
12. Lassen Volcanic - Crater Lake
13. Crater Lake - MADRAS
14. 21 AUGUSTUS 2017 ZONSVERDUISTERING
15. MADRAS – Mount Rainier National park
16. Mount Rainier National Park – Seattle
17. Seattle
18. Seattle vertrek
Bedankt voor het bekijken en meedenken!
/e Topictitel aangepast.
Laatst gewijzigd door iridium op 01 mei 2016, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Reis Iridium: Advies San Francisco - Zion - Seattle
Hallo, welkom op het forum!
De route is veel te vol, je rijdt alleen maar en hebt geen tijd om iets te zien.
De rit van Sequoia naar de Grand Canyon en dan weer naar Yosemite is heel onlogisch; Sequoia en Yosemite liggen vlak bijelkaar. Kijk eens of starten in Las Vegas of Phoenix niet handiger is.
Verder mis je erg veel moois in de buurt zoals Bryce en Page.
Om een idee te krijgen van de tijd die je nodig hebt voor bijvoorbeeld het stuk Yosemite - Lassen - Crater Lake zie ons 2006-verslag.
Marianne
De route is veel te vol, je rijdt alleen maar en hebt geen tijd om iets te zien.
De rit van Sequoia naar de Grand Canyon en dan weer naar Yosemite is heel onlogisch; Sequoia en Yosemite liggen vlak bijelkaar. Kijk eens of starten in Las Vegas of Phoenix niet handiger is.
Verder mis je erg veel moois in de buurt zoals Bryce en Page.
Om een idee te krijgen van de tijd die je nodig hebt voor bijvoorbeeld het stuk Yosemite - Lassen - Crater Lake zie ons 2006-verslag.
Marianne
-
- Amerika-ontdekker
Re: Reis Iridium: Advies San Francisco - Zion - Seattle
Bedankt Marianne voor jouw reactie. Mooie verslagen van jullie reizen naar the States!
Ik snap ook waarom ik zo'n kromme route koos: Nu is volgens mij de Tioga Pass dicht, dus de routeplanners en kaarten zijn zo slim om mij er omheen te leiden.
Ik had al het idee dat dit meer een race-avontuur zou worden, je merkt al snel dat je veel wilt gaan zien. Voor dat je het weet krijg je bovenstaande planning...
Je moet ook niet alles in 1 reis willen zien.
Ik ga vandaag of morgen de route herzien, ik denk dat ik het gedeelte naar de Grand Canyon en Zion even weg laat, waarom zou ik dit niet over een aantal jaren bezoeken.
Ik snap ook waarom ik zo'n kromme route koos: Nu is volgens mij de Tioga Pass dicht, dus de routeplanners en kaarten zijn zo slim om mij er omheen te leiden.
Ik had al het idee dat dit meer een race-avontuur zou worden, je merkt al snel dat je veel wilt gaan zien. Voor dat je het weet krijg je bovenstaande planning...

Ik ga vandaag of morgen de route herzien, ik denk dat ik het gedeelte naar de Grand Canyon en Zion even weg laat, waarom zou ik dit niet over een aantal jaren bezoeken.
- PSVwally
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Re: Reis Iridium: Advies San Francisco - Seattle
In de route van hierboven zou ik dat ook schrappen en idd van SF, evt via Seki en Yosemite naar het noorden gaan als je naar Seattle wilt. Anders zou ik het bij een zuidwest route houden.
- Old Faithful
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 9
In een eerste reis, zeker van "maar" 18 dagen, zou ik Seki ook weglaten. Om het goed te doen heb je er minstens twee dagen voor nodig en het is met Yosemite toch een beetje dubbelop, zeker als de Mariposa Grove weer open is. Er zijn genoeg andere interessante dingen te zien, zelfs als je de reis tot het zuidwesten zou beperken.
Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,
Old Faithful
Old Faithful
-
- Amerika-ontdekker
Bedankt voor de opmerkingen en aanvullingen.
Aangezien de kans groot is dat ik Amerika vaker kan/ga bezoeken, heb ik mijn route herzien. Het belangrijkste voor mij persoonlijk is om de zonsverduistering op 21 augustus 2017 te kunnen zien in Oregon. Dus daarom heb ik Grand Canyon en Zion weg gelaten.
Nu heb ik het volgende op papier gezet:
2. San Fransisco (auto ophalen)
3. San Fransisco -> Yosemite
4. *Yosemite
5. *Yosemite
6. *Sequoia
7. *Kings Canyon of Mammoth Lakes
8.
9. ‘Lassen Volcanic
10. ‘Lassen Volcanic
11. ‘Crater Lake
12. ‘Crater Lake
13. ^Madras
14. ^21 AUGUSTUS 2017 ZONSVERDUISTERING
15. ^Mount Rainier National park
16. Seattle (auto inleveren)
17. Seattle vertrek
- De duur van de reis ligt niet vast. Er kunnen enkele dagen worden toegevoegd.
- De locaties met een teken ervoor (* ' en ^) wil ik vanuit een centraal gelegen plaats bezoeken. Zo hoef je geen uren te rijden.
- 8. heb ik open gelaten: Dit is een beste afstand. Wat raden jullie aan?
Bedankt!
Aangezien de kans groot is dat ik Amerika vaker kan/ga bezoeken, heb ik mijn route herzien. Het belangrijkste voor mij persoonlijk is om de zonsverduistering op 21 augustus 2017 te kunnen zien in Oregon. Dus daarom heb ik Grand Canyon en Zion weg gelaten.
Nu heb ik het volgende op papier gezet:
3. San Fransisco -> Yosemite
4. *Yosemite
5. *Yosemite
6. *Sequoia
7. *Kings Canyon of Mammoth Lakes
8.
9. ‘Lassen Volcanic
10. ‘Lassen Volcanic
11. ‘Crater Lake
12. ‘Crater Lake
13. ^Madras
17. Seattle vertrek
- De duur van de reis ligt niet vast. Er kunnen enkele dagen worden toegevoegd.
- De locaties met een teken ervoor (* ' en ^) wil ik vanuit een centraal gelegen plaats bezoeken. Zo hoef je geen uren te rijden.
- 8. heb ik open gelaten: Dit is een beste afstand. Wat raden jullie aan?
Bedankt!
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik zou vanuit SF eerst naar Sequoia/Kings Canyon gaan, en dan naar Yosemite. Op die manier kun je over de Tioga Pass rijden, en dan via Lake Tahoe richting Lassen (je kunt in GoogleMaps de route wel verschuiven naar de Tioga Pass/CA120) om de reistijd te zien).
Bedoel je dat je Lassen en Crater Lake vanuit hetzelfde punt wilt bezoeken? Dit leidt niet tot minder maar juist tot meer kilometers, je rijdt dan immers meerdere keren heen en weer. Idem voor Seki en Yosemite. Kies een gunstig gelegen locatie per park, dat betekent ook op tijd in het park (voor de drukte) en meer genieten van de rustige momenten in de parken. Wij bezochten in 2013 zowel Yosemite als Sequoia/Kings Canyon, zie ons verslag voor beide.
Is Oregon een must voor de zonsverduistering? Er zijn meer mogelijkheden natuurlijk. Of is Madras een plaats die bijzonder geschikt is? Wij plannen ook een reis dan, dus ik ben even benieuwd.
Marianne
Bedoel je dat je Lassen en Crater Lake vanuit hetzelfde punt wilt bezoeken? Dit leidt niet tot minder maar juist tot meer kilometers, je rijdt dan immers meerdere keren heen en weer. Idem voor Seki en Yosemite. Kies een gunstig gelegen locatie per park, dat betekent ook op tijd in het park (voor de drukte) en meer genieten van de rustige momenten in de parken. Wij bezochten in 2013 zowel Yosemite als Sequoia/Kings Canyon, zie ons verslag voor beide.
Is Oregon een must voor de zonsverduistering? Er zijn meer mogelijkheden natuurlijk. Of is Madras een plaats die bijzonder geschikt is? Wij plannen ook een reis dan, dus ik ben even benieuwd.

Marianne
-
- Amerika-ontdekker
@Marianne: Oregon is geen must om de verduistering te zien. De duur rondom het plaatsje Madras is 2:02 (twee minuut en twee seconden). Illinois en Kentucky hebben de langste verduistering: Daar gaat het al snel naar de 2:39. Meer naar het oosten geeft een langere verduistering (te ver wordt de verduistering weer korter). Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zonsverdu ... neemgebied
Madras (Deschutes River Valley) heeft in augustus grote kans om goed helder weer. Dit wil je helemaal hebben tijdens een verduistering. Als je meer naar de kust gaat (Eugene, Salem) dan is daar de kans dat de invloed van de zee roet in het eten gooit: Bewolking of mist. En de kans op bewolking is boven Oregon en Idaho lager dan de rest van de staten waar de verduistering zichtbaar is. Zie: https://home.cc.umanitoba.ca/~jander/to ... oudmap.png
Je zou als locatie ook een hoger gelegen plek kunnen zoeken: als je vanuit een dal of vanuit de verte de schaduw aan ziet komen (gangetje 2400 km/u) is dat gigantisch bijzonder.
Het is ook makkelijk om een plek te zoeken waar een aantal wegen naar andere delen leiden. Mocht je op tijd merken dat het weer slecht is (lees: bewolkt), dan kun je nog van locatie wisselen. http://www.astropixels.com/blog/wp-cont ... ig3-1w.jpg
Kortom: Madras is zeker niet de beste plek. Maar ligt centraal en je zou naar andere plekken kunnen uitwijken. Madras komt mij ook niet heel erg toeristisch over...
Maar een grote kans dat deze plek overlopen wordt tijdens de eclips.
Ik zal vandaag of morgen nog reageren over de opmerkingen die geplaatst zijn over mijn aangepaste route.
Madras (Deschutes River Valley) heeft in augustus grote kans om goed helder weer. Dit wil je helemaal hebben tijdens een verduistering. Als je meer naar de kust gaat (Eugene, Salem) dan is daar de kans dat de invloed van de zee roet in het eten gooit: Bewolking of mist. En de kans op bewolking is boven Oregon en Idaho lager dan de rest van de staten waar de verduistering zichtbaar is. Zie: https://home.cc.umanitoba.ca/~jander/to ... oudmap.png
Je zou als locatie ook een hoger gelegen plek kunnen zoeken: als je vanuit een dal of vanuit de verte de schaduw aan ziet komen (gangetje 2400 km/u) is dat gigantisch bijzonder.
Het is ook makkelijk om een plek te zoeken waar een aantal wegen naar andere delen leiden. Mocht je op tijd merken dat het weer slecht is (lees: bewolkt), dan kun je nog van locatie wisselen. http://www.astropixels.com/blog/wp-cont ... ig3-1w.jpg
Kortom: Madras is zeker niet de beste plek. Maar ligt centraal en je zou naar andere plekken kunnen uitwijken. Madras komt mij ook niet heel erg toeristisch over...

Ik zal vandaag of morgen nog reageren over de opmerkingen die geplaatst zijn over mijn aangepaste route.
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Bedankt voor de toelichting! Op onze blog staan ook wat links, maar daar zal wel niets nieuws tussen zitten.
Wij hebben zelf Stanley op het oog. Of Casper. De route wil nog niet vlotten.
Marianne
Wij hebben zelf Stanley op het oog. Of Casper. De route wil nog niet vlotten.

Marianne
-
- Amerika-ontdekker
De Tioga Pass wil ik zeker niet missen! Met de geboden feedback heb ik de trip iets herschreven.
3. San Fransisco -> Sequoia
4. *Kings Canyon
5. *Yosemite
6. *Yosemite
7. *Yosemite
8. Lake Tahoe
9. ‘Lassen Volcanic
10. ‘Lassen Volcanic
11. ‘Crater Lake
12. ‘Crater Lake
13. ^Madras
17. Seattle vertrek
De dagen zijn een indicatie; er kan een dag of twee bij.
De route bij Lassen en Crater ligt nog niet vast, hoe dit te doen valt nog uit te werken...
Nu een auto op een andere lokatie wordt ingeleverd, is er een one-way toeslag (toch?). Is dit het hele jaar zo? Of ontzien ze de toeristen in het hoogseizoen met zulke toeslagen? Ik zie zo nu en dan die toeslag langs komen ($250 - 300), maar ik heb niet gevonden of dit altijd zo is.
3. San Fransisco -> Sequoia
4. *Kings Canyon
5. *Yosemite
6. *Yosemite
7. *Yosemite
8. Lake Tahoe
9. ‘Lassen Volcanic
10. ‘Lassen Volcanic
11. ‘Crater Lake
12. ‘Crater Lake
13. ^Madras
17. Seattle vertrek
De dagen zijn een indicatie; er kan een dag of twee bij.
De route bij Lassen en Crater ligt nog niet vast, hoe dit te doen valt nog uit te werken...
Nu een auto op een andere lokatie wordt ingeleverd, is er een one-way toeslag (toch?). Is dit het hele jaar zo? Of ontzien ze de toeristen in het hoogseizoen met zulke toeslagen? Ik zie zo nu en dan die toeslag langs komen ($250 - 300), maar ik heb niet gevonden of dit altijd zo is.
-
- Amerikafan
Wij denken ook aan een nieuwe rondreis incl. zonsverduistering in 2017. One-way kosten zal je zeker hebben, daarom plannen wij een rondje vanuit Seattle of Las Vegas.
Madras had ik ook al onderzocht, het uitzicht lijkt me mooi vanaf de SW Mountain View Drive,Culver,OR. Een weids uitzicht met in de verte Mt Jefferson. Ook John Day Fossil Beds ligt op de route, lijkt me ook mooi.
Een auto huur je het beste tot aan het einde van je trip, inleveren bij het vliegveld en met de shuttlebus naar de vertrekhal. Het lijkt mij erg onhandig om de auto in te leveren een dag voor vertrek.
Veel plezier met de voorbereidingen,
Saskia
Madras had ik ook al onderzocht, het uitzicht lijkt me mooi vanaf de SW Mountain View Drive,Culver,OR. Een weids uitzicht met in de verte Mt Jefferson. Ook John Day Fossil Beds ligt op de route, lijkt me ook mooi.
Een auto huur je het beste tot aan het einde van je trip, inleveren bij het vliegveld en met de shuttlebus naar de vertrekhal. Het lijkt mij erg onhandig om de auto in te leveren een dag voor vertrek.
Veel plezier met de voorbereidingen,
Saskia
2013 rondje Denver met auto: http://www.denver2013.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2011 Zuid-West USA Camper: http://bakkertjesgo2usa.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2011 Zuid-West USA Camper: http://bakkertjesgo2usa.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Amerika-ontdekker
Iets ten westen van Madras liggen erg mooie locaties om de verduistering te kunnen zien. Het gaat eigenlijk alleen om de zon, het effect en de corona die zichtbaar wordt. Maar als je de zon boven een mooi landschap hebt staan geeft toch altijd dat beetje extra.
Ik denk dat een locatie waar ook andere toeschouwers zijn wel leuk is, dan voel jij je een beetje onder de locals en eclipstoeristen en daarbij moet deze bereikbaar zijn. Er valt die dagen genoeg te improviseren om een halve dag ervoor een locatie uit te zoeken.
Maar nu moet ik eerst mijn route voor de gehele vakantie bepalen!
Ik denk dat een locatie waar ook andere toeschouwers zijn wel leuk is, dan voel jij je een beetje onder de locals en eclipstoeristen en daarbij moet deze bereikbaar zijn. Er valt die dagen genoeg te improviseren om een halve dag ervoor een locatie uit te zoeken.
Maar nu moet ik eerst mijn route voor de gehele vakantie bepalen!

- ingrid14
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 15
Ik zou toch echt overwegen om Sequoia/Kings Canyon en Yosemite niet vanuit dezelfde plaats te bezoeken.
Als je iets neemt wat centraal tussen beide ligt dan ben je elke dag 2 u heen en 2 u terug aan het rijden.
Eerste nacht Sequoia vb Grant Grove Cabins, tweede nacht vb Cedar Grove Lodge
Yosemite zou ik alle 3 de nachten op dezelfde locatie doen. Beste locatie is de vallei zelf, alternatief El Portal.
Zelfde verhaal eigenlijk voor Lassen en Crater Lake.
Groetjes,
Ingrid
Als je iets neemt wat centraal tussen beide ligt dan ben je elke dag 2 u heen en 2 u terug aan het rijden.
Eerste nacht Sequoia vb Grant Grove Cabins, tweede nacht vb Cedar Grove Lodge
Yosemite zou ik alle 3 de nachten op dezelfde locatie doen. Beste locatie is de vallei zelf, alternatief El Portal.
Zelfde verhaal eigenlijk voor Lassen en Crater Lake.
Groetjes,
Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
-
- Amerika-ontdekker
@ingrid14: Ik ben me al druk aan het inlezen over de verschillende routes om de genoemde parken binnen te komen en te bezoeken. Ook de plaatsen om te overnachten ben ik nog aan het bekijken, met jullie tips wordt het een stuk minder uitgebreid. O.a. Lannoo's Autoboek: Califonië en Zuidwest-USA en Het beste van West-Amerika (J. van Raffe) vertellen kort wat je kunt zien als je van de verschillende kanten de parken binnenkomt.
@De Bakkertjes: Hoe en wanneer de auto wordt ingeleverd ga ik nog bekijken. De kans is groot dat dat gewoon op de dag van vertrek plaats vind. Maar als je vlucht vroeg vertrekt kan het wat krap worden.
@De Bakkertjes: Hoe en wanneer de auto wordt ingeleverd ga ik nog bekijken. De kans is groot dat dat gewoon op de dag van vertrek plaats vind. Maar als je vlucht vroeg vertrekt kan het wat krap worden.
-
- Amerikafan
Autoverhuur op het vliegveld is 24 uur open en inleveren kost nog geen 10 minuten.
Saskia
Saskia
2013 rondje Denver met auto: http://www.denver2013.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 28
IK zie ook geen heil in het een dag vooraf inleveren van een huurauto. Vaak rijdt ik eerst naar de terminal, zet reisgenoten en bagage af en ga dan de wagen alleen inleveren. Dat kost weinig tijd en bespaart een hoop gedoe. De verhuurders zijn 24/24 open.
Het idee om centraal te gaan zitten om parken te bezoeken is echt wel totaal af te raden. De afstanden zijn gewoon te groot. Het enige resultaat dat je dan bereikt is dat je eigenlijk nergens goed zit.
Het idee om centraal te gaan zitten om parken te bezoeken is echt wel totaal af te raden. De afstanden zijn gewoon te groot. Het enige resultaat dat je dan bereikt is dat je eigenlijk nergens goed zit.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
-