Wij zijn ondertussen terug thuis van onze korte trip...
Het foto verslag (nog 3 dagen te uploaden) staat hier
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 5fe18fbd44
Enkele info's over onze reis:
gereden
2300 miles (op het printje van Alamo staat km. maar ik vermoed dat het wel mijls zijn) .
Onze 12de roadtrip in Amerika maar we blijven ons verbazen over die prachtige wegen. Zoveel afwisseling, zo'n mooie landschappen...
We houden nog altijd het meest van rondbollen in de eindelozen woestijnen van Nevada...
We reden heel erg veel dirt roads en onze auto was waanzinnig vuil bij het inleveren
We reden met een standard SUV Ford Edge die ons qua comfort en rijstijl erg beviel.
Enige echt dure benzine die we tegenkwamen was in Shoshone (meer dan 4 dollar per gallon) - daar hebben we dan ook niet getankt.
het weer en reizen in oktober
Ook in 2015 gingen we al in het najaar en hadden we erg mooi weer maar hele erge flashfloods in Death Valley en regen in Las Vegas.
Nu niets van dat en we hadden altijd strakke blauwe luchten en veelal heerlijk wandelweer. Enkel in LV/DV/Lee's Ferry was het warmer.
Andere dagen was het een dikke 20 graden wat perfect is.
Wel hele koude ochtenden, met name in Grand Canyon en Bryce met vriestempereraturen. brrrr.
Wat dat betreft is oktober een zalige maand en het is ook overal wat rustiger. Groot nadeel: de dagen zijn erg kort. We vertrokken dan ook meestal rond zonsopkomst. Toch ons een paar keer mispakt aan hoe kort de dagen zijn en 's avonds in het donker moeten rijden (1x zelfs een dirt road en 1x een wandeling in het donker moeten afronden -> dat was echt niet fijn).
planning
Hoewel eigenlijk alle verblijfplaatsen op herhaling waren (oa vierde x DV) had ik veel heel veel ideetjes voor wandelingen en ritten. Uiteraard lang niet alles afgekregen dus de "voor een volgende keer" lijst is nog altijd zeer lang... (Little Lakes Valley trail, Warner Valley, Chidago Canyon, Wiregrass Canyon, Water Canyon,...). Wat jammer, nu moeten we nog eens terug
Het was zeker geen straf dat de volledige reis "op herhaling" was!
We waren "slechts" 10 nachten in de USA maar dat voelde eigenlijk langer (positief bedoelt: de lange vlucht vergeet je snel als je daar bent!)
hotels
We sliepen 4x in een National Park. Au, wel pijnlijk voor de portemonnee, zeker omdat ik hier altijd de duurtste kamer/cabin nam.
Wel zeer handig: Grand Canyon North Rim Western Cabin met rim view = aan de start van de Bright angel trail, ideaal 's ochtends.
De cabin in Bryce vond ik erg mooi en lang ook in het hoekje dus heerlijk rustig (wel vuil, moeilijk te verwarmen).
Zion Lodge blijft een favoriet! (ook een cabin)
In Stovepipe Wells hadden we de duurste kamer maar die viel wel tegen qua comfort (ik hou meer van FurnaceCreek dat momenteel blijkbaar een stevige verbouwing ondergaat) - wel helemaal op het uiteinde/hoekje gelegen dus wel qua ligging top.
Verder de standaard meug van Best Western, Courtyard,... wat altijd wel OK is.
In Las Vegas weer in the Signature geslapen, wat een rustig en comfortabel hotel is voor een goede prijs.
drukte
Tja, die National Parks... die drukte daar houden we niet echt van. Wij zijn graag "alleen" (beetje hypocriet, I know) maar 's ochtends was het meestal wel rustig. Zo deed ik de Navajo Loop in Bryce helemaal alleen! Dat was zalig, zo bij het krieken van de dag.
We merkten wel op dat de meeste plekken veel drukker waren dan tijdens eerdere bezoeken. Bvb de parking van de Horseshoe bend bevatte 's avonds honderden auto's (maar daar zijn we dan ook niet meer gestopt). Ook bij bvb Yant Flat stonden toch een 7tal wagens...
Trona Pinnacles en Alabama Hills werden verpest (echt niet fijn voor ons...) door honderden kampeerders (weekend... toch beter te vermijden).
Highlights
Zonsopgang bij de Grand Canyon North Rim en Bryce
Smokey Mountain Road bij Page was een topper!
Edmaiers Secret = mooie wandeling met een prachtige bestemming
Snow Canyon State park = een topper. Al het beste van het Zuidwesten (slot canyon, brain rocks, verschillende kleurende rotsen, mooie vegetatie, White amfitheater,...) makkelijk bereikbaar met te combineren trails.
Dirt roads rijden - we love it!
De omgeving van Lee's Ferry's met verschillende korte wandelingen vonden we erg mooi
Kleine leuke verrassing = het Dinosaur track museum in St George, wel de moeite voor een uurtje met zeer goede volunteer gids!
In las Vegas blijf ik verliefd op die prachtige decoraties in het Wynn met al de bloemen
Bedankt nog voor alle tips - en de leuke reisverhalen die ik als inspiratie gebruikte. Ik laat nog iets weten als het verslag klaar is