Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis JeffreyC: LA - LA (september 2019)

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
JeffreyC
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 7

Reis JeffreyC: LA - LA (september 2019)

Bericht door JeffreyC »

De eerste versie van mijn geplande route is zo goed als klaar, vandaar wou ik graag de mening van de kenners hierover weten!

Afbeelding

- Waar zouden jullie aanraden te overnachten de eerste nacht? Ik vermoed dat we zullen landen tussen 12 en 13 uur.
- De overnachting in Mariposa (of ergens in de buurt) dient om in de ochtend meteen vanuit Mariposa Grove een hike van 2 - 3 uur te doen en in de vroege namiddag naar Yosemite Valley door te rijden.
- Is het haalbaar om 's ochtends te vertrekken uit Yosemite Valley en via de Tioga Pass, via Bodie, naar Mammoth Lakes te rijden om te overnachten? Of wordt dat veel? Ik weet niet goed hoe ik de route en overnachting(en) daar best inplan.
- Mammoth Lakes naar Las Vegas wordt een lange rit en daar zijn we ons van bewust.
- Monument Valley heb ik geschrapt. Ik hoop op deze manier iets meer tijd te hebben, het schema mét MV leek me zo krap.
- We hebben in principe nog 1 nacht extra, voorstellen waar jullie die zouden spenderen? Bryce?
- Velen onder jullie gaan vinden dat we te lang in LA zitten op het einde, maar dat is bewust en die dagen krijgen we makkelijk volgepland.

Alvast bedankt voor jullie mening/reactie!
NYC: 2007, 2008, 2009, 2013, 2016, 2020
Westkust: 2019
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Reis JeffreyC: LA - LA (september 2019)

Bericht door Martin & Marianne »

Je schrijft Sequoia. Ik was even bang dat je Sequoia NP bedoelde maar ik vermoed dat je de sequoia's in de Mariposa Grove bedoelt. Dan is overnachten in Oakhurst handiger dan in Mariposa.

De rit van Mammoth Lakes naar Las Vegas is erg veel. Je wilt wel door Death Valley rijden neem ik aan. Ik zou meer tijd nemen voor dat deel.
Van Yosemite Village naar Mammoth Lakes is goed te doen maar als je ook langs de Tioga Road wilt wandelen kun je Bodie ook de volgende ochtend doen. En dan een stop in DV of Lone Pine.
Je zou eens naar een one way kunnen kijken en eindigen in Las Vegas of Phoenix.

Marianne
JeffreyC
Amerika-ontdekker

Bericht door JeffreyC »

Bedankt Marianne. Met Sequoia bedoelde ik inderdaad de Mariposa Grove. Er is een wandelroute van 2 tot 3 uur die me ideaal lijkt om genoeg te zien maar toch nog tijd over te houden om door te rijden tot Yosemite Valley.

Wat de Tioga Road betreft, ik had in gedachten dat dat een weg was met bepaalde stopplaatsen voor uitzichten.
Gaan de meeste mensen daar effectief nog wandelen ook? Dat had ik in ieder geval niet ingecalculeerd :D

Oakhurst staat genoteerd, thanks.

Ik heb me al suf gezocht op vluchten op LV of Phoenix en terug vanuit bvb LA, maar dat scheelt veel meer in prijs dan de 500 euro pp die ik nu heb voor een rechtstreekse retour LA.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Je kunt daar prachtige wandelingen maken. In de zomer is de Tioga Road te verkiezen boven de vallei want het is er rustiger en minder heet. In september speelt dat natuurlijk minder. Kijk eens op mijn wandelsite en in ons 2015-verslag voor de mogelijkheden.

Marianne
Roell23
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door Roell23 »

blijf de vluchten in de gaten houden. Kijk ook op websites van touroperators. Ik heb uiteindelijk via D-reizen mijn vlucht van vorig jaar geboekt, was nergens goedkoper (heen met Swiss op SFO, terug met United vanuit Las Vegas).

Je kunt dan Vegas op het einde doen en vanuit Death Valley (zou ik dan zeker echt aanraden) naar Springdale rijden. Wij hebben die rit afgelopen jaar ook gedaan en zijn toen via Valley of Fire gegaan. Vegas aan het begin van je reis zou ik niet doen. Je bent dan moe op de momenten dat de stad juist wakker wordt. Is LA aan het einde echt een must?

Wat betreft de extra nacht, ligt het eraan wat jullie zelf leuk vinden. Yosemite zou mijn voorkeur hebben en dan zou je bv. een wandeling als de Panorama Trail kunnen doen.
JeffreyC
Amerika-ontdekker

Bericht door JeffreyC »

Roell23 schreef:blijf de vluchten in de gaten houden. Kijk ook op websites van touroperators. Ik heb uiteindelijk via D-reizen mijn vlucht van vorig jaar geboekt, was nergens goedkoper (heen met Swiss op SFO, terug met United vanuit Las Vegas).

Je kunt dan Vegas op het einde doen en vanuit Death Valley (zou ik dan zeker echt aanraden) naar Springdale rijden. Wij hebben die rit afgelopen jaar ook gedaan en zijn toen via Valley of Fire gegaan. Vegas aan het begin van je reis zou ik niet doen. Je bent dan moe op de momenten dat de stad juist wakker wordt. Is LA aan het einde echt een must?

Wat betreft de extra nacht, ligt het eraan wat jullie zelf leuk vinden. Yosemite zou mijn voorkeur hebben en dan zou je bv. een wandeling als de Panorama Trail kunnen doen.
Thanks Roell23.

Bedoel je Springdale als overnachting tussen DV en Zion, of is dat je uitvalsbasis voor 2 nachten om Zion Park te verkennen?

LA op het einde is geen must, maar leek ons wel leuk om te eindigen met een dagje strand :D
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Springdale is de beste, maar helaas ook duurste, uitvalbasis voor Zion N.P. Als je eindigt in Las Vegas, kun je dat eerder in je route overslaan en rechtstreeks van Death Valley naar Springdale rijden. Een andere optie is om een overnachting bij Valley Of Fire S.P. (Overton?) te plannen.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Franciscus
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Franciscus »

Een nacht extra zou je in kunnen zetten in Yosemite of Zion. Overnachten in Death Valley kan ook nog. Heb ik zelf nooit gedaan maar schijnt wel heel bijzonder te zijn. Bryce zou ik geen extra nacht doen, daar heb je in principe genoeg aan een namiddag/avond en ochtend. Tenzij je een echt lange wandeling wil maken o.i.d.
Andere optie een andere verdeling van Yosemite naar LV. Je kunt vanuit Yosemite Valley naar Lee Vining te rijden. Dan heb je voldoende tijd om de Tioga Pass te doen. Je kunt dan daar evt. gaan wandelen. Of je beperkt tot de uitzichtpunten en gaat in de namiddag naar Mono Lake. Dan kun je de volgende dag vanuit Lee Vining naar Bodie en dan naar Lone Pine rijden, evt. via Mono Lake als je dat dan nog niet gezien hebt. Het gebied tussen Lee Vining en Lone Pine is prachtig en heeft nog allerlei opties. Verreweg de meeste mensen rijden dat allemaal voorbij en dat is echt zonde. De route van Lone Pine naar LV is vervolgens ook weer goed te doen.
2025 juli/aug. 3,5 weken Seattle - Zuidwest Canada
2017 juli/aug. 6 weken ronde vanuit Portland
2014 april/mei 3 weken ronde vanuit LA
2000 mei/juni 4 weken Seattle - LA
1998 mei/juni 3,5 week ronde vanuit Las Vegas
1997 mei 2,5 week LA - SF en 1 week Miami/Florida Keys
JeffreyC
Amerika-ontdekker

Bericht door JeffreyC »

De vliegtickets zijn geboekt: rechtstreekse retour Parijs - LA.

Ik twijfel ook nog over de nacht in Mariposa/Oakhurst. We willen absoluut Sequoia's zien en de wandeling vanaf Mariposa Grove leek me wel leuk, maar is het eventueel een goed idee de Sequoia's te zien die je via een korte hike op de Tiago Pass kan zien?
Iemand ervaring met de Mariposa Grove?

Met de vrijgekomen nacht (we rijden van van SF rechtstreeks naar Yosemite Valley) zouden we dan eventueel Monument Valley nog kunnen meepikken met een extra nacht tussen Page en de Grand Canyon. Of is de afstand MV - Grand Canyon te groot?

In Lee Vining vind ik precies weinig hotels.. zijn er nog goede alternatieven op korte afstand?
Ondertussen ziet het schema er zo uit, zonder het al dan niet schrappen van Mariposa/Oakhurst:
Afbeelding
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik zou de stop in Oakhurst er in houden, je bezoek aan Yosemite wordt anders wel heel erg gehaast. De Merced Grove (zie ons 2015-verslag op 25 juni) of de Tuolumne Grove zijn geen volwaardige vervangers voor de Mariposa Grove; ze zijn veel kleiner, er zijn veel minder en kleinere sequoia's en die zijn ook lastiger te bereiken. Wij waren in 2002 in de Mariposa Grove. Vanaf 2015 is er een groot renovatieproject geweest en de grove is nog niet zo lang geleden weer open gegaan. De sequoia's zijn hetzelfde, maar de infrastructuur eromheen is behoorlijk aangepast.
Je hebt nog Mariposa staan, maar dat is echt geen goede locatie: de Mariposa Grove ligt in de omgeving van Oakhurst.
JeffreyC schreef:In Lee Vining vind ik precies weinig hotels.. zijn er nog goede alternatieven op korte afstand?
Als je naar Bodie gaat kun je ook kiezen voor een overnachting in Bridgeport (de Virginia Creek Resort) maar de meeste keuze heb je in Mammoth Lakes - dat had je toch ook al in je eerste route staan? Wij hebben al meerdere keren in de Motel6 daar overnacht.
Met een volgende stop in Lone Pine zou ik echte eerder voor Bridgeport of Lee Vining kiezen. Dan kun je Bodie in de ochtend bezoeken zodat je meer tijd hebt voor de Tioga Road.

Het zou wel mooi zijn als je ook MV zou kunnen toevoegen. Ik zou toch echt eens kijken naar een one way, dat scheelt je een dag.
JeffreyC schreef: Of is de afstand MV - Grand Canyon te groot?
Wat bedoel je precies? Het is toch vergelijkbaar met de afstand vanuit Page?

Marianne
JeffreyC
Amerika-ontdekker

Bericht door JeffreyC »

Ok thanks, dan behouden we Oakhurst voor de sequoia's!
Martin & Marianne schreef:Als je naar Bodie gaat kun je ook kiezen voor een overnachting in Bridgeport (de Virginia Creek Resort) maar de meeste keuze heb je in Mammoth Lakes - dat had je toch ook al in je eerste route staan? Wij hebben al meerdere keren in de Motel6 daar overnacht.
Met een volgende stop in Lone Pine zou ik echte eerder voor Bridgeport of Lee Vining kiezen. Dan kun je Bodie in de ochtend bezoeken zodat je meer tijd hebt voor de Tioga Road.
Klopt, ik had eerst Mammoth Lakes staan. Heb dat veranderd naar Lee Vining met het idee een hotel zo snel mogelijk na de Tioga Road, zodat Bodie de dag erna kan en we zoveel mogelijk tijd konden spenderen aan Tioga Road.
Martin & Marianne schreef:Het zou wel mooi zijn als je ook MV zou kunnen toevoegen. Ik zou toch echt eens kijken naar een one way, dat scheelt je een dag.
Klopt volledig, maar ik heb me al weken suf gezocht voor vliegtickets en het verschil in prijs was te groot...
Enkele honderden euro's is het me niet waard die one way.. Tickets zijn geboekt en het is wat het is.
Martin & Marianne schreef:Wat bedoel je precies? Het is toch vergelijkbaar met de afstand vanuit Page?
Blijkbaar is het inderdaad maar 70 km verder.. ik dacht dat het meer was :thumbup:
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

JeffreyC schreef: Klopt, ik had eerst Mammoth Lakes staan. Heb dat veranderd naar Lee Vining met het idee een hotel zo snel mogelijk na de Tioga Road, zodat Bodie de dag erna kan en we zoveel mogelijk tijd konden spenderen aan Tioga Road.
In dat geval zou ik inderdaad proberen te overnachten in Lee Vining of het door Marianne al genoemde Bridgeport. Van Mammoth Lakes ga je een stuk heen en weer rijden. Heb je de Virginia Creek Settlement al geprobeerd? Die ligt ideaal voor Bodie.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
JeffreyC
Amerika-ontdekker

Bericht door JeffreyC »

Bedankt voor de suggesties!

Ik zit momenteel opnieuw te twijfelen over iets…

Yosemite Valley -> (via Tioga Road) Bishop
Bishop -> (via Death Valley) Las Vegas
- slechts 1 nacht tussen Yosemite en Las Vegas
- we schrappen Bodie
- is de rit door Death Valley te doen als je vanuit Bishop vertrekt?
- de vrijgekomen nacht kunnen we (voor of na Page) alsnog Monument Valley meepikken…
- we kunnen ook doorrijden tot Lone Pine ipv Bishop, maar ik vind het moeilijk om de dag dat we Tioga Road doen in te plannen qua tijd.

Anders kan het blijven zoals het is, met 2 stops tussen Yosemite en Las Vegas, maar ik vrees dat we tussen Lee Vining en Lone Pine snel uitgekeken zijn en het een ‘verloren dag’ zal worden.
Bodie staat allesbehalve bovenaan ons lijstje dus dit schrappen vinden we geen ramp.
Ik kan niet inschatten of Monument Valley de moeite is, maar zou het wel graag gezien hebben.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Op zich kan het wel met 1 stop tussen Yosemite en Las Vegas maar je mist dan wel veel. Wij hebben de laatste twee reizen in Lone Pine overnacht. Vandaar naar LV is goed te doen maar je tijd voor DV is dan niet ruim. En voor de Tioga Road heb je ook weinig tijd op die manier. Hou er rekening mee dat het vroeg donker is in september.
Er is ontzettend veel te zien tussen Lee Vining en Lone Pine. Maar met een stop in Lee Vining is het eigenlijk mooier om daarna door te rijden naar Death Valley en daar te overnachten zodat je daar een zonsopkomst en ondergang kunt meemaken.
Wij vonden Bodie de moeite waard maar het kost wel veel tijd. Probeer wel even bij Mono Lake langs te gaan.
Kijk eens in onze laatste 3 reisverslagen voor tips voor dit stuk.

Marianne
JeffreyC
Amerika-ontdekker

Bericht door JeffreyC »

Franciscus schreef:Het gebied tussen Lee Vining en Lone Pine is prachtig en heeft nog allerlei opties. Verreweg de meeste mensen rijden dat allemaal voorbij en dat is echt zonde. De route van Lone Pine naar LV is vervolgens ook weer goed te doen.
Ik heb over het stuk tussen Lee Vining en Lone Pine wat meer opgezocht, en ik vind daar inderdaad wel wat, oa:
- Devils Postpile
- Earthquake Trail
- de 'rit' naar boven met de gondola in Mammoth Lakes
- een hike met uitzichtpunt richting Mt. Whitney

Zijn dit de plekjes waarover jij het had Franciscus of zijn er nog dingen die ik mis?
Op die manier krijgen wel extra tijd voor Tioga Road, en kunnen we in Death Valley ook wat meer tijd nemen als we in Lone Pine vertrekken.

Wat betreft Mono Lake, heb ik al een paar keer opgezocht, maar het blijft me verbazen waarom iedereen daar naartoe wilt. Wat is daar zo de moeite aan? Het ligt ongetwijfeld aan mij, maar het lijkt me niets bijzonder.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik had in mijn vorige bericht aangegeven dat je in onze laatste drie verslagen kon zien wat de mogelijkheden zijn tussen Yosemite en Lone Pine. Heb je daar al naar gekeken? Om een paar dingen te noemen; Bodie, Mono Lake (kost niet veel tijd maar is erg fotogeniek vind ik), Hot Springs, wandelingen in de bergen, het Ancient Bristlecone Pines Forest, de Alabama Hills en Whitney Portal..

Marianne
Franciscus
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Franciscus »

Zijn dit de plekjes waarover jij het had Franciscus of zijn er nog dingen die ik mis?

Wat betreft Mono Lake, heb ik al een paar keer opgezocht, maar het blijft me verbazen waarom iedereen daar naartoe wilt. Wat is daar zo de moeite aan? Het ligt ongetwijfeld aan mij, maar het lijkt me niets bijzonder.
M&M geven ook nog wat suggesties. Little Lakes Valley Trail is bijvoorbeeld ook heel mooi.

Mono Lake snapte ik eerst ook niet zo goed. Van een afstand geloof je niet dat het er echt mooi is. Ben daar ook een keer langsgereden omdat ik dacht dat het niet veel voorstelde. Die vergissing in een latere reis hersteld. Je moet echt naar de kustlijn rijden om te zien waar het om gaat. Het is heel fotogeniek. De gratis rondleidingen met een ranger zijn een meerwaarde, als je die mee kunt pikken dan zeker doen.
2025 juli/aug. 3,5 weken Seattle - Zuidwest Canada
2017 juli/aug. 6 weken ronde vanuit Portland
2014 april/mei 3 weken ronde vanuit LA
2000 mei/juni 4 weken Seattle - LA
1998 mei/juni 3,5 week ronde vanuit Las Vegas
1997 mei 2,5 week LA - SF en 1 week Miami/Florida Keys
JeffreyC
Amerika-ontdekker

Bericht door JeffreyC »

De route ligt ondertussen al een tijdje vast. Vrijdag 30/8 is het eindelijk zo ver en vliegen we naar LA.

De meeste hotels zijn geboekt, enkel voor de eerste overnachting weet ik het niet zo goed.
We vliegen rechtstreeks van Parijs naar LA en komen daar aan om 14 uur.
Ik vermoed dat we tussen 16 en 17 uur vertrekkensklaar zijn met de huurauto.

Hebben jullie tips waar we dag 1 best overnachten?
De 2de nacht is Pismo Beach dus ik zou die eerste nacht zo dicht mogelijk bij LA blijven.
Is Santa Monica eventueel een goed idee denken jullie? Of gezien het 'late' uur beter in de buurt van LAX blijven misschien?
Markstaal
Moderator

Bericht door Markstaal »

Santa Monica is een prima locatie, ook omdat jullie redelijk vroeg landen. Vind zelf de buurt van LAX niet zo denderend.
JeffreyC
Amerika-ontdekker

Bericht door JeffreyC »

Ondertussen een dik half jaar geleden deze reis gemaakt en de goesting om terug te keren is nog nooit zo groot geweest.

Voor zij die geïnteresseerd zijn, hieronder de definitieve route die we gevolgd hebben en mijn bevindingen. Kan misschien ook nuttig zijn voor wie nog aan het plannen is?

Vertrokken vanuit Parijs, voor ons 2 uurtjes langer rijden dan Brussel maar nergens vonden we zo’n goedkope rechtstreekse vlucht (Air France). Ik ben allergisch aan overstappen en zal dit met alle plezier vermijden.

Aangekomen in LAX stonden we in een mum van tijd al bij de Avis desk, klaar om onze SUV op te halen (had een Chev. Tahoe of gelijkwaardig gereserveerd en heb een (nieuwe) Chev. Suburban gekregen dus PRIMA, wat een machine..).

Eerste overnachting in Marina Del Rey op wandelafstand van Venice Beach. Rustige eerste avond om wat te bekomen.

Dag 1: LA – Pismo Beach
Inkopen gedaan. Ik had hier ergens een tip gelezen om een koelbox te kopen met kraantje, bleek inderdaad super handig en gedurende de reis heel blij dat we deze hadden. Via stops in onder andere Malibu en Santa Barbara ’s avonds aangekomen in Pismo Beach.

Dag 2: PB – Monterrey
Dagje Highway 1 met stops aan San Simeon Pier, Elephant Seal Vista point, Julia Pfeiffer Burns State Park, Big Sur, Bixby Creek Bridge en de 17-Mile-Drive. Prachtige route, enkel de 17-Mile-Drive was achteraf gezien geen meerwaarde, maar dat is voor iedereen anders.

Dag 2: Monterrey – SF
In de ochtend een boottocht van 3u geboekt om walvissen te gaan spotten. Dit was één van de vele hoogtepunten en zeker de moeite. Zelf heb ik geen last van zeeziekte, maar veel anderen blijkbaar wel. De boot ging stevig op en neer, leek soms wel een rollercoaster (blijkbaar de dag ervoor veel wind waardoor een dag later de oceaan nog wat hevig is). We hebben zeker 4 walvissen gezien, de boot ‘volgt’ ze dan waarvoor we ze heel vaak boven water zagen komen, gevolgd door een groep zeehonden. Nadien vertrokken naar SF, ginder na het inchecken nog een wandeling gemaakt in de omgeving van het hotel.

Dag 3: SF
Volledige dag in SF, met in de ochtend bezoek aan Alcatraz (ook wel de moeite vonden wij). Nadien the usual met bezoek aan Pier 39, en een wandeling doorheen de stad tot aan het nieuwe Chase Center (ben een basketbal fan). Terug gingen we met een cable car. We hadden meer dan 30.000 stappen gezet die dag.

Dag 4: SF – Oakhurst
Overgangsdag waar we ruim de tijd hadden. We reden via Modesto waar enkele grote warenhuizen en een shopping mall gelegen zijn. ’s Avonds in Oakhurst nog lekker gaan eten en afgesloten aan het zwembad. Oakhurst was vooral van belang als vertrekpunt de volgende dag.

Dag 5: Oakhurst – Yosemite
We sliepen op ongeveer 25km van de Mariposa Grove. Deze grove met Sequoia’s stond hoog op ons lijstje.
Op aanraden van een vriendelijke park ranger hebben we hier een combinatie van verschillende trails gedaan. Een uur of 3-4 later stonden we terug aan de bus richting parking. Heel indrukwekkende trail en echt een aanrader om te doen. In een bos vol Sequoia’s lopen is toch wel interessanter dan de Tuolumne of Merced Grove waar het ‘aanbod’ beperkt is. Maar dat is voor iedereen anders uiteraard en afhankelijk van je planning. Door een iets grotere trail te volgen waanden we ons vaak helemaal alleen, het duurde soms lang voor we andere mensen zagen. Je bent dan echt één met de natuur en als je dan borden ziet met de dieren de er leven (onder andere beren en lynxen), dan voel je soms wel wat adrenaline wat het eens zo leuk maakt (je weet ook wel dat je de kans heel klein is dat je ze overdag tegenkomt, maar de kans is er en dat maakt het spannend).
Hierna reden we door naar Yosemite Village met stops aan de Tunnel view, Bridalveil Fall en na de Valley ook aan de El Capitan Meadow.
Vervolgens naar het hotel (in El Portal) om de warme dag te eindigen met een plons in het zwembad.

Dag 6: Yosemite
Onze eerste volledige dag in dit park. We namen de auto naar Glacier Point, en op de terugweg gestopt bij het beginpunt van de Taft Point trail en Sentinel Dome trail.
Wij deden de combinatie van beide trails (8,9km), wat een heel pittige dag geworden is.
Taft point was voor mij één van de mooiste uitzichten die we hadden in Yosemite. Het is ook heel makkelijk te bereiken. Het was de combinatie met Sentinel Dome en op het einde de klim hiervan die het zwaar (maar zeker de moeite) gemaakt hebben. Het uizicht op de Sentinel Dome is fenomenaal je hebt hier een 360° uitzicht.
Terug naar de auto richting hotel. Moe maar voldaan.

Dag 7: Yosemite
Opnieuw een volledige dag ter beschikking. Geparkeed aan Curry Village en van daaruit aan onze tocht begonnen: de Mist trail. We hebben ‘m helemaal tot boven aan de Nevada fall gedaan en zijn teruggekeerd via John Muir Trail. Het was enorm heet en zwaar, maar één van de mooiste trails van deze reis. De dag is bijna om als je weer beneden bent dus niet te combineren met iets anders (ook fysiek niet).
Wij hadden 2 volledige dagen in Yosemite en dat is voor mij achteraf gezien een must als je echt trails wilt wandelen. Dag 6 of 7 zou niet combineerbaar zijn met nog een autorit of iets dergelijke…

Dag 8: Yosemite – Lone Pine (via Tioga Road)
Tioga Road: op deze heel mooie route hebben we geen hikes gedaan en ons beperkt tot de voornaamste stopplaatsen (Olmsted Point, Tenaya Lake, Lembert Dome).
De rit tot in Lone Pine was voor ons qua timing moeilijk in te schatten en we wilden hierdoor niet te veel tijd spenderen aan hikes (ook omdat we in Yosemite al mooie stukken van het park gezien hadden).
In Mammoth Lakes zijn we gestopt bij de Earthquake fault, absoluut geen aanrader en tijdverlies.
Verder stopten we nog bij de Hot Creek Geological site en bij Convict Lake, waar we een poosje aan het water gezeten hebben tussen enkele locals.
Uiteindelijk wel blij toen we aankwamen in Lone Pine waar we in de plaatstelijk kroeg nog enkele biertjes dronken.

Dag 9: Lone Pine – Las Vegas (via Death Valley)
Ik kon me niets voorstellen bij Death Valley, maar in mijn gedachten had ik een vlak woestijnlandschap voor. Niet dus :)
De rit was heet, enorm heet, en lang. We stopten bij Father Crowley Overlook (waar niets te zien was wegens recent ongeluk met straaljager), Devil’s Cornfield, Furnace Creek, Badwater Basin, Artist’s Palette en Zabriskie Point. Dante’s view hebben we geschrapt omdat we het een beetje gezien hadden en Las Vegas op ons lag te wachten. Ik ben blij dat ik Death Valley gezien heb, maar zou er nooit opnieuw naartoe gaan, laat staan een overnachting plannen hier.
’s Avonds nog genoten van wat Las Vegas te bieden heeft.

Dag 10: Las Vegas
Een volledig dag Las Vegas. In de ochtend naar Battlefield LV gegaan, een shooting range waar je kan schieten met een pistool, automatisch machinegeweer, … Zegt me oorspronkelijk weinig, maar ik wou het wel eens gedaan hebben en dit was al bij al een zeer leuke ervaring. We werden aan het hotel zelfs opgehaald door een militaire hummer en nadien netjes terug afgezet.
Namiddag zwembad en ’s avonds opnieuw casino’s bekijken en een gokje wagen.

Dag 11: Las Vegas – Zion
We verbleven in Springdale, waar ik meteen opnieuw zou boeken. Dit is een prima uitvalsbasis als je te laat bent om in het park zelf te overnachten. Er stopte zelfs een shuttle bus voor ons hotel (al namen wij liever de auto tot aan het visitor center). De eerste namiddag de Pa’rus trail gevolgd voor een eerste kennismaking met Zion, we hadden niet voldoende tijd om nog verder het park in te trekken.

Dag 12: Zion
Volledige dag in Zion met in de ochtend het vertrek richting Angels Landing. Vermoeiend en warm maar wat was dit mooi. Voor mij één van de hoogtepunten van de reis. Nadien hebben we nog de Lower Emerald pool Trail gedaan (de rest was afgesloten wegens rockfall enkele maanden eerder).
Daarna nog de Watchman Trail gedaan wat het wel wat spannend maakte aangezien het begon te schemeren toen we halfweg waren (en tegenliggers hadden ons gezegd dat ze net een slang zagen).
Uiteindelijk niets gezien maar wel een heerlijke wandeldag achter de rug en compleet uitgeteld.
Zion is na Yosemite mijn favoriete park en 2 nachten is echt een minimum als je iets wilt zien..

Dag 13: Zion – Bryce
We zouden nog stoppen bij de Canyon Overlook Trail, maar het verkeer was een hel. Opstroppingen en files, en de (kleine) parking aan de trail stond vol dus we reden maar door.
We waren dus al vroeg in Bryce en deden de combinatie van Queen’s Garden en Navajo Loop Trail (5km). Dit werd me aangeraden omdat je in deze trail heel veel zou zien van Bryce (zowel van boven als van beneden). Zo gezegd zo gedaan, prachtige wandeling. Nadien hadden we inderdaad het gevoel dat we het wel gezien hadden na 1 trail (in tegenstelling tot de vorige parken), en het was nog maar 14 uur…
We besloten om de overnachting in Tropic te laten voor wat het was en nog richting Monument Valley te vertrekken. Dit hadden we overgeslagen in de planning om tijd te besparen, maar we hadden spijt en Bryce lieten we liever achter ons.
We reden naar Kayenta. We kwamen hier rond 20-21 uur aan en hadden onderweg een hotel geboekt, zodat we de volgende ochtend naar MV konden.

Dag 14: Kayenta – Page
Vroeg opgestaan en richting Monument Valley. Ticketje gekocht en gestart aan de route.
Net als bij Death Valley was ik blij dat ik het gezien had. Je hebt hier zeker mooie uitzichten, maar ik skip het in mijn volgende reis opnieuw (en deze keer echt :) ).
Nadien richting Page vertrokken en opnieuw de oorspronkelijke planning aangehouden.
De eerste dag in Page hebben we nog Horseshoe Bend, Lake Powell en de Glen Canyon Dam Overlook bezocht.

Dag 15: Page – Grand Canyon
In de ochtend Antelope Canyon bezocht, prachtig maar met de drukte en redelijk wat oponthoud in de canyon zelf was ik blij als we terug ‘bovengronds’ kwamen.
Vervolgens de rit naar Grand Canyon begonnen waar we logeerden in de Maswik Lodge. In de late namiddag nog aan de Bright Angel Trail begonnen. We hadden ons voorgenomen gewoon een uurtje af te dalen en dan terug naar boven te gaan. De hele trail was onbegonnen werk om nog aan te beginnen.

Dag 16: Grand Canyon – Needles
’s Ochtends vroeg opgestaan en de shuttle genomen naar Hermits Rest. Het eind- of beginpunt van de Rim Trail. Deze 13km lange trail gevolgd tot we terug in de village aankwamen. Zeer mooi met prachtige uitzichten en leuke plekjes.
In de namiddag vertrokken naar Needles, en een stuk Route 66 meegenomen. Gestopt in enkele kleine stadjes en de bekende winkel in Hackberry.
We kwamen in de avond aan in Needles en schrokken toen we hier uit de wagen stapten.. wat was het hier heet… Het was 20 uur en nog steeds 35° C (zeer raar gevoel die hitte als de zon al onder is). De man van het hotel zei dat dit één van de heetste plekken van het land is en in de zomer is het hier overdag geregeld + 45° C.

Dag 17: Needles – LA
Geen reden om langer in Needles te blijven, want meer dan een stopplaats is dit saaie (maar bloedhete) plekje niet.
Meteen de wagen in richting LA voor een rit van 423 km.
Ingecheckt in ons hotel in Hollywood en daar de omgeving nog wat verkend.

Dag 17-18-19: LA
Wat we bezocht hebben in LA:
- Santa Monica: zowel de pier, het strand, als het stadje zelf.
- Hollywood Sign (Wisdom Tree Trail): zéér heet en vermoeiend, maar wel leuk om te doen.
- Helicopter vlucht boven Santa Monica, downtown, Hollywood Sign vanuit Van Nuys Airport.
- Hockey game van de LA Kings in Staples Center.
- Beverly Hills.
- In de file gestaan.
LA voeg ik toe aan het lijstje met Death Valley en Monument Valley. Blij dat ik het gezien heb, maar overbodig voor een volgende reis (tenzij je zoals nu een heel goedkoop retourticket kan kopen naar/van LA).

Voor mij waren de hoogtepunten Yosemite en Zion. Als ik erover praat met vrienden die een gelijkaardige reis gemaakt hebben hoor ik vaak dat zij in beide parken maar 1 nacht verbleven. Dan kan je volgens mij onmogelijk de ware pracht van deze parken zien.
Ook het rijden van de vele kilometers op de prachtige wegen met steeds een ander uitzicht vond ik geweldig. De gigantische Chevrolet Suburban maakte het compleet.

Ik mis het nu al :)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer