Na 23 jaar ga ik volgend jaar terug naar de Westkust, deze keer met het gezin met 2 jongens van 14 en 12. De highlights heb ik dus al eens gedaan, maar indertijd heb ik beloofd om zeker eens terug te gaan met mijn vriendin/intussen echtgenote.

De vluchten (BRU-FRA-LAS/LAS-FRA-BRU) zijn wel al geboekt

We zijn van plan van een auto te huren en hotels af te wisselen met kamperen, om de natuur/parken nog meer te ervaren, maar ook de kosten wat te drukken. We willen het niet te gehaast doen, en onderweg ook voldoende genieten, maar uiteindelijk kom je er toch niet onderuit om vaak maar 1 nacht ter plekke te blijven. We willen eigenlijk ook de meeste highlights doen, behalve dan LA wat ons op zich niet zoveel zegt (ook 23 jaar geleden niet). Kiezen is verliezen...

De route die we tot dusver in gedachten hebben na veel lezen (met de vluchten geboekt):
ma 17/07 Aankomst Las Vegas
di 18/07 Las Vegas > Zion (Kamperen/Watchman campground) - the Narrows
wo 19/07 Zion (Kamperen/Watchman campground) - fietstocht + Angels Landing
do 20/07 Zion > Bryce (The Lodge)
vr 21/07 Bryce > Capital Reef (Kamperen/Fruita campground)
za 22/07 Capital Reef (Kamperen/Fruita campground)
zo 23/07 Capital Reef > Arches (Kamperen/Devils Garden campground)
ma 24/07 Arches > Moab (Wingate by Wynham)
di 25/07 Moab (Wingate by Wynham) - MTB/Kajak?
wo 26/07 Moab > Monument Valley (Kamperen/The View)
do 27/07 Monument Valley > Page (hotel)
vr 28/07 Page > Grand Canyon (Kamperen/Mather campground)
za 29/07 Grand Canyon > Lake Havasu City (Holiday Inn Express & Suites Lake Havasu)
zo 30/07 Lake Havasu City > Palm Springs (The Palm Springs Hotel)
ma 31/07 Palm Springs > Pismo Beach (hotel)
di 01/08 Pismo Beach > Monterey (hotel)
wo 02/08 Monterey > San Francisco (hotel) - boottocht walvissen
do 03/08 San Francisco (hotel)
vr 04/08 San Francisco (hotel)
za 05/08 San Francisco > Yosemite (kamperen/ 1 vd Pines)
zo 06/08 Yosemite (kamperen/ 1 vd Pines)
ma 07/08 Yosemite (kamperen/ 1 vd Pines)
di 08/08 Yosemite > Mammoth Lakes (hotel)
wo 09/08 Mammoth Lakes > Death Valley (The Ranch?) - tussenstop Bodie
do 10/08 Death Valley > Las Vegas (hotel)
vr 11/08 Vertrek Las Vegas
za 12/08 Brussel
De route komt grotendeels overeen met de standaard route, buiten:
- geen LA - maar enkel een stop-over bij Palm Springs (architectuur + Yoshua Tree)
- extra dag in SF en Yosemite
- Lake Havasu City ipv Kingman als tussenstop
- Arches, Moab (2n) & Monument Valley toegevoegd
- Tussen Moab en San Francisco is het telkens met 1 overnachting, maar buiten Page zie ik niet zoveel plaatsen waar we meer dan 1 nacht zouden blijven, en we prefereren dan toch de extra nacht in SF en Yosemite.
Enkele vragen/opmerkingen:
- Capital Reef heb ik nog niet gedaan, en is hier blijkbaar wel populair, dus 2 nachten ingepland. Ik heb er wel nog niet zoveel over gelezen. Zijn daar ook leuke activiteiten (buiten wandelen) voor tieners?
- Voor het kamperen hebben we gekeken voor de afwisseling tussen kamperen en hotel. In Bryce Canyon hebben we dan ook de The Lodge geboekt, of is de meerkost daar niet echt de moeite waard t.o.v. kamperen in een tent? We hebben sinds deze zomer 2 tenten van Decathlon die op enkele minuten zijn opgezet en afgebroken.
- Qua afstanden/rijtijden zitten we normaal onder de 4u (300 mijl)/dag, enkel van Palm Springs naar Pismo Beach zal het wat langer zijn.
- Voor het overnachten in Death Valley zijn er niet zoveel opties, The Ranch is nog betaalbaar (€230) maar The Inn komt al op bijna €500 voor ons 4. Ik vermoed dat er daar geen alternatieven zijn (ofwel buiten het park overnachten)?
- Las Vegas vond ik 23 jaar geleden niet zo veel aan, dus we houden het bij de eerste en de laatste nacht.
- Qua kampeerplaatsen in Yosemite, is er een bepaalde voorkeur tussen de verschillende Pines?
- Voor Yosemite heb ik al Curry Village als back-up gereserveerd. Is dit een noodzaak voor alle plekken waar we zouden kamperen?
- Ivm de huurwagen zijn we iets flexibeler voor de hotels moesten we die pas op de 2de dag afhalen en de voorlaatste dag inleveren. Zijn er mensen die dit al gedaan hebben of is het beter om die direct af te halen bij aankomst en in te leveren vlak voor vertrek?
Hoe vinden jullie het schema? Bepaalde zaken nog aan te passen omdat het te druk is of ergens te weinig tijd toe laat?