Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis CJ81: in de herkansing, route Zuidwest 2024.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
CJ81
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Reis CJ81: in de herkansing, route Zuidwest 2024.

Bericht door CJ81 »

Hi,

In 2019 en 2020 was ik aanwezig op het forum en heb ik nav jullie feedback onze route kunnen fine tunen voor onze reis naar het Zuidwesten voor de zomer van 2020. Uiteindelijk viel de hele reis natuurlijk in het water en zaten we in het dorpje America in Limburg ipv the real thing.

In 2024 lijkt het er dan toch van te komen..... maar op basis van de reizen die we afgelopen jaren hebben gemaakt zijn we wel tot de conclusie gekomen dat grote steden ons veel minder trekken. Ook de huidige prijzen maakt dat we toch wat andere keuzes maken en dat een overnachting in Monument Valley bij The View geen must is. (Afgelopen jaar genoten van de zonsopkomst in de Drakensbergen en dat was prachtig...maar ik zou er niet meer de hoofdprijs voor betalen). We reizen overigens heerlijk hartje zomer met 2 pubers van 16 en 14 jaar.
Las Vegas is natuurlijk wel een grote stad, maar daar hebben we wel genoeg op ons wensen lijstje staan om te zien, naast ook gewoon even een beetje zwembad hangen en wat extra rust inbouwen.

Ik kom nu tot de volgende route waarbij we dus kiezen voor een one-way:

Dag 1: Amsterdam - Las Vegas
Dag 2: Las Vegas - Grand Canyon (Maswik Lodge)
Dag 3: Grand Canyon - Page
Dag 4: Page, via Monument Valley, Moab
Dag 5: Moab
Dag 6: Moab
Dag 7: Moab - Torrey
Dag 8: Torrey - Bryce
Dag 9: Bryce - Zion
Dag 10: Zion
Dag 11: Zion
Dag 12: Zion - Las Vegas
Dag 13: Las Vegas
Dag 14: Las Vegas
Dag 15: Las Vegas, via Death Valley, - Bishop
Dag 16: Bishop - El Portal of Yosemite Valley (nu geen kamers beschikbaar, Curry Village is geen optie obv wensen qua accommodatie)
Dag 17: El Portal/ Yosemite, via vallei, Oakhurst
Dag 18: Oakhurst
Dag 19: Oakhurst - San Francisco
Dag 20: San Fancisco - Monterey
Dag 21: Monterey
Dag 22: Monterey - San Louis Obispo/ Santa Barbara
Dag 23: San Louis Obispo/ Santa Barbara
Dag 24: San Luis Obispo/ Santa Barbara - LAX (vlucht einde middag)

Onze route is volgens mij redelijk standaard met wat afwijkingen op basis van persoonlijke voorkeur. Toch wat twijfel/ vragen:
- In San Francisco willen we eigenlijk alleen Alcatraz bezoeken en een kijkje nemen op de pier. Verder geen activiteiten. Het zal krap worden, maar lukt dit op deze manier, ervan uitgaande dat we vroeg vertrekken uit Oakhurst?
- De dag die anders in SF zou staan heb ik nu extra toegevoegd aan Zion. Is dit nu te lang? De Narrows staat natuurlijk op het programma. Wellicht fietsen huren? Bezoek Kolob Canyons (als de weg weer gemaakt is)
- 2 dagen Monterey eigenlijk op verzoek van manlief. Hij wil graag Laguna Seca bezoeken en natuurlijk de 17 mile drive rijden. Walvissen tocht hebben we dit jaar in Zuid Afrika gedaan, dus hoeft niet meer in Monterey. Is 2 dagen hier niet te veel? Ik kan maar weinig vinden over Laguna Seca.
- Kids willen graag surfen, ik denk dat de omgeving van Santa Barbara hier beter geschikt voor is dan Monterey?
- Is het gekkenwerk om op de dag van vertrek nog vanaf Louis Obispo te komen richting LAX. Uitgaande van een vlucht om 16.00 uur en inleveren van de auto op een doordeweekse dag? Afgelopen jaar zaten we dicht bij het vliegveld in Zuid Afrika met een late middag vlucht. Dit voelde toen echt als een verloren dag, dus daarom nu deze oplossing. Los Angeles hoeven we verder niet te bezoeken.

Zit er toch iets geks in deze route?

Dank jullie wel alvast!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: In de herkansing, route Zuid West 2024

Bericht door Martin & Marianne »

Je hebt al vluchten op het oog blijkbaar. Liggen die ook al vast? zo nee, waarom dan niet eindigen in SF? Dan kun je vanuit Yosemite eerst naar Monterey en dan naar SF. Scheelt je tijd, en die kun je goed gebruiken want ik vind het best wel wat gehaast zo hier en daar.
Voor MV is een overnachting wel mooi, niet alleen vanwege de zonsopkomst/ondergang maar ook omdat je nu wel erg gehaast langs de GC en Page gaat. Je hoeft natuurlijk niet voor de View te kiezen, in Mexican Hat zijn ook opties.

Ik weet niet of je gelezen hebt over de extreme drukte en wachttijden in Yosemite deze zomer? Het zou me niet verbazen als ze daar weer een reservering in gaan voeren. Dan is een overnachting in het park toch wel een aanrader. En dat geldt zeker ook als er geen reserveringssysteem komt. De tenten in curry Village zijn goed te doen vind ik, je slaapt er ook alleen maar. Bovendien heeft Curry Village ook cabins en motelkamers, dus ik weet niet waarom die bij voorbaat af zou vallen?
Oakhurst zou ik sowieso niet doen, waarom niet alle dagen El Portal als je niet in het park overnacht?

Voor Alcatraz is de avondtour een aanrader.

Marianne
Jules40
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door Jules40 »

Kiezen is verliezen, maar San Francisco komt er nu wel bekaaid vanaf. Fietsen over de Golden Gate richting Sausalito geen optie met de kinderen? Er is zoveel te zien en doen in die stad …
Trom
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Trom »

Vorig jaar gedeeltelijk dezelfde route gereden maar dan begonnen in LAX en langs de kust omhoog en uiteindelijk geëindigd in LAS. Ik kan me ook herinneren dat ik mijn route hier publiceerde waarbij ik aangaf dat we niet voor de steden gingen maar voor de natuur. Toch ben ik heel blij dat we wel een hele dag in San Francisco zijn geweest. Het is natuurlijk een grote stad maar op één of andere manier voelt dat niet zo. Een ritje met de historische tram over de gigantisch steile wegen in in San Francisco is geweldig en we vonden het heerlijk om te dwalen door het havenkwartier. We hadden geboekt bij Riu Fishermans Wharf en zaten dus op loopafstand van de boot naar Alcatraz. Via booking kwam ik daarvoor scherpe tarieven tegen. Soms gingen de prijzen skyhigh en twee dagen later waren ze veel aantrekkelijker.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

CJ81 schreef:
18 aug 2023, 14:01
2 dagen Monterey eigenlijk op verzoek van manlief. Hij wil graag Laguna Seca bezoeken en natuurlijk de 17 mile drive rijden. Walvissen tocht hebben we dit jaar in Zuid Afrika gedaan, dus hoeft niet meer in Monterey. Is 2 dagen hier niet te veel? Ik kan maar weinig vinden over Laguna Seca.
Je hebt er natuurlijk geen 2 dagen, maar 1 volle dag en nog een middag als je die dag niets in SF wilt doen.
Wij waren er in 2019 een nacht met daarna 2 nachten in Big sur. Ik denk dat je je prima daar kunt vermaken, ook zonder walvistocht. Wij deden toen de 17 mies drive op de fiets, dat was erg leuk. Tijdens een eerder bezoek zijn we naar het aquarium geweest, ook een aanrader. Tussen SF en Monterey is ook nog genoeg te zien. Wat zijn de plannen op de rest van Hwy1?
CJ81 schreef:
- Kids willen graag surfen, ik denk dat de omgeving van Santa Barbara hier beter geschikt voor is dan Monterey?
Ik had deze vraag in eerste instantie over het hoofd gezien; dat zou dus een reden kunnen zijn om naar LA te gaan. Je kunt eens googelen op surfing Monterey om te zien wat de mogelijkheden zijn.
CJ81 schreef:
- Is het gekkenwerk om op de dag van vertrek nog vanaf Louis Obispo te komen richting LAX. Uitgaande van een vlucht om 16.00 uur en inleveren van de auto op een doordeweekse dag? Afgelopen jaar zaten we dicht bij het vliegveld in Zuid Afrika met een late middag vlucht. Dit voelde toen echt als een verloren dag, dus daarom nu deze oplossing. Los Angeles hoeven we verder niet te bezoeken.
Van San Luis Obispo naar LAX is het 4 uur rijden, dus theoretisch kan het. Maar als er iets gebeurt heb je een groot (en kostbaar) probleem.
Je kunt dan beter in Santa monica of Marina del Rey gaan zitten, en daar nog naar het strand gaan.

Marianne
IngridZw
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door IngridZw »

CJ81 schreef:
In San Francisco willen we eigenlijk alleen Alcatraz bezoeken en een kijkje nemen op de pier. Verder geen activiteiten.
Je kan ook op dag 19 's avonds een tour boeken voor Alcatraz zodat je wat meer speling hebt voor andere activiteiten.

Wat betreft de rit van San Luis Obispo naar LAX. We hadden in 2015 op de dag van vertrek problemen met de huurauto. Dat kan dus ook gebeuren en dan ben je blij dat je niet ver van het vliegveld zit zodat je nog een taxi kunt nemen. Je kan ook door welke situaties dan ook in een file terechtkomen. Kortom ik zou het risico niet nemen.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
CJ81
Amerika-ontdekker

Bericht door CJ81 »

Dank voor jullie tips en aanvullingen.

@Martin & Marianne Ik heb inderdaad nog geen vliegtickets geboekt, maar verwacht dit wel zsm te doen. Ik ga de komende dagen even verder puzzelen op de route. Terugvliegen vanaf Los Angeles was inderdaad ivm het surfen ergens in de buurt van Louis Obispo/ Santa Barbara, maar ook vanwege het van noord naar zuid rijden van Highway 1. Daarnaast lijkt LAX een goedkopere optie dan SFO.

Ten aanzien van Yosemite blijf ik het een uitdaging vinden. Ik heb inderdaad gelezen dat het dit jaar absurd druk was in het park en je vaak erg vroeg moest zijn voor een parkeerplek. We reizen met 2 grote tieners en de heren in het gezin zijn ruim 1 meter 90. Met slapen in 2 doubles doe ik niemand een plezier. Daarbij hoeven we niet altijd luxe te slapen, maar enig comfort met eigen wc en douche is wel een eis. Vandaar dat de tenten en cabins (2 doubles) in Curry Village afvallen. Of ik moet 2 kamers boeken, maar dat is budget technisch ook geen fijne oplossing. Prijs/ kwaliteit lijkt in El Portal maar ook voor de Lodge in de vallei niet heel best te zijn. Ik begrijp dat je betaalt voor de locatie, maar toch. Vandaar de gedachte 1 nacht in de vallei zodat je daar vroeg bent en dan door het park afzakken naar het zuiden richting Oakhurst, waar er de accommodaties een betere prijs/ kwaliteit verhouding hebben. Het plan was dan om in die omgeving nog wat te wandelen of activiteiten te doen (omgeving Bass Lake).

De avondtour van Alcatraz lijkt een goede optie om deze op te nemen in de planning. Neem ik mee! Het is inderdaad steeds keuzes maken, waardoor San Francisco nu maar weinig tijd krijgt. Maar een dag extra gaat ten koste van iets anders (waarschijnlijk de extra dag in Zion), want ik zit qua dagen wel al aan de max. Ik hou het even in gedachte. Jouw feedback @Trom is daarin ook goed om te lezen.@Jules de kinderen vinden fietsen wel leuk, maar dan liever mountainbiken in de natuur, dan in de stad ;-)

Plannen voor Highway1 zijn er nog niet specifiek; behalve de tijd hebben om deze route te rijden in de hoop dat deze volgend jaar wel weer helemaal gereden kan worden. Santa Cruz had ik in ieder geval wel alvast genoteerd.

Er van uitgaande dat we inderdaad vanaf LAX terugvliegen ga ik kijken naar een laatste stop dichterbij in de buurt van LA. Stress op de laatste dag is het laatste wat je wilt en met pech van de huurauto of enorme files heb je dan een zeer kostbaar probleem.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik begrijp je overwegingen bij Yosemite. Wij vinden een double goed te doen maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.
De overnachtingen in Oakhurst betekenen wel dat je vrijwel geen tijd voor de vallei en voor bijvoorbeeld Glacier Point overhoudt. Voor het veel kleinere Zion trek je nu veel meer tijd uit.

Marianne
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door paulr »

Fietsen in San Francisco is niet zozeer vanwege het fietsen zelf, maar meer een goede manier om de stad te verkennen. Wij deden dat een paar jaar geleden met kinderen van jullie leeftijd en zij vonden het erg leuk. Je komt gemakkelijk en snel op plekken die met openbaar vervoer toch wat langer duren. Straks in oktober nemen we vrienden mee naar deze stad (ook maar 2 dagen) en zij kijken juist uit naar het fietstochtje (en natuurlijk Alcatraz). Wij hebben straks één nacht in de vallei (Stoneman), maar het is echt ''schofterig'' duur. Ik vind 260 euro voor een kamer zonder ontbijt fors en wellicht dat ik deze zelfs ga annuleren voor een kamer in Mariposa (oktober, vroeg donker, wellicht gezelliger 's avonds ook om daar wat te eten ipv wat ''snacken'' of kostbaar in de vallei. En El Portal is op dit moment zelfs nog duurder dan in de vallei !
Gekkenhuis daar, volgend jaar maar weer met de camper :-)
Heb je ook overwogen de route(s) om te draaien. Kan ook nog wat schelen. Heb als voorbeeld ff zitten kijken voor juli 24 met KLM, dan lijkt eindigen in LAS wat goedkoper. Ook lekker voor laatste nachten ook... Ik vind trouwens in 2 dagen 600 km via de 1 naar Lax rijden en ook nog surfen ambiteus. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Gezien je beschikbare tijd zou ik dus LA links laten liggen en de jongens ergens anders een keer laten surfen (Scheveningen :D ?)
CJ81
Amerika-ontdekker

Re: Reis CJ81: in de herkansing, route Zuidwest 2024.

Bericht door CJ81 »

Inmiddels tickets kunnen boeken. Terugvliegen vanaf SFO was met een rechtstreekse vlucht ruim 500 euro goedkoper, dus dat is het uiteindelijk geworden ;-) Na overleg met het gezin toch een Stoneman room geboekt met 2 doubles in Curry Village. Het is dan welliswaar maar voor 1 nacht, maar dat geeft ons hopelijk wel de kans om en zo vroeg mogelijk de dag te beginnen in Yosemite en afhankelijk van de ontwikkelingen rond het controleren van de drukte, gegarandeerd toegang te hebben. Tenminste dat hoop ik dan maar.

Nu lekker verder puzzelen op de route en rest van de accommodaties vastleggen.
BJK2810
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door BJK2810 »

Hoi, Ik heb vorig jaar ook met 3 pubers van 1.90 in een stoneman room (wij hadden eentje met 3 bedden) overnacht in Curry village. Het viel ons alles mee en het was juist echt een prachtige ervaring om in Yosemite te overnachten. Dus echt een goede keus.
CJ81
Amerika-ontdekker

Bericht door CJ81 »

@BJK2810 Thanx! Dat is goed om te lezen. Blij dat het in ieder geval gelukt is om iets in het park zelf te boeken. Heb inmiddels filmpjes gezien van de drukte dit jaar om het park in te komen.... oef daar wordt je niet blij van. Nu even de ontwikkelingen volgen of ze hier toch weer gaan werken met maatregelen om de drukte te reguleren.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer