Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Elco1989: huwelijksreis 20 september.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Elco1989
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Reis Elco1989: huwelijksreis 20 september.

Bericht door Elco1989 »

Beste lezer,

rond 21 september willen we naar Amerika voor 4 volle weken als huwelijksreis (19 september gaan we trouwen :D ). We zijn druk bezig met een planning te maken alvorens we iets boeken.
Enkel we komen niet echt lekker uit in de eerste 8 dagen.

We zijn meer strand en natuur mensen vandaar dat in onze route nog weinig steden staan. We hebben meerdere rondreizen gedaan maar dan door azie (thailand 3 X en Borneo). In Azie regelden we vaak pas ter plekke de hotels en hadden we enkel een ruwe reisschema. Voor Amerika is dit begreep ik niet handig en willen we daarom alles al boeken. Ook hadden we bij onze vorige vakanties altijd veel stranddagen of zwembaddagen.
Dat wordt in de reis naar Amerika veel beperkter dus ik ben erg nieuwsgierig hoe dat ons zal bevallen.

Enkel ik zou graag wat advies willen. We willen in het begin naar Yellowstone om vervolgens naar Yosemite te gaan. Enkel ik las dat dit ruim 15 uur rijden is. Is dit een mooie route en is er iets interessant om de heen of terugweg om een extra dag voor te nemen?

Hier willen we beginnen omdat dan de temperaturen nog wat aangenomen zijn. We willen zelf alles boeken.

Dag 1 Aankomst San Fransisco
Dag 2 San Fransisco
Dag 3 Naar yellowstone
Dag 4 Yellowstone
Dag 5 Yellowstone
Dag 6 Naar Yosemite National Park
Dag 7 Yosemite National Park
Dag 8 Yosemite National Park
Dag 9 Naar Mammoth Lakes
Dag 10 naar Death Valley National Park
Dag 11 Naar Las Vegas
Dag 12 Las Vegas
Dag 13 Las vegas
Dag 14 naar Zion National Park
Dag 15 Naar Bryce Canyon National Park 
Dag 16 naar Lake Powell
Dag 17 Horseshoe Bend
Dag 18 Naar Monument Valley
Dag 19 Naar Grand Canyon National Park
Dag 20 Naar Sedona
Dag 21 Naar palmspring
Dag 22 Naar Los Angeles
Dag 23 Los Angeles
Dag 24 Los Angeles
Dag 25 Disney (los angeles)
Dag 26 Disney (los angeles)
Dag 26 Nog te bepalen
Dag 27 Nog te bepalen
Dag 28 Nog te bepalen

Mochten je nog tips hebben dan horen we dit graag. Bedankt alvast!
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Re: Huwelijksreis 20 september

Bericht door Marcopstal »

Als je naar Yellowstone wil gaan dan is starten in San Francisco al geen goed idee. Vlieg dan op zijn minst op Salt Lake City. Het is vanuit SF inderdaad een 15 uur rijden en heel veel is er onderweg niet te beleven. Vanuit SLC ben je er op een uur of 4/5.

Yellowstone bezoeken vergt tijd. Combineer het dan ook met Grand Teton wat er vlak bij ligt. Maar vergis je niet, end september is al einde seizoen voor Yellowstone want je zit hier best noordelijk.

Wil je ook SF aandoen, dit kan je dan eventueel op het einde van de reis zetten.

Van Yellowstone naar Yosemite op één dag dat gaat het m ook niet worden. Ook dit is immers een rit van een uur of 15 waar op de route weinig te beleven is.

Wat wel enigszins te doen is is om vanaf Yellowstone naar Bryce Canyon te rijden (9 uur) en dan Zion, Page, MV, GC er aan koppelen.
Plaatsen zoals Horseshoe bend kosten je maar een uur of twee, daar vul je geen dag mee.

Vanaf de GC kan je naar vegas, vervolgens richting Yosemite en SF. Iets zoals onderstaande:

Dag 1 Aankomst Salt Lake City
Dag 2 Naar Yellowstone
Dag 3 Yellowstone
Dag 4 Yellowstone
Dag 5 Grand Teton
Dag 6 Grand Teton - Salt Lake City
Dag 7 Salt Lake City - Bryce Canyon
Dag 8 Bryce Canyon - Zion
Dag 9 Zion
Dag 10 Zion - Page
Dag 11 Page - Monument Valley
Dag 12 Monument Valley - Grand Canyon
Dag 13 Grand Canyon - Las Vegas
Dag 14 Las Vegas
Dag 15 Las vegas - Death Valley
Dag 16 Death Valley - Mammoth lakes
Dag 17 Mammoth Lakes - Yosemite
Dag 18 Yosemite
Dag 19 Yosemite - San Francisco
Dag 20 San Francisco
Dag 21 San Francisco - Monterey
Dag 22 Monterey - Pismo Beach
Dag 23 Pismo Beach - Los Angeles
Dag 24 Los Angeles
Dag 25 Disney (los angeles)
Dag 26 Disney (los angeles)
Dag 26
Dag 27
Dag 28

Je hebt dan nog 3 dagen over die je ergens kan gebruiken om meer tijd te spenderen of je kan vanaf SLC naar Moab alvorens je MV, Bryce, Zion, GC en Page bezoekt. In Moab kan je zonder probleem twee dagen vullen met Arches NP, Canyonlands en Dead Horsepoint.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door paulr »

Welkom ! En... alvast gefeliciteerd...
Maar nu komt de domper: wat jullie willen kan écht niet !
Met de rest van de reis nog voor de boeg zeg ik: vergeet Yellowstone, de dagen die jullie daarvoor gepland hebben heb je nog hard nodig voor de rest van de route. Bijvoorbeeld:
- een extra dag Yosemite
- een extra dag tussen Yosemite en Las Vegas
- minimaal 1 dag extra bij Zion
- dag extra Sedona
Alleen aan het einde van de reis (LA) heb je veel of voldoende tijd, maar goed... wij geen LA-fans.
Zet de route eens in een van naar schema en zoek de rijtijden erbij. Vergeet dan niet dat er ook tanktijd, kijktijd, wat wandeltijd etc bij komt. Je zal dan tot de ontdekking komen dat het eerste deel van de reis veel te gehaast is.
Yellowstone en Yosemite laten zicht altijd lastig combineren. Niet onmogelijk, maar je vaak zien dat de rondjes te gehaast worden. Voor Yellowstone (en vergeet Grand Teton niet) zou een dag of 6-7 mooi zijn...
Sorry, wellicht dat anderen een positiever beeld schetsen, maar ik zou andere keuzes maken.
Veel plezier met deze puzzel !
Paul
En oja: voor september 2024 zal het nog lastig worden om betaalbare en goedgelegen accommodaties te vinden. Met name in e parken (we raden wel altijd aan om in de parken te verblijven, in plaats van heen en weer rijden...
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Yellowstone is zo inderdaad niet te doen. Heb je de route en de reistijd op GoogleMaps bekeken? Starten in SLC is een goed plan, maar ook dan heb je weinig tijd voor het park; je zou er toch minimaal 3 volle dagen voor uit moeten trekken.
De route van Marcopstal kan, maar ik vind daar de tijd voor Yellowstone en Yosemite erg kort. Met 4 weken in september/oktober zou ik zelf Yellowstone vergeten en kijk naar het standaardrondje, uitgebreid met Capitol Reef en Moab. Dat kan nog wat krap worden met al die dagen LA.

Marianne
Frasi
Amerika-expert
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Frasi »

Welkom op het forum! Neem nog eens een avond of 2 de gelegenheid om dit forum door te spitten. Er zijn al veel reisplannen langs gekomen met erg veel tips en adviezen van ervaren reizigers. In the middle of nowhere of in een stad als LA/Las Vegas/San Francisco is er altijd wel een hotelkamer te vinden, maar in/rond de nationale parken is de spoeling een stuk dunner (zeker in het betaalbare segment). Dus mijn advies is vaart te maken met de planning en z.s.m. verblijven te boeken (wel gratis annuleerbaar; dan houd je wat flexibiliteit).
Ik vrees dat je een inschattingsfout maakt wanneer je op deze manier Yellowstone in je reis wil opnemen. Het is 1600km rijden; dat kost je minimaal 2 hele dagen heen en 2 dagen terug (érg ver en relatief saai). En dan zou er minimaal 3-4 dagen moeten blijven om van de 2 NP's (Yellowstone & Grand Tetons) te genieten. In jullie planning niet te doen (=mijn mening).

San Francisco is een leuke stad om 2 dagen te verkennen (en om bij te komen van de reis).
LA / San Diego zijn ook een verkenning waard én hebben strand.
Las Vegas heeft fijne hotels waar je heerlijk een dag(deel) bij het zwembad kan liggen (en evt. je kledingkast aanvullen met shoppen), Omgeving Palm Springs ook.

Als ik een alternatief mag voorstellen met afwisseling tussen stad/strand/zwembad/natuur:
Dag 1 Aankomst San Francisco
Dag 2 San Francisco
Dag 3 San Francisco --> Yosemite National Park (eerst huurauto ophalen in de stad)
Dag 4 Yosemite NP
Dag 5 Yosemite NP --> Mammoth Lakes
Dag 6 Mammoth Lakes --> Death Valley NP
Dag 7 Death valley NP --> Las Vegas
Dag 8 Las Vegas
Dag 9 Las Vegas
Dag 10 Las Vegas --> Zion NP (verblijf in Springdale zo mogelijk)
Dag 11 Zion NP
Dag 12 Zion NP --> Bryce NP
Dag 13 Bryce NP --> Page / Lake Powell
Dag 14 Page
Dag 15 Page --> Monument Valley --> Grand Canyon NP
Dag 16 Grand Canyon NP
Dag 17 Grand Canyon NP --> Oatman --> Lake Havasu City (eigenlijk niets bijzonders maar je moet het traject GC-PS in 2 breken)
Dag 18 Lake Havasu City --> Palm Springs
Dag 19 Palm Springs
Dag 20 Palm Springs --> Anaheim / Disney
Dag 21 Anaheim / Disney
Dag 22 Anaheim --> Los Angeles
Dag 23 Los Angeles
Dag 24 Los Angeles
Dag 25 Los Angeles --> Pismo Beach / San Louis Obispo
Dag 26 Pismo Beach--> Monterey (via Highway 1)
Dag 27 Monterey --> Santa Cruz
Dag 28 Santa Cruz --> San Francisco International

(de laatste 10 dagen zijn wat ruim, dus mogelijk zijn hier 2-3 dagen in te korten en in de eerste helft toe te voegen)
Probeer (zo mogelijk) echt in de Nationale Parken te logeren. Niet chic maar wel de echte beleving (ik krijg er altijd een Yogi Bear gevoel van :D ).
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen ('07,'10,'12,'22); California ('12,'15,'16,'18,'21); Florida ('08,'13,'15,'19); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills ('14); NY/Wash.('16); LA ('16); Deep South ('17). NY ('16,'19); Colorado e.o. ('24)
Inge
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Re: Reis Elco1989: huwelijksreis 20 september.

Bericht door Inge »

Met het risico hier mensen tegen de schenen te schoppen :wink: : als je hier en daar wat aanpast, kan het. Wij hebben een vergelijkbaar rondje/one way gemaakt in 26 dagen tijdens onze eerste reis in 2003 (met wat onlogische kronkels erin - waarvan ik nu niet meer weet waarom). Yellowstone stond bovenaan ons lijstje van wat we in ieder geval wilden zien en we wisten ook niet of we ooit nog terug zouden gaan, dus die gingen we in ieder geval niet schrappen. Daar stond dan wel tegenover dat we andere dingen moesten schrappen en het reistempo lag best hoog, al vonden wij het toentertijd goed te doen. Het stuk tussen San Francisco en Yellowstone wordt hier regelmatig als saai omschreven. Wij vonden het een beleving. Het was onze eerste ervaring met de uitgestrektheid en leegte van Amerika en hebben de hele rit genoten, maar ik kan me goed voorstellen dat iemand anders dat anders zou beoordelen.

Er zijn keuzes die je moet maken die bij jullie passen en vergis je niet in de afstanden! Die zijn gigantisch. Houd er ook rekening mee dat parken bezoeken langer duurt dan je denkt. Ook binnen parken als Yellowstone en Yosemite zijn de afstanden groot, maar rij je niet snel en kan je last hebben van tegenvallende weersomstandigheden. Ook zal je in sommige parken (zoals Zion en Yosemite) de auto moeten laten staan om (deels) met een shuttlebus verder te gaan. Daarnaast wil je natuurlijk ook nog wat zien en doen in de parken en niet alleen maar in de auto zitten.

Achteraf zouden we nog steeds naar Yellowstone zijn gegaan (het blijft ons favoriete park!), maar hadden we waarschijnlijk op andere plekken een andere indeling gemaakt, zodat we vooral in Yosemite, Zion of Las Vegas nog een extra dag gehad zouden hebben. Maar goed; dit soort keuzes zijn heel persoonlijk. Dus kijk daar goed naar en maak dan een realistische planning (met kilometers en reistijden), maar bekijk ook alvast globaal wat je in de parken zou willen doen, zodat je ook echt kan zien of het voor jullie haalbaar is.

Qua weer in Yellowstone kan het midden tot eind september alle kanten op, vermoed ik. De eerste keer (begin september) hadden we prachtig weer met dagtemperaturen rond de 30 graden, maar de tweede keer (rond 10 september) was het een stuk kouder en viel er zelfs al (natte) sneeuw die 's nachts ook (even) bleef liggen. Ik denk dat dat laatste een stuk realistischer is eind september.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Inge schreef:
21 mei 2024, 16:21
Met het risico hier mensen tegen de schenen te schoppen : als je hier en daar wat aanpast, kan het.
Maar dat is wat iedereen ook zegt. :wink: Maar er moet ook echt wel iets aangepast worden.

@Elco1989 Kijk voor Yellowstone ook eens op www.nps.gov/yell om te zien wat er al sluit in september. en kijk op www.yellowstonenationalparklodges.com of er nog accommodatie beschikbaar is in het park. Als dat niet lukt dan wordt het echt wel een heel uitgekleed bezoek. Het wordt in september ook al vroeg donker dus de dagen zijn kort; je wilt dan niet nog een paar uur naar je hotel rijden.
Frasi schreef:
20 mei 2024, 19:33
(ik krijg er altijd een Yogi Bear gevoel van )
Dat herken ik :wink: .
Het is niet alleen praktisch gezien de grote afstanden, maar het geeft je echt een ander gevoel als je in een park overnacht.

Marianne
Elco1989
Amerika-newbie

Bericht door Elco1989 »

Super bedankt allemaal voor de tips! We zijn druk bezig met de route en hopen het morgen definitief te hebben. Het resultaat volgt :D

Yellowstone slaan we over. Wie weet komt dat nog wel een keer
Elco1989
Amerika-newbie

Bericht door Elco1989 »

Dit hebben we nu bedacht :) Hebben er super veel zin in! Dank voor de tips nogmaals

Dag 1 Aankomst San Fransisco
Dag 2 San Fransisco
Dag 3 San Fransisco --> Yosemite National Park
Dag 4 Yosemite National Park
Dag 5 Yosemite National Park --> Mammoth Lakes
Dag 6 Mammoth Lakes --> Death Valley National Park
Dag 7 Death Valley National Park --> Las Vegas
Dag 8 Las Vegas
Dag 9 Las vegas
Dag 10 Las Vegas --> Zion National Park
Dag 11 Zion National Park  
Dag 12 Zion National Park --> Bryce Canyon National Park
Dag 13 Bryce Canyon National Park --> Page/ Lake Powell
Dag 14 Page/Lake Powell
Dag 15 Page/lake powell --> Monument Valley
Dag 16 Monument Valley --> Grand Canyon National Park
Dag 17 Grand Canyon
Dag 18 Grand Canyon --> sedona
Dag 19 Sedona --> palmspring
Dag 20 Palmsprings
Dag 21 Palmsprings
Dag 22 Palmsprings --> Naar Los Angeles
Dag 23 Los Angeles
Dag 24 Los Angeles
Dag 25 Disney
Dag 26 Disney
Dag 26 Naar huis
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door paulr »

Mooie verbetering :) persoonlijk vind ik de laatste week wel erg veel op 1 plek ( vanaf Palm Springs) maar daar zal je een goede reden voor heb vermoed ik. Check evengoed watje allemaal in LA wilt doen en of dat qua dagen dan niet (te)veel is. Ook de GC zou een nachtje minder kunnen. Terwijl Sedona eigenlijker nacht meer verdiend, dus wellicht nacht GC verplaatsen naar Sedona (is ook relatief kort ritje, dus kan prima in de loop van de dag…) ? en 2 dagen Disney ? Ik mis dan Universal, eigenlijk wel een must in LA als je van een pretpark houdt….
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik vind ook de laatste dagen wel erg ruim, zeker die dagen Palm Springs. Ik zou eerder een extra dag Yosemite doen. Of Capitol Reef toevoegen. Maar verder prima route!

Het is San Francisco, met een c.
Lake Powell is geen plaats, je wilt toch wel meer doen in Page dan alleen Lake Powell zien denk ik. Zou ook met 1 nacht kunnen.
Wij kunnen ons prima twee nachten vermaken bij de Grand Canyon, zie daarvoor bijvoorbeeld ons 2013- en 2024-verslag. Maar Sedona of omgeving kan ook wel een extra overnachting gebruiken. Wat zijn de plannen daar?

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer