Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis FamdeVries: advies gevraagd over onze route.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
FamdeVries
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Reis FamdeVries: advies gevraagd over onze route.

Bericht door FamdeVries »

Hallo allemaal,

Na er al jaren over te hebben gesproken, gaan we nu dan echt! We gaan met de kinderen (dan 12 en 15) naar Amerika in de zomervakantie van 2026!

Klein beetje context: waarom niet eerder? Toen onze dochter 8 was werd ze ziek. De eerste paar jaren was dat op en af en zo'n grote reis, dat vonden we toch even te spannend. Als we volgend jaar gaan is ze 15, het gaat nu 1,5 jaar al heel erg goed (blijft we een dagelijks aandachtspuntje en reizen met een tas vol medische zaken) maar we voelen echt het vertrouwen om deze reis te kunnen maken.

We houden van zowel steden als van natuur. We willen graag veel zien, flink rijden vinden we geen probleem (mits het een leuke route is) en zijn niet de types die urenlange hikes gaan maken, maar we zijn ook niet vies van een mooie wandeling.

Omdat we er al zolang over nadenken, hebben we een mega wensenlijst. De afgelopen weken hebben we dan ook meerdere malen die lijst bekeken, hier reisverslagen gelezen, diverse topics gelezen (super waardevol allemaal!) en flink lopen schrappen. Keuze's maken... wat is dat lastig! We hebben circa 3 weken de tijd (hier en daar kunnen we met werk nog wel wat schuiven, maar niet veel meer dan hieronder). Daarom hebben we de reis opgedeeld in 3 delen:

Deel 1 - Stad & Natuur & Dieren
1 Vlucht : Amsterdam - New York
2 New York
3 New York
4 Vlucht : New York - Yellowstone (BOZ / JAC)
5 Yellowstone
6 Yellowstone
7 Yellowstone
8 Vlucht : Yellowstone (BOZ /JAC) - San Francisco

Deel 2 - Roadtrip SF - LV
9 San Francisco
10 San Francisco - Yosemite
11 Yosemite
12 Yosemite - Death Valley
13 Death Valley - Las Vegas
14 Las Vegas

Deel 3 - Roadtrip LV - LA
15 Las Vegas - Zion
16 Zion - Bryce
17 Bryce - Page
18 Page - Sedona (tussenstop Grand Canyon)
19 Sedona
20 Sedona - ?
21 ? - Los Angeles
22 Universal
23 Vlucht: Los Angeles - Amsterdam

Deel 1: hier zijn we helemaal content mee. Beide bestemmingen hoog op ons wensenlijstje en dit willen we alle vier echt enorm graag! We willen kijken of het lukt om in het park te overnachten.
Deel 2 en 3: vanaf hier begon het schrappen en het puzzelen met routes.

Wat we hebben laten vallen is Highway 1, San Diego, Moab en Monument Valley.
In Yosemite zouden we vooral de Mariposa Grove willen bezoeken - maar twijfelen een beetje ivm de mogelijke drukte.
Bryce lijkt ons echt ontzettend gaaf! En Zion ook, maar minder (als we ook al Yellowstone en Yosemite hebben aangedaan).
Waar we ook aan hebben gedacht is om het stuk SF -LV te laten vallen, en dus te beginnen in LV.
Maar ook het laatste stuk van Sedona via Route 66 naar Los Angeles heb ik nog niet helemaal rond.

Kortom: we komen er niet helemaal uit. Zouden jullie met jullie ervaring hier eens naar willen kijken? We staan er absoluut voor open om deel 2 en 3 helemaal anders in te richten als dat beter is! Alvast ontzettend bedankt!

Kim
dejong89
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Reis FamdeVries: advies gevraagd over onze route.

Bericht door dejong89 »

Als ik het zo lees... dan heb je te weinig tijd voor heel veel mooie plekken.
Deel 1 kan ik nog wel inkomen, al zou ik mijzelf niet wagen aan het heen en weer vliegen, maar ieder zijn ding

Deel 2 en 3 , tja wil je echt een mening? :wink:
Maak keuzes. Je bent nu echt aan het racen.
Zion, Yosemite, Sedona, het is wel erg krap en het lijkt mij doodzonde om er zo snel doorheen te gaan.
Bryce en Zion zijn totaal niet met elkaar te vergelijken. Deze fout heb ik ooit ook gemaakt. Zion vind ik persoonlijk de mooiste van de twee.
En zo is Yellowstone ook totaal iets anders dan Yosemite.
https://jiltkrista89.wordpress.com/
https://www.polarsteps.com/Jdejong89
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Trom »

Toen ik je bericht las, kon ik eigenlijk niet direct reageren. Mijn eerste gevoel was dat het op een reis lijkt van een Chinese toerist die in drie weken heel Europa gaat bekijken.
Na deze reis kun je zeggen dat je in heel veel plaatsen bent geweest maar of je ook echt iets gezien hebt??

Deel 1 begrijp ik helemaal. New York is bijzonder en Yellowstone is ook heel bijzonder vanwege de bizons, beren en geisers.
Daarna wil je teveel in twee weken. Met alleen een overnachting in Zion, Bryce en Page doe je deze plaatsen tekort. Zij verdienen een extra dag.

Als je deel 1 handhaaft en je daarna het ZW wilt zien, zul je een kleiner rondje moeten maken en dus dingen moet laten vallen.
Je kunt ook vanuit Yellowstone NP en Grand Teton NP een route maken via b.v. Beartooth Highway, Cody, Devils Tower, Black Hills/Custer SP/Mount Rushmore/Crazy Horse, Rocky Mountains NP, Moab en Torrey.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Bewaar deel 1 voor een andere keer, en pak de volle drie weken voor deel 2 en 3, of schrap behoorlijk wat in die laatste 2 weken. Te veel in te weinig tijd.
FamdeVries
Amerika-ontdekker

@dejong89 Zeker willen we je mening, dank! Bedankt wat betreft Zion, die 'fout' maken we dan inderdaad! :wink:

@Trom Hahaha, dat je ondanks dat dan toch een reactie geeft, thanks! Stellen we zeer op prijs! We zijn niet de enige die overactief de hele wensenlijst in een route proppen, maar je wil ook gewoon niets missen. Ik vind je optie vanuit Yellowstone NP erg leuk, maar dat bewaren we voor een andere keer (hij staat genoteerd!) Dus toch nog meer schrappen en het rondje kleiner maken, want deel 1 laten we zo.

@Pete.Z duidelijk! :thumbup: we zijn aan het schrappen geslagen!

Nog een keer goed gekeken naar de wensenlijst en denken eraan om vanuit Yellowstone naar Las Vegas te gaan - en San Francisco, Yosemite en Death Valley te bewaren voor een andere keer. Met jullie opmerkingen in het achterhoofd ziet de route er dan als volgt uit:

Deel 1 - Stad & Natuur & Dieren
1 Vlucht : Amsterdam - New York
2 New York
3 New York
4 Vlucht : New York - Yellowstone (BOZ / JAC)
5 Yellowstone
6 Yellowstone
7 Yellowstone
8 Vlucht : Yellowstone (BOZ /JAC) - Las Vegas

Deel 2 - Roadtrip
9 Las Vegas
10 Las Vegas - Zion
11 Zion
12 Zion - Bryce
13 Bryce
14 Bryce - Page
15 Page
16 Page - Sedona (tussenstop Grand Canyon)
17 Sedona
18 Sedona - ?
19 ? - Los Angeles
20 Universal
21 Vlucht: Los Angeles - Amsterdam

We hebben nu dus twee dagen 'over', deze kunnen we weglaten (en dan thuis nog wat vrij voor we weer aan de bak mogen) of nog ergens toevoegen. Is de route zo beter verdeeld en doen we de juiste plekken aan? Vanaf papier ziet het er tof en divers uit. Hebben jullie nog een idee voor de bestemming tussen Sedona en Los Angeles, dit stuk vinden we nog een beetje moeilijk om in te plannen? Zou Palm Springs bijvoorbeeld een leuke optie zijn? Alvast weer ontzettend bedankt!
RenG
Amerika-ontdekker

Bericht door RenG »

Ik vind de tijd voor New York heel kort. Daar zou ik 1 of 2 dagen aan toevoegen. Er is daar zoveel te zien en te doen. Yellowstone is ook wat aan de krappe kant misschien (zelf nog niet geweest), zeker omdat je afhankelijk bent van vluchttijden op de eerste en laatste dag daar. En wil je Grand Teton niet bezoeken als je daar in de buurt bent? Daarnaast zou een overnachting bij de Grand Canyon ook mooi zijn. Dus hoe bedoel je, 2 dagen over :lol: Sedona/LA ken ik verder niet.
dejong89
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door dejong89 »

New York zou je ook een week kunnen zitten. Wij zijn er nu 3x geweest en telkens ontdekken we weer wat nieuws.
In 2,5 dag moet het ook te doen zijn maar je moet echt je tijd goed indelen.

Yellowstone zou prima kunnen maar zoals hierboven geschreven, waar is Grand Teton in dit verhaal? Die was mij in 1e instantie niet opgevallen.
Als je toch bij Yellowstone in de buurt bent zou het zonde zijn om deze te laten vallen.
Yellowstone zelf zou te doen moeten zijn in 3 volle dagen. Dan zou ik wel rekening houden met waar je overnacht. Een nacht bij Old Faithfull is aan te raden. Met name vanwege het feit dat nadat alle '' bussen '' weg zijn, je heerlijk rustig door het gebied kunt wandelen.

Dan nog, zou ik echt goed nadenken over je alternatieve route. Er zit zo'n moordend tempo in en je plant alles wel heel erg krap en ik sluit mij aan bij het onderstaande.

Wat
Trom schreef:
10 jun 2025, 17:25
Mijn eerste gevoel was dat het op een reis lijkt van een Chinese toerist die in drie weken heel Europa gaat bekijken.
https://jiltkrista89.wordpress.com/
https://www.polarsteps.com/Jdejong89
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door Bianca B »

Waarom gaan jullie vliegen van Yellowstone naar Vegas??
Met vliegen ben je veel tijd kwijt. Die tijd zouden jullie in de auto kunnen doorbrengen en van Yellowstone via Grand Teton, Bryce en Zion naar Vegas te rijden.
Persoonlijk vind ik vreemd dat je Page en Sedona in je route neemt maar Grand Canyon niet.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Ik begrijp dat jullie nog wel een keer die kant op willen gaan. Dan is het goed om een deel te laten vallen. En kijk dan ook alvast eens wat je de volgende keer dan mee zou kunnen nemen zodat je niet twee keer deels hetzelfde doet.
Het eerste deel ligt vast begrijp ik maar kijk daar nog eens goed naar. Twee dagen NY is weinig. De tijd voor Yellowstone kan zo maar een extra dag is ook niet verkeerd. En inderdaad: geen Grand Teton? Haal die vlucht eruit en rij vis Grand Teton richting Las Vegas. Of eerst naar Moab.
Waarom Sedona? Is zeker een leuke plaats en de omgeving is prachtig maar het is ook erg druk en duur. Ik mis ook een overnachting bij de Grand Canyon. Daar zijn de uren rond zonsondergang en zonsopkomst juist het mooiste
En je gaat nu alleen voor Universal dat hele stuk naar LA rijden? Als je toch nog eens naar het zuidwesten gaat zou ik het dan meenemen.

Prima om nu Yosemite te schrappen. Daar had je nu ook echt te weinig tijd voor uitgetrokken. Ook tussen Yosemite en Las Vegas mis ik nog een overnachting.

Kijk eens naar onze reisverslagen. Van 2002 tot en met 2008 reisden wij met onze kinderen. We gingen ook wel eens te snel maar dat was dan omdat we iets al eerder hadden gedaan.
En hou er rekening mee dat je echt wel gaat wandelen. Dat is de beste en leukste manier om iets van een park te zien.
Kijk eens in mijn wandelsite voor wat mogelijkheden.

Marianne
ruleen
Amerika-ontdekker

Bericht door ruleen »

Ik snap heel goed dat jullie dit willen, maar ik zou echt een extra week vakantie aanvragen :D .

Op zich denk ik dat je Deel 1 inderdaad wel zo kan doen.
Ik zou alleen van Yellowstone niet naar Las Vegas vliegen, maar met de auto verder gaan. Met vliegen ben je ook een dag kwijt, auto inleveren, airport, vlucht, auto halen etc. En dan passeer je meteen mooie parken. Hier kan je in die hoek wat ideeen uithalen.
https://tiogatours.nl/bestemmingen/amer ... francisco/

Je kan besluiten tot Las Vegas te gaan en dan weer terug te vliegen. Dan heb je een hele mooie combi van steden en natuur en Californië bewaren voor een aparte vakantie.

Een andere suggestie: bewaar New York voor een aparte city trip en pak San Francisco wel mee als je toch in de buurt bent ;)

En uiteraard kan je dit zelf het beste inschatten, maar het is veel inpakken, reizen en verder. Ik was op een gegeven moment wel toe aan iets meer rust in de route. Wij hebben 17 dagen in Californië doorgebracht en hadden alsnog te weinig tijd. (En eerder al eens 21 dagen van Denver naar LA maar ook daar kon ik Yellowstone niet tussen plakken).
RenG
Amerika-ontdekker

Bericht door RenG »

Met bovenstaande tips zou je op zoiets uit kunnen komen:

1 AMS - NY
2 NY
3 NY
4 NY
5 NY - Yellowstone
6 Yellowstone
7 Yellowstone
8 Yellowstone
9 Yellowstone
10 Yellowstone - Grand Teton
11 Grand Teton
12 Grand Teton - tussenstop (SLC bijv)
13 tussenstop - Zion
14 Zion
15 Zion
16 Zion - Bryce
17 Bryce
18 Bryce - Page
19 Page
20 Page - Grand Canyon
21 Grand Canyon - Las Vegas
22 Las Vegas
23 Las Vegas - AMS

Dit zou een mooie, afwisselende route zijn. Bryce zou bijvoorbeeld nog met een nacht minder toe kunnen om ergens anders meer ruimte te krijgen. Maar kijk vooral naar jullie wensen, als Sedona een must is kun je ook kijken of je vanaf Phoenix terug kunt vliegen.
FamdeVries
Amerika-ontdekker

Nee we zijn geen Chinese toeristen... Ik vroeg om tips en alternatieven voor deel 2 en 3 omdat we zelf niet zo goed weten wat we moeten schrappen. We hebben een aantal leuke ideeën en tips gekregen, dank daarvoor!

Waar we nu mee gaan puzzelen is een nacht extra New York, rijden vanuit Yellowstone via Grand Teton richting Bryce, Sedona laten vallen en een overnachting bij Grand Canyon. Deze hadden we er in eerste instantie uitgelaten omdat manlief daar al eens is geweest - en ik liever een nacht langer in Yellowstone verblijf. Maar met het schrappen van Sedona is er weer ruimte! Genoeg om mee aan de slag te gaan en terug naar de tekentafel!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Dat klinkt al goed zo. Voor Bryce is 1 nacht voldoende: aan het eind van de dag wat viewpoints langs de rim doen en de volgende ochtend de combinatie van de Queens Garden en Navajo loop.
Als je in Zion wilt wandelen is het erg fijn om daar zeker 2 nachten te hebben.
Ik zou zeker een nacht bij de GC doen. Het hoeft niet te betekenen dat het je meer tijd kost, je had nu toch ook een bezoek gepland? Doe het dan op de beste uren. En ook hier is een activiteit aan te raden. Kijk eens voor onze verblijven hier en hier. Wij zijn er meerdere keren geweest en het blijft mooi en indrukwekkend!

Marianne
FamdeVries
Amerika-ontdekker

Bedankt @Martin & Marianne voor de tip over Bryce. Dan gaan we daar een nachtje laten vallen. Zetten we die ergens anders weer tussen! Leuk jullie reisverslagen, ik heb er al een hoop gelezen, ook deze weer! Geeft echt een goed beeld! Weer volop aan het puzzelen!
Trom
Amerikakenner

Bericht door Trom »

Vanuit Grand Teton zou je een tussenstop in Park City kunnen overwegen. Salt Lake City kan natuurlijk ook maar dat vind ik persoonlijk niet geweldig. Iets ten Zuiden van SLC liggen ook wat stadjes zoals Provo met de aardige Bridal Veil Falls. In het plaatsje Sandy zijn de Shops in South Town als je eens wilt shoppen in een overdekt winkelcentrum.
Zion is prachtig maar erg druk en ik ben geen fan van hun bussensysteem waarbij je eerst een hele tijd in de rij moet staan en dan in overvolle bussen vervoerd wordt. Ik geef meer de voorkeur aan het Capitol Reef NP en je kunt daarvandaan ook de prachtige UT12 rijden op weg naar Bryce NP
FamdeVries
Amerika-ontdekker

@Trom wat een goede ideetjes! Park City en de Mainstreet zien er erg leuk uit! Ook voor de kinderen denk ik? En de UT12 😍 wow! We snappen wat je zegt over Zion, maar toch zouden we het wel erg graag willen zien. Wat adviseer je voor Capitolreef? We hebben ons daar nog niet helemaal in verdiept eerlijk gezegd… Vanavond maar weer even in maps duiken en kijken of we de route kunnen combineren!
Trom
Amerikakenner

Bericht door Trom »

Wellicht kennen jullie deze site al. Er staat veel interessante info in.
Informatie over Capitol Reef kun je vinden onder de staat Utah.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Hele handige site inderdaad!
Je kunt voor Capitol Reef ook eens in ons 2019-verslag kijken. We hadden er toen twee nachten. In 2015 waren we er ook, toen hadden we er 1 nacht.

Marianne
FamdeVries
Amerika-ontdekker

@Trom en @Martin & Marianne fijne site hoor, bedankt!

We hebben samen gekeken en met de kinderen gesproken over onze wensen. En met jullie tips de knoop doorgehakt om ipv te vliegen vanaf Yellowstone te gaan rijden.

We willen graag overnachten in Yellowstone met in ieder geval een overnachting bij Old Faithful, dus zodra we dit kunnen boeken, gaan we dit doen. We hebben al een beetje in ons hoofd wanneer, dus dat is top!

Grand Teton lijkt ons erg mooi, maar wellicht hoeven we hier niet heel lang te blijven i.v.m. parken die hoger op onze wensenlijst staan. Zoals we in het onderstaande schema hebben bedacht is om heel vroeg uit Yellowstone te vertrekken (we zouden dan idealiter een overnachting in bv. Grand Village in Yellowstone hebben) en over de 191 naar het zuiden te rijden. We hebben hiervoor gekeken naar mooie plekjes en lookouts (uit veel verslagen van leden van dit fantastische forum, waarvoor dank!) en dit spreekt ons het meeste aan. Omdat het ons (manlief en mij) wel heel mooi lijkt, bijvoorbeeld ook de wandeling bij Jenny Lake twijfelen we of we een extra nacht tussen 9 en 10 zullen inplannen in bijvoorbeeld Jackson om die dag eerst weer terug Grand Teton in te gaan (maar wow, wat een prijzen!!! en ook de kids moeten we hiervoor nog overtuigen...). Heel benieuwd naar jullie aanbevelingen.

Manlief wordt helemaal enthousiast van de Scenic Byway 12. Naar eigen zeggen is dit voor hem een hoogtepunt op zich en een droom die uitkomt - rijden door een waanzinnig gaaf Amerikaans landschap. Onze vraag: is de pie bij en de weg naar Fruita de extra kilometers waard of kunnen we dit beter overslaan? Dochterlief vond een 'cute' coffeehouse op de socials in Escalante aan de Scenic Byway 12, dus helemaal leuk!

In Death Valley zouden we graag bij The Ranch at Death Valley of The Inn at Deaty Valley overnachten. We zouden vroeg kunnen vertrekken vanuit Las Vegas en al verschillende punten aandoen of dat de volgende dag doen, maar dat is wel al een reisdagje. Zonsopgang bij Zabriskie Point staat overigens wel genoteerd!

In LA willen we graag aan het strand verblijven om lekker te ontspannen na deze reis en we willen een dagje naar Universal.

In dit schema hebben we vier ritjes van meer dan 400 km. / max 569 km. We hebben ze nu gepland met allemaal moois op de rit en genoeg tussenstops. We staan vroeg op (we zijn gelukkig alle vier vroege vogels) en trekken er gewoon een hele dag voor uit. Zoals eerder gezegd, rijden vinden we tof!

Benieuwd naar jullie tips/verbeter puntjes. Gaandeweg komen we er wel :) wat is dit leuk om mee bezig te zijn!

We denken nu aan:
Deel 1
1 Amsterdam - New York
2 New York
3 New York
4 New York
5 New York - Yellowstone
6 Yellowstone
7 Yellowstone
8 Yellowstone
9 Yellowstone - Park City (via Grand Teton) - 534 km.
(hier wellicht een extra nacht in Jackson ipv 'direct' naar Park City? - dan is dag 9 100 kale reis kilometers en deze extra dag 408 km.)

Deel 2
10 Park City - Bryce (Scenic Byway 12) - 569 km.
11 Bryce - Zion - 118 km.
12 Zion
13 Zion - Page - 187 km.
14 Page - Grand Canyon - 176 km.
15 Grand Canyon - Las Vegas (via Route 66) - 443 km.
16 Las Vegas
17 Las Vegas - Death Valley - 226 km.
18 Death Valley - Los Angeles - 435 km.
19 Los Angeles
20 Los Angeles
21 Los Angeles
22 Los Angeles - Amsterdam
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Nog los van de pie bij Fruita is een bezoek aan Capitol Reef echt een bezoek waard. Je zou ook daar kunnen overnachten. Wij reden eens van Torrey naar Jackson in 1 dag. Zie daarvoor ons 2017-verslag.
En ja, het Kiva coffee house is op het forum ook een bekende. Zeker even een bezoek brengen daar. Ook mooi: de wandeling naar de Lower Calf Creek Falls. Zie ons 2019-verslag daarvoor.
Voor DV is een vroege aankomst niet echt nodig. Je kunt prima nog de ochtend in Las Vegas doorbrengen.

En ja, Jackson is idioot duur. Je kunt ook in bijvoorbeeld Colter bay kijken. Grant Village (genoemd naar General Grant dus met een t) kan, maar vanaf Old Faithful naar Grand Teton kan ook prima.

Het is me niet duidelijk waarom je het nog over deel 1 en deel 2 hebt. :wink:

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer