Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis JanJapio: westcoast roadtrip 2027 met jonge kinderen.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
JanJapio
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 1

Reis JanJapio: westcoast roadtrip 2027 met jonge kinderen.

Bericht door JanJapio »

Hallo allemaal,

Zoals het onderwerp al verraad willen/gaan wij in 2027 op roadtrip door de west coast van de VS. Nu weet ik dat ik er misschien vroeg bij ben maar dit zal onze eerste roadtrip zijn en met jonge kinderen (3,5 & 7) dus ik wil graag goed voorbereid zijn en ik zie erg veel kennis op dit mooie forum.
Het mooie hieraan is natuurlijk wel dat alles qua start en eind locatie nog open staat en ik (hopelijk) met jullie tips dus mijn huidige planning nog volledig over de kop kan gooien. Ons plan is om halverwege mei '27 die kant op te gaan en de route met een RV te doen. De optie om hotels te doen met een huurauto is ook nog mogelijk, ook hier hoor ik graag jullie advies over.

Mijn huidige planning is als volgt:

Amsterdam(of een ander vliegveld) - San Francisco
San Francisco
San Francisco - Yosemite(lower pines)
Yosemite
Yosemite(vroeg vertrekken) - Sequoia National Park
Sequoia National Park - death valley
Death valley- Las Vegas (evt hotel)
Las Vegas
Las Vegas- Zion
Zion
Zion (vroeg vertrekken) - Bryce
Bryce - Monument Valley
Monument Valley- Grand canyon(south rim)
Grand canyon - Page/antelope canyon
Page- Joshua tree (langere rit dus eventueel met nog een tussenstop)
Joshua tree - San Diego
San Diego - Los Angeles
Los Angeles
Los Angeles (Disney)
Los Angeles - Amsterdam

Ik heb eventueel ruimte om nog een dag of 2 ergens extra aan te plakken.

Zou dit een route zijn waarvan jullie als ervaringsdeskundigen zeggen: ja dit moet je doen of zou je hem gezien de leeftijd van de kids, of andere redenen anders indelen? ook ben ik erg benieuwd of jullie dit zouden doen doen met een RV of een huur auto en hotels/airbnb?

Ik wil nog benadrukken dat dit niet een spontaan hersenspinsel is maar een weldoordachte keuze waar ik het geld al voor apart heb staan en echt bovenaan mijn bucketlist heb. Een west coast trip gaat dus zeker gebeuren in 2027.

Alvast bedankt voor jullie inbreng en überhaupt voor alle info die ik hier al heb mogen wegplukken
MartijnL
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: westcoast roadtrip 2027 met jonge kinderen

Bericht door MartijnL »

Ziet er uit als mooie trip.
Ik heb een vraag, hoe ga je van Bryce naar Monument Valley? Als het via Page is, zou ik daar gelijk die activiteiten doen.
Ga je via Hickman, Gooseneck, Muley point, Valley of the Gods, Mexican Hat, e.d. zie link (https://maps.app.goo.gl/nngTSxHkS5CFbHU99), dan zou ik van monument valley naar page rijden (inclusief antelope/horseshoebend) van daaruit naar Grand Canyon en dan door naar Joshua Tree. Eventueel nog naar Palm Springs waar je met tram way naar boven kan!
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Ik zou Sequoia schrappen, te weinig tijd zo, en de route via de Tioga Pass naar Death Valley is veel mooier ook.
Verder is de tijd voor San Diego ook veel te kort, vergeet LA en vliegbterug uit SD. Veel leukere stad.
JanJapio
Amerika-newbie

Bericht door JanJapio »

Hi Martijn,

Ik was inderdaad van plan om via Page te gaan, eigenlijk dus inderdaad heel logisch om hier direct activiteiten te gaan doen. Is page en Antelope canyon in 1 dag te doen qua activiteiten ?

Als ik via Hickman, Gooseneck, Muley point, Valley of the Gods, Mexican Hat zou gaan is dit een rit van 7 uur, hier zou ik dan nog een extra overnachting in moeten plannen. Is dit wel een route die jij zou aanraden qua ervaring/route?

Bedankt voor je reactie!
JanJapio
Amerika-newbie

Bericht door JanJapio »

Pete.Z schreef:
30 jul 2025, 11:58
Ik zou Sequoia schrappen, te weinig tijd zo, en de route via de Tioga Pass naar Death Valley is veel mooier ook.
Verder is de tijd voor San Diego ook veel te kort, vergeet LA en vliegbterug uit SD. Veel leukere stad.
Hi Pete,

Sequoia is wel de plek waar ik nog over twijfel. Ik heb hem erin gezet omdat ik vermoed dat de kids dit leuker zullen vinden om te zien. Is de tioga pas al wel open eind mei? dat de tijd in SD te kort is neem ik mee. Ik wil graag naar LA voor Disney en de gitaarwinkels dus dit is wel een must voor de reis.

Bedankt voor je reactie!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Ik zou in mei niet gokken op de Tioga Pass, maar je zou natuurlijk de route om kunnen draaien.
Voor Sequoia heb je zo absoluut te weinig tijd, zeker met ook de lange rit naar DV de dag erna. Kijk eens in Googlemaps naar de afstanden van bijvoorbeeld Lodgepole Campground naar Furnace Creek. En hou er rekening mee dat je met een grote camper niet de CA198 mag rijden door het park.
Nooit de parknamen gebruiken in GoogleMaps! Je zou dan in jouw route het beste in Grant Grove kunnen overnachten.
Yosemite heeft ook een paar sequoia-groves, zoals de Mariposa Grove. Dat zou ook een optie kunnen zijn hoewel de bomen in Sequoia en Kings Canyon wat toegankelijker zijn.

Ik vind het allemaal net iets te gehaast, zeker met kleine kinderen, en zeker als je met een camper gaat. Zelfs zonder Sequoia en met een extra dag Yosemite vind ik het krap, want ik zou dan wel nog een stop aan de oostkant van Yosemite doen (Lee Vining, June Lake).

Kijk eens in ons 2013-verslag voor Yosemite en Sequoia in dezelfde tijd van het jaar.

En hou rekening met het Memorial Day weekend, dan kun je het beste de parken vermijden.

Wij hebben nog nooit met een camper gereisd. Met drie jonge kinderen lijkt me een camper wel fijn, maar check eens hoe het zit met stoeltjes. Voor de parken is een camper mooi maar hou er rekening mee dat het bijvoorbeeld voor Yosemite lastig is om een plaats te reserveren. Je zou al komend voorjaar eens kunnen kijken of het lukt om iets te reserveren zodat je weet hoe het werkt. Kijk voor het schema op www.nps.gov/yose onder camping.
JanJapio schreef:
30 jul 2025, 12:01
Ik was inderdaad van plan om via Page te gaan, eigenlijk dus inderdaad heel logisch om hier direct activiteiten te gaan doen. Is page en Antelope canyon in 1 dag te doen qua activiteiten ?
Wat bedoel je precies met Page? Antelope Canyon ligt in Page. Je zou ook nog naar Horseshoe Bend kunnen gaan, en naar Lake Powell? Kost allemaal niet veel tijd. De logische volgorde is Bryce - Page - MV - Grand Canyon. Een stop in Capitol Reef is natuurlijk ook prachtig, maar dan moet je echt iets anders laten vallen (misschien eindigen in Las Vegas?)
Ik zou zelf overwegen om MV te laten vallen; voor de kinderen is dat niet zo interessant. Dan wordt het Bryce - Page- GC.

Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 03 aug 2025, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
JanJapio
Amerika-newbie

Bericht door JanJapio »

Hoi Marianne,

Vanaf welke datum zou de Tioga pas normaal wel open zijn, of zou je er op durven gokken? Wij zijn niet van plan een hele grote camper te huren dus ik hoop de meeste wegen wel te mogen berijden, Zion daargelaten natuurlijk. Ik gebruik nu wel altijd parknamen bij het uitzoeken, waarom is dit niet handig?

Memorial day heb ik inderdaad zeker rekening mee gehouden. De definitieve datum moet ook nog besloten worden. Ik neem veel vanuit hier mee in die beslissing. je geeft aan nooit met een camper gereisd te hebben, hoe zocht jij dan per stop je hotel uit? booking.com of heb je er andere tips voor?

Ik bedoel met page inderdaad Antelope canyon, Horseshoe staat wel op het lijstje maar mijn voorkeur gaat uit naar antelope en monument Valley. Ik snap je opmerking mbt MV maar die wil ik zelf wel heel graag zien haha
Corv
Amerikakenner

Bericht door Corv »

Eind mei, begin juni, maar je weet het nooit met het weer.
19 States so far...
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Je kunt hier zien wanneer de Tioga Pass in de afgelopen jaren open is gegaan. Het is echter lastig om daar conclusies uit te trekken. De hoeveelheid sneeuw is van belang, maar als er veel schade is aan wegen en gebouwen kan het lang duren. En ook de inzet van personeel is met de huidige en - wellicht - komende bezuinigingen een factor.
Als de Tioga Pass niet open is, is de Sonora Pass (de 108) een mogelijkheid. Of anders de Carsson Pass (de 88).
JanJapio schreef:
30 jul 2025, 13:50
Ik gebruik nu wel altijd parknamen bij het uitzoeken, waarom is dit niet handig?
Omdat je dan de afstand tot de parkgrens krijgt. En dat zegt nog helemaal niets. Gebruik voor Yosemite bijvoorbeeld Yosemite Village. En voor de Grand Canyon kun je het beste Grand Canyon Village gebruiken.
JanJapio schreef:
Memorial day heb ik inderdaad zeker rekening mee gehouden.
Memorial Day zelf is niet het probleem, het is het weekend ervoor waarin het erg druk zal zijn overal.
JanJapio schreef:
hoe zocht jij dan per stop je hotel uit? booking.com of heb je er andere tips voor?
Wij overnachten bij voorkeur in de parken. Via de NPS-sites kun je dan zien bij wie je moet boeken; voor elk park is er een concessiehouder.
Wij kamperen ook veel in de parken, met een tent. Is wellicht ook nog een optie?
Voor de accommodaties buiten de parken kijken we op booking.com. Of via Google. We boeken meestal rechtstreeks bij de accommodatie.

Als je voor een camper kiest zou ik echt veel meer rust inbouwen. Maar ook met een auto zou ik deze route, met 3 kleine kinderen, te gehaast vinden. Neem eens wat rustmomenten. In Yosemite kun je ook zwemmen en fietsen. Of aan het strand zitten. Page heeft ook een mooi strand, aan Lake Powell. Dat zijn dingen die voor de kinderen veel leuker zijn dan een bezoek aan de Grand Canyon of Bryce.

Marianne
dati
Amerika-ontdekker

Re: Reis JanJapio: westcoast roadtrip 2027 met jonge kinderen.

Bericht door dati »

beste,

vanwege tiogapass emnmemorial day hebben we de route afgelopen andersom gedaan (reis 22 mei t/m 11 jun i2025) Tiogapass gaat vaak pas eind mei/begin juni open.
Verder rij je bijna 4000 km in 18 dagen, dat lijkt me teveel voor jonge kinderen, kijk maar eens op een routeplanner.
MV overslaan voor jonge kinderen. Vooral luisteren naar het advies van Marianne, die heeft er vaak gereisd en heeft ons ook goed geholpen.
tanteto
Amerikakenner

Bericht door tanteto »

Deze reis is over 2 jaar, en je weet nu al dat je op sommige dagen vroeg wilt vertrekken? :wink:
Wat bedoel je precies met het ‘echte’ Amerika en een ‘gewone’ Amerikaan?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Martin & Marianne schreef:
30 jul 2025, 12:37
En hou er rekening mee dat je met een grote camper niet de CA180 mag rijden door het park.
Excuus, ik bedoel hier de 198, de Generals Highway. Je moet juist de 180 nemen, dus via Kings Canyon (Big Stump Entrance) het park in- en uitrijden. Kijk voor meer informatie op www.nps.gov/seki zoals bijvoorbeeld hier:
https://www.nps.gov/seki/planyourvisit/directions.htm. Onder maps vind je kaarten van het park.

Ik pas het aan in mijn bericht.

Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 12 aug 2025, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
JanJapio
Amerika-newbie

Bericht door JanJapio »

tanteto schreef:
31 jul 2025, 22:11
Deze reis is over 2 jaar, en je weet nu al dat je op sommige dagen vroeg wilt vertrekken? :wink:
Ik weet van andere reizen die ik/we gemaakt hebben dat ik me liever niet rijk reken met tijd. Het leek mij qua planning, in hoeverre mogelijk, verstandig om dus niet overal maar hele dagen te rekenen.
JanJapio
Amerika-newbie

Bericht door JanJapio »

JanJapio schreef:
Ik gebruik nu wel altijd parknamen bij het uitzoeken, waarom is dit niet handig?
Omdat je dan de afstand tot de parkgrens krijgt. En dat zegt nog helemaal niets. Gebruik voor Yosemite bijvoorbeeld Yosemite Village. En voor de Grand Canyon kun je het beste Grand Canyon Village gebruiken.

Dit heb ik inderdaad wel overal gedaan. Ik zie nu ook meerdere berichten die net als u aangeven dat de reis te lang is dus ik moet inderdaad maar de route gaan herzien. Ik had MV wel hoog op mijn lijstje staan omdat dat toch de views zijn waar mijn liefde voor de usa bij begonnen is.
JanJapio schreef:
Memorial day heb ik inderdaad zeker rekening mee gehouden.
Memorial Day zelf is niet het probleem, het is het weekend ervoor waarin het erg druk zal zijn overal.

Neem ik mee, dankje!
JanJapio schreef:
hoe zocht jij dan per stop je hotel uit? booking.com of heb je er andere tips voor?
Wij overnachten bij voorkeur in de parken. Via de NPS-sites kun je dan zien bij wie je moet boeken; voor elk park is er een concessiehouder.
Wij kamperen ook veel in de parken, met een tent. Is wellicht ook nog een optie?
Voor de accommodaties buiten de parken kijken we op booking.com. Of via Google. We boeken meestal rechtstreeks bij de accommodatie.

Als je voor een camper kiest zou ik echt veel meer rust inbouwen. Maar ook met een auto zou ik deze route, met 3 kleine kinderen, te gehaast vinden. Neem eens wat rustmomenten. In Yosemite kun je ook zwemmen en fietsen. Of aan het strand zitten. Page heeft ook een mooi strand, aan Lake Powell. Dat zijn dingen die voor de kinderen veel leuker zijn dan een bezoek aan de Grand Canyon of Bryce.

ik ga inderdaad de route aanpassen en iets gedetailleerder zoeken zodat ik nauwkeuriger ben met reistijden en bestemmingen. Bedankt voor alle tips! ik zal zsm mijn nieuwe route idee hier posten!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Je hebt nog even de tijd om een mooie route samen te stellen!

Let even op je quotes, nu is niet te zien wat mijn reactie is. Je moet een (deel van een) bericht quoten, niet kopiëren, maar beter is om zo weinig mogelijk te quoten en gewoon je reactie te geven. Meestal is ook zonder quote wel duidelijk waar je op reageert. Of quote alleen dat deel waar je op reageert.

Marianne
ruleen
Amerika-ontdekker

Bericht door ruleen »

Hoe tof alle parken ook zijn, dit is echt ambitieus met kinderen van die leeftijden. Wij zijn dit jaar in de meivakantie geweest en mijn jongste zoon is 5. Hij vond het pittig om steeds weer verder te reizen. Als je de parken wilt zien, zou ik een route Las Vegas - LA doen om ook lange reisdagen te beperken.

Wij hadden 17 dagen, verbleven weliswaar langer in San Francisco vanwege vrienden die daar wonen, maar hebben die 17 dagen alleen in de staat Californië doorgebracht en dat was soms al aanpoten.

De jongste werd vooral blij van een zwembad bij de accommodatie of strand (ok en universal/ Mario world was fantastisch) maar de natuurparken waren voor hem niet zo interessant als voor ons (en we deden echt wel ons best, met het ranger program enz.) die van 10 genoot overal van. Het verschilt natuurlijk per kind, maar wel iets om rekening mee te houden.
ruleen
Amerika-ontdekker

Bericht door ruleen »

Mss heb je het al gedaan, maar ik zou even alle dagen uitschrijven in excel met aantal km en reistijd opnemen. Dan krijg je een goed gevoel bij de invulling van de dagen.

Een paar tips:
- Sequoia overslaan
- Bryce/ monument Valley/ grand canyon/ page is heel gehaast. Overal 1 nachtje is echt pittig, want je moet ook nog reizen.
- page - Joshua tree is echt een lange rit (wel een leuk park waar de kids op de rotsen mogen klimmen)
- ik zou zelf Joshua tree - LA doen en niet ook nog San Diego mee willen pakken
- zo kan je of LA korter maken en meer tijd in de rest van je route stoppen, óf 2 nachtjes aan de kust bij LA verblijven. Mijn kinderen vonden de zee/ het strand heel leuk.
Inge
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door Inge »

Met het risico hier negatief over te komen, maar vooral met de bedoeling om je nog eens kritisch naar je wensen/verwachtingen te laten kijken, reageer ik hier toch maar op. Gewoon wat food for thought.

Als ik heel eerlijk ben, vraag ik me af waar je aan begint om met drie van zo’n jonge kinderen deze reis te willen ondernemen. Persoonlijk vind ik het veel te ambitieus. Ik weet dat er mensen zijn die dit wel kunnen (in tegenstelling tot mijzelf en mijn gezin), en ik hoop dat jullie zo’n gezin zijn.

Je kan zeker zo’n reis doen, maar het is naïef om te denken dat je al je dingen van je bucketlist kan afstrepen (zoals bijv. ik wil persé MV zien, dus daar gaan we met zijn allen uren voor omrijden). Kinderen hebben een ander ritme en andere behoeften dan jij. Die vinden het (over het algemeen) niet leuk om hele dagen onderweg te zijn, om dan ergens aan te komen waar ook weer verwacht wordt dat ze zich aanpassen aan de ouders, omdat die daar nou eenmaal wat moois willen bekijken, omdat we morgen weer verder moeten naar de volgende plek. Zorg dus voor genoeg tijd en afwisseling zodat de kinderen ook aan hun trekken komen. Plan ook activiteiten/pauzes waar zij blij van worden. Dan is er weer een buffertje voor de dingen die jullie graag willen zien en doen. Het is een illusie om te denken dat het kinderen in die leeftijd iets interesseert hoe mooi de omgeving is waar ze zijn. Ik kan me nog goed een gesprek met mensen herinneren die zich erom verbaasden dat hun dochter van toen 2 of 3 geen interesse had in de mooie Zwitserse natuur waar ze op vakantie waren… Aan de andere kant zijn kleine kinderen met weinig tevreden. Een parkeerplaats met kiezels kan voor hun aantrekkelijker zijn om mee te spelen dan het mooiste speelgoed.

Mijns inziens is dit schema veel te ambitieus; je hebt gewoonweg geen tijd voor ontspannen activiteiten met de kinderen. Het is al een vol schema als je met twee volwassenen reist, laat staan met drie kleine kinderen. De kinderen zullen onderweg ook (deels) bezig gehouden moeten worden, dus de ouder die daar mee bezig is, zal weinig van de prachtige omgeving merken waar jullie doorheen rijden.

Praktisch gezien vraag ik me af of een relatief kleine camper genoeg plek heeft om drie autostoeltjes veilig in te installeren en dan nog een volwassene die daarbij kan zitten?

Ik zou een dergelijke vakantie niet persé afraden, maar ik denk dat er wel wat aangepast moet worden om hier voor het hele gezin een succes van te maken. Je kan je dan vervolgens wel afvragen of de kosten tegen de baten opwegen. Zo’n vakantie kost ontzettend veel geld en de vraag is of dat op dit moment in je leven ook oplevert wat je zou willen en verwachten van zo’n reis? Persoonlijk hebben wij destijds (na een sterk aangepaste camperreis met onze toentertijd tweejarige) besloten dat de kosten niet opwegen tegen de baten, maar dat was onze persoonlijke situatie. Het was een prachtige reis, waar ik nog steeds met veel plezier op terugkijk (onze tweejarige van toen is inmiddels 18). Maar als ik kijk wat een dergelijke reis toen (en zeker nu) kostte, vonden wij het het niet waard om het nog eens te doen.

Persoonlijk zou ik me concentreren op een kleiner gebied (bijv. alleen een rondje in California of alleen een rondje vanuit bijv. Las Vegas) met meer tijd per plek. Zo kunnen jullie als volwassenen zien wat er te zien is en heb je ook tijd voor de behoeften van jullie kinderen - meer rust en ontspannen activiteiten.
Houdt er ook rekening mee dat een camper ophalen, inrichten en boodschappen doen veel tijd kost. Het lijkt mij niet haalbaar om op die dag nog helemaal naar Sequoia te kunnen rijden (al zou ik deze in het huidige schema schrappen, maar in een rondje California er zeker inlaten).
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door paulr »

Mooi verwoord !
Wij komen op onze (camper) reizen heel veel ouders met (jonge) kinderen tegen. Wij (net 60+ :-)) vinden dat altijd leuk om te zien en maken, zéker als deze mensen voor (soms) maanden onderweg zijn, altijd even een praatje met hen. En horen dan hoe zij hun reisschema aanpassen. Gewoon rommelen op de campground, een avontuurlijke wandeling, op zoek naar wildlife en vooral een rustig reisschema. Die kinderen interesseert het geen moer hoe die parken heten, of ze bekend zijn en kennen de verschillen niet. Maar ze ervaren wél dat de parken anders zijn, qua kleur, qua geur, qua stenen versus bomen, qua groen versus rood. Dus zorg voor afwisseling, maar doe gewoon niet teveel met te grote reisafstanden.
Kortom, halveer je route, geniet van wat je wel kunt zien en pas je dus enigszins aan! Dat maakt deze reis voor iedereen leuk...
Paul
Dikkie
Amerikakenner

Bericht door Dikkie »

Ik sluit me aan wat hierboven allemaal is gezegd misschien nog een aanvullende tip: Ik was ook onzeker of mijn zoon (en dan heb ik er nog maar één :lol: ) toen hij klein was een rondreis zou aankunnen en ben toen op proef een rondreis gaan maken in Zweden (met dat land was ikzelf ook al bekend). Dat heeft mij toen doen besluiten om naar Amerika de eerste jaren alleen citytrips te doen in een rustig tempo, omdat een rondreis voor hem nog niet goed voelde. Het ging niet alleen om de afstanden maar ook altijd die auto pakken.bAangezien je pas in 2027 gaat, kun je overwegen met de kids in een camper in Europa rond te trekken dan weet je meteen waar je rekening mee moet houden.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer