Chicago was voor mij een stad om zo'n 3-4 dagen rond te brengen, Seattle had ik na 2 volle dagen al meer dan ruim gezien. Geen bijzondere stad die ik nogmaals wil zien. Heb daar niet Museum of Flight bekeken, ben wel naar Bainbridge Island geweest. Interessant, maar toeristisch (Poulso was als 'viking dorp' ook aardig). Seattle heeft enkele leuke uitzichtspunten, zie Tripadvisor's To-Do lijst. De Needle is niet noodzakelijk, een goedkoper alternatief is de Bank of America tower ($ 6) -- zie je zelfs de Needle. Zou je reis iets anders doen, i.v.m. de California Zephyr. Vlieg naar Chicago, begin hier je reis. Ga dan met de Zephyr naar S.F. -- bezoek e.v.t. de skiresorts onderweg (Maroon Bells schijnt mooi te zijn qua natuur). E.v.t. heb je nog Reno als 'mini Vegas' en Lake Tahoe dichtbij. Dan omhoog met de AMTRAK Cascades naar Seattle. Whitefish en Glacier NP. Let wel op met wanneer je gaat in Glacier NP, de wegen kunnen nog vol zijn met sneeuw, daardoor kunnen de sightseeing bussen niet rijden. Dan goedkoop vanaf Milwaukee terugvliegen naar New York (vaak goedkoper dan ORD). Stuk in Montana (vanaf Shelby), door North Dakota, Minnesota en Wisconsin (zelfs Illinois) was alleen interessant als je een Ph.D. hebt in agrarische wetenschappen. Ik niet, dus was teleurstellend. Achteraf had ik liever de steden willen inwisselen voor de natuurparken. Je kan ook overwegen eens de Alaska Railroad te proberen (
http://alaskarailroad.com/). Prachtig! Oh, en er gaan een aantal goedkope cruises naar Alaska vanaf Seattle. Zou ik zelf achteraf liever doen dan mijn dagen in New York.....
Mooie manier van reizen met AMTRAK. Echt genoten. Verassend goede maaltijden aan boord. Vriendelijke reizigers. Wel vermoeiend als je de stoel naast je niet vrij hebt om 'normaal' op te liggen, in L vorm. Let ook op hoe laat de trein op de specifieke bestemmingen aankomt - AMTRAK heeft VAAK vertragingen. Geen pretje om rond 4'en s'nachts te horen dat de trein een paar uur vertraging heeft. Hoelang precies..... Zoals alle Amerikanen doen: neem een kleine tas mee (naast je ingecheckde ruimbagage) met wat te eten/drinken. Heb zelf voor vertrek nog even bij de lokale Walmart in Chicago wat fruitrepen, OJ, water (3x1 liter fles), fruit en cashew noten meegenomen. Ik zag zelfs families met hele potten pindakaas, hele broden en compleet bestek lopen. Dat kan ook...
Met een ISIC kaart krijg je interessante korting op de AMTRAK trein. Er is zelfs een algemeen nummer van ISIC CJP Nederland, ze controleren bij AMTRAK niet of je een ISIC kaart hebt.