Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis namarie: Californië, Utah, Yellowstone?

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
namarie
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Reis namarie: Californië, Utah, Yellowstone?

Bericht door namarie »

Het idee spookt al meer dan een jaar door ons hoofd, maar nu lijkt het erop dat onze rondreis door het zuidwesten er eindelijk van gaat komen. In april 2014 ga ik samen met een vriend, Bas, naar het westen om daar voornamelijk national parks te bezoeken. Zelf ben ik twee keer eerder in Amerika geweest: In 2011 kon ik voor een conferentie naar Utah en daarna heb ik in 8 dagen de volgende plekken bezocht: Las Vegas - Grand Canyon (North rim) - Las Vegas - Yosemite - San Francisco. In 2012 ben ik 3 weken in LA geweest en daar heb ik 3 weekend trips gemaakt naar Death Valley NP, Seqoia NP en de PCH af van LA naar San Francisco.

Bas is twee keer een week in San Francisco geweest. Hierdoor staat er alvast één ding vast: San Francisco hoeven we niet opnieuw te bezoeken. Maar dit is dan ook het enige dat we niet willen zien, want voor de rest hebben we veel te veel dingen op onze wishlist staan. We willen graag naar:
  • Yosemite NP (ben ik zelf 1 dag geweest dus daar valt nog wel het een en ander te bewonderen)
  • Death Valley NP (alleen hoogtepunten voor Bas, ben er zelf al 3 dagen geweest)
  • LA (ook alleen hoogtepunten, na 3 weken ken ik LA wel)
  • Las Vegas, Hoover Dam, Valley of Fire
  • Zion, Bryce
  • Capitol Reef, Arches, Canyonlands, Monument Valley
  • Antelope Canyon, Horseshoe Bend, Wave
  • Grand Canyon (South rim)
  • Yellowstone
Nou ben ik altijd heel eigenwijs en denk ik altijd "voor sommige locaties is een dag wel genoeg en als we 's avonds een beetje doorrijden dan kunnen we alles wel doen in 1 vakantie". Maar zelfs ik zie hier dat het niet mogelijk is om alles te doen in de tijd die we hebben. Afhankelijk van mijn werkgever hebben we 26 of 29 dagen. Binnekort ga ik met Bas een reisschema maken en zullen er wat dingen moeten sneuvelen, maar ik zou alvast jullie advies willen hebben over het wel of niet bezoeken van Yellowstone. Zodra we een dag-tot-dag schema hebben gemaakt, zal ik deze hier posten.

Zoals het er nu naar uit ziet, gaan we 3/4 weken in april, tot 5 of 9 mei (afhankelijk van mijn werk). Toen ik vandaag wat dingetjes over Yellowstone ging uitzoeken, bleek dat alleen het noordelijke gedeelte het hele jaar open is. De rest van het park is dicht tot eind april / half mei. Yellowstone staat hoog op ons lijstje, maar ligt ook heel ver van onze andere locaties af. In eerste instantie wilde ik graag een klein weekje noord-west zuid Utah opofferen (Capitol Reef, Arches, Canyonlands, Monument Valley) om naar Yellowstone te gaan, maar nu blijkt dat het grootste gedeelte van het park dicht is, ga ik toch twijfelen. Ik weet zeker dat er in noord-Yellowstone genoeg mooie dingen te zien zijn, maar ik vraag me af of het de moeite is om daar zo ver voor om te rijden. Misschien kunnen we deze tijd dan beter besteden door meer van Utah te bekijken (en / of meer tijd op andere locaties te besteden). Zijn er mensen rond eind april in Yellowstone geweest? Wat zijn jullie ervaringen?

Bob
Laatst gewijzigd door namarie op 08 dec 2013, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Yeehaw
Amerika-expert

Re: Reis namarie: Californië, Utah, Yellowstone?

Bericht door Yeehaw »

Hi
Ik zou het zonde vinden om naar Yellowstone te rijden die tijd van het jaar om te ontdekken dat het meeste nog gesloten is. Je kan gemakkelijk een week in Capitol Reef, Moab, Monument Valley en zelfs Mesa Verde NP doorbrengen. Dat gedeelte is trouwens niet noord west Utah maar zuid Utah (muv Mesa Verde dat in Colorado ligt)
Ems2012
Amerikakenner

Bericht door Ems2012 »

Inderdaad, de meeste faciliteiten in het park zijn nog gesloten en er ligt (waarschijnlijk) een dik pak sneeuw, waardoor vele gebieden niet toegankelijk zijn.

Als je heel graag naar Yellowstone wil zou je kunnen proberen je vakantie een paar weken op te schuiven en dan met Yellowstone te eindigen. Wij waren er vorig jaar rond 20 mei en Paul (PSVWally) was er een week voor ons. Er lag nog sneeuw langs de wegen, maar het grootste deel van het park was toegankelijk en veel faciliteiten waren open.
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

In die tijd van het jaar zou ik Yellowstone bewaren voor een andere keer. Het is een hele eind rijden en dan is het toch zonde vind ik dat je er niet ten volle van kan genieten. Ook zonder Yellowstone zal je in no time een (te) volle route kunnen samenstellen ;-)
Groetjes,
Carine
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Ems2012 schreef:Inderdaad, de meeste faciliteiten in het park zijn nog gesloten en er ligt (waarschijnlijk) een dik pak sneeuw, waardoor vele gebieden niet toegankelijk zijn.

Als je heel graag naar Yellowstone wil zou je kunnen proberen je vakantie een paar weken op te schuiven en dan met Yellowstone te eindigen. Wij waren er vorig jaar rond 20 mei en Paul (PSVWally) was er een week voor ons. Er lag nog sneeuw langs de wegen, maar het grootste deel van het park was toegankelijk en veel faciliteiten waren open.
Ik was er van 14 t/m 17 Mei en er was nog heel veel gesloten (er werd overal heel hard gewerkt om rond Memorial Day alles wel open te hebben). Ook sommige trails waren afgesloten, zodat de boardwalks konden worden gerepareerd zonder dat er toeristen rondliepen en het stuk tussen Canyon en Roosevelt-Tower was afgesloten rond de Dunraven Pass.

Lewis Lake, wat net binnen de parkgrens van Yellowstone naar Grand Tetons ligt lag er nog zo bij.....
Bijlagen
Lewis Lake
Lewis Lake
namarie
Amerika-ontdekker

Bericht door namarie »

sachasenne schreef:Ook zonder Yellowstone zal je in no time een (te) volle route kunnen samenstellen ;-)
Ja, hier ben ik ook bang voor, dus waarschijnlijk zullen er nog wat locaties moeten worden overgeslagen. Die kan ik dan misschien over een paar jaar combineren met Yellowstone :) .

Hoewel die foto van PSVwally ook echt niet verkeerd is, is het niet waarvoor ik naar Yellowstone zou rijden. Om echt op safe te spelen zouden we dan pas eind mei moeten gaan.. Daar eindigen en dan terugvliegen vanaf SLC is ook nog wel een optie..
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Eind mei ben je ook nog niet safe, maar dan heb je zeker een veel grotere kans dat er minder sneeuw ligt en de voorzieningen allemaal open zijn. Aan de andere kant had ik heerlijk veel ruimte, geen files of drukte en op de sneeuw liggen veel sporen zodat je nog een beetje beter wildlife kunt tracken.
Inge
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door Inge »

Een tijd geleden was er hier een forumlid die juist altijd in mei naar Yellowstone ging, Bart40. En dan met name omdat je dan heel goed wildlife kan spotten. Hij had dan ook altijd mooie foto's van beren paraat... Misschien kan je ook nog wat info uit zijn berichten halen.
Maar goed, ik persoonlijk zou ook liever gaan als je echt het grootste deel van het park kan bekijken.
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Wildlife was echt schitterend trouwens ja! Alleen lag er bv rond veel geisers nog zoveel sneeuw dat het meer stoom dan water was dat je zag
Ems2012
Amerikakenner

Bericht door Ems2012 »

Bij ons was een week later zga al het ijs en sneeuw weg. Alleen rond de wegen lag nog een laag sneeuw en 's ochtends lag er wat verse sneeuw. Alle voorzieningen, behalve die bij Canyon, waren open.

Nog even 2 random foto's die ik op m'n iPad heb staan van Yellowstone, waaraan je ziet dat er nog nauwelijks sneeuw/ijs lag.

Afbeelding

Afbeelding
namarie
Amerika-ontdekker

Bericht door namarie »

Moeilijk, moeilijk, moeilijk. Ik kon geen reisverslag van Bart40 vinden van die periode, maar ik heb wel een aantal andere foto's gezien van Yellowstone in de sneeuw. Ik geloof direct dat je ook in die periode je ogen uit kunt kijken. Toch denk ik dat Yellowstone wat later in het jaar nog mooier is en in combinatie met de lange reistijd misschien iets te ambitieus is voor eind april. We hebben nog niks besloten, maar ik ben bang dat we Yellowstone beter over kunnen slaan in deze reis. Maar als we uiteindelijk een maand later gaan, dan is alles weer mogelijk... Bedankt voor de adviezen!
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Het is natuurlijk afhankelijk van hoe moeder natuur het wil hebben, maar midden/eind Mei is denk ik beter dan eind april.

Ik heb op de .gov site en facebook bijna dagelijks de updates omtrend de opening van de wegen in Yellowstone gevolgd en ik was echt blij dat de meeste wegen iig toegankelijk waren.

Ems2012, die foto's zijn toch van Lake Jackson net ten zuiden van de zuidingang? Dat was bij mij ook al sneeuwvrij.
Lake jackson
Lake jackson
Lake yellowstone daarentegen was nog deels bevroren.
Lake Yellowstone
Lake Yellowstone
Ems2012
Amerikakenner

Bericht door Ems2012 »

PSVwally schreef:Ems2012, die foto's zijn toch van Lake Jackson net ten zuiden van de zuidingang? Dat was bij mij ook al sneeuwvrij.
Ah, je hebt gelijk! Even niet goed opgelet met het selecteren van de foto's. :geek: :oops: Bij deze dan alsnog (als aanvulling), Lake Yellowstone, foto's gemaakt bij het Lake hotel.

Afbeelding

Afbeelding
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Wow! Wat een weekje voor verschil kan maken
namarie
Amerika-ontdekker

Bericht door namarie »

Afgelopen dagen hebben Bas en ik een eerste planning kunnen maken. Gelukkig kan ik 4 volle weken vrij krijgen en dat betekent dat we een planning kunnen maken voor 30 dagen (dag 1, vrijdag 11-04, de heenreis en dag 30, zaterdag 10-05, de terugreis). We hebben uiteindelijk besloten om niet naar Yellowstone te gaan. We vinden de kans te groot om daar te veel bezienswaardigheden te moeten missen vanwege de sneeuw.

We hebben nu het volgende reisschema gemaakt. We maken aan het begin een ietwat onlogische keuze door te vliegen op San Francisco en daarna via Yosemite over de PCH naar LA te gaan. Dit komt omdat we op vrijdag de 11e vliegen, en op vrijdag de 18e in LA willen zijn (in verband met een televisie opname die we willen bijwonen). We vinden het zonde om een week in LA te blijven, dus daarom gaan we eerst naar Yosemite. Daarnaast wonen er vrienden van ons in San Francisco en dus kunnen we daar wat spullen laten bezorgen en gelijk de eerste dag ophalen.

1. Amsterdam - San Francisco
2. San Francisco - Yosemite (5 uur rijden)
3. Yosemite
4. Yosemite
5. Yosemite - Big Sur (4.5 uur)
6. Big Sur - Los Angeles (5.5 uur)
7. Los Angeles (in 3 dagen: Disneyland, Studio tour, Hollywood boulevard, sportwedstrijd, etc)
8. Los Angeles (Tv opname)
9. Los Angeles
10. Los Angeles - Death Valley (5.5 uur)
11. Death Valley
12. Death Valley - Las Vegas (2.5 uur, eind van de dag pas weg)
13. Las Vegas
14. Las Vegas - Hooverdam - Valley of Fire - St. George (4.5 uur)
15. St. George - Zion (1 uur)
16. Zion
17. Zion - Bryce (2.15 uur, ergens halverwege de dag)
18. Bryce
19. Bryce
20. Bryce - Arches (5.5 uur, via UT-12)
21. Arches
22. Arches - Monument Valley - Page (7 uur)
23. Page (Antelope canyon, Horseshoe bend)
24. Page (Lake powell / raften Colorado)
25. Page - The Wave - Grand Canyon (South rim) (6 uur)
26. Grand Canyon
27. Grand Canyon
28. Grand Canyon
29. Grand Canyon - Las Vegas
30. Las Vegas - Amsterdam

Misschien dat we een dag later van Zion naar Bryce gaan, dat willen we nog niet vast zetten. We willen sowieso weinig van te voren boeken. We kopen daar kampeerspullen en willen ongeveer 10 nachten kamperen en de rest in motels slapen. Vooral in de NPs willen we kamperen.
Ik weet dat er tussen Bryce en Monument Valley meer te zien is dan Arches, maar er moesten dingen sneuvelen en uiteindelijk zijn dat Canyonlands, Capitol Reef en Moab geworden (hoewel we misschien nog even door Capitol Reef rijden op dag 20).

Als iemand aanvullingen, tips of andere vormen van feedback heeft, dan horen we dat graag. Er staat nog niets vast, dit is pas onze eerste opzet.
Ems2012
Amerikakenner

Bericht door Ems2012 »

Wat wil je allemaal doen in de Grand Canyon? Idem voor Bryce Canyon. Bryce Canyon is één van de kleinste nationale parken (als het niet de kleinste is) op je route, dit heb je in 1 middag cq. hele dag wel gezien. Je kan dan op die dag zelfs nog een wandeling maken (bijv. Navajo/Queen combinatie, dit kost je zo'n 2,5 uur). Overigens wel mooi op een ochtend/avond in BC te hebben, aangezien de zonsop- en ondergang er erg mooi zijn.

Je kan hier makkelijk een dag afhalen en deze bij Moab plaatsen.

Ook heb je nu geen overnachting bij MV, terwijl MV juist bij schemering het mooist is.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Ik zou voor Bryce 1 overnachting doen, dan een stop bij Capitol Reef, en nog een extra nacht bij Moab. Na Moab zoals hierboven ook al aangegeven een overnachting bij Monument Valley. Tenzij je naar beneden wilt wandelen zijn 2 nachten Grand Canyon ook wel genoeg. Misschien heb je iets aan ons 2013-verslag voor de parken bij Moab (wij waren er vaker geweest en hadden toch weer te weinig tijd), Capitol Reef, Bryce en de Grand Canyon.
Mocht je naar de Wave kunnen dan is dag 25 wellicht wat krap, maar je hebt voldoende tijd voor Page om daarin te schuiven. Ik weet niet precies wanneer je moet loten, kan dat nog?

Marianne
namarie
Amerika-ontdekker

Bericht door namarie »

Dank voor de reactie Ems2012 en Marianne.

@Marianne Ik had een aantal van je blogs al gelezen (en zelfs aantekeningen gemaakt :wink: ) maar het was goed om de laatste nog een keer te bekijken.

Bryce leek me een van de mooiste parken en daarom had ik hier zoveel tijd voor uit getrokken. We willen hier ook een halve dag gaan paardrijden (http://www.canyonrides.com/bryce_canyon_rides.html) en zowel de zonsondergang als zonsopkomst bekijken. Maar ik geloof wel dat hier minstens 1 dag van af kan.

De Grand Canyon is eigenlijk het belangrijkste dat we willen zien in onze reis, en omdat het zo groot is hebben we daar 3 volle dagen voor uit getrokken. Binnekort ga ik eens precies kijken welke trails me interessant lijken en waarschijnlijk zal er dan wel een dag sneuvelen. Ik vrees dat we als hikers te onervaren zijn om in de canyon af te dalen.

Ik heb ons voor de loting van april ingeschreven voor de Wave. In onze planning valt dit in mei, maar omdat we er zo graag heen willen en er zoveel aanmeldingen zijn voor de loting, willen we ook voor april meeloten. Mochten we permits krijgen voor april, dan moeten we even schuiven.

Een overnachting in Monument Valley lijkt me ook een goed plan. Jullie adviseren allebei om een extra nacht in Moab te besteden. Wat is er verder in Moab te doen? Bedoelen jullie om een dag extra in Arches of Canyonlands te kunnen besteden, of om Moab zelf te verkennen?

Zo zou het er dan uit komen te zien:
17. Zion - Bryce (2.15 uur, ergens halverwege de dag)
18. Bryce
19. Bryce - Capitol Reef (via UT-12)
20. Capitol Reef - Moab
21. Arches
22. Canyonlands / Arches / Moab ??
23. Arches - Monument Valley (7 uur)
24. Monument Valley - Page (Antelope canyon, Horseshoe bend)
25. Page (Lake powell / raften Colorado)
26. Page - The Wave - Grand Canyon (South rim) (6 uur)
27. Grand Canyon
28. Grand Canyon
29. Grand Canyon - Las Vegas
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Als ik the wave even niet meeneem (want dan haal je de GC die dag waarschijnlijk niet) is het zo'n 3u rijden naar de Bright Angel lodge in GC village.
Als je geen ervaren wandelaar bent heb je nog aan 1,5 dag wel genoeg. Zo groot is het nou ook weer niet.

Moab zelf vond ik opzich een leuk stadje, maar voornamelijk om de parken te kijken heb je die extra dag wel nodig.
Arches (evt de fiery furce trail reserveren), canyonlands islands in the sky, dead horse state park, canyonlands the needles section ligt wel weer een stukje de andere kant op en rij zeker ook een stuk de 128 op. Dat is ook een prachtweg!

Overigens Moab - Monument Valley 7 uur??? Je kan er makkelijk 7u over doen met alles wat er tussenin ligt maar direct is dit zo'n 3uur rijden.

Paul
namarie
Amerika-ontdekker

Bericht door namarie »

Oeps, foutje. Eerst stond daar Moab - Monument Valley - Page, dat is 7 uur. 3 uur moet het nu inderdaad zijn.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer