Deze keer zou ik niet met 2 vrienden gaan, maar met mijn moeder die al van kindsbeen af droomt om Yellowstone en de Grand Canyon te zien, maar nog niet verder is geraakt dan New York, en ikzelf heb er geen problemen mee om een aantal zaken opnieuw te bezoeken

Periode:
zomervakantie. 2-3 weken. Liever niet te lang. Mijn laatste routevoorstel hieronder telt 16 nachten (18 dagen van huis).
Route:
Denver - Gillette - Cody - Yellowstone - Jackson - Vernal - Moab - Monument Valley - Hanksville - Bryce Canyon - Page - Grand Canyon - Las Vegas
Google Maps url
Planning: (nog maar weinig in detail gepland, sommige zaken nog onzeker (zie onderaan))
Dag 1: Brussel => Denver
Dag 2: Denver => Gillette
Dag 3: Gillette => Cody
- Bighorn National Forest (enkel scenic driving veronderstel ik)
- Beartooth Highway
- Yellowstone National Park
- Grand Teton National Park (beperkt tot scenic driving)
- Flaming Gorge National Recreation Area (beperkt tot scenic driving)
- Colorado National Monument
- Arches National Park
- Corona Arch?
- Dead Horse Point State Park
- Canyonlands National Park (Jeep: up Long Canyon, Dead Horse Point, some Canyonlands VP's, down Shafer & potash back to moab).
- Four Corners monument?
- Valley of the Gods?
- Goosenecks State Park
- Moki Dugway & Muley Point
- Monument Valley State Park
- Monument Valley State Park
- Valley of the Gods?
- Goosenecks State Park
- Moki Dugway & Muley Point
- Natural Bridge National Monument?
- Cathedral Valley Loop?
- Capitol Reef National Park
- Scenic byway 12
- Devil's Garden?
- Bryce Canyon National Park
- Bryce Canyon National Park
- Cottonwood Canyon Road?
- Secret Canyon?
- Water Holes slotcanyon?
- Horseshoe Bend
- Grand Canyon National Park
- Grand Canyon National Park
- stuk Route 66
- Death Valley National Park (Titus Canyon, some VP's, Twenty Mule Team Canyon. Alternatief: Dante's View)
- British Airway vlucht om 20u45
Opmerkingen & vragen:
- In 2009 (kaart) en 2010 (kaart) heb ik al rondreizen door het zuidwesten gemaakt. Veel plaatsen die we in 2012 zullen bezoeken, ken ik dus al. Daardoor kan ik me nu meer concentreren op zaken waar de vorige jaren geen tijd voor was of op zaken die ik zo fantastisch vond, en waarvan ik weet dat mijn moeder ze ook fantastisch zal vinden, dat ik ze nogmaals wil doen. Verder is we geen moeilijke klant en zal ik alle voorbereiding op mij nemen, dus soms eens een bekende "must see" overslaan in een nationaal park, vind ze absoluut niet erg.
Plaatsen die ik eerder al bezocht heb, zijn in het groen aangeduid hierboven. - De auto wordt een midsize SUV owv de dirtroads.
- South Dakota: mijn eerste routevoorstel vertrok uit Denver, richting Custer voor 2 nachten met bezoek aan Crazy Horse Memorial, Mount Rushmore & Badlands National Park. Daarna via Deadwood (owv de serie) naar Sheridan en dan naar Cody. Geen van die plaatsen heb ik al bezocht.
Om de benodigde tijd wat terug te dringen, en omdat ik eigenlijk toch liever meer tijd spendeer in Utah/Arizona/.., ookal ben ik daar al geweest, haalde ik 1 nacht Custer weg, incl Badlands National Park. Uiteindelijk besefte ik dat we zo wel veel omreden van Denver naar Yellowstone, enkel en alleen om Mount Rushmore eens te zien, en echt veel stelt dat nu ook weer niet voor.... Daarom besloot ik de eerste dagen dan maar als pure rijdagen in te lassen (we kunnen toch vroeg vertrekken owv de jetlag). Custer & Sheridan heb ik dan samengevoegd tot 1 nacht Casper, en uiteindelijk verplaatst naar Gillette omdat de routes mij zo beter verdeeld leken.
Zijn er misschien betere alternatieven tussen Denver & Cody? - Denver. Als buffer voor gemiste vluchten of verloren bagage, is het volgens mij altijd een goed idee om 2 nachten ter plaatse te blijven na de landing. In 2009 heb ik echter Rocky Mountain NP al bezocht, en daarmee heb ik mijn portie eigenlijk wel al gehad. Zijn er nog interessante zaken in de buurt van Denver die we op de eerste dag zouden kunnen bezoeken? Echte stadsmensen zijn we wel niet. Of rijden we toch beter gewoon weg uit Denver op dag 1?
- Jackson => Moab: wat is de beste route? Vernal => Jackson via Hwy 30 en SLC => Moab via Hwy 6 heb ik al eens gedaan. Misschien nu de 191 naar Vernal en daarna de 139 naar Moab met stop in Colorado NM? Ik veronderstel dat de hike naar Corona Arch op die dag wel nog mogelijk moet zijn?
- Canyonlands. Vorig jaar een jeep gehuurd en als volgt gereden (als copiloot): Moab - Potash - Shafer omhoog - Dead Horse Point - (onweer) - Long Canyon overgeslaan, de 313 naar Moab genomen - Jeep ingediend, en met onze eigen SUV terug naar Canyonlands voor wat VP's & sunset.
Dat vond ik nu eens zo'n ervaring, dat ik het gewoon nóg eens wil doenMisschien nu zo: Moab - Long Canyon - Dead Horse Point - Canyonlands VP's - Shafer omlaag - Potash - Moab. Zou dat lukken om de jeep op tijd in te dienen (meestal 18u30)?
- Valley of the Gods, Cathedral Valley Loop. Which one? Zijn ze driveable in een midsize SUV? Is er tijd voor op die dagen? In Monument Valley zou ik de scenic drive niet opnieuw doen. Goosenecks SP mag gerust weg, Natural Bridges eigenlijk ook, maar Moki dugway & Muley point MOETEN blijven
In Capitol Reef NP heb ik in 2009 niet echt gewandeld maar wel de scenic drive gedaan. Ik wil die gerust opnieuw doen, behalve als iemand zou zeggen dat de Cathedral Valley Loop het eigenlijk wel waard is en beide doen op 1 dag + Scenic Byway 12 naar Bryce Canyon eigenlijk onbegonnen werk is... In ieder geval, kan Devil's Garden er dan ook nog bij of niet?
- Hoe zit het nu met de Cottonwood Canyon Road? In 2009 hebben we die niet gedaan owv een onweer, dus hebben dan maar de highway genomen van Bryce naar Page en onderweg Coral Pink Sand Dunes bezocht. Cottonwood wil ik echter nog steeds doen, maar ik lees dat er geen budget meer is voor het onderhoud van de weg ... Iemand die hier wat licht op kan werpen?
- Bij de slotcanyons in Page staan vraagtekens. 1) Antelope Canyon heb ik al bezocht en doe ik liever niet opnieuw. 2) Toch zijn het unieke ervaringen die men moeder ook wel tof zou vinden. 3) Horseshoe Bend heb ik nog niet bezocht. 4) Ik wil zeker op tijd in Grand Canyon Village zijn, want dit zou onze enige dag Grand Canyon zijn. In 2009 was het enorm haasten voor een sunset view. (We zijn trouwens geen grote wandelaars).
- Death Valley wordt een lange dag, dat weet ik. Toch liever 2 nachten LV in plaats van bv Pahrump+LV omdat eens niet moeten uitchecken & inchecken ook wel wat waard is. In Death Valley wil ik vooral Titus Canyon en Twenty Mule Team Canyon bezoeken. Bij slecht weer kunnen we nog altijd naar Dante's View, daar was in 2010 ook geen tijd voor (Zabriskie Point sunrise ging toen voor). Is er eigenlijk een ranger station vlak voor Titus Canyon om de toestand van de weg te vragen? De omweg langs Furnace Creek visitor center maakt volgens mij alles toch wat té lang.
- Ligt dat aan mij of zijn de vluchten verschrikkelijk duur? Ik zou bijna evenveel betalen voor deze reis, als voor mijn reis naar Hawaii afgelopen zomer

Feedback is welkom (welja, de bedoeling eigenlijk