Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Tipsy goes Texas & New Mexico (2014)

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Tipsy_1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 20

Tipsy goes Texas & New Mexico (2014)

Bericht door Tipsy_1 »

Een druilerige dag en alweer Amerika heimwee (en we zijn nog maar 2 weken terug) dus ja...
Hier komt al het idee voor ons rondje van volgend jaar.
Ik heb nog lang niet voldoende informatie over Texas (ben nog aan het lezen :-) ) maar hierbij alvast wat praktische vragen en het eerste vage rondje (dat vast nog bijgesleuteld wordt!)

Praktisch:
- we hebben maximum een dikke twee weken.
- we zijn ons bewust van de enorme rijafstanden in Texas. Gelukkig vinden wij autorijden in de USA super leuk!
- we willen vliegen op Houston (frequent flyer punten flying blue + owv rechstreeks = tijd gewonnen)
- wij zijn gek op eenzaamheid, verlaten wegen, dirt roads,... Graag veel natuur.
- afwisseling is heel belangrijk. Graag ook wat steden (vooral voor mijn ventje) - geen pretparken
- iemand tips voor overnachting op een range? meer van het B&B type, paardrijden doen we niet
- drukke reizen zijn we gewoon ;-)

Must See's:
Big Bend en Carlsbad
Minstens één of nog beter twee leuke steden. Austin? San Antonio? Of ...?
Stuk route 66 met de Cadillac Range
De texas clichés: wijdse uitzichten, paarden, cowboys, ranges,... ervaren
in new mexico: tent rocks, white sands

Vragen:
- nog iemand links naar nuttige reisverslagen? ik vind er toch niet zoveel van met name Texas
- periode? eerst dacht ik aan de lente maar heb wat schrik voor spring break drukte + past minder goed in werkschema van mijn man. Daarom dacht ik nu aan ergens eind september begin oktober. Is dit een goede periode? (zelf vind ik de kortere dagen wel een nadeel)
- Is Houston de moeite? Ik wil zeker austin zien en ook weer niet te veel stad hebben...
- mis ik in mijn eerste rondje hieronder echte must see's, moet ik beter hier en daar een omweg maken, iets totaal schrappen, of een bepaald stuk route zeker in plannen?
- twee dagen big bend = niet te veel? we willen graag een hele dag wandelen maar mijn man heeft hoogtevrees (afgronden) dus daar moet ik wel rekening mee houden en big bend ziet er nogal, euh, hoog, uit

Hier mijn eerste idee; vooral met begin en einde zit ik nog fameus te puzzelen.
Eerste idee was als begin Dallas - Oklahoma city- Amarillo te doen om van start te doen en dan Austin op het einde... Maar uiteindelijk heb ik dit er van gebrouwd.
Shoot!!! :-)

Dag 1: rechtstreeks vliegen op Houston - aankomst in de namiddag en door naar Austin (2u38 min rijden)
Als dit niet haalbaar is dan is er een extra nacht in Houston nodig (afhankelijk van vluchturen)

Dag 2: volle dag Austin
(schijnt super te zijn!!!)

Dag 3: Austin - Lubbock (6u rijden????)
te ver???
eigenlijk wist ik hier niet zo goed hoe deze kronkel naar route 66 te maken...
of anders...? speciale dingen in deze streek die ik niet mag missen?

Dag 4: Lubbock - Amarillo (bijna 3u rijden)
via Palo Duro?

Dag 5: Amarillo - Santa Fe (4 u rijden)
Route 66, Cadillac Range
Is het stuk route 66 tussen Oklahoma City and Amarillo een echte must see? of mis ik hier niet bijzonder veel aan...?

Dag 6: Santa Fe - Albuquerque (kortste route is maar 1 u rijden)
Tent Rocks, ev. ook Banderlier en Turqoise Trail

Dag 7: Albuquerque - Alarmorgordo (3u14 min)
ev. via city of Rocks, Gila Cliff Dwellings
sunset stroll White Sands

Dag 8: Alarmorgordo - Carlsbad (2u10 min)
White Sands
via Guadalupe Mountains of doen we dat beter de dag er na?

Dag 9: Carlsbad Cavern - Big Bend (4u)
grotten bezoeken en dan rijden
Big Bend accomodatie lang vooraf te boeken?

Dag 10: volledige dag Big Bend NP
Dag 11: volledige dag Big Bend NP

Dag 12:Big Bend - Hill country
ik heb gelezen dat Hill country erg mooi is.
of gaan we beter over Del Rio
waar best overnachten?

Dag 13: Hill Country - San Antonio

Dag 14: San Antonio - kust?
beetje kust voor de afwisseling zou leuk zijn?

Dag 15: kust? of elders inplannen? of al naar Houston?

Dag 16: naar Houston en terugvlucht

Alvast bedankt voor alle tips en opmerkingen die me kunnen helpen met plannen!
Lilo
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 54

Re: Tipsy goes Texas & New Mexico (2014)

Bericht door Lilo »

Hallo Tipsy,

Misschien heb je iets aan ons reisverslag. Kijk eens op http://www.usa4ever.com, bij reisverslagen. In Big Bend zijn volgende trails de moeite: lost mine trail en window trail (met spectaculaire drop-off op het laatste) santa elena canyon trail. In Palo Duro hebben wij een hike gedaan naar the lighthouse, grote rode hoodoo, hier komt niet veel volk. In de Guadalupe Mountains hebben wij de hike naar Guadalupe Peak gedaan. Mooi, weids uitzicht, maar wel heel hoog, hoogste berg van Texas, dus misschien niet voor iemand met hoogtevrees. Mc Kittrick canyon (zeker in de herfst) is ook mooi.

Lilo
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Hoi Leen, ook zo'n heimwee :cry:
Misschien kan je wat vinden in mijn verslagen van 2005 en 2008, in beide zit een stuk Texas en New Mexico.
Wel met een camper maar voor de parken en San Antonio en omgeving kan je er wel wat uithalen.
Voor mooie trails vergeet Guadalupe Mountains NP niet, ligt maar een uurtje van Carlsbad Caverns.
De kust tussen Galverston en Mustang Island SP is ook erg mooi net als Hill County bij San Antonio.
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

In de namiddag aankomen in Houston, door immigration en dan door naar Austin. Zou ik nooit doen. Houston is erg druk en je zal moe zijn. Neem geen risicos.
Austin is prachtig. We hebben er 4 dagen gezeten en ons niet verveeld. Zo veel tijd heb je niet.
Lubbock heeft zij Buddy Holly museum. Vonden we erg aardig maar we zijn ook wel eens van Austin gewoon rechtstreeks naar Amarillo gereden. Helemaal geen kwade rit.
Je hebt Cadillac ranch maar ook Volkswagens in Conway ten oosten van Amarillo: http://www.roadsideamerica.com/tip/6767
De route OKC naar Amarillo heeft talloze plekken voor R66. Oa 3 musea in Clinton, Elk City en Mc lean. Maar ook OKC is de moeite waard met Cowboy and Heritage museum, Bricktown, Memorial Side en het State Capitol met een werkende oliebron in de tuin. Maar dat wordt wel een omweg dan....
Palo Duro is een schattig SP. Heel mooi. In Canyon is een geweldig museum voor de Plains.
Bandera bij San Antonio is cowboy Capital of the world.
Lubbock-Amarillo is echt geen 3 uur rijden. Dik 1.5 uur als je flink doorblaast.
Die sunset stroll bij White Sands zal wel lukken maar City of Rocks en Gila Cliffdwellings liggen bij Silver City. Voor Gila moet je al zo''n 6 uur uittrekken van Silver City en terug. City of Rocks wordt verpest door die kampeerplekken midden tussen de rotsen. Daar zullen RVers het niet mee eens zijn ;)
Van White sands naar Carlsbad caverns is 4 uur rijden via Cloudcroft. de Caverns mag je niet missen. Ik heb nooit mooiere gezien. Via de natural Entrance naar beneden naar de Big Room en dan met de lift weer terug. At dusk vliegen de bats uit de Natural Entrance. De foto in mijn avatar is van Guadalupe Mountains NP (El Capitan). Van BB naar Hill Country is een lange rit vooral via del Rio (us90). Ik ben donateur van Judge Roy Bean center in Langtry dus zal altijd aanraden deze route te nemen. Fredericksburg is nog een beetje Duits maar toch aantrekkelijk. Vergeet Gruene, de rivier en Gristmill niet. En Luckenbach voor Willy Nelson...
Zeker een volle dag voor San Antonio uittrekken.
San Antonio naar de kust en strandtijd in bv Port Aranasa zal je niet hebben als je in een dag naar Houston wil doorrijden. Bij Houston is Johnson Spacecenter. We zijn ook bij het Kennedy Space center in Fl geweest maar vonden Johnson aantrekkelijker en veeeeel goedkoper.
Big Bend mag je idd niet missen. Schitterend maar maak een reservering voor Chisos Mountains Lodge. Een van de mooiste wegen in tx is van Presidio langs Rio Grande naar Lajitas. Onze bezoeken aan Texas zijn altijd in october geweest. Prachtige tijd van het jaar.
Yeehaw
ilsegoestoamerica
Amerika-ontdekker

Bericht door ilsegoestoamerica »

Wij hebben dit jaar van Oklahoma naar L.A. gereden, de plannen waren om route 66 te volgen behalve op de stukken waar het de moeite niet was. Naar mijn mening zal je echts niets missen als je 66 niet neemt tussen Oklahoma en Amarillo. Wij hebben er een stukje gereden en zijn overgeschakeld naar de Interstate, de 66 is er dood en verloederd. Een aangename overnachtingsplaats in Amarillo is de Big Texan steak ranch. De Cadillac Ranch moet je wel zeker doen! Het mooiste stuk 66 vonden wij van Winslow AZ tot aan Needles CA, daar leeft route 66 nog.

Ilse
Liz
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Liz »

Aankomen en meteen doorrijden naar Austin zou ik ten zeerste afraden.
Wij komen altijd rond 14.00 uur in Houston aan, afgelopen keer hebben we 1½ uur bij de immigrations moeten wachten. Dan moet je nog je auto ophalen en daarna door de spits nog 270 km naar Austin rijden.
De jetlag van oost naar west is te verwaarlozen, maar je bent toch wel moe van de lange reisdag.

Wij logeren altijd in een hotel dicht bij het vliegveld, pakken onze koffers om, gaan ons lekker opknappen om daarna een hapje en een drankje te nemen in het restaurant van het hotel.
Vroeg naar bed en de volgende dag fris, uitgerust en in alle vroegte op weg naar Austin.

Verder zitten wij altijd eind oktober in Texas, meestal in de tweede week van november naar huis.
We hebben nog nooit echt heel slecht weer gehad en de temperaturen zijn aangenamer dan in augustus, september.
Let wel op: als je naar het noorden gaat (Dallas/Oklahoma City) is het aanmerkelijk koeler dan in het zuiden van Texas.
16x USA / 30 staten
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Tipsy_1 schreef:Een druilerige dag en alweer Amerika heimwee (en we zijn nog maar 2 weken terug) dus ja...
Het kan nóg erger, Leen...1 maand terug, binnen 1 maand opnieuw weg en nu inpikken in jouw topic met volgende vraag : is dit ook een december-bestemming? Allemaal de "schuld" van dit forum :wink:
Liz
Amerika-expert

Bericht door Liz »

kalaman schreef:....... is dit ook een december-bestemming?
Ik ga er even vanuit dat je deze vraag stelt in verband met het weer?

Zuid-Texas is een winter/december bestemming, vandaar ook de vele "snowbirds" die er dan zijn.
Ik ben er afgelopen december 2 weken geweest, van 20 december 2012 t/m 3 januari 2013.
Austin/Houston aangenaam weer, overdag 15 tot 22 graden, ochtend en avond behoorlijk fris.
1e Kerstdag Austin 23 graden.
Op 27 en 28 december waren we in Dallas/Fort Worth.....Sneeuw !!
16x USA / 30 staten
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

Wauw, al veel info, bedankt allemaal!!!! :thumbup:

belangrijk te weten dat oktober een goede periode lijkt! :clap: dan kan ik daar naar toe plannen.
bovendien weer wat links naar reisverslag, super, dat vind ik altijd het allerhandigst om een reis te plannen.

Begin van de reis zit duidelijk nog een beetje scheef

@yeehaw, is de route austin-lubbock-amarillo wel de moeite om in twee te splitsen? of raad je aan deze in 1 keer te rijden om tijd te winnen.

Kust in mijn rondje proppen lijkt (helaas!) geen goed idee.
-> Is het een idee om via Del Rio naar Hill country te rijden. Dus
een dag Big Bend - Del Rio, dag erna Del Rio-Hill Country, en dan Hill country - San Antonio?

Heeft er nog iemand specifieke tips bij Hill Country, ik weet dat het de moeite is maar wat ik er mij bij moet voorstellen... 8) ??

Nogmaals allemaal bedankt!
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

@Liz : dat is nu eens info waar ik echt iets aan heb :thumbup: .
Inderdaad betreffende het weer, maar ook voor het aantal uren daglicht (dat kan ik wel opzoeken) en in hoeverre bvb Big Bend dan te bezoeken is. Ik kijk zeker en vast eens naar jullie verslagen.
Nici
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door Nici »

Leuk al die nieuwe plannen.
Wij hebben deze zomer plannen voor het gebied tussen Albuquerque en Taos/Sante Fé.
Wij denken eraan om de Jemez Mountain trail te doen. Jullie start zou in Santa Fé zijn volgens jouw schema. Dan zou het worden: Sante Fé - Los Alamos? -Bandelier - vervolgens pak je de 4 (Jemez Mountain Trail) - en dan net voor het plaatsje Jemez Pueblo de 290 naar Kashua Tent Rocks (die overgaat in de 92 en 22) - Albuquerque. Dan zou je wel de Turquoise trail missen. Ik weet niet welke route mooier is (Turqoise of Jemez Mountain), maar dat kunnen anderen misschien vertellen.

Succes met plannen.

Nici
http://www.roadbook2013.blogspot.com/ Verslag juni 2013: Alburquerque - Las Vegas
http://www.roadbook2012.blogspot.com/ Verslag juni 2012: Las Vegas-Denver (met Havasupai en GT/Y)
http://juliannicoline.blogspot.com/ Verslag Juni 2010: SF-Phoenix.
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

wel nico, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!!! dan kan ik op basis daarvan mijn route indien nodig aanpassen. alleszins bedankt voor het ideetje.

@kalaman: prima, ga jij in december en een mooi reisverslag schrijven he :lol: :lol: :lol: 8)
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Mochten we effectief gaan dan komt het uiteraard in de blog. Ik zou het graag combineren met Moab omdat ik dolgraag eens naar Arches en Canyonlands in de sneeuw zou gaan. Heb daar onlangs een video van gezien en het was :thumbup: .
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Rudi (sorry voor de inbreuk op dit topic trouwens) kom je dan onderhand niet in de problemen met je Esta?

Ik zou mocht je toch voor het lenteseizoen gaan, zoals nu, opletten voor tornado seizoen. Van de week was het in Texas al raak en vandaag in Oklahoma is het volgens mij heel ernstig als ik de beelden zie :shock:
Liz
Amerika-expert

Bericht door Liz »

kalaman schreef:Ik kijk zeker en vast eens naar jullie verslagen.
Ik heb wel reisverslagen, maar die zijn voor privégebruik en staan dus niet online.
Stel gerust je vragen, ik probeer ze te beantwoorden :wink:
16x USA / 30 staten
Tipsy_1
Amerika-expert

Bericht door Tipsy_1 »

Liz, is er in het najaar minder of geen kans voor die tornado's? Als ik nu hoor wat er aan de hand is in Oklahoma...
Dat is een reden te meer om niet voor de lente te komen, maar dus voor oktober.
(allicht een stomme vraag, maar ik heb echt geen idee...)
Liz
Amerika-expert

Bericht door Liz »

Tipsy, onderstaande heb ik van internet geplukt:

Tornado's komen vooral in het centrale deel van Verenigde Staten voor, dit gebied wordt 'tornado alley' genoemd en dat is een gebied dat vooral de staten Texas, Iowa, Nebraska en het westen van Missouri bestrijkt. Gemiddeld komen er in de V.S. per jaar zo'n 1200 tornado's voor. De meeste tornado's komen voor in april, mei en begin juni.

Het tornadoseizoen loopt door t/m september, maar zoals je hierboven kunt lezen is de kans op een tornado in het voorjaar vele malen groter.
In oktober is het seizoen voorbij, wij hebben er nog nooit last van gehad.

Overigens is het voorjaar wel een aanrader als je de bloei van de Bluebonnets mee wil maken.
Speciaal daarvoor willen wij toch een keer naar TX in het voorjaar.
Bijlagen
frequency.gif
16x USA / 30 staten
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

PSVwally schreef:Rudi (sorry voor de inbreuk op dit topic trouwens) kom je dan onderhand niet in de problemen met je Esta?
Wat bedoel je hier mee, Paul?
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Ik denk niet dat je tijd voor R66 vanaf OKC zal hebben maar ben het niet met Ilse eens. We hebben zelfs wel eens 2 dagen gedaan over het stuk OKC-Amarillo zonder een wiel op de interstate te zetten.
Ik heb even nagekeken vwb onze rit van Austin naar Canyon (ten zuiden van Amarillo, goed gelegen voor Palo Duro). Vertrokken om 8.45 am en aangekomen om 5 pm. Zeer kort bezoek aan Buddy Holly. Op een latere reis hebben we Buddy langer bezocht.
SenT
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door SenT »

Wij hebben gisteren de trip BIg Bend - San Antonio gedaan: was 750 km en met 3 korte stops inbegrepen hebben we daar 9 over gereden.
onze trip door Texas en New Mexico: http://tosofrenda-texas2013.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer