Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Sendie: twee weken roadtrip, wat is haalbaar? From LA to LA.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Sendie
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Reis Sendie: twee weken roadtrip, wat is haalbaar? From LA to LA.

Bericht door Sendie »

Hallo,

Ik ben nieuw op het forum en val maar meteen met de deur in huis.
Ik kom er niet meer uit. Twintig jaar geleden hebben we een roadtrip gemaakt van LA naar SF. Het was geweldig.
We huurden een auto en kampeerden in de Nationale Parken met de tent, destijds hebben we niets vast gelegd. Go with the flow, wat was dat fantastisch. We maakten een trip van drie weken.
We hebben nu opnieuw tickets geboekt voor de meivakantie. We willen in twee weken de high lights laten zien aan onze zoon van 15. We hebben een auto gehuurd en gaan overnachten in cabins of motels. Via booking leggen we de overnachtingen vast met mogelijkheid deze te kunnen annuleren.
Ik heb al meerdere malen een route vastgelegd om deze steeds weer te herzien. Ik ben bang dat we teveel van het goede willen. Ook vind ik het spannend omdat ik niet weet welke wegen eind april begin mei nog gesloten zullen zijn. Onderstaande klassiekers willen we opnemen in onze reis.

- LA aankomst 14.00
Hollywood, Beverly Hills, Venice Beach
- Yosua tree
- Grand Canyon
- Bryce/Zion
- Las VEgas
- Death Valley (hier wil ik niet overnachten)
- Sequoia/Kings NP
- Yosmite NP
- Twee nachten San Fransisco
- Highway 1 de kust
- LA terugvlucht om 17.00

:crazy: ?

Ik hoop op mooie adviezen en kritische noten ten opzichte van de haalbaarheid hoor ik graag. Er zijn vast veel mensen op dit forum die hier ervaring mee hebben.

Hartelijke groet Sandy. 8)

PS: ik heb dit bericht ook al eerder, maar op de verkeerde plek geplaatst, het is nog even wennen op dit voor mij nieuwe forum. :D
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Reis Sendie: twee weken roadtrip, wat is haalbaar? From LA to LA.

Bericht door Martin & Marianne »

Welkom op het forum!
Jammer dat je de tickets al hebt vastgelegd, met maar twee weken is een one way vaak veel handiger.
Het lijkt me dat je wat te veel wilt in die twee weken, wat je nu opnoemt kost je 3 weken (zie daarvoor de voorbeeldroute). Heb je zelf al eens een route per dag proberen uit te schrijven?
Is die 2 weken incl de dag van de terugvlucht, dwz 13 dagen ter plaatse?
En waarom wil je niet in Death Valley overnachten?

Misschien niet gek om het topic van Wendy te volgen.

Marianne
Sendie
Amerika-ontdekker

Bericht door Sendie »

Hoi Marianne,

Wat leuk dat ik nu al een reactie van je heb mogen ontvangen :thumbup:

De tickets zijn inderdaad vast gelegd. Waar van LA naar LA ? Dat komt omdat ik me erg verheug op de route tussen LA en SF vandaar deze keuze.
Ik heb via een routeplanner al diverse routes bekeken en bedacht. Maar de hoeveelheid aan wensen voelt niet goed, het is teveel. Vandaar mijn vraag hier op het forum.
We hebben 14 overnachtingen.
Waarom niet in Death Valley, dat zit tussen mijn oren maar daar valt overheen te stappen hoor :D

Groetjes Sandy
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

De kustroute is natuurlijk ook in een one way in te passen, bijvoorbeeld van LA naar SF en dan via Yosemite en Sequoia richting Las Vegas.
Maar goed, dat is een gepasseerd station.
Hou er rekening mee dat je voor parken als Sequoia en Yosemite zeker 2 overnachtingen nodig hebt om echt iets in die parken te kunnen zien. Zion verdient ook 2 nachten. Als je alles wilt doen kom je echt op ruim 20 dagen uit - in de voorbeeldroute wordt Sequoia nog niet eens meegenomen.
Kijk eens naar de voorbeeldroute via de link die ik heb gegeven en kijk dan wat je hebt beste kunt laten vallen.
In de meivakantie zou het qua weer het mooiste zijn om vooral het stuk ten oosten van Las Vegas te doen, met LA en Death Valley, maar als SF en de kustroute een must zijn is dat geen optie.
De meeste wegen zullen open zijn, met uitzondering van de Tioga Pass. Het kan zijn dat Yosemite ook van de westkant niet bereikbaar is, als er net sneeuw is gevallen of gaat vallen. Maar die kans is niet zo groot. In Sequoia is die kans wat groter. Kijk eens op de NPS-sites van die parken om te zien wat je er in die periode kunt verwachten (www.nps/.gov/yose en www.nps.gov/seki).

Hieronder een mogelijke route, maar zelfs zonder de GC etc wordt dat al te krap:

Dag 1 naar Los Angeles
Dag 2 Los Angeles - Joshua Tree
Dag 3 Joshua Tree - Las Vegas
Dag 4 Las Vegas - Las Vegas
Dag 5 Las Vegas - Death Valley
Dag 6 Death Valley - Three Rivers
Dag 7 Three Rivers - Sequoia/Kings Canyon
Dag 8 Sequoia/Kings Canyon - Yosemite
Dag 9 Yosemite - Yosemite
Dag 10 Yosemite - San Francisco
Dag 11 San Francisco - San Francisco
Dag 12 San Francisco - Monterey
Dag 13 Monterey - Pismo Beach
Dag 14 Pismo Beach - Los Angeles
Dag 15 Los Angeles

Zonder kust en SF:
Dag 1 naar Los Angeles
Dag 2 Los Angeles - Joshua Tree
Dag 3 Joshua Tree - Grand Canyon
Dag 4 Grand Canyon - Page
Dag 5 Page - Page
Dag 6 Page - Bryce
Dag 7 Bryce - Zion
Dag 8 Zion - Zion
Dag 9 Zion - Las Vegas
Dag 10 Las Vegas - Las Vegas
Dag 11 Las Vegas - Death valley
Dag 12 Death valley - Los Angeles
Dag 13 Los Angeles
Dag 14 Los Angeles
Dag 15 Los Angeles

Marianne
Sendie
Amerika-ontdekker

Bericht door Sendie »

Oef ik raak de kluts kwijt..... de route is te lang (vind ik ook hoor, maar mijn man heeft de GC hoog in het vaandel en ik de kust) we moeten een compromis zien te vinden.
Maar nu twijfel ik over het weer, ik heb het forum doorgespit en lees verschillende berichten. Volgens mij zijn er best veel mensen gegaan in de meivakantie en zou het dus wel kunnen. Maar met beperkte tijd is het ook vervelend om gesloten ingangen te staan. Reisgidsen bieden mijn gekozen roadtrip ook aan daarom dacht ik dat het te doen zou moeten zijn. Lastig!
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Over wat voor reisgidsen hebben we het dan?
Sendie
Amerika-ontdekker

Bericht door Sendie »

De reisgidsen op de reisbureaus, de zgn "bestsellers" of "highlights".
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Dat zijn dan ook alleen de higlights, meer zie je niet en zelfs die zie je niet allemaal, wat ze ook beweren.

En ja zeker, er zijn heel veel mensen die in de meivakantie gaan, kijk maar eens naar andere topics hier (via de zoekfunctie heb ik deze topics gevonden) maar die doen dan niet alles wat jij in je wensenlijstje hebt staan. En ja, als je alleen maar in de auto zit dan kan het wel, maar je wilt onderweg en in de parken toch ook wel iets ondernemen? Waar houden jullie van? Wil je gaan wandelen in de parken? Waarom wil je naar zowel Yosemite als Sequoia? Niets mis mee hoor als je voldoende tijd hebt, maar met maar twee weken zou ik zeker een van beide overslaan.
De meeste mensen zoeken het in de meivakantie iets oostelijker, maar ook met alleen Californië kan het prima, maar je moet er rekening mee houden dat de Tioga Pas zeker dicht is, en dat in Yosemite bijvoorbeeld ook de Glacier Point road waarschijnlijk nog gesloten is. Normaal gesproken kom je niet voor een gesloten ingang te staan, ik geef alleen aan dat de kans wel bestaat (zoals afgelopen voorjaar).
Wanneer gaan jullie? Is dat april, of ook nog een deel in mei?

Het weer is natuurlijk heel wisselend; hoe hoger je komt (Sequoia, Yosemite, Bryce) hoe kouder het zal zijn en hoe meer kans je hebt op een late sneeuwbui. Aan de kust is het wisselend, in LA, Las Vegas en Zion zal het prima zijn, en in Joshua Tree en Death Valley al aardig warm. Normaal gesproken dan natuurlijk.
Ik had je al verwezen naar wat NPS-sites, bekijk die eens voor alle parken die je wilt bezoeken, dan kun je ook zien welke je het meest aanspreken. Of kijk eens op www.ontdek-amerika.nl.

Ik had je ook al verwezen naar het topic van Wendy; had je daar al naar gekeken? Die doet de kust én de Grand Canyon. Met wel lange rijdagen, ik vind het wel wat veel, maar het kan wel.

Is er een kans dat jullie nog eens een keer gaan? En dat je dus iets voor een volgende keer kunt bewaren?

Marianne
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Ga niet uit van reisbureaus en hun reisgidsen. Ze bieden die reizen aan omdat ze geld willen verdienen.
Sendie
Amerika-ontdekker

Bericht door Sendie »

Ik heb het topic van Wendy gelezen, we hebben zelfs een dagje langer. Je schrijft dat het kan en dat stelt me gerust.
Nee we gaan niet nog een keer, we hebben teveel reiswensen om dit nog voor een derde keer weer te doen.

We willen onze zoon van 15 deze reis laten zien, hij is meer van de steden en houdt niet van wandelen in de natuur, maar we willen laten zien hoe indrukwekkend Amerika is. Voor hem daarom dus SF LV en LA.
Ikzelf hou van bomen/groen/watervallen/bergen. Als ik zou moeten kiezen voor Alpen of woestijn dan zou het dus Alpen zijn. En als je vraagt sneeuw of zon dan is het zon. Daar zit de moeilijkheid van deze periode, echter zitten we dus vast aan de meivakantie.

Wel park kan ik naar jou idee het beste laten valen? Yosemite of Sequoia?
Wij vliegen overigens op 20 april en gaan terug op 4 mei.

En hoe zou de route moeten zijn als we oostelijker (warmer) willen gaan?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Als ik in die periode zou moeten kiezen tussen Yosemite en Sequoia zou ik voor Yosemite kiezen. Je kunt daar ook sequoia's bekijken, en het kost je minder tijd dan wanneer je alleen Sequoia en Kings Canyon zou doen. En je ziet er meer watervallen.
Sendie schreef:
15 okt 2023, 12:06
Ik heb het topic van Wendy gelezen, we hebben zelfs een dagje langer. Je schrijft dat het kan en dat stelt me gerust.
Maar het blijft krap, met lange reisdagen! En daar zitten Bryce en Zion niet in, hou daar rekening mee.
Sendie schreef:
15 okt 2023, 12:06
En hoe zou de route moeten zijn als we oostelijker (warmer) willen gaan?
Dat is de tweede route ik gisteren gaf (ik zou zeggen: kúnnen zijn, niet móeten zijn :wink: )
Ik deed zoiets in 2011, misschien heb je iets aan mijn reisverslag.

En kamperen zou op dat oostelijke rondje ook een mogelijkheid zijn, misschien voor jullie zoon ook wel erg leuk!

Marianne
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door paulr »

Jij hebt er niks meer aan, maar wellicht anderen wel: de meivakantie is vroeg voor de Westkust als je vliegt op SFO of LAX (of een combi van die 2). De rondjes komen vaak niet uit in deze korte vakantie. Vandaar dat tickets naar LAS ook zo duur zijn, want met LAS in een route zit je in een warmer deel. Oplossing voor jou is: keuzes maken als je wat wil zien óf heel veel uren in de auto !
Sendie
Amerika-ontdekker

Bericht door Sendie »

Inderdaad daar heb ik niets meer aan, en de kustroute wil ik graag maken.
Ik ben benieuwd of er ook mensen op het forum zijn die deze route hebben gereden begin mei. Ik ben erg benieuwd naar ervaringsverhalen.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Kijk eens naar de reisverslagen van de forumleden. Zie daarvoor het bovenste topic hier.
Niet iedereen heeft zijn verslag daar vermeld, je kunt ook kijken naar andere routetopics hier van eerdere jaren (gebruik de zoekfunctie en zoek op mei of meivakantie in het zuidwestenforum) en kijken of dat forumlid een reisverslag heeft gemaakt. Dat vind je dan in het onderschrift van dat forumlid.

Marianne
Sendie
Amerika-ontdekker

Bericht door Sendie »

Het is inderdaad nog even doorhebben hoe het hier werkt op dit forum :thumbup:
tanteto
Amerikafan

Bericht door tanteto »

Let op dat delen van de kustroute zijn afgesloten vanwege herstelwerkzaamheden na de rotsverschuiving eerder dit jaar.
Wat bedoel je precies met het ‘echte’ Amerika en een ‘gewone’ Amerikaan?
Sendie
Amerika-ontdekker

Bericht door Sendie »

Dankjewel zeg, fijn dat je de moeite neemt om me te waarschuwen, ik zal er goed naar kijken :thumbup:
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Dat kan volgend jaar natuurlijk wel verholpen zijn. Check dat goed; je ziet het wel aan GoogleMaps; die neemt dan bepaalde routes niet. Ik neem aan dat je de route al wel in GoogleMaps hebt uitgezet? Kijk bijvoorbeeld maar eens wat hij doet tussen Monterey en Cambria.
Een goede site om het in de gaten te houden is: https://www.bigsurcalifornia.org/highwa ... tions.html
En het forum regelmatig checken natuurlijk. :wink:

Ook handig: https://roads.dot.ca.gov/

Marianne
Sendie
Amerika-ontdekker

Bericht door Sendie »

We slaan GC , Bryce en Zion over. Het wordt te veel.

Nu gaan we het volgende rondje doen:

LA- Joshua Tree - Las Vegas - Death Valley - Yosmite - San Fransisco - High Way 0 (wat daar nog van kan) - LA

Nu ben ik bezig met het maken van een route zijn er tips voor mooie tussenstops?

In San Fransisco het eerste hostel met zicht op de Golden Gate Bridge geboekt, nu al zin 8)
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik denk dat het zo een mooie reis wordt, met voldoende tijd overal.
Zet je route hier eens neer, van dag tot dag, met de overnachtingslocaties erbij, dan is het makkelijker om te zien waar je tijd hebt om onderweg iets te doen.
Ik weet niet waar in Death Valley en in Yosemite wilt overnachten, maar als je in de parken overnacht is het te veel om dat in 1 dag te doen.

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer