Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis EstherM123: camperreis oktober '24 - tips, leuke weetjes & ideeën.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
EstherM123
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 1

Reis EstherM123: camperreis oktober '24 - tips, leuke weetjes & ideeën.

Bericht door EstherM123 »

Hallo allemaal,
15 oktober tot 5 november 2024 gaan mijn vriend (30j) en ik (29j) een camperreis doen door ZuidWest-Amerika. We zijn al eens in New York geweest in 2018, maar dit is dus heel anders en echt onze droomreis. We zijn volop aan het plannen, onze camper staanplaatsen staan vast en ons schema is als volgt:
15 oktober: Amsterdam - San Francisco (hotel)
16 oktober: San Francisco - San Francisco
17 oktober: San Francisco (ophalen camper Cruise America) - Monterey (Pfeiffer Big Sur State park camground)
18 oktober: Monterey - Pismo beach (Oceano campground)
19 oktober: Pismo beach - LA (Bolsa Chica campground)
20 oktober: LA - LA
21 oktober: LA - Big Bear lake (Serrano campground)
22 oktober: Big Bear lake - Lake Havasu (Cattail cove campground)
23 oktober: Lake Havasu - Grand Canyon (Mather campground)
24 oktober: Grand Canyon - Monument Valley (nog geen campground - dachten zelf aan Sunset View)
25 oktober: Monument Valley - Page (nog geen campground - dachten zelf aan Beehives)
26 oktober: Page - Zion (Watchman campground)
27 oktober: Zion - Zion
28 oktober: Zion - Zion
29 oktober: Zion - Las Vegas (Sam's town campground)
30 oktober: Las Vegas - Death Valley OF Lake Isabella? (we twijfelen over de stop omdat Tioga pass wellicht dicht zal zijn)
31 oktober: Death Valley OF Lake Isabella - Yosemite
1 november: Yosemite - Yosemite ( Lupine campground)
2 november: Yosemite - Yosemite
3 november: Yosemite - Napa (Skyline Wilderness campground)
4 november: Napa - San Francisco (hotel)
5 november: San Francisco - Amsterdam

Dit is vastgelegd met een reisbureau, bijna alle campgrounds liggen dus vast. We hadden zelf de vraag gesteld aan het reisbureau om de route om te draaien maar volgens hen is de kans heel klein dat de Tioga Pass nog open is in het najaar.

Hebben jullie leuke tips, opmerkingen, ideeën of gewoon dingen te melden waar we zeker aan moeten denken/op letten? We houden van de combinatie stad/natuur. Zijn nog nooit met een camper op reis geweest. Alle tips of ideeën zijn dus welkom. We zijn volop aan het plannen.
Alvast erg bedankt!!
Laatst gewijzigd door EstherM123 op 01 aug 2024, 20:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Camperreis oktober '24 - tips, leuke weetjes & ideeën

Bericht door Martin & Marianne »

Welkom.op het forum!
Begrijp ik goed dat alle campings vastliggen? Er is niets meer te wijzigen? Ik zou een tussenstop in Death Valley mooi vinden
En het mooiste zou zijn om de route om te draaien zodat je meer kans hebt op een open Tioga Pass.
Schrijf het eens in een van-naar schema per dag uit zoals in de andere topics want zo is het niet echt overzichtelijk.
Welke camping hebben jullie?

Het is wat lastig om tips te geven. Waar gaat jullie belangstelling naar uit? Hebben jullie je goed ingelezen wat betreft de parken? Heeft het reisbureau geen tips of een roadbook?
Een mooie site voor de parken en andere bezienswaardigheden is www.ontdek-amerika.nl.
Vergeet Valley of Fire niet tussen Zion en Las Vegas.
Tours zoals die naar Antelope canyon of Alcatraz moet je reserveren.

Marianne
EstherM123
Amerika-newbie

Martin & Marianne schreef:
31 jul 2024, 21:15
Welkom.op het forum!
Dag Marianne,
Bedankt! Ik heb onze planning aangepast, hopelijk is het zo overzichtelijker.

We houden van de combinatie stad/natuur en willen dus ons vooral focussen op mooie wandelingen en sightseeing. Hier en daar wel een rustmomentje.
Het reisbureau stelt helaas zelf weinig voor of geeft weinig tot geen tips, op de route na. We hebben een beetje spijt dit met het bureau te doen maar goed het is nu zo geboekt. Zelf ben ik me dus veel aan het inlezen. Ook waar we zeker aan moeten denken/rekening houden aangezien we nog nooit eerder met een camper een reis hebben geboekt.
We hebben al een tour geboekt naar Alcatraz & begeleide wandeling door Monument Valley. We willen ook zeker 1 dag naar Universal gaan.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Fijn, dit geeft veel meer inzicht! Zet wijzigingen in het vervolg bij voorkeur in een nieuw bericht want anders zijn de opmerkingen niet meer te volgen.

Je schreef Monterey, maar het is dus Big Sur. Hou er rekening mee dat die eerste dag met de camper dan wel een volle dag wordt, zeker als je de camper pas in de middag op kunt halen. Bedenk dat boodschappen doen ook de nodige tijd kost. Maar misschien heb je een early bird?
Kijk eens in ons 2019-verslag; wij overnachtten toen zowel in Monterey als in Big Sur (ook op Pfeiffer). Op dit moment is een deel van Hwy 1 nog gesloten dus voor de rit naar Pismo Beach moet je omrijden. Zie ook dit topic.

Jullie hebben redelijk veel tijd tussen LA en de Grand Canyon. Ik ben niet bekend met Big Bear Lake en het weer in die periode. Je zou tussen Big Bear Lake en Lake Havasu nog iets van Joshua Tree (de Park Boulevard) mee kunnen nemen.
Mooi dat jullie voor de GC Mather hebben. Heeft het reisbureau dit geboekt? Meestal doen reisbureaus alleen commerciële campings.
Als je een stuk de canyon in wilt wandelen dan is wat mij betreft de South Kaibab Trail een aanrader. Die vonden wij leuker en afwisselender dan de Bright Angel Trail, hoewel die iets makkelijker bereikbaar is. En mocht je zoals wij dit jaar willen gaan fietsen dan is een e-bike wel aan te raden (maar met een gewone fiets kan het ook).

Sunset View ligt in Kayenta? Waarom zou je daar gaan staan? Kayenta is niet aantrekkelijk. Je hebt meerdere campings dichtbij Monument Valley, zoals de View of Gouldings. Of de KOA. Voor de View gelden lengterestricties; ik denk tot max 22 of 23 ft. Wij stonden daar met de tent, zie hier en de volgende dag voor ons verslag. Het uitzicht daar is geweldig hoewel de camperplaatsen niet bijzonders zijn. Wij liepen in de ochtend de Wildcat Trail, die begint vlakbij de camping. Die trail is een aanrader maar ik neem aan dat jullie iets anders gaan doen?

Voor Page wordt hier vaak Wahweap aangeraden. Maar als je geen voorzieningen nodig hebt en er is plaats dan lijkt Beehives prima. Vanuit Wahweap kun je wel lopend naar Lake Powell.

Slaan jullie Bryce bewust over? Of wou je daar wel langsrijden? Het park is prachtig aan het eind van de dag en bij zonsopkomst dus een overnachting daar is wel mooi. Aan de andere kant is voldoende tijd voor Zion ook mooi. En bij Bryce is sneeuw al mogelijk in oktober.
Zoals gezegd is Valley of Fire een aanrader. Zie daarvoor ons 2024-verslag. In de zomer is het erg heet daar maar juist in jullie periode zal het aangenamer zijn en dan zijn enkele wandelingen daar toch wel een must. Je kunt overwegen om de laatste nacht Watchman te wijzigen in een overnachting bij VoF.

De Tioga Pass is normaal gesproken nog open in oktober. Maar hij kan tijdelijk gesloten zijn. Jammer dat het reisbureau daar geen rekening mee heeft gehouden. Ik zou zeker de pas in de planning opnemen. Vanuit Death Valley is het te ver rijden naar Yosemite, zeker omdat er nog veel mooie stops en wandelmogelijkheden zijn langs de 395 en langs de Tioga Road. Je hebt hier net een dag te weinig. Hoe laat moet je de camper inleveren? Die dag van Yosemite komen (en dus Napa overslaan) is geen mogelijkheid?
Voor Yosemite zou ik proberen om een camping in de vallei te reserveren (een van de Pines-campings). Alles is nu vol maar je kunt kijken of er annuleringen zijn. Daarvoor kun je een alert instellen. Ik weet niet hoe dat werkt, maar je neem aan dat je de meeste kans hebt als je per nacht kijkt.
Vanuit Bass Lake is het ruim 1,5 uur rijden naar de vallei. En hou er rekening mee dat het erg vroeg donker is dus je hebt effectief maar heel weinig tijd voor Yosemite nu.

En ja, een volgende keer alles zelf doen - en met dit forum. :thumbup:

Marianne
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Ik neem aan dat alles annuleren geen optie is, maar anders zou ik zeggen doen en samen met ons opnieuw een reis samenstellen. Dan haal je er vast meer uit. Bv. ook qua campings, omdat die reisbureau's voorstellen niet altijd per definitie de beste/mooiste/leukste zijn.
Ik hoop dat jullie niettemin een mooie reis gaan hebben.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik zie nu pas je opmerking over het reisbureau en de Tioga Pass. Dit is echt heel slecht van het reisbureau. Het maakt echt heel veel uit of je er twee weken eerder bent en in oktober is hij vrijwel nooit gesloten. Bovendien heb je dan nog de Sonora Pass als alternatief. Ook voor de Glacier Point Road is wat eerder in Yosemite zijn handig hoewel die normaal gesproken ook nog wel open zal zijn. Er is werkelijk geen reden om niet eerst naar Yosemite te gaan!
Zie hier voor de openingsdata van de Tioga Pass in de afgelopen jaren.

Marianne
EstherM123
Amerika-newbie

01 aug 2024, 09:35
Fijn, dit geeft veel meer inzicht!
Super bedankt voor je uitleg en toevoegingen Marianne.
Mijn vriend heeft het zoeken en boeken van de campgrounds voor zijn rekening genomen, van het reisbureau hebben we enkel de route, vliegtickets & boeken camper aan hen over gelaten. En de tip om niet via Tioga Pass te gaan, waar we nu natuurlijk wel wat spijt van hebben :roll:

We zijn momenteel enkele wijzigingen aan het doorvoeren, mede dankzij jouw tips. Joshua Tree ziet er inderdaad heel mooi uit! We zorgen er zeker voor dat we dit meenemen op onze route. Sunset View slaan we over en we hebben ondertussen de Gouldings geboekt in de plaats.
We waren van plan om Bryce te doen tijdens ons verblijf in Zion. Is dat een goed idee of doen we dat toch best anders? De camper moet helaas al in de voormiddag ingeleverd worden, dus Napa overslaan is helaas dan geen optie.

We zijn vooral momenteel op zoek naar een bestemming tussen Las Vegas en Yosemite. Ik zie dat Death Valley hier tussen ligt, zou dit een goede tussenstop zijn? Of denk jij/jullie aan andere en betere mogelijkheden?
Als we ervan uit gaan dat we de Tioga Pass dus niet hebben, wat is dan de beste route vanuit Las Vegas naar Yosemite Valley?

Alvast erg bedankt!
EstherM123
Amerika-newbie

jojostravelusa schreef:
01 aug 2024, 10:33
Ik neem aan dat alles annuleren geen optie is
Dat is helaas voor ons geen optie. We zijn wel enkele wijzigingen aan het doorvoeren, dus moest je tips hebben of betere ideeën dan ons schema momenteel hoor ik het graag!

Ik had wel even stress vandaag dat onze route en schema eigenlijk echt niet goed is, maar goed we zitten er nu mee en proberen er dan het beste uit te halen!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Reis EstherM123: camperreis oktober '24 - tips, leuke weetjes & ideeën.

Waarom zou de Tioga Pass niet kunnen? Ook eind oktober is de pas normaal gesproken nog open. En dan is de route via de Tioga Pass het mooiste en snelste.
Het mooiste is om na Las Vegas een overnachting te hebben in of vlakbij Death Valley en dan bij Lee Vining of June Lake. Maar met maar 1 overnachting zou je naar Lone Pine of Bishop kunnen kijken. Mocht de pas gesloten zijn dan is de Sonora Pass een optie of je rijdt na Death valley onderlangs.
Ik zou zeker proberen iets in de vallei te vinden voor Yosemite via recreation.gov. Of kijk eens naar Indian Flat. Dat scheelt je meerdere keren een uur rijden. Bekijk het eens met GoogleMaps en gebruik dan Yosemite Village voor de vallei.

Als je naar Bryce wilt doe het dan tussen Page en Zion. Het is niet handig om dat vanuit Zion te doen. Dat kost je meer tijd en je moet dan ook weer twee keer door de tunnel.

Is Las Vegas een must? Veel doe je er niet met een camper denk ik. Misschien een idee om vanuit Zion of Valley of Fire naar Death Valley te rijden?

Ben je vanuit Napa wel op tijd om de camper in te leveren?

Het gaat hoe dan ook een mooie reis worden!

Marianne
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

De Tioga Pass is in oktober vast heel mooi en lekker rustig denk ik. In elk geval een stuk rustiger dan in het hoogseizoen en Death Valley zou ik zeker meenemen. Daar mag je in de zomermaanden met de camper niet doorheen en het is echt de moeite waard.

Wij nemen nooit een hotel voor de laatste nacht. Daar zien we het nut niet van in. Wel zoeken we altijd een camping niet al te ver van het verhuurbedrijf. Daar op ons gemak inpakken en een sopje door de tent halen en tot het laatste moment genieten van het camperleven. Waar moet je de camper inleveren? Is Skyline Wilderness campground daar wel een handige locatie voor of kun je die misschien nog annuleren en iets dichterbij zoeken? Of het hotel annuleren en voor de laatste nacht een andere camping zoeken. Tenzij je dit een fijne constructie vindt natuurlijk.
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door paulr »

Cruise America ligt ca 1,5 uur rijden van je laatste camping af. 4 november is een maadag zie ik en doorgaans dien je voor 10.00 uur de camper in te leveren. Dan lijkt me het stuk over de 880 of de 680 mij geen pretje. De kant van Oakland is meestal erg druk in de spits! Of je moet dus vroeg op pad en wat files trotseren... Ik zou dus na Yosemite niet zover naar het noorden gaan maar inderdaad in de buurt van CA een camping zoeken. Voor SF zou ik inderdaad, anders dan Jojo aangeeft wél een hotel nemen, omdat campings wat verder weg liggen. Tenminste, als je de laatste dag/nacht nog even de stad wilt bekijken. Maar dat heb je natuurlijk ook al aan het begin gedaan... Wil je dat niet, dan was een dag langer camper huren was handiger geweest wellicht. Mogelijk kan dat alsnog ? Je kan dan na het inleveren van de camper direct naar SFO en de vlucht pakken...

Neem inderdaad de route door DV. Je kan (het zal niet druk zijn), na LV natuurlijk wat campings noteren en een route rijden die op dat moment de juiste is (ivm mogelijk gesloten Tioga). Ik denk echter dat ie gewoon open zal zijn. Afgelopen oktober zelf ook nog genomen, was even gesloten ivm een nachtelijke sneeuwbui, maar vanaf 11.00 uur weer gewoon open...
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

paulr schreef:
02 aug 2024, 17:31
Voor SF zou ik inderdaad, anders dan Jojo aangeeft wél een hotel nemen, omdat campings wat verder weg liggen. Tenminste, als je de laatste dag/nacht nog even de stad wilt bekijken. Maar dat heb je natuurlijk ook al aan het begin gedaan... Wil je dat niet, dan was een dag langer camper huren was handiger geweest wellicht. Mogelijk kan dat alsnog ? Je kan dan na het inleveren van de camper direct naar SFO en de vlucht pakken...
Daar heeft Paul gelijk in, maar dan zou ik toch proberen de camper een dag langer te huren. qua kosten t.o.v. een hotelovernachting zal dat niet veel schelen. Tenzij je inderdaad nog een keer de stad in wilt.
EstherM123
Amerika-newbie

jojostravelusa schreef:
02 aug 2024, 13:50
De Tioga Pass is in oktober vast heel mooi en lekker rustig denk ik.
Dank je wel! We gaan de Tioga pass dan toch zeker proberen te nemen in combinatie met death valley. We gaan Napa ook nog eens herbekijken. Als het niet handig blijkt, kijken we voor een camping dichter bij San Francisco. Zowel de camper als het laatste hotel zijn door het reisbureau geboekt, dus dan lijkt ons een andere camping het makkelijkst te organiseren.
EstherM123
Amerika-newbie

paulr schreef:
02 aug 2024, 17:31
Cruise America ligt ca 1,5 uur rijden van je laatste camping af.
Na het lezen van al deze reacties zijn we wel gerustgesteld en gaan we de Tioga pass inderdaad zeker proberen te nemen in combinatie met death valley. We gaan Napa ook nog eens herbekijken, maar het hotel werd wel al door het reisbureau geboekt, dus dat gaan we ook wel houden. Het lijkt ons eerder een kwestie van voorkeur.
EstherM123
Amerika-newbie

01 aug 2024, 20:32
Waarom zou de Tioga Pass niet kunnen?
Super om een alternatief te hebben voor de Tioga pass. Ik lees wel dat de Sonora pass nogal uitdagend of gevaarlijk kan zijn voor campers. Is dat zo, of overdrijft men wat op het internet?

Heb je toevallig leuke suggesties voor campings in de buurt van Lone Pine of Bishop?

We hebben ondertussen de Indian flat campground geboekt. Bedankt voor de tip!

Las Vegas zouden we wel graag willen doen, gewoon om het eens te zien. We zijn er immers nog nooit geweest.

We gaan de camping in Napa herbekijken aangezien ook paulr en jojostravelusa hier hetzelfde idee over hebben.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik weet dat @jojostravelusa de Sonroa Pass al met een camper heeft gedaan. En dat hebben ze gered. :wink:
Wij deden het eens met de auto, ik vond het geen lastige of enge route.
Je moet verhalen van Amerikanen over bergwegen met een korrel zout nemen, ze zijn niet veel gewend.

Voor campings zou je eens bij de beoordelingen op de AA-site kunnen kijken. Zie voor Bishop bijvoorbeeld hier.
Misschien heb je ook iets aan de beoordelingen van forumlid Marenko op https://www.marenko.net/campgrounds/california.html

Marianne
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Sonora pas was niks engs aan hoor. Wij deden het op onze eerste camperreis en toen bestonden er nog geen internet en forum, dus met de Rand McNally kaart onderweg een alternatief gezocht voor de Tioga die nog dicht bleek en dat was de Sonora. Geen moment spijt van gehad.
https://jojostravel1995usa.blogspot.com ... emite.html
EstherM123
Amerika-newbie

Bedankt voor de aanvullingen!

Nog een vraag die momenteel opduikt: We zien dat zowat alle campings in Bishop enkel telefonisch te reserveren zijn. Heeft misschien iemand van jullie dat al ooit gedaan? Brengt het bellen naar de VS veel kosten met zich mee?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Wij hebben dit jaar veel gebeld omdat we onverwacht een nieuwe credit card hadden. Soms hingen we erg lang in de wacht, dan loopt het wel op, maar het is hoe dan ook te overzien. Wat de kosten zijn kun je bij je provider zien. Bellen met skype is eventueel ook een mogelijkheid. Zorg in elk geval dat je goed bent voorbereid op eventuele vragen en je CC nummer etc bij de hand hebt.
Ik vraag me wel af of het nodig is om te reserveren. Ben je er in een weekend? Zo nee, dan zal er wel plaats zijn. Mocht de Tioga Pass eventueel gesloten zijn dan is Bishop ook niet de handigste locatie.

Marianne
HillBillies
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door HillBillies »

Ik bel via Hallo Buitenland.nl, 4 cent per minuut.

Even wat toegevoegd voordat mensen denken dat het via internet bellen is ofzo:
0900 nummer bellen, even wachten op verbinding, volledig Amerikaans nummer intoetsen en afsluiten met een #. Afgelopen jaar wel eens bijna een half uur gebeld, kost je net iets meer dan één euro. Via m'n Vodafone abonnement €1.25 per minuut :shock:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer