Roland
Hier wil ik nog even op reageren, want de metadiscussie regel wordt gehanteerd op de meeste Amerikaanse fora en emaillijsten, waar ik al jaren aan deelneem. Bovenstaande heeft te maken met de taal, die een schrijver in een stukje, dat hij of zij schrijft,gebrukt. Metadiscussie op fora is iets heel anders. Deze website legt het goed uit: http://www.fitz-claridge.com/node/18.RiverCola schreef:Om een voorbeeld te noemen; de plotseling in werking getreden regel omtrent 'metadiscussie', zogenaamd ingaande op de vorm waarin een andere forummer zich uitspreekt. Als ik ga zoeken naar de betekenis van het woord 'metadiscussie' dan kom ik op heel andere betekenissen dan de moderators hanteren.
Van wikipedia:Metadiscourse is a term that is used in philosophy to denote a discussion about a discussion (and so on), as opposed to a simple discussion about a given topic.
The term metadiscourse is also used in writing to describe a word or phrase that comments on what is in the sentence, usually as an introductory adverbial clause. It is any phrase that is included within a clause or sentence that goes beyond the subject itself, often to examine the purpose of the sentence or a response from the author. Metadiscourse includes phrases such as "frankly," "after all," "on the other hand," "to our surprise," and so on.
Below are some examples of metadiscourse in writing, denoting:
* the writer's intentions: "to sum up," "candidly," "I believe"
* the writer's confidence: "may," "perhaps," "certainly," "must"
* directions to the reader: "note that," "finally," "therefore," "however"
* the structure of the text: "first," "second," "finally," "therefore," "however"
Most writing needs metadiscourse, but too much buries ideas. Technical, academic, and other non-fiction writers should use metadiscourse sparingly.
Het probleem is daarbij dat er dan wellicht commentaar op de mods komt dat er (delen van) berichten worden verwijderd zonder dat daar kenbaarheid aan is gegeven - zoals in het verleden al eens is voorgekomen. Dat is juist de reden dat dit nu erbij wordt vermeld.Coyote schreef:Misschien is het een idee om niet iedere keer te vermelden dat quotes weggehaald zijn? Ik denk dat de meesten inmiddels wel weten dat je niet hele lappen tekst hoeft te quoten. Iedere keer die melding erbij vind ik storender dan het weghalen van de quotes zelf.![]()
Roland
Dit is een nederlands forumPetra/VS schreef:Hier wil ik nog even op reageren, want de metadiscussie regel wordt gehanteerd op de meeste Amerikaanse fora en emaillijsten, waar ik al jaren aan deelneem.
Dat kun je simpel ondervangen door even een berichtje te sturen naar degene van wie een quote verwijderd is. Er worden zoveel quotes verwijderd dat het voor mij gewoon irritant is steeds dezelfde mededeling te moeten lezen.Dento schreef:Het probleem is daarbij dat er dan wellicht commentaar op de mods komt dat er (delen van) berichten worden verwijderd zonder dat daar kenbaarheid aan is gegeven - zoals in het verleden al eens is voorgekomen. Dat is juist de reden dat dit nu erbij wordt vermeld.
Dat beweer ik ook niet, ben zelf ook Moderator hier geweest.Tot slot: wat het bespreken van zaken achter de schermen betreft: ik ben nog niet zo heel lang moderator, maar wel al lang forumlid, maar ik stond ervan te kijken hoe goed er achter de schermen issues besproken worden, en hoe diep deze discussies soms gaan. Ga er dus niet zonder meer van uit dat zaken niet of maar lichtjes besproken worden, want dat is pertinent niet waar.
de schrijfstijl heeft volgens mij helemaal niks te maken met metadiscussie en valt eerder onder 'persoonlijke aanval'.10. Metadiscussie: Over de stijl waarin iemand een bericht schrijft valt niet te discussiëren en het is niet de bedoeling dat de schrijfstijl van forumleden wordt bekritiseerd. Voel je je beledigd door een bericht dat iemand heeft geplaatst en je wil er absoluut op reageren, doe dat dan niet via het forum maar via een privébericht. Voel je je beledigd door de algemene “toon” op het forum geef dat dan privé door aan de mensen die daar verantwoordelijk voor zijn.
Want dat is volgens mij waar het om gaat. De discussie raakt off-topic doordat iedereen zich ermee bemoeit HOE de discussie gevoerd dient te worden..Geen meta-discussies
Meta-discussies, oftewel discussies óver discussies (of over de manier van discussiëren) zijn niet toegestaan.
Het woord 'schrijfstijl' vind ik overigens niet handig gekozen in deze forumregel. Ik denk daarbij meer aan de wijze van schrijven (d's, t's, dt's, hoofdletters, geen leestekens gebruiken, kleurtjes etc.) dan wat iemand wil zeggen of iemands mening. Zou betekenen dat je er ook niets meer van mag zeggen als iemand enkel in hoofdletters schrijft of geen komma's en punten gebruikt. Is toch immers ook iemands schrijfstijl...10. Metadiscussie: Over de stijl waarin iemand een bericht schrijft valt niet te discussiëren en het is niet de bedoeling dat de schrijfstijl van forumleden wordt bekritiseerd. Voel je je beledigd door een bericht dat iemand heeft geplaatst en je wil er absoluut op reageren, doe dat dan niet via het forum maar via een privébericht. Voel je je beledigd door de algemene “toon” op het forum geef dat dan privé door aan de mensen die daar verantwoordelijk voor zijn.
Dat is een mooie instelling maar toen ik lid werd van dit forum bestond het gros van de forumregels nog niet. In die 6,5 jaar tijd zijn er diverse regeltjes bijgekomen cq gewijzigd zonder dat je daarvan op de hoogte werd gebracht. Dat werkt natuurlijk niet. Je kunt wel steeds nieuwe regeltjes gaan bedenken maar veel forumleden zijn al veel langer lid voordat een bepaalde regel opgenomen werd en gaan echt niet elke keer voordat zij een bericht plaatsen kijken of ie wel aan de forumregels voldoet. Als mijn provider (telefoon/internet) haar regels wijzigt, zal zij dat vooraf ook schriftelijk aan mij moeten bevestigen.Bugs schreef:Hoe dan ook, je gaat bij het aanmelden van ons (en dit) forum akkoord met die forumafspraken. Ben je het er niet mee eens, prima. Dan wordt je geen lid. Hou je je niet aan die forumafspraken, en blijf je dat doen ondanks verschillende waarschuwingen, dan is het erg spijtig, maar dan ben je niet meer welkom.