RiverCola schreef:
Over mensen in een foto; ik heb vorig jaar 2 series foto's gemaakt van mensen in San Francisco (Chinatown) en LA (Venice) en deze zijn geweldig geworden! Maar dan fotografeer je de mensen om de mensen en dt is iets anders dan een vakantiefoto met je partner erop.
Ik heb bewust gekozen voor een foto met een mens op. Trouwens ook bewust gekozen voor een foto waar geen gezicht op te zien is. Het kan wel een vreemde zijn. Ik heb er veel mooiere zonder iemand op maar die zou, denk ik, niet gewonnen hebben. Nu zie je mooi het nietige van de mens in deze machtige omgeving. Er zijn trouwens mensen op de meeting die me kwamen vragen of ik het zelf was op de foto, dus in dat opzicht is hij wel geslaagd. Dat er in The Wave geen mislukte foto te maken is is wat overdreven maar er zit wel wat waarheid in, dat heb ik ook op de meeting toegegeven. In de gegeven omstandigheden heb ik heel wat mooie foto's kunnen nemen. Die gegeven omstandigheden was een zandstorm. Voor diegene die mijn reis volgde via mijn site zullen zich dat nog goed herinneren.
Al mijn foto's zijn uit de hand genomen, terwijl ik wel mijn statief bij had maar dan zou mijn camera gegarandeerd op de grond geknikkerd zijn door de hevige windstoten en heb ik het statief dus niet kunnen gebruiken. Mijn lens zat na afloop ook vol zandresten
Fototechnisch had voor mij de foto van Jasmino moeten winnen van het space needle. Maar in een wedstrijd van architectuur had hij zeker gewonnen. Ik zou hem niet gekozen hebben voor in deze wedstrijd. Daarom dat ik er ook niet op gestemd had. Hij roept weinig 'vakantiegevoel' op en ik denk wel dat de meeste mensen op die manier stemmen. Ondanks dat is het wel een prachtige foto. De foto die ik instuurde vind ik trouwens ook niet mijn mooiste foto van The Wave, maar voor de wedstrijd leek hij me wel ideaal.
Deze bv. vind ik (nog) mooier:

of deze:
En ook deze twee zaten in mijn preselectie

Paatje op de voorgrond was de afknapper
En van een gebouw vond ik deze wel speciaal:
Inderdaad maar goed dat we niet allemaal dezelfde meningen hebben. Ik ben geen professionele fotograaf maar heb wel avondles gevolgd. En het gaat er vooral om dat je je eigen foto's mooi vind. De één fotografeert graag mensen, de ander gebouwen en weer een ander de natuur of marcro. Als ik dan de foto's van Henriëtte op haar site zie ben ik (gezond) jaloers, zo'n mooie foto's! Maar tegelijkertijd krijg ik van veel mensen dezelfde commentaar over mijn foto's terwijl ik steeds toch wel wat op mijn foto zie wat voor verbetering vatbaar is. Dat moet ook als je jezelf wil verbeteren.
Ik heb ook lang getwijfeld of ik wel een foto van The Wave zou insturen omdat ik wist dat de commentaar ging komen dat daar geen slechte foto te nemen is, maar heb het er toch op gewaagd, met geluk dus. Foto's zijn zoals muziek of film of ... iedereen heeft zijn eigen smaak !
Wat betreft mijn eigen stemming:
Ik had in eerste instantie voor foto 6 gekozen maar toen die uit de wedstrijd ging heb ik heel lang getwijfeld tussen foto 19 (4me) en foto 23 (Vana). Beiden straalden iets mysterieus uit. Uiteindelijk gekozen voor foto 19 maar die zat vreemd genoeg niet bij de winnaars.
Ik post zometeen de foto's van het doek want ik heb hem zojuist opgehangen !! Wat staat hij mooi
Nogmaals bedankt aan iedereen die op mijn foto gestemd heeft.
Bart