Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

AllesAmerika Fotowedstrijd 2009 - De Stemronde

Vragen of opmerkingen over AllesAmerika.com of deze forums? Plaats ze hier.
SpaceAce
Amerika-expert
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Re: AllesAmerika Fotowedstrijd 2009 - De Stemronde

Bericht door SpaceAce »

Dude schreef:Ik zou ook graag mijn commentaren eens zien op mijn foto. En het precieze aantal stemmen, nu weet ik alleen het %, al kan ik het wel uittellen als er 134 (?) keer gestemd is.
Kom op, een beetje wiskunde van vroegâh uit je hersentjes schudden he ;) :lol:

134 = 100 % dus 21,64% = 28,9976 afgerond 29... en dat klopt!
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
Marjol
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Marjol »

Ik heb op die van vana gestemd en had echt verwacht dat die zou winnen, maar een tweede plaats is natuurlijk ook niet verkeerd! :D
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Iris en Petra, bedankt voor jullie complimentjes! De foto van de space needle was inderdaad van mij. Ik vind het zelf ook een heel mooie foto, omdat het zo'n ander perspectief is. Ik heb gekozen een foto in te sturen die niet iedereen in zijn collectie heeft. Ik wist wel dat ik een risico nam met het insturen van een foto van een gebouw, ik dacht eerlijk gezegd wel al dat de meeste stemmen zouden gaan naar een landschapsfoto. De meesten onder ons gaan nu eenmaal vooral voor het landschap naar Amerika.

Ik weet zelf eerlijk gezegd niet meer op welke foto ik in tweede instantie heb gestemd. Ik had in eerste instantie gestemd voor de foto die later is afgevallen. Er zaten wel meerdere mooie foto's bij, maar ik had ook wel last van mijn fotografisch oog. Er waren ook wel wat foto's waar ik toch iets op aan te merken had. De foto van Marjon vind ik ook wel mooi. De foto van Bart is ook mooi, maar ik heb er niet op gestemd omdat ik persoonlijk niet houd van mensen in de foto, behalve als het gaat om herinneringen (niet voor een wedstrijd), maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Bovendien is het gebied van de Wave wel een heel gemakkelijk gebied om een mooie foto te maken, geen enkele foto kan daar fout gaan. Dat is geen kritiek voor Bart hoor, maar gewoon mijn persoonlijk gevoel. En ach ja, ik ben ook wel een zeikerd, dat geef ik eerlijk toe :)
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
lelie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door lelie »

Ik denk dat de Wave een stuk minder mooi is als het daar bewolkt is :wink:

Ik wil heel graag een keer naar de Wave, maar ik heb begrepen dat het een heel stuk lopen is.
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Wij vonden foto 18 en 19 dan weer echt wat hebben. Ik kan me niet meer herinneren welke van de twee we uiteindelijk hebben gekozen, we deden het echt met een flip of the coin. Overigens zijn de foto's stuk voor stuk prachtig.
Jasmino
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

lelie schreef:Ik denk dat de Wave een stuk minder mooi is als het daar bewolkt is :wink:

Ik wil heel graag een keer naar de Wave, maar ik heb begrepen dat het een heel stuk lopen is.
Wat bedoel je met je opmerking, Marloes? Ik begrijp hem niet.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
lelie
Amerika-expert

Bericht door lelie »

Je schreef:
Bovendien is het gebied van de Wave wel een heel gemakkelijk gebied om een mooie foto te maken, geen enkele foto kan daar fout gaan.
Als het bewolkt is of het regent, krijg je niet zo'n mooie foto als er nu gemaakt is door de winnaar.
Jasmino
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Marloes, dat is toch eerder te wijten aan gelukkige omstandigheden? Iedereen die daar is maakt daar een mooie foto. Alleen als het regent misschien niet. Bewolking doet niet veel af aan de foto, want er is nauwelijks een luchtpartij te zien. Sterker nog, bewolking kan een foto veel mooier maken omdat de kleuren beter tot zijn recht komen. Direct en veel zonlicht verbleekt de kleuren enorm. Maar goed, ik wil niet blijven argumenteren hoor, het is mijn persoonlijk gevoel.
Winston Churchill

RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Ik ben het met Jasmino eens. Ik wilde voor een foto kiezen waarbij je echt de kwaliteit van de fotograaf terug ziet. De blik van de fotograaf voegt iets toe en dat is meer dan het zien van een mooi landschap of een mooi gebouw. Daarnaast speelt ook de beheersing van 'het ambacht' voor mij een grote rol.

Mijn favorieten waren;

Foto 13 van de Trump Tower in NY. Niet alleen is de foto zeer scherp en zijn de kleuren bijzonder helder, vooral de hier en daar zichtbare weerspiegelingen (ze zitten niet in elk raam!) vond ik bijzonder en tonen het oog van de fotograaf.

Foto 19 van Adirondack Mountains. De kunst van het 'zien van schoonheid' in een ogenschijnlijk niet zo spectaculaire omgeving. De mystiek in deze foto sprak mij heel erg aan en daarnaast vind ik het moment ook nog erg goed vastgelegd.

Foto 23 van Ruby Beach. Deze heeft uiteindelijk mijn stem gekregen. Meerder redenen; de sfeer is natuurlijk zeer bijzonder, bijna buitenaarts. De kleuren, het licht en de verschillende structuren dragen daar aan bij. Maar de keuze van de compositie met in achtneming van perspectieven, verzadiging naar achteren en het zuigende effect van de objecten in het beeld....het oog van de fotograaf!

Over mensen in een foto; ik heb vorig jaar 2 series foto's gemaakt van mensen in San Francisco (Chinatown) en LA (Venice) en deze zijn geweldig geworden! Maar dan fotografeer je de mensen om de mensen en dt is iets anders dan een vakantiefoto met je partner erop.
butterfly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door butterfly »

Zo zie je maar weer dat iedereen op zijn eigen manier naar een foto kijkt. Ik ben geen fotograaf en kijk dus niet op een technische manier naar foto's maar puur op gevoel. Ik vind dat omdat in deze foto de partner niet gefotografeerd is voor een bezienswaardigheid, het juist een toegevoegde waarde heeft dat je daardoor ziet hoe immens groot dit alles is.
Maar zoals ik al zei, kijkt iedereen daar anders tegenaan. Dat vind ik juist het leuke van deze wedstrijd.
lelie
Amerika-expert

Bericht door lelie »

Ik bekijk het ook met gevoel. Sommige foto's zou ik zo aan de wand willen.
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

RiverCola schreef: Over mensen in een foto; ik heb vorig jaar 2 series foto's gemaakt van mensen in San Francisco (Chinatown) en LA (Venice) en deze zijn geweldig geworden! Maar dan fotografeer je de mensen om de mensen en dt is iets anders dan een vakantiefoto met je partner erop.
Ik heb bewust gekozen voor een foto met een mens op. Trouwens ook bewust gekozen voor een foto waar geen gezicht op te zien is. Het kan wel een vreemde zijn. Ik heb er veel mooiere zonder iemand op maar die zou, denk ik, niet gewonnen hebben. Nu zie je mooi het nietige van de mens in deze machtige omgeving. Er zijn trouwens mensen op de meeting die me kwamen vragen of ik het zelf was op de foto, dus in dat opzicht is hij wel geslaagd. Dat er in The Wave geen mislukte foto te maken is is wat overdreven maar er zit wel wat waarheid in, dat heb ik ook op de meeting toegegeven. In de gegeven omstandigheden heb ik heel wat mooie foto's kunnen nemen. Die gegeven omstandigheden was een zandstorm. Voor diegene die mijn reis volgde via mijn site zullen zich dat nog goed herinneren.
Al mijn foto's zijn uit de hand genomen, terwijl ik wel mijn statief bij had maar dan zou mijn camera gegarandeerd op de grond geknikkerd zijn door de hevige windstoten en heb ik het statief dus niet kunnen gebruiken. Mijn lens zat na afloop ook vol zandresten :( :(

Fototechnisch had voor mij de foto van Jasmino moeten winnen van het space needle. Maar in een wedstrijd van architectuur had hij zeker gewonnen. Ik zou hem niet gekozen hebben voor in deze wedstrijd. Daarom dat ik er ook niet op gestemd had. Hij roept weinig 'vakantiegevoel' op en ik denk wel dat de meeste mensen op die manier stemmen. Ondanks dat is het wel een prachtige foto. De foto die ik instuurde vind ik trouwens ook niet mijn mooiste foto van The Wave, maar voor de wedstrijd leek hij me wel ideaal.

Deze bv. vind ik (nog) mooier:
Afbeelding
of deze:
Afbeelding

En ook deze twee zaten in mijn preselectie
Afbeelding
Paatje op de voorgrond was de afknapper
Afbeelding

En van een gebouw vond ik deze wel speciaal:
Afbeelding

Inderdaad maar goed dat we niet allemaal dezelfde meningen hebben. Ik ben geen professionele fotograaf maar heb wel avondles gevolgd. En het gaat er vooral om dat je je eigen foto's mooi vind. De één fotografeert graag mensen, de ander gebouwen en weer een ander de natuur of marcro. Als ik dan de foto's van Henriëtte op haar site zie ben ik (gezond) jaloers, zo'n mooie foto's! Maar tegelijkertijd krijg ik van veel mensen dezelfde commentaar over mijn foto's terwijl ik steeds toch wel wat op mijn foto zie wat voor verbetering vatbaar is. Dat moet ook als je jezelf wil verbeteren.
Ik heb ook lang getwijfeld of ik wel een foto van The Wave zou insturen omdat ik wist dat de commentaar ging komen dat daar geen slechte foto te nemen is, maar heb het er toch op gewaagd, met geluk dus. Foto's zijn zoals muziek of film of ... iedereen heeft zijn eigen smaak !

Wat betreft mijn eigen stemming:
Ik had in eerste instantie voor foto 6 gekozen maar toen die uit de wedstrijd ging heb ik heel lang getwijfeld tussen foto 19 (4me) en foto 23 (Vana). Beiden straalden iets mysterieus uit. Uiteindelijk gekozen voor foto 19 maar die zat vreemd genoeg niet bij de winnaars.

Ik post zometeen de foto's van het doek want ik heb hem zojuist opgehangen !! Wat staat hij mooi :shock: :shock:
Nogmaals bedankt aan iedereen die op mijn foto gestemd heeft.

Bart
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
gleuknie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door gleuknie »

Jasmino schreef:De foto van Bart is ook mooi, maar ik heb er niet op gestemd omdat ik persoonlijk niet houd van mensen in de foto, behalve als het gaat om herinneringen (niet voor een wedstrijd)
Ik vond de foto juist prachtig, doordat er iemand loopt. Je ziet daardoor de grootte beter.
Ik moet ook zeggen dat er vele mooie foto's waren.

Mijn foto had 0 stemmen :cry: . Foto 3 was die van mij van de Akaka Falls op Big Island, Hawaii. Na deze wedstrijd weet ik wat voor soort foto je in moet sturen. Het is inderdaad waar dat die foto van mij door iedereen gemaakt kan worden op dezelfde manier.
Groetjes René

2009: Zuidwest-V.S. en Hawaii. Foto's: http://www.youtube.com/watch?v=x7AM-aOKxBM" onclick="window.open(this.href);return false;
2011: 4 weken V.S.: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 05#p554595" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: Denver - S.F.?
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

RiverCola schreef: Foto 23 van Ruby Beach. Deze heeft uiteindelijk mijn stem gekregen. Meerder redenen; de sfeer is natuurlijk zeer bijzonder, bijna buitenaarts. De kleuren, het licht en de verschillende structuren dragen daar aan bij. Maar de keuze van de compositie met in achtneming van perspectieven, verzadiging naar achteren en het zuigende effect van de objecten in het beeld....het oog van de fotograaf!.
Goh, ik word er helemaal verlegen van zeg! Bedankt voor de comlimenten.
Vooral omdat je me een fotograaf noemt :oops: Ik ben gewoon iemand die vrijwel alleen foto's maakt als we op vakantie gaan en ik heb geen dure camera met mooie lenzen.
Deze foto heb ik gemaakt met een compactcamera op stand automatisch.
Ook heb ik nooit een fotografiecursus gevolgd dus ik weet niets van perspectieven en dergelijke.
Wel is het zo dat ik graag zoek naar mooie plaatjes en composities zodat het niet gewoon een standaard foto van een landschap wordt. Voor deze foto ben ik bijvoorbeeld op mijn kniëen gaan zitten. En ik had natuurlijk veel geluk dat het gewoon een schitterende omgeving is daar.

Marjon
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Contacteer:

Bericht door Njit »

vana schreef:Wel is het zo dat ik graag zoek naar mooie plaatjes en composities zodat het niet gewoon een standaard foto van een landschap wordt. Voor deze foto ben ik bijvoorbeeld op mijn kniëen gaan zitten. En ik had natuurlijk veel geluk dat het gewoon een schitterende omgeving is daar.
En compositie is zo'n beetje het allerbelangrijkste om een interessante foto te maken, naast de juiste belichting. De rest is alleen maar een hulpmiddel. Een goede fotograaf maakt met elke camera een interessante foto. Een slechte fotograaf maakt met een duur toestel nog steeds een saaie foto. Je hebt er gevoel voor in ieder geval..

Ik had op Picasa bewust alle EXIF informatie verwijderd. Want dit zou alleen maar afleiden. Want sommige mensen zien een duur toestel en denken 'dan zal het wel een professionele fotograaf zijn'. Terwijl dat vaak alleen wil zeggen dat hij/zij geld te besteden had :)
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

zie je wel...het oog van de fotograaf :wink: Je kunt nog zo lang studeren maar als je het niet hebt...dan heb je het niet, hahaha!! Het verbaasd me trouwens wel dat je 'm gewoon met een compact-camera gemaakt hebt. Maar dat wordt ook wel vaak gezegd van goede fotografen, dat ze geen hele dure aparatuur nodig hebben om een goede foto te maken. Misschien is die avondcursus toch wel een goed idee!

@Dude; met dit stukje
iets anders dan een vakantiefoto met je partner erop.
doelde ik eigenlijk niet op jouw foto. Er was ook een foto met iemand in Monument Valley. Zo'n foto is privé leuk maar fotografisch, naar mijn mening, niet. Ik vind dat jij prachtig kunt fotograferen! die tweede Wave-foto die je hierboven plaatste vind ik echt waanzinnig. De geel/groen bossen zijn ook prachtig maar de foto met die brug vind ik spectaculair. Als je die had ingezonden was de kans heel groot geweest dat 'ie in mijn top 2 zijn hebben gestaan! Het contrast (staal < > rode gesteente) is super en vooral het standpunt. Je hebt 'm helemaal ingekaderd en geen lucht gefotografeerd. Ik vind dat dat in veel gevallen een foto veel sterker maakt.
Jasmino
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Bart, ik wilde je niet in de verdediging drukken hoor, echt niet. Ik zeg ook niet dat jouw foto een slechte foto is, misschien had ik maar beter helemaal niets kunnen zeggen. Ik wil jou beslist geen slecht gevoel geven. Het is inderdaad wel zo dat iedereen verschillend naar foto's kijkt en iedereen een ander gevoel heeft. En dat is het belangrijkste, het gevoel dat je bij een foto krijgt. Wat Martijn zegt klopt ook helemaal, de compositie is het meest belangrijk in een foto en niet de kennis over fotograferen en het hebben van een dure camera of zo.

Ik vind de tweede foto van de Wave in jouw tweede post helemaal geweldig, daar kan ik dus weer uren naar kijken. De diagonale lijnen in de foto, hij leest van links onder naar rechts boven en je wordt het beeld helemaal in getrokken. Prachtig! Die vind ik persoonlijk veel mooier dan de foto die nu heeft gewonnen, maar dat is persoonlijke smaak. Ik begrijp zelf ook wel dat anderen juist wel kiezen voor jouw foto met de persoon erin vanwege de verhoudingen, ik kan me voorstellen dat anderen dat juist mooi vinden. Het blijft dus heel persoonlijk.
Winston Churchill

Dude
Moderator

Bericht door Dude »

RiverCola schreef:zie je wel...het oog van de fotograaf :wink: Je kunt nog zo lang studeren maar als je het niet hebt...dan heb je het niet, hahaha!! Het verbaasd me trouwens wel dat je 'm gewoon met een compact-camera gemaakt hebt. Maar dat wordt ook wel vaak gezegd van goede fotografen, dat ze geen hele dure aparatuur nodig hebben om een goede foto te maken. Misschien is die avondcursus toch wel een goed idee!

@Dude; met dit stukje
iets anders dan een vakantiefoto met je partner erop.
doelde ik eigenlijk niet op jouw foto. Er was ook een foto met iemand in Monument Valley. Zo'n foto is privé leuk maar fotografisch, naar mijn mening, niet. Ik vind dat jij prachtig kunt fotograferen! die tweede Wave-foto die je hierboven plaatste vind ik echt waanzinnig. De geel/groen bossen zijn ook prachtig maar de foto met die brug vind ik spectaculair. Als je die had ingezonden was de kans heel groot geweest dat 'ie in mijn top 2 zijn hebben gestaan! Het contrast (staal < > rode gesteente) is super en vooral het standpunt. Je hebt 'm helemaal ingekaderd en geen lucht gefotografeerd. Ik vind dat dat in veel gevallen een foto veel sterker maakt.
Avondles is zeker een goed idee, als je de kans hebt zeker doen.
En over de persoon op de foto had ik dan inderdaad verkeerd begrepen. Ik zie dat fototechnisch gezien dan ook niet als een persoon maar als een maatstaf om de verhoudingen van het gebied weer te geven. Dat kon even goed een boom of iets anders geweest zijn. Nu is het toevallig mijn vriendin die daar liep. Zij wist trouwens niet dat ik die foto gemaakt had, en ik had dus snel moeten zijn.
Op mijn site zeg ik zelf over de foto van die brug : Mijn mooiste foto van vandaag, Evy vind er niks aan -lol-
Misschien had daar wel moeten staan: van de ganse vakantie :wink: Ikzelf vind dat ook een waanzinnig mooie foto met eerlijk gezegd ook geen ruimte voor verbetering. Hij is voor mij af maar had nooit deze wedstrijd gewonnen moest ik hem ingezonden hebben.

Bart
Grts, Bart

Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Jasmino schreef:Bart, ik wilde je niet in de verdediging drukken hoor, echt niet. Ik zeg ook niet dat jouw foto een slechte foto is, misschien had ik maar beter helemaal niets kunnen zeggen. Ik wil jou beslist geen slecht gevoel geven. Het is inderdaad wel zo dat iedereen verschillend naar foto's kijkt en iedereen een ander gevoel heeft. En dat is het belangrijkste, het gevoel dat je bij een foto krijgt. Wat Martijn zegt klopt ook helemaal, de compositie is het meest belangrijk in een foto en niet de kennis over fotograferen en het hebben van een dure camera of zo.

Ik vind de tweede foto van de Wave in jouw tweede post helemaal geweldig, daar kan ik dus weer uren naar kijken. De diagonale lijnen in de foto, hij leest van links onder naar rechts boven en je wordt het beeld helemaal in getrokken. Prachtig! Die vind ik persoonlijk veel mooier dan de foto die nu heeft gewonnen, maar dat is persoonlijke smaak. Ik begrijp zelf ook wel dat anderen juist wel kiezen voor jouw foto met de persoon erin vanwege de verhoudingen, ik kan me voorstellen dat anderen dat juist mooi vinden. Het blijft dus heel persoonlijk.
Ik voel me ook niet in verdediging gedrukt hoor :mrgreen:
Ik geef gewoon even weer waarom ik voor die foto gekozen heb en dat je overal slechte foto's kan maken, eender hoe mooi de omgeving is. Natuurlijk is de man achter de camera belangrijker dan de camera zelf, Marjon geeft dat duidelijk weer. Een dure camera wil niets zeggen, compositie wel. Ik kan hier nog tien foto's plaatsen die ik had willen insturen maar op elke foto is wel iets aan te merken. Vandaar dat ik dat niet snel zal doen. In de wedstrijd zaten ook, naar mijn mening, mindere foto's, maar omdat iemand anders die dan weer wel geweldig mooi kan vinden zeg ik er liever niets over. Gewoonweg omdat smaken verschillen en daar valt niet over te discussiëren. Je kan bv uren discussiëren over welke wagen het mooist is maar dat is onbegonnen werk, omdat iedereen een andere goesting heeft. Dat is hier net zo.
En ik kan best wel wat kritiek gebruiken, zeker als die opbouwend is. Dat was ook zo leuk aan de avondschool, daar moesten we opdrachten doen en dan kritiek geven op elkaars foto's. De leraar legde dan uit wat hij anders zou gedaan hebben enz ...

Bart
Grts, Bart

Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Contacteer:

Bericht door Njit »

Vind het wel erg leuk dat er zo aandachtig naar de foto's gekeken is. Doordat er nu een lange stemperiode was zie je aan de commentaren dat er niet zomaar een foto gekozen is. En misschien dat men er nog wat van opgestoken heeft ook nog :)
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer