Ok, het werd dus "overmorgen" met mijn reactie en niet zoals beloofd "morgen", kuch, excuses!
Ik wil nog even het volgende zeggen. Allereerst was mijn openingstopic in geen enkele mate specifiek gericht op een bepaalde groep (of zelfs individuele) leden, het was puur een opmerking in het algemeen over iets wat me dwarszat en waar ik een heel specifiek voorbeeld aangreep dat voor mij de spreekwoordelijke druppel was. In dat topic deden zowel "oudgedienden" als nieuwere leden mee, dus het ging ook in geen geval over degenen die zich hier de "oude garde" noemen. Wat mij betreft is iedereen hier welkom en blijft dat ook zolang ze ook alle andere leden - nieuw en bestaand - respect blijven tonen.
Waarom denken jullie dat er uberhaupt een "oude garde" is? Dat komt omdat men al heel lang graag op dit forum communiceert en dat zegt heel wat over de leden en de mods die hier de boel regelen, een samenwerking die ertoe geleid heeft dat men hier lang en met plezier verblijft. Ik wil dat juist graag zo houden en dat was ook de achterliggende motivatie voor mijn reactie. Ik vind juist daarom ook niet dat de "oude garde" op de één of andere manier anders bekeken wordt dan de rest van het forum, en al zeker niet in negatieve zin.
Publieke internetfora bestaan nog niet heel lang in de geschiedenis van de mensheid, maar het lijkt mij normaal dat bepaalde mensen die lang en intensief met een bepaalde "club" bezig zijn, soms na vele jaren een beetje uitgeblust zijn, de club hebben zien groeien en de leden hebben zien veranderen, en die daarom een ander clubje willen zoeken. Dat gebeurt in het normale leven, dus waarom zou het niet gebeuren op internetfora? Uit sommige reacties denk ik dan, dat ik me hierom druk moet maken omdat er iets niet goed loopt in het forum. Mijn persoonlijke opvatting is echter dat dit soort "natuurlijke verloop" niets met het forum te maken heeft en dat ik er daarom ook weinig aan kan doen. Hoe hard ik mijn best ook zou doen (als ik dat al zou willen), ik kan dit forum niet terugveranderen naar de versie van 2004, 2005 of welk ander jaar dan ook. Dat moet zelfs mijn doelstelling niet zijn: de tijden veranderen en het forum verandert hierdoor mee. Dat gebeurt elders ook.
Hoe kom ik op deze conclusie? Recentelijk ben ik - zoals eerder gezegd - ook zelfs voor het eerst weer eens lid geworden van een forum en ben dus een complete nieuweling. Het grappige was, dat ik op dat forum veel dingen herkende die hier ook plaatsgevonden hebben - ruzies, vertrekkende "oude garde"-leden die vinden dat het beheer fouten maakt en het forum teveel veranderd is, mods die hun best doen maar af en toe een foutje maken, of iets fout doen in de ogen van bepaalde leden - en dat ik dat als nieuw lid helemaal niet zo ervaar. Ik klets er lekker op los met andere mensen, stel vragen, leer langzamerhand een paar leden kennen door hun vele reacties, en heb het prima naar mijn zin. Maar toch lees ik in bepaalde topics tussen de regels door (en soms ook heel openlijk) dat het tussen sommige leden niet botert en sommige leden ook mot hebben met het modteam. Mods en bepaalde leden zijn zelfs opgestapt omdat ze het niet langer eens waren met het beleid van het beheer, of om andere reden. Klinkt dat je bekend in de oren??! Mij wel, namelijk. En om die redenen denk ik dat dit er gewoon bijhoort bij een internetforum. Mij als nieuwe lid deerde het niks dat oude garde-lid X opstapt van dat forum, want ik ken hem/haar toch niet.
Da's vervelend voor de betrokken personen die zich direct in één van de bovengenoemde rollen kunnen herkennen, maar ik denk niet echt dat hier veel aan te doen is. Op een forum met tigduizend mensen zul je nu eenmaal ook tigduizend meningen vinden en niet allen zijn hetzelfde; sommige mensen zullen hieruit hun conclusies trekken en weggaan, maar dat hoeft in geen geval de algemene sfeer op het forum te beïnvloeden.
Wat wil ik nu met dit verhaal bereiken? Het gaat me hier om twee punten, die grotendeels samenvallen:
respect voor andere leden en respect voor het modteam.
De mods doen, zonder uitzondering, hun best om het forum in goede banen te leiden.
Ik weet dat uit de grond van mijn hart. Ik ken ze niet allen in het echte leven, maar ik zie dagelijks met eigen ogen hoezeer zij hun best doen om overal en altijd de "juiste" beslissing te nemen, zelfs als de onderlingen meningen uiteen lopen. In verreweg de meeste gevallen gaat dat prima, slechts af en toe vind ik het nodig (of word ik gevraagd) om mijn input te geven. Ik vertrouw volledig op dit team net als ik in het verleden heb gedaan, want als je net als ik kon meelezen met de discussies die ze achter de schermen voeren, dan wist ook jij hoe werkelijk fantastisch hun inzet is. Er is werkelijk geen enkele kwade haar op hun hoofden te vinden - ze doen alles uit liefde voor dit forum en voor jou, zonder dat er een beloning tegenover staat!
Ik wil gedrag t.o.v. hen en andere leden niet alles in "forumregels" gaan opstellen omdat dit wat mij betreft common sense moet zijn: ook op een meer onpersoonlijk internetforum behandel je mensen uitsluitend zoals jij zelf ook behandeld wilt worden en apprecieer je de moeite die het "gezag" doet om alles in goede banen te leiden. Als het modteam dus een topic sluit of iemand op zijn vingers tikt, dan ga je daar niet uitgebreid en publiekelijk over discussiëren. Als je er écht een probleem in ziet en urenlang met een knoop in je maag rondloopt, stuur dan even een pb naar het team en zij zullen dan alles achter de schermen bespreken. We komen er dan bij je op terug! Of misschien wacht je een week en vraag je dan het modteam of ze aub een topic willen heropenen of een mening herzien omdat inmiddels de gemoederen bedaard zijn. Ook dat zal zeker in goede aarde vallen en besproken worden.
Ik probeerde het al eerder te zeggen, maar na de discussies van de recentelijke dagen zeg ik het nog eens:
- LEES DIT DOOR -
1) De mods - vrijwilligers!!!! - doen alles met alleen het goed van het forum in hun achterhoofd.
2) Jij zult het vrijwel
gegarandeerd op een bepaald moment niet met een besluit van hen eens zijn, om welke reden dan ook - iedereen ziet alles op zijn/haar eigen manier. Op een bepaald moment zul je daarnaast ook een gewoon forumlid tegenkomen die volgens jou werkelijk de stompzinnigste vragen stelt en antwoorden geeft. Yep, met zoveel leden ga je echt mensen tegenkomen die niet alles zien zoals jij.
3)
Ondanks dit alles is het superbelangrijk dat je het modteam de "slack" geeft die ze verdienen en niet elke beslissing probeert te bediscussiëren. Want waarschijnlijk maken ze morgen een beslissing waar jij het wel mee eens bent en iemand anders weer niet. Kun je nagaan hoe vermoeiend dat is! En even belangrijk is het dat je ieder ander forumlid, nieuwe garde of oude garde of er tussenin, met hetzelfde respect behandelt.
Dus wat dan met die leden die volgens jou al die stompzinnige vragen/suggesties/antwoorden publiceren? Als je merkt dat je niet netjes met ze kunt communiceren, neem dan de "high road" en negeer ze vanaf dat moment gewoon. Op het forum is zelfs een (slecht betitelde) "vijand-functie" waarmee je de berichten van door jouw uitgekozen leden, die wat mij betreft niet perse je "vijanden" hoeven te zijn, gewoon niet meer te zien krijgt. Probleem opgelost.