Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Madeira

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Plaats reactie
michelly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Madeira

Bericht door michelly »

Volkomen onverwachts hebben we gisteren een tripje naar Madeira geboekt.
We gaan een week van 13 t/m 20 december.
Inbegrepen zit een retourvlucht met Transavia, een week een hotel aan de noordwestkant van het eiland in Porto Moniz incl. ontbijt en een weekje een auto. En dat voor het mooie bedrag van 460 euro met z'n tweetjes. Dat kunnen we natuurlijk niet laten lopen :lol:

Nu ben ik dus op zoek naar tips, reisverslagen en do's & don'ts.
Ik ben me ervan bewust dat het weer niet heel stabiel kan zijn en er grote kans op regen is.
Iemand?
tomhster
Amerikakenner

Re: Madeira

Bericht door tomhster »

Ja. Leuk eiland. Weer valt meestal wel mee. Huurauto essentieel vanwege de vele hoogteverschillen. Zeezwembad in Porto Moniz is leuk, vrijwel alle wandelingen op het eiland ook. Cabo Girao is een mooi (gratis) uitzichtpunt. Het meeste leven bevindt zich wel in Funchal, Porto Moniz kon wel eens heel rustig zijn in die tijd.
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Superleuk eiland. Maar Porto Moniz is wel echt een uithoek, waarom ben je daar gaan zitten? Veel verder weg kun je niet komen op Madeira. En zeker in de winter is het daar ook nog eens koud. The place 2 be is natuurlijk gewoon Funchal. Met name de hotels langs de Estrada Monumental liggen zon- en weertechnisch goed en daar is het prima zwembadweer. Plus dat Funchal ook erg gezellig is: leuke restaurantjes, overdag port proeven of een leuk boottochtje, etc. Aan de noordkant van het eiland is echt niets te doen. Dat openbare zeezwembad in Porto Moniz is inderdaad grappig, maar de winter is niet het juiste seizoen daarvoor.

Dus als je nog kunt switchen, doen. Mijn favoriet is het complex van Porto Mare / Eden Mar / The Residence.

Overdag zijn er op het eiland meer dan genoeg leuke trails om te lopen. Houd er wel rekening mee dat het eiland een grote (vulkanische) berg is en met hoogte wordt het snel kouder. Dus zorg voor de juiste kleding. Omhoog naar Pico Ruivo is natuurlijk de grappigste trail. Maar alleen als het onbewolkt is of als de top boven de wolken ligt. Rond Rabacal zijn wat mooie trails, ook wat meer "off the beaten path". Het schiereiland vanaf Canical is ook erg mooi. Zeker als je ook het laatste stukje loopt, dus voorbij het gebouwtje naar Ponta da Furado.

Aanrader is ook om te gaan paardrijden als dat je ding is, bij Quinta do Riacho. Hele aardige mensen, prima bedrijf. Boottochtje is ook altijd leuk, maar vooral ook lekker genieten van het heerlijke weer. Na een dagje actief doen lekker een cocktail bij het zwembad. Maarja, dat gaat aan de noordzijde van het eiland echt niet werken ;-)
Easy
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door Easy »

Mooi plan!

Wij zijn in juli 2016 geweest. Wij hebben een kleine rondreis gemaakt: 2 nachten Santana, 3 nachten Porto Moniz en 2 nachten Funchal. Het klopt dat Porto Moniz in een uithoek ligt en ik weet niet of helemaal ideaal is voor een volledige week. Ik zou echter ook niet willen ruilen met een week Funchal, juist vanaf Porto Moniz hebben we hele mooie stukken gezien en wandelingen gemaakt. Eigenlijk vond ik de hele zuidkust een stuk minder aansprekend als de rest van het eiland qua landschap en natuur :oops: Wel een stuk warmer, dus mocht je een dag slecht weer hebben zou ik proberen om die dag richting de zuidkant te rijden. Best kans dat je dan in de zon terechtkomt.

Stel je er wel op in dat er 's avonds niet veel te beleven zal zijn in Porto Moniz. We zaten bijvoorbeeld regelmatig met slechts een handjevol andere mensen in een restaurantje te eten en op straat gebeurde ook niet veel. We begrepen van de restauranteigenaar dat er vooral rond het middaguur veel toeristen kwamen met de bus om te lunchen. Wij hadden dan nog wel het geluk dat het pas rond 21 uur donker werd, desondanks lagen we iedere keer vroeg in bed.

Wat mij erg is bijgebleven zijn de vele mooie en goed onderhouden autowegen. Wij hebben heel bewust geen navigatie gebruikt en zoveel mogelijk over kleine wegen gereden. Deze wegen zijn zo ingericht dat je overal heel makkelijk kan stoppen om van het uitzicht te genieten. De snelwegen (veelal tunnels en bruggen) zijn er om snel van A naar B te komen, maar wil je het land echt zien blijf je daar vandaan.

Wat betreft wandelingen is de hike van Pico Arieiro (met de auto toegankelijk) naar Pico Ruivo mij het meest bijgebleven. Aan het einde deelden wij een taxi met een aantal andere wandelaars terug naar de auto (een rit van ruim 1,5 uur, maar vanwege het delen goed betaalbaar). Ook de wandeling naar Ponta da Furado was erg bijzonder.
Gast

Bericht door Gast »

roelb schreef:Superleuk eiland. Maar Porto Moniz is wel echt een uithoek, waarom ben je daar gaan zitten? Veel verder weg kun je niet komen op Madeira.
Waarschijnlijk omdat ze daar die aanbieding voor vonden?
michelly
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door michelly »

Inderdaad :lol: :lol:
We hebben een auto tot onze beschikking dus we kunnen het hele eiland over toeren :wink:
Jammer dat er 's avonds blijkbaar niet veel te doen is aan de Noordkant maar dat vinden we op zich niet zo erg.
Ik ga aan de slag met de tips :thumbup:
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Tja, aanbieding is natuurlijk een relatief begrip. Dit zijn wel zo ongeveer de prijzen voor Madeira en hotels aan de noordzijde zijn bijna gratis, omdat het in de winter gewoon geen prettige locatie is. Ik zou dus zeker overwegen om nog voor een deel van de periode een andel hotel te pakken.

Mochten er nog mensen interesse krijgen om ook te gaan: bij D-reizen kun je, vanaf de 17e, voor 444 euro met z'n tweeen vliegen en in een 4* hotel aan de Estrada Monumental zitten. Auto kost 100 euro bij Hertz. Dan ben je dus wel iets duurder uit, maar centraler zitten scheelt vermoedelijk ook een hoop brandstof, dus zoveel zal het uiteindelijk niet schelen.

Boek je het los, dan valt het ook wel te overzien. Die vlucht op deze data (13-20/12) kost op dit moment 128 euro. Iets schuiven met data en kan voor 108 euro pp, direct bij Transavia. Een auto kost 100 euro bij Hertz direct. Op booking.com heb je voor 210 euro een hotel in Porto Moniz. Met de 40 euro korting die booking.com de laatste tijd aan het rondsturen is zit je dan dus maar 30 euro boven deze "aanbieding". Maar goed, dan zou ik dus wat meer uitgeven en een ander hotel kiezen.
michelly
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door michelly »

Ik neem je tip mee Roel. Misschien dat we voor 1 of 2 nachten nog iets anders boeken. Bedankt iig :thumbup:
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Ik zou echter ook niet willen ruilen met een week Funchal, juist vanaf Porto Moniz hebben we hele mooie stukken gezien en wandelingen gemaakt.
Het voordeel is dat je vanaf elke willekeurige plek op het hele eiland binnen een uur, en vanaf 80% van het eiland binnen 30 minuten weer in Funchal kunt zijn.

December is superleuk op Madeira, maar het is echt anders dan juli. Op de hike naar Pico Ruivo zijn temperaturen onder 0 geen uitzondering en de noordwest kant van het eiland is dan echt supernat en koel. Met enige regelmaat drijfnat teruggekomen van een wandeling. Juist het microklimaat rond Funchal maakt het daar dan erg prettig toeven (en dan is de jas buiten op het balkon ook zo weer droog).

Oh, restauranttip: Restaurante Riso / Risottoria Del Mundo.
Jacqueline donders
Amerika-ontdekker

Bericht door Jacqueline donders »

Leuke tips,wij hebben geboekt om eind maart te gaan,verblijven in Monumental apartments in Funchal,geboekt bij Expedia maar booking.com heeft hem ook, wij hebben alles los geboekt de vlucht de auto en het app.
Wij hebben expres geboekt bij Expedia kregen daar nog een 100 euro korting ivm onze cold card.

Michelly laat je nog eens horen hoe jullie het hebben gehad,wens jullie veel plezier alvast.
michelly
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door michelly »

Jazeker! Waarschijnlijk gaan we een verslagje bijhouden op onze site http://www.michelly.nl
Ik laat het sowieso hier nog wel weten :wink:
michelly
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door michelly »

Morgenochtend vroeg vertrekken we voor ons tripje van een week. Wie het leuk vindt kan ons volgen :D http://michelly.nl/Madeira_2018/voorkant.htm
Jacqueline donders
Amerika-ontdekker

Bericht door Jacqueline donders »

Veel plezier en ik ga meelezen :thumbup:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer