Voor het geval iemand er iets aan heeft, ik ben in alle vermelde landen geweest, soms meerdere keren.
Het plan was zeker mogelijk geweest. Ik hield meestal een maand per land aan en Singapore kan uiteraard korter.
Kakkerlakken ben ik zelfs in de meest schone hotels tegengekomen... Vooral met kamers op de begane grond.
Ik ben meestal tijdens de droge seizoenen gegaan en heb (daarom) nooit malariatabletten gebruikt.
Samengevat:
Vietnam
Jonge en actieve bevolking. Lekker eten. Reis het liefste van noord naar zuid ergens rond maart/april.
Het noorden, en dan met name de grensregio met China, vind ik het meest interessant.
Saigon is vooral een moderne stad en Hanoi veel avontuurlijker. Hanoi staat in mijn top-3 van Aziatische steden.
Heel veel brommers in de steden, een avontuur om als wandelaar over te steken.
Wel scammers actief en in Hanoi en Saigon kun je op straat makkelijk beroofd worden.
Ga naar Hoi An en huur elke dag fiets om stadje en omgeving te verkennen.
In Sapa geen tours boeken, maar gewoon met 1 of 2 van de lokale dames (minderheden) die je op het centrale plein aantreft op pad gaan (sommigen noemen dat trekking...) naar dorpen van diverse kleurrijke minderheden.
Cambodja
Lieve bevolking, wel een beetje lui/traag (wat wil je ook met die hitte). Mijn favoriete Aziatische land. Zeer eenvoudig om te bereizen. Bij elk hotel kun je een bus boeken naar de volgende bestemming.
Favoriete tijd is december/januari.
Veel bedelaars, met name kinderen en slachtoffers van landmijnen. Bezienswaardigheden zijn soms commercieel (de dollars gaan snel...).
Hotels/boutiques al voor $20 met 5-sterren service (met zwembad iets duurder).
Tikkeltje gevaarlijk door straatroven in Phnom Penh.
Indonesië
Heel groot en een totaal ander reisseizoen, zelfs verschillende regenseizoenen. Ik vind zelf mei/juni het mooiste. Voor een eerste reis zou ik maximaal 3 eilanden doen (Sumatra, Java, Bali) en er zijn genoeg binnenlandse vluchten om de reistijden in te korten. Want alles per trein/bus neemt veel tijd.
Zo snel mogelijk bezoeken, voor het regime nog radicaler gaat worden. Over het algemeen wel een vriendelijke en behulpzame bevolking.
Bali is een verhaal apart. Zeer commercieel, duurder, maar ook mooi.
Laos
In verhouding erg rustig. Gemoedelijke. Bescheiden bevolking. Mooi om een paar stukken per (smalle) boot te doen en daarom het mooiste in januari vanwege het waterniveau. Het noorden kan dan nog wel fris zijn.
Ook weer een voorkeur voor het noorden: Vientiane (niet zo slecht) en alles daarboven.
Maleisië
Door sommigen ook wel "het land van helemaal niks" genoemd. Makkelijk te bereizen, goede voorzieningen, kun je met een huurauto doen.
Een beetje saai, maar als starter misschien wel een goede bestemming. Beste tijd is de eerste helft van het jaar, uiterlijk tot september.
Myanmar
Geweldige bevolking! Veel vriendelijker dan in Thailand. Hotels iets duurder. Lokaal eten van mindere kwaliteit (veel slechte olie gebruikt en sticky rice), maar steeds meer restaurants voor de 'westerse smaak'.
Bagan is een must. Zeer fotogeniek land. Aanrader in december/januari.
Thailand
Probeer veel op eigen houtje te doen door een brommertje/fiets te huren of een bus te nemen en geen tours te doen (te commercieel).
Bevolking is soms nogal racistisch. Eigenlijk houden ze niet van buitenlanders, maar willen wel aan ze verdienen.
Ik ben een liefhebber van het noorden, vooral Chiang Rai, Soppong en Mai Hong Son. Chiang Mai heeft wel enkele zeer gevarieerde tempels die de moeite waard zijn, maar zou ik niet te lang blijven hangen.
Bangkok ben ik ook geen liefhebber van... Ga naar Ayutthaya en Kanchanaburi.
Sri Lanka
Wanneer India te heftig is, ga dan naar Sri Lanka. Een zeer groen land. Mooie natuurparken. Veel olifanten. Langs de kust meerdere Nederlandse forten en zelfs nog een eiland (Delft).
Verrassend. Interessante bezienswaardigheden.
Singapore
Zeer modern. Een beetje saai. Zeer gevarieerd en goed eten (diverse invloeden). Regelmatig enkele dagen geweest (goedkope retourtjes van Lufthansa met A380) om te acclimatiseren en heeft het beste vliegveld van Azie (met een uitstekende douche voor de lange terugvlucht).
Johan