Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Dolomieten en ?

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Plaats reactie
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Dolomieten en ?

Bericht door Martin & Marianne »

Toch maar even een topic geopend, nadat ik het topic van Felicitas vervuild had met een opmerking over de Dolomieten. :wink:

Wij hebben dus het plan om naar de Dolomieten te gaan. Ik heb er een aantal keren geskied en elke keer dat ik daar was nam ik mij voor om er ook eens in de zomer naar toe te gaan. Het heeft even geduurd maar in juni is het dan zo ver. Nu maar hopen dat het niet te druk is en dat het weer een beetje meewerkt.
Wij gaan een combinatie doen van kamperen en hotels. Omdat het moeilijk was om leuke - tentvriendelijke - campings te vinden is de verdeling wat vreemd; beide campings (Ganthaler bij Merano en Catinaccio Rosengarten bij Pozza di Fassa) liggen maar iets meer dan een uur rijden uit elkaar, maar tussendoor gaan we nog naar de Seiser Alm en naar Misurina (voor Felicitas een bekend hotel :wink: ). Het vinden van betaalbare hotels is ook wel een uitdaging trouwens!
paulr schreef:
23 apr 2025, 22:12
@Martin & Marianne : probeer minimaal 1 x tijdens een wandeling in een hut te overnachten. Zeer bijzondere ervaring. Wij doen dat in de zomer regelmatig, maar zelfs ook tijdens een skivakantie... Je hebt er tegenwoordig ook gewoon 2 persoonskamers ipv slaapzalen en het eten is doorgaans fantastisch. Een zonsondergang (of zonsopgang) boven op de berg is uniek. Kijken eens hier: https://www.rifugioscoiattoli.it/ of deze https://rifugiolagazuoi.com/. Prachtig gelegen en top hutten. Deze vonden we ook goed: https://www.rifugiobaitacuz.com/en/. Ze zijn doorgaans eenvoudig via een wandeling van 2-3 uurtjes te bereik, dus ga niet té vroeg op pad....
Veel plezier in Italie !
Paul
Leuke tip! Ik had daar nog niet bij stilgestaan. Voor die eerste twee is eigenlijk geen ruimte in ons schema denk ik, maar vanuit de tweede camping zouden we naar Laga Zuoi kunnen lopen.

Het idee is om vooral lekker te wandelen (maar geen hele lange of lastige wandelingen) en misschien eens te fietsen (daar heb ik me nog niet in verdiept, tips voor leuke routes zijn welkom).

Vanuit Pozza di Fassa gaan we weer terug naar Nederland. We hebben daar meerdere dagen voor. Mocht iemand tips hebben voor een leuke route/stops dan houden we ons aanbevolen! Op de heenreis rijden we via Zwitserland, terug leek het mij leuk om via Oostenrijk te rijden.

Marianne
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 17

Re: Dolomieten en ?

Bericht door paulr »

ok, daar gaat ie dan ! :)
Slaap je ook op de Seiser Alm (Alpe Siusi) ? Mooie hotels, kostbaar, maar unieke plek !
Wij zijn, ook in juni, eens gestart in ons hotel Sporthotel Floralpina, en hebben de stoeltjeslift Florian gepakt en zijn via de Sentiero Friedrich August naar Friedrich August Hutte gewandeld. Vervolgens wandel je via Rifugio Salei naar de voet van de kabinebaan die je naar de Toni Demetz Hutte brengt. Hier sta je tussen de machtige flanken van de Sasso Lungo: https://www.tonidemetz.it/en/index.php. Daarvandaan kun je door de Langkofelscharte terug wandelen richting de Langkofelhutte (https://www.rifugiovicenza.com/it/) en afdalen naar je hotel. Vergeet geen wandelstokken, in de Scharte op de Langkofel zal sneeuw liggen...
Vroeg vertrekken, laat terug en je hebt een machtige dag ! :)
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Dat klinkt uitdagend! Wij hebben een hotel in Kastelruth. Ik heb even jullie hotel gecheckt maar die kost meer dan 300 euro per nacht. :?
Wij zitten wel wat minder gunstig denk ik. Of is Kastelruth wel oké?

Marianne
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Zooo… nou, dat hebben wij destijds niet betaald. Was voor ons doen toen wel kostbaar, maar met wat nachten in eenvoudige appartementen ervoor en daarna wel leuk voor een keertje… toch ff terug gezocht net: 23 juni, 3 nachten, 2 personen a 92,- euro pp totaal 552,-, maar wel met halfpension ! Was in 2019, 6 jaar geleden nog maar, wat een verschil met nu he :)

Kastelruth is ook prima, toen ook naar gekeken maar wilden gewoon een keer “afgelegen “ zitten. Je kan,om wat verder te starten met wandelen, altijd even 1 of 2 stoeltjesliften pakken om je een stukje op weg te helpen (of juist terug, als je geen zin meer hebt einde dag…). Ik neem aan dat je sowieso de kabine eerst naar boven pakt, net zo snel als rijden en boven is weinig parkeergelegenheid meen ik me te herinneren…..

Destijds trouwens direct geboekt, via booking zijn de hotels op alpe suisi, als ze überhaupt aangeboden worden, altijd duur. Je je ze allemaal apart eens kunnen bekijken….

Edit: heb ff wat hotels aangeklikt op “de Alm”. In juni best wel wat vrij, vaak wel minimaal 3 nachten. Voorbeeld: https://www.seiseralm.com/seiser-alm-urthaler
Veelal rond de 120-150 pppn voor HP…. Duur, maar meeste hotels daar wel goed, lekker eten en natuurlijk prachtige omgeving….

Edit 2: op booking zag ik dat Floralpina ruim 180,- pp met ontbijt is, op website hotel kun je ook “al” voor 165,- euro met HP boeken. Nog steeds veel meer dan destijds 92,-, maar wellicht voor een keer unieke plek in top hotel wel te doen…..
Felicitas
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Felicitas »

Wij logeerden twee nachten in hotel Bellavista (achter het door paulr als voorbeeld genoemde hotel). Fijne locatie, hoewel het dorp Compatsch (als je het al een dorp kunt noemen) niets voorstelde. De Seiser Alm is wel heel geschikt voor wat makkelijkere wandelingen (bijvoorbeeld de Puflatsch Rundweg) en ik denk dat je er ook goed kunt fietsen. Volgens mij verhuurden ze ook fietsen in Compatsch.

Gaan jullie ook nog naar Ortisei? Mooi plaatsje en daar kun je met de kabelbaan naar de spectaculaire Seceda Ridge. Wel echt een aanrader. Zie ook ons verslag.

Wij waren er nét een paar dagen nadat we weer mochten reizen na corona. Alles moest nog op gang komen en de prijzen voor hotels waren toen gunstig en ik kan me ook niet herinneren dat we toen een minimum aantal nachten moesten boeken op bepaalde locaties (zo irritant).

Wij hadden destijds ook veel aan het verslag van forumlid Henriëtte van ontdek-amerika.nl
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

We zijn al regelmatig een minimumverblijf van 3 nachten tegengekomen. Erg irritant inderdaad!
Voor de Seiser Alm hebben we maar 2 nachten. We komen dan van Merano, dus die dag hebben we er ook nog tijd om iets te doen. Jullie hotel in Compatsch had ik al bekeken Felicitas, maar dat was niet beschikbaar.

Ortisei staat niet op de planning. Is inderdaad een leuk plaatsje, ik ben er eens in de winter geweest. De foto's zien er prachtig uit! Ik voel al aankomen dat we nog een keer gaan. :wink: Maar wellicht kunnen we daar nog naar toe vanuit een van de campings.

Ik ga toch nog eens goed naar Floralpina kijken. Voor onze data (net in een weekend, dat maakt het misschien ook lastiger?) betaal je 620 euro voor 2 nachten (LO), en 660 HP. Wat we nu hebben geboekt is 270 (LO) voor 2 nachten. Net zoiets als binnen of buiten een park overnachten haha. We moeten dan een kabelbaan of bus nemen denk ik?

Poeh, een rondreis in Amerika is een stuk eenvoudiger plannen. :lol:

Marianne
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Nee, ze sturen je een “permit” (lijkt wel usa, hahaha) om met de auto door te rijden naar het hotel, je parkeert dan in de ondergrondse parking van het hotel. Kies voor HP, uitgebreid voorgerecht+ht en salade buffet. Hoofdgerecht kies je in de ochtend uit meerdere keuzes…. Wij hebben er erg genoten !!!
JWTS
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door JWTS »

Ha Marianne, hoewel ik nog niet in de Dolomieten ben geweest heb ik misschien wel een paar leuke tips voor Zwitserland en Oostenrijk.

Zwitserland:
Wij hebben 3 dagen in de regio Brienz gezeten (camping Talacker, was prima voor onze doorreis). Wij hebben hier onder andere een wandeling gemaakt naar de top van de Augstmatthorn (startpunt: Jägerstübli Lombachalp) en naar de Triftsee en Trift hangbrug bij een gletsjer gewandeld. Vooral de laatste is een aanrader. Met een klein gondeltje maak je al de eerste hoogtemeters om vervolgens door een prachtig landschap te wandelen en een fantastische hangbrug boven een gletsjermeer als eindpunt.

Oostenrijk:
Wij hebben hier vorig jaar in september 2 weken gezeten in een EuroParcs huisje. De wandeling bij Eggerl Alm en Poldnig Alm die we gemaakt hebben was een van de hoogtepunten, komoot. Je loopt hier over de grens van Oostenrijk en Italië.

Mocht je nog ruimte hebben is een korte stop in het westen van Slovenië ook een enorme aanrader. Wij zijn vorig jaar (wederom) tijdens onze vakantie in Oostenrijk een dag naar Bovec gegaan. We hebben hier langs de Soca rivier gewandeld en de Mangart pas gereden (helaas maar tot de helft vanwege de al gevallen sneeuw).
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Leuke tips, dank! Wij hebben de camping in Zwitserland al geboekt; we zitten in Lauterbrunnen. Die wandelingen zijn daarvandaan ook goed te doen zie ik. Voor Oostenrijk is het nog even puzzelen; ik wil niet meer naar het oosten.

Marianne
Tantelotje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Tantelotje »

In Lauterbrunnen vonden wij de Trummelbach Wasserfalle ook erg de moeite waard.
Ik was er als kind al eens geweest en in 2020 na 30 jaar nog eens op herhaling gedaan. En nog net zo onder de indruk als toen ik 10 was.

Het zijn de enige ondergrondse gletsjerwatervallen van Europa, en ze voeren het water af van de Eiger, Monch en Jungfrau.
De toegangsprijs is 12CHF pp, maar wat mij betreft meer dan waard!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ziet er geweldig uit @Tantelotje ! Hij staat genoteerd!

Marianne
WeernaardeVS
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door WeernaardeVS »

In de omgeving van Meran kun je zeker goed fietsen, met name in het dal langs de rivier is het goed te doen en mooi. Ook richting Schlanders is het een prima fietsroute.

Wij zijn vele malen in Zwitserland geweest en het Lauterbrunnendal is prachtig. De wandeling door het dal richting Stechelberg is mooi. Nog mooier is het om vanaf Gimmelwald richting de Schmadrihuette te lopen, maar misschien vinden jullie die iets te lang. De omgeving van Wengen en Kleine Scheidegg is ook prachtig. Mocht het stralend mooi weer zijn, dan is het te overwegen om naar de Jungfraujoch te gaan. Heel prijzig, maar prachtig. Wij zijn meermaals naar de Monsjochhuette gelopen. Je loopt via een pad in de sneeuw. Het laatste stukje kan wat lastiger zijn en er was een laddertje naar de hut.
Kandersteg en omgeving kan ik ook aanraden, maar dat is wel even rijden. Frundenhuette en Blumlisalphuette zijn aanraders. De route naar de Fruendenhuette is verlegd wegens een instabiele berghelling, dus daar heb ik geen ervaring mee. Ik ken alleen de oude route. Eveneens bij Kandersteg is het Gasterntal. Een heerlijke wandeling en als je in het dal blijft vrij vlak.

Op de terugweg kan ik regio Imst of het Pitztal aanraden met name voor wandelen.
Ook de omgeving van Ehrwald is prachtig, met veel keus aan wandelingen en fietstochten. De camping aan de Heiterwangersee vonden wij ook leuk met de tent indertijd. De topper vonden wij de wandeling vanaf de Zugspitze (met de cabinelift omhoog) via de Knorrhuette naar de Ehrwalderalm. Met een ebike hebben wij ook een lange fietsroute via de Ehrwalderalm en Mittenwald gemaakt. Richting Garmisch fietsen en met de trein weer terug is ook een leuke route.
Wil je nog iets verder doorrijden richting Duitsland, dan kan ik de regio Füssen aanraden. Er zijn vele meren in de omgeving waaraan campings liggen. Ook daar kun je goed wandelen en fietsen. Schloss Neuschwanstein is een van de highlights, maar de bossen en bergen eromheen zijn ook de moeite waard.
2019: rondom Las Vegas
2018: Noord-West USA (San Francisco - Seattle v.v.)
2017: Florida
2011: Yellowstone, Grand Teton en Rocky Mountains NP
2008: Hawaii
2007: Florida en Canada
2002: rondje Las Vegas
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Wij gaan echt te weinig tijd hebben! :lol: Dit zijn ook alweer prachtige tips. In Ehrwald heb ik al eens geskied, ik had dat nog niet als optie overwogen, maar het ligt goed op de route. Ga ik naar kijken. En ook naar alle wandeltips. :thumbup:

Marianne
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Opmerking over fietsen ff over het hoofd gezien. Onze favoriete fietstocht in het Val di Sole: start in Merano, trein naar Mals. Vervolgens 60 km (lijkt veel) heerlijk “vals plat” met af en toe klein stukje heuvel op, over alleen maar fietspad en landweggetjes, terug naar Merano. Vroeger ( toen er nog geen elektrische fietsen waren :) ) meermaals gedaan met de toen nog kleine kinderen…..
Paul
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Martin & Marianne schreef:
04 mei 2025, 22:36
Wij gaan echt te weinig tijd hebben! :lol: Dit zijn ook alweer prachtige tips. In Ehrwald heb ik al eens geskied, ik had dat nog niet als optie overwogen, maar het ligt goed op de route. Ga ik naar kijken. En ook naar alle wandeltips. :thumbup:

Marianne
Als je op zoek bent naar een aparte hotelervaring. Op de Ehrwalder Alm is sinds kort een nieuw hotel gebouwd op de plek waar Alpenglühn stond, de hut langs de afdaling die van de Issental Kopf komt: https://www.eriro.at/de/suiten/boum "CA 65m² - 2 PERSONEN - AB 775,- € / NACHT PRO PERSON - All - IN
All-In, je hoeft dus niet apart voor de lift te betalen. Dat is dan weer mooi meegenomen. :wink:

Mooie wandelingen naar de Seebensee en verder naar de Drachensee of gemakkelijker door het mooie Gaistal naar de Tillfussalm of Gaistalalm, heen langs de Igelsee en terug langs de Pestkapelle.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Interessant hotel inderdaad! Voor eind juni is de goedkoopste optie 1800 euro per nacht, met een minimum verblijf van 2 nachten. Toch maar eens verder kijken. :lol:

Marianne
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Wij zitten inmiddels in een behoorlijk warm Italië. Fietsen en wandelen is hier even niet aan de orde. In plaats daarvan zitten we op een terrasje met een koel drankje.
Martin schrijft weer een verslag. Zie https://martinenmarianne2025.blogspot.com

Of voor wie bij de eerst dag wil beginnen: https://martinenmarianne2025.blogspot.c ... p-weg.html

Marianne
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Weer leuk om te lezen :) Feest van herkenning ook op sommige plekken, we moeten snel maar weer eens naar Zwitserland en Italie (zucht...). Er is nog zoveel te doen ! Veel plezier !
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer