Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Rondreis Westkust Australië

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Plaats reactie
groennom
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 17

Rondreis Westkust Australië

Bericht door groennom »

Na eerder vreemd te zijn gegaan willen we volgend jaar mei - juni een rondreis door westkust van Australië maken. Idee is om te starten in Perth en eindigen in Darwin. We hebben ongeveer 5 weken hiervoor uitgetrokken. We huren een 4x4 camper met daktent en slapen afwisselen op campings en of en toe lekker in een hotel. Zijn er mensen die deze route gereden hebben, en leuke tips kunnen delen? Of misschien een reisverslag? Onze route ziet er nu als volgt uit:

image.png
image.png
appelsap
Amerika-ontdekker

Re: Rondreis Westkust Australie

Bericht door appelsap »

Ik was eind 2023 in Australie, vooral aan de oostkust, maar ook het deel van Ayers Rock naar Darwin gereden. Wellicht heb je nog iets aan mijn verslag: https://mirandagoesaustralia.blogspot.com/ In Kakadu zou ik zeker de boottocht aanraden aan het eind van de dag, dan zie je de meeste dieren (vooral heel veel krokodillen).
Pascal
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 23

Bericht door Pascal »

In 2004 eindigde mijn eerste rondreis down under ook in Darwin. Dat was nog de tijd dat het reisbureau de vliegtickets boekte. Die vlogen me ook eerst helemaal terug naar Sydney alvorens richting Europa te vliegen. Australië is al ver en lang genoeg vliegen dat ik dat nooit meer zou doen. Je vliegt ongeveer 4 uur tegen de richting in om die dan iets later terug te vliegen, weliswaar iets minder voor Perth dan voor Sydney maar toch. Ik zou vanuit Darwin onmiddellijk naar het noorden vliegen en ergens in Azië overstappen naar Europa. Uren vliegplezier minder :D al kost het me een stukje meer aan de tickets.
groennom
Amerikafan

Bericht door groennom »

appelsap schreef:
14 mei 2025, 17:13
Ik was eind 2023 in Australie, vooral aan de oostkust, maar ook het deel van Ayers Rock naar Darwin gereden. Wellicht heb je nog iets aan mijn verslag: https://mirandagoesaustralia.blogspot.com/ In Kakadu zou ik zeker de boottocht aanraden aan het eind van de dag, dan zie je de meeste dieren (vooral heel veel krokodillen).
Leuk, ga ik zeker even lezen, Dank je!
Dar&Mel
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Rondreis Westkust Australië

Bericht door Dar&Mel »

De westkust is echt prachtig!!! Vond ik zo’n toffe reis! Wij reden in 3 weken van Perth naar Broome (dus een deel van je reis). Ook een auto met daktenten. Op Instagram in onze hoogtepunten kun je nog kijken naar wat we hebben gedaan en op Youtube staan een aantal vlogs (en komen er nog meer aan! Toevallig nu met de westkust bezig). Karijinni was echt even de outback ervaring! Als het in het budget past dan raad ik aan om met een vliegtuigje boven de Pink Lake te vliegen (wij hadden een excursie naar Albrolhos eilanden). Hierboven vliegen was zo mooi! Ningaloo Reef is super mooi om te snorkelen! Ook veel grote kangoeroes gezien (grotere dan aan de zuid-oostkust).

Veel plezier met plannen! En stel gerust vragen mocht je die hebben!

Insta&Youtube: darmeltravel
groennom
Amerikafan

Bericht door groennom »

Thnx, ga zeker even kijken. En mocht ik vragen hebben dan kom ik zeker bij je terug. Doel is medio mei2026 te gaan.
groennom
Amerikafan

Bericht door groennom »

Tickets geboekt, en de 4wd auto met dakent ook. Nog paar maanden wachten, maar veel zin in. De route die ik nu heb staan bijgevoegd. We kamperen, soms free soms op een betaalde camping dus alles kan nog veranderen. Start (Perth) en einde (Darwin) staan wel vast.

Mocht iemand tips hebben dan hou ik mij aanbevolen, de eerder genoemde blogs / video's gelezen en bekeken. Erg mooi allemaal !
Bijlagen
image.png
image.png (64.11 KiB) 2374 keer bekeken
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Wij liften even mee op jouw post, want wij hebben dezelfde plannen voor 2027. We zijn nog aan het uitzoeken of het met een 4WD vouwwagen of een 4WD truckcamper wordt. Wij gaan dan iets eerder waarschijnlijk, Iets van begin mei of zo, maar precies weten we het nog niet.
Op dit moment hebben we wel wat minder dagen ingepland dan jij, 34, maar met wat creativiteit gaat dat misschien ook wel lukken.
We willen graag vanuit Perth naar Rottnest Island en whale watchen. De stad zelf bekijken we waarschijnlijk met een hop on hop off bus. We zijn niet zulke stadsmensen, dus heel veel tijd willen we daar niet aan besteden.
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Waar heb je de 4WD met daktent geboekt?
Wij hebben ons gisteravond vermaakt met de youtube films van Wout of the World. Dan krijg je er echt wel zin in :) We willen ze nog een keer bekijken als studiemateriaal en noteren wat we interessant vinden, want zij hadden veel meer tijd dan wij, dus net zoals in Amerika moeten er keuzes gemaakt worden.
groennom
Amerikafan

Bericht door groennom »

Dat zijn zeker leuke filmpjes !! Doet het erg goed, en krijg je inderdaad heel veel zin van. En je moet inderdaad keuzes maken, Wij zijn er ook niet helemaal uit maar omdat we camperen hebben we vrijheid en flexibiliteit.

Wij hebben de auto geboekt bij Allstar 4WD Camperhire https://allstarcamperhire.com.au/. Leuk en goed contact, ook al even ge-facetimet met ze met wat vragen.

Wij hebben deze gehuurd https://www.youtube.com/watch?v=pXnNL8nhEyE&t=842s

Op dit youtube kanaal heb je wat reviews en fimpljes over campers en australie, een vergelijking https://www.youtube.com/watch?v=HrmO1ubVaGc

Algemene channel https://www.youtube.com/@CamperOase/videos

Is wel duits maar goed te volgen en anders ondertitelen.

Heel veel succes (en plezier) met de voorbereiding!!
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Wij zitten aan deze te denken https://www.campersdownunder.nl/camper/ ... ri-camper/
Nadeel is wel de kleine koelkast, maar we zouden er sowieso een koelbox bij nemen.
We hebben de youtube filmpjes van WA Experts bekeken en daar kregen dezelfde Duitse mannen van All Starr Camper hire uitleg over de verschillende modellen.
De Gib River Road gaat best wat tijd kosten denk ik, dus naar verwachting zullen we daar al zeker een week over doen.
Boondocking, free camping daar dus, zullen we ook regelmatiger doen dan we in eerste instantie dachten denken we nu. Bij Ellenbrea Station is een camping waar je een bad kunt nemen, maar we hoorden dat dat $90,- kost. Ik neem aan voor 2 personen, maar nog steeds erg duur. Dat slaan we dan maar over denk ik zo.
Duits is geen probleem, dus de filmpjes kunnen we wel volgen.
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Maar bij nadere bestudering vinden we de daktent van All Star ook wel interessant. Dilemma :?
Voordeel van de vouwwagen is dat je wat meer leefruimte hebt. Voordeel van de daktent is dat je niks achter de auto hebt.
Wij zijn dan 72 en 66 jr en dan is een daktent niet zo praktisch om even in te springen. Ook 's nachts eruit is niet zo eenvoudig. Dat is met een vouwwagen makkelijker.
groennom
Amerikafan

Bericht door groennom »

Wij zijn 54 en 53 dan, erin en eruit klimmen gaan we ook ervaren (ben zelf niet zo soepel zal ik maar zeggen :D ). Misschien valt het wel mee. We zullen onze ervaringen t.z.t. wel delen. Vindt het zelf wel fijn om alleen een auto te hebben. Maar inderdaad, allebei voor en nadelen. Qua leefruimte eens, al is het wel op zich mooi weer als we gaan maar je weet maar nooit.
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

We beginnen toch almaar meer naar de daktent te neigen. De leefruimte is erg aantrekkelijk en alleen een auto ook, maar doorslaggevend zou kunnen worden dat we nergens "echte" recensies of verhalen over de vouwwagen kunnen vinden. Ik dacht eerst dat hij nog nieuw was, maar dat blijkt niet het geval te zijn. Dat geeft toch te denken. Ook de Duitse mannen van Camper Oasis op Youtube waren erg enthousiast over de All Star. En ach, het is hoe dan ook al een avontuur, dus een beetje erbij kan ook nog wel. Alleen de ruggen hopen op een beetje comfortabele zit en lig, anders wordt het een pijnlijke vakantie. Uitrusten doen we thuis wel weer. Dat is niet het ergste.
Duimen maar dat het niet gaat regenen. Sowieso ook i.v.m. The Gib natuurlijk. Je wilt toch niet dat delen ervan afgesloten zijn of dat je tot je nek in de blubber staat. En dat als je er 's nachts uit moet, het ook droog is. Slapen zouden we dan in de voorste tent doen, dan kan de douchecabine blijven staan, maar je moet dan toch even een paar stappen doen voordat je onder de luifel bent. Vooropgesteld dat het verantwoord is om die 's nachts uitgezet te houden. Dan moet het niet gaan waaien.
We hebben de prijs opgevraagd bij All Star voor 5 weken in 2027, vanaf eind april 5 weken en hij is wel duurder, maar blijft toch interessant.
Heel benieuwd naar jullie belevenissen. Helaas duurt het nog te lang om het mee te laten wegen voor onze beslissing.
groennom
Amerikafan

Bericht door groennom »

Leuk vooruitzicht hoor, en inderdaad geen regen op de Gibb hopelijk (al heeft de auto een snorkel en moet je wel door redelijk diep water kunnen maar als de weg dicht is dan kun je geen kant op).

Mocht het slapen echt niet gaan kun je (daar waar mogelijk) ook af en toe een hotel nemen (liever niet, maar als het echt moet).

Zal jullie zeker ook volgen, Is allemaal nog wat verder weg maar voor je het weet is het zover :D .
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Wij zijn niet zo van de hotels. Dan zoeken we eerder een creatieve oplossing. In de camper in Amerika hebben we de laatste keer bij de Walmart een topper op het matras gekocht en dat maakte het een stuk aangenamer. Misschien kunnen we daar ook iets dergelijks vinden als het matras bv. nogal hard blijkt.
jojostravelusa
Amerika-expert
Contacteer:

Vandaag geboekt. Het is de 4x4 Extra Cab van Broome and Beyond geworden. Een beetje gulden middenweg tussen de daktent en een vouwwagen, want je hebt wel een klein stukje binnen. Helaas niet zo'n mooie grote luifel, maar hier krijg je wat en daar laat je wat, net als met de route. Je kunt nu eenmaal niet alles zien of hebben.
https://broomebeyond.com.au/vehicles/ex ... x4-camper/
We waren aan het dubben wanneer we zouden gaan. Eerst hadden we april/mei, maar toen zagen we op een youtubefilmpje dat er enorm veel vliegen waren en zijn we geswitcht naar september/oktober, maar in oktober is al een groot deel van en rond de Gib Road dicht, dus dat schoot ook niet op. Eerder is hoogseizoen, dus te duur, dus is het toch april/mei geworden :lol: . Dan zien we wel of er vliegen zijn of niet.
We zijn ook al druk met de route en schieten al aardig op. Alles eerste concept natuurlijk, maar leuk om mee bezig te zijn.
De auto's van Broome and Beyond hebben geen snorkel en bull bar, maar ze gaan ze de komende tijd ombouwen, dus misschien hebben we er dan wel een. Een snorkel is trouwens meer van belang tegen het stof in het filter dan voor water, want zo diep zullen we waarschijnlijk toch niet aan omdat dan de weg afgesloten zal worden. De bull bar, of roo bar zoals ze daar zeggen, staat stoer maar hebben we hopelijk niet nodig, al hebben we wel een filmpje gezien van iemand die een kangaroe die overstak aanreed. Hij had vooral schade aan de zijkant van de auto.

Vanavond geeft Campers Down Under een webinar. Misschien kun je je nog inschrijven. Zal wel voornamelijk over de oostkust gaan, maar ze zijn zelf ook in het westen geweest, dus misschien toch wat informatie.
Deze webinar is vooral interessant voor mensen die nog geen reis hebben geboekt, maar wel nadenken over een camperreis. Twijfel je nog of wil je gewoon meer weten? Meld je dan aan! Heb je al geboekt? Dan is de info waarschijnlijk niet nieuw: die heb je namelijk al van ons gekregen.
https://www.campersdownunder.nl/webinar ... 7lEALw_wcB
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer