Wat leuk! Ik was afgelopen oktober 4 dagen in Bologna en vond het echt een geweldige stad. Nog nauwelijks door toeristen ontdekt, met enorm vriendelijke inwoners en inderdaad heerlijk eten.
Enkele tips:
- Natuurlijk moet je het grote plein Piazza Maggiore bezoeken. Hier vind je de prachtig gerestaureerde Basilica di San Petronio, genoemd naar de patroonheilige van de stad. Ook staat hier de beroemde Neptunusfontein en, om de hoek in Via Ugo Bassi, de Fontana Vecchia tegen de gevel van het stadhuis.
- Bologna is de stad van de torens. In de middeleeuwen stonden er honderden, maar ook nu kun je nog enkele mooie exemplaren zien én beklimmen. De twee torens (Le due Torri) aan de oostkant van Via Rizzoli zijn het bekendst. Eén van deze twee torens, de Asinelli-toren, is van 9-17u geopend (€3). De beklimming is vrij pittig (bijna 500 smalle treden) maar enorm de moeite waard. Je hebt van bovenaf echt een prachtig uitzicht over de stad en de heuvels. Ik raad je aan om er 's ochtends vroeg naartoe te gaan. Het is dan relatief rustig én je kunt mooiere foto's maken van het centrum (richting westen) omdat je de zon dan in de rug hebt.
- Niet zo groots als Piazza Maggiore maar wel enorm sfeervol is Piazza Santo Stefano, een autovrij plein met enkele terrasjes en een fraaie kerk.
- Via Zamboni, een straat die vanaf Le due Torri naar de studentenwijk leidt. Je loopt onder prachtige bogengalerijen door en komt af en toe leuke terrasjes en mooie kerken tegen, zoals bij Piazza Giuseppe Verdi.
- Via Indipendenza loopt vanaf het station in zuidelijke richting naar Piazza Maggiore. Het is de hoofdstraat van Bologna met veel winkels, maar ook zijn er genoeg fraaie panden en kerken te vinden. Aan de noordrand van deze straat vind je het Parco Montagnola. Dit park is niet heel bijzonder, maar op het plein ernaast wordt elke vrijdag een grote markt gehouden (beetje a la Albert Cuyp). Aan de noordwestkant van het park vind je een fontein en een oude stadspoort, de Porta Galliera.
- De kerk van S. Francesco aan Piazza Malpighi. Let ook op het mooie hekwerk dat met leeuwen versierd is.
- Biblioteca dell’Archiginnasio di Bologna. Open 9:00-18:45u; €3. Adres: Piazza Galvani. Rijkelijk versierd met wapens van allerlei plaatsen waar studenten aan de universiteit van Bologna vandaan kwamen. Erg mooi gebouw.
- Café Zanarini aan datzelfde Piazza Galvani is prijzig, maar heeft een leuk terras en overheerlijke taartjes (die zo'n €5-6 per stuk kosten).
- IJssalon Cremeria Santo Stefano (open 11:00-23:30u), Via Santo Stefano nr. 70.
- Parco di San Michele in Bosco, ten zuiden van het stadscentrum. Dit op een heuvel gelegen park biedt een mooi uitzicht over de stad met al haar kerken en torens. Ik vond het prima te belopen vanuit het centrum, maar je kunt ook bus 30 nemen en uitstappen bij de eindhalte (naast de kerk, halte San Michele In Bosco).
- Heerlijk avondeten kun je bij Al Sangiovese. Adres: Vicolo del Falcone 2, vlakbij bovengenoemde heuvel. Reserveren is wel aan te raden (kan ook per mail); ik zag een aantal mensen weggestuurd worden omdat het restaurant vol zat. Enorm vriendelijke bediening in dit kleine familierestaurant.
- Een must is wat mij betreft ook een bezoek aan de Santuario della Madonna di San Luca (St. Luke's Basilica). Deze ligt op een heuvel zo'n 3 km buiten de stad. Het is een belangrijk bedevaartsoord voor zieken/ouderen, maar eigenlijk is het voor iedereen een bezoek waard. Je kijkt vanaf de enorme basiliek op de groene gloeiende heuvels rondom de stad. De weg er naartoe bestaat uit een enorm lange bogengalerij, maar ik zou aanraden om met de bus naar boven te gaan en te voet naar beneden. Dit is het handigst op zondag, omdat dan de bus het vaakst rijdt. Neem bus 20, 20A of 20B vanaf halte Piazza Malpighi in het centrum van Bologna (die rijden elke 10 minuten ongeveer) tot aan Villa Spada. Daar stap je over op bus 58, wat eigenlijk een klein shuttlebusje is. Let op: bus 58 vertrekt maar een aantal keren per dag, dus je moet het zo timen dat je die bus niet mist. Gelukkig is de frequentie halverwege de zondagmiddag wat hoger. In oktober waren de vertrektijden vanaf Villa Spada (adres: Via Saragozza 193b) 's middags als volgt: 14:50u, 15:10u, 15:30u en 15:50u. De bus stopt verder alleen nog bij één andere halte en rijdt daarna direct de berg op naar de basiliek. Je kunt voor vertrek het beste even de haltetijden online checken via
http://www.tper.it/content/linea-58-vil ... i-san-luca Op de terugweg is het wel leuk om te voet te gaan en onder de maar liefst 666 arcaden door te lopen. Als je erg sportief bent kun je uiteraard ook omhoog lopen

- Op zondag zijn veel kleinere winkels gesloten, maar is een aantal straten in het centrum (zoals Via Indipenza en Via Rizzoli) autovrij gemaakt en worden er spontaan optredens gegeven.
- In Bologna wordt erg veel gefietst, net als in Nederland. Je zou dus ook een middag een fiets kunnen huren en op die manier de stad verkennen (heb ik zelf overigens niet gedaan).
Daarnaast is Bologna ook een belangrijk spoorwegenknooppunt in Italië en kun je veel andere Italiaanse steden per hogesnelheidstrein gemakkelijk bereiken. Ik heb ervoor gekozen om ook 1 dag naar Florence te gaan. De rit duurde zo'n 30 minuten en kostte €26 retour (je moet tickets dan wel op tijd boeken). Heb ik geen spijt van gehad
De foto's van mijn trip naar Bologna kun je hier bekijken als je dat leuk vindt:
https://flic.kr/s/aHsk5aVZaz
Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel

Veel plezier!
Reizen 2015: Krakau, Sevilla, Israël, Jordanië, Oekraïne, Moldavië, Kazachstan, Kirgizië en Boedapest
Reizen 2016: Cuba, Bulgarije, Macedonië, Londen
Reizen 2017: München, Salzburgerland, Londen, Libanon
Reizen 2018: Barcelona, Sri Lanka, Madrid, VS (NO)