Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Bologna

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Plaats reactie
Elisa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bologna

Bericht door Elisa »

Dag allemaal!

We hebben goedkope tickets kunnen boeken voor een weekendje Bologna midden april! We blijven er 3 nachten...en heb er al helemaal zin in! Bologna staat ook bekend om z'n vele lekkernijen. Het is ook de hoofdstad van de regio van de parmaham, de parmezaan en de balsamico di Modena! Lekker eten zal dus geen probleem zijn :)!

Is er iemand al geweest? Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt!

Groetjes,

Elisa
http://timenelisatravelblogs.wordpress.com/: West USA - New York - Hawaii - Mid-West USA - West Canada + NW USA
Overzicht van onze foto's
Remski
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Bologna

Bericht door Remski »

Wat leuk! Ik was afgelopen oktober 4 dagen in Bologna en vond het echt een geweldige stad. Nog nauwelijks door toeristen ontdekt, met enorm vriendelijke inwoners en inderdaad heerlijk eten.

Enkele tips:
- Natuurlijk moet je het grote plein Piazza Maggiore bezoeken. Hier vind je de prachtig gerestaureerde Basilica di San Petronio, genoemd naar de patroonheilige van de stad. Ook staat hier de beroemde Neptunusfontein en, om de hoek in Via Ugo Bassi, de Fontana Vecchia tegen de gevel van het stadhuis.
- Bologna is de stad van de torens. In de middeleeuwen stonden er honderden, maar ook nu kun je nog enkele mooie exemplaren zien én beklimmen. De twee torens (Le due Torri) aan de oostkant van Via Rizzoli zijn het bekendst. Eén van deze twee torens, de Asinelli-toren, is van 9-17u geopend (€3). De beklimming is vrij pittig (bijna 500 smalle treden) maar enorm de moeite waard. Je hebt van bovenaf echt een prachtig uitzicht over de stad en de heuvels. Ik raad je aan om er 's ochtends vroeg naartoe te gaan. Het is dan relatief rustig én je kunt mooiere foto's maken van het centrum (richting westen) omdat je de zon dan in de rug hebt.
- Niet zo groots als Piazza Maggiore maar wel enorm sfeervol is Piazza Santo Stefano, een autovrij plein met enkele terrasjes en een fraaie kerk.
- Via Zamboni, een straat die vanaf Le due Torri naar de studentenwijk leidt. Je loopt onder prachtige bogengalerijen door en komt af en toe leuke terrasjes en mooie kerken tegen, zoals bij Piazza Giuseppe Verdi.
- Via Indipendenza loopt vanaf het station in zuidelijke richting naar Piazza Maggiore. Het is de hoofdstraat van Bologna met veel winkels, maar ook zijn er genoeg fraaie panden en kerken te vinden. Aan de noordrand van deze straat vind je het Parco Montagnola. Dit park is niet heel bijzonder, maar op het plein ernaast wordt elke vrijdag een grote markt gehouden (beetje a la Albert Cuyp). Aan de noordwestkant van het park vind je een fontein en een oude stadspoort, de Porta Galliera.
- De kerk van S. Francesco aan Piazza Malpighi. Let ook op het mooie hekwerk dat met leeuwen versierd is.
- Biblioteca dell’Archiginnasio di Bologna. Open 9:00-18:45u; €3. Adres: Piazza Galvani. Rijkelijk versierd met wapens van allerlei plaatsen waar studenten aan de universiteit van Bologna vandaan kwamen. Erg mooi gebouw.
- Café Zanarini aan datzelfde Piazza Galvani is prijzig, maar heeft een leuk terras en overheerlijke taartjes (die zo'n €5-6 per stuk kosten).
- IJssalon Cremeria Santo Stefano (open 11:00-23:30u), Via Santo Stefano nr. 70.
- Parco di San Michele in Bosco, ten zuiden van het stadscentrum. Dit op een heuvel gelegen park biedt een mooi uitzicht over de stad met al haar kerken en torens. Ik vond het prima te belopen vanuit het centrum, maar je kunt ook bus 30 nemen en uitstappen bij de eindhalte (naast de kerk, halte San Michele In Bosco).
- Heerlijk avondeten kun je bij Al Sangiovese. Adres: Vicolo del Falcone 2, vlakbij bovengenoemde heuvel. Reserveren is wel aan te raden (kan ook per mail); ik zag een aantal mensen weggestuurd worden omdat het restaurant vol zat. Enorm vriendelijke bediening in dit kleine familierestaurant.
- Een must is wat mij betreft ook een bezoek aan de Santuario della Madonna di San Luca (St. Luke's Basilica). Deze ligt op een heuvel zo'n 3 km buiten de stad. Het is een belangrijk bedevaartsoord voor zieken/ouderen, maar eigenlijk is het voor iedereen een bezoek waard. Je kijkt vanaf de enorme basiliek op de groene gloeiende heuvels rondom de stad. De weg er naartoe bestaat uit een enorm lange bogengalerij, maar ik zou aanraden om met de bus naar boven te gaan en te voet naar beneden. Dit is het handigst op zondag, omdat dan de bus het vaakst rijdt. Neem bus 20, 20A of 20B vanaf halte Piazza Malpighi in het centrum van Bologna (die rijden elke 10 minuten ongeveer) tot aan Villa Spada. Daar stap je over op bus 58, wat eigenlijk een klein shuttlebusje is. Let op: bus 58 vertrekt maar een aantal keren per dag, dus je moet het zo timen dat je die bus niet mist. Gelukkig is de frequentie halverwege de zondagmiddag wat hoger. In oktober waren de vertrektijden vanaf Villa Spada (adres: Via Saragozza 193b) 's middags als volgt: 14:50u, 15:10u, 15:30u en 15:50u. De bus stopt verder alleen nog bij één andere halte en rijdt daarna direct de berg op naar de basiliek. Je kunt voor vertrek het beste even de haltetijden online checken via http://www.tper.it/content/linea-58-vil ... i-san-luca Op de terugweg is het wel leuk om te voet te gaan en onder de maar liefst 666 arcaden door te lopen. Als je erg sportief bent kun je uiteraard ook omhoog lopen ;)
- Op zondag zijn veel kleinere winkels gesloten, maar is een aantal straten in het centrum (zoals Via Indipenza en Via Rizzoli) autovrij gemaakt en worden er spontaan optredens gegeven.
- In Bologna wordt erg veel gefietst, net als in Nederland. Je zou dus ook een middag een fiets kunnen huren en op die manier de stad verkennen (heb ik zelf overigens niet gedaan).

Daarnaast is Bologna ook een belangrijk spoorwegenknooppunt in Italië en kun je veel andere Italiaanse steden per hogesnelheidstrein gemakkelijk bereiken. Ik heb ervoor gekozen om ook 1 dag naar Florence te gaan. De rit duurde zo'n 30 minuten en kostte €26 retour (je moet tickets dan wel op tijd boeken). Heb ik geen spijt van gehad :)

De foto's van mijn trip naar Bologna kun je hier bekijken als je dat leuk vindt: https://flic.kr/s/aHsk5aVZaz

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel :) Veel plezier!
Reizen 2015: Krakau, Sevilla, Israël, Jordanië, Oekraïne, Moldavië, Kazachstan, Kirgizië en Boedapest
Reizen 2016: Cuba, Bulgarije, Macedonië, Londen
Reizen 2017: München, Salzburgerland, Londen, Libanon
Reizen 2018: Barcelona, Sri Lanka, Madrid, VS (NO)
Elisa
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Elisa »

@Remski,

Héél erg bedankt voor je uitgebreide antwoord! Je geeft ons hele leuke én praktische tips :thumbup:! Super hoor!
Je foto's heb ik zeker ook al bekeken...mooi (ik hou ook van fotografie)! En ik krijg daardoor nog meer zin om te vertrekken :).

Vrienden van ons zijn ook in Bologna geweest en hebben de Santuario della Madonna di San Luca ook bezocht...zag er wel leuk uit!

We komen aan op zondag en vertrekken terug op woensdag...we gaan in Bologna blijven, Firenze e.d. hebben we al gezien! Maar wel leuk om te weten dat het niet veel kost om met de trein andere steden te verkennen!

Ik ga je tips eens allemaal ordenen en op een kaartje de belangrijkste bezienswaardigheden/straten aanduiden!

Je tip over fietsen huren is ook wel leuk...ga ik eens bekijken!

Had jij een reisgids mee? Zo ja, welke? Heb al wat info gekopieerd uit de trotter/lonely planet, maar een reisgidsje van Bologna zelf heb ik nog niet gevonden...

Groetjes,

Elisa
http://timenelisatravelblogs.wordpress.com/: West USA - New York - Hawaii - Mid-West USA - West Canada + NW USA
Elisa
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Elisa »

@Remski:

Ik zie overigens dat je al veel gereisd hebt :)! Goed om weten ;)! Onder andere Dubai staat ook nog (in de nabije toekomst) op het lijstje...hetzij als een stopover op weg naar Borneo!

En je had stralend weer toen je op de Chinese muur stond...wij hadden énorme mist ;)!
Remski
Amerikafan

Bericht door Remski »

Ik denk dat Bologna te klein is om een aparte reisgids aan te wijden. Ik heb er in elk geval ook geen kunnen vinden. Mijn info heb ik verzameld op internet, door blogs (van reizigers en inwoners) en ook wikitravel af te struinen. Dat heb ik vervolgens op een rij gezet en uitgeprint, inclusief de dienstregeling van handige buslijnen. In het oude centrum is alles goed te voet bereikbaar en is het ook allerminst een straf om gewoon wat rond te lopen en 'te verdwalen'. Er is trouwens ook nog een museum voor hedendaagse kunst, mocht je daar interesse in hebben. Ik heb het wegens tijdgebrek (en te lekker weer :)) overgeslagen.

Fotografie is inderdaad een hobby van me. Tot kort geleden had ik enkel een simpele compactcamera, maar sinds december heb ik een Canon 700D met 18-270mm lens waardoor ik wat meer mogelijkheden heb om mooiere foto's te maken. Kan niet wachten om de camera over een paar dagen weer uit de kast te halen voor een tripje naar Krakau :)

Bij de Chinese Muur had ik inderdaad zonnig weer. Ik heb twee jaar in Peking gewoond en kon zo rustig afwachten totdat er een geschikt moment (qua weer) kwam haha. Heb zelfs een nacht op de muur geslapen met een dun matje en slaapzak. Dat was ijskoud, maar wel een aparte ervaring. De wintermaanden kennen over het algemeen de meeste heldere dagen in Peking; zomers zijn het ergst qua hoge luchtvochtigheid, bewolking en neerslag. Ik weet niet wanneer jij er was?!

Dubai vond ik ook een heerlijke stad. Zo bijzonder en contrastrijk. Als je gaat, sla dan zeker de rooftop bar Level 43 van het Four Points by Sheraton hotel aan Sheik Zayed Road niet over. Hier kun je genieten van een prachtige zonsondergang, kijkend op de vele wolkenkrabbers, het strand en met Dubai Marina op de achtergrond. Entree is gratis en de drankjes zijn prima geprijsd. In Dubai Marina heb je overigens een vestiging van het Marriott Hotel waar ze ook een bar/restaurant op de bovenste verdieping hebben (The Observatory). Je staat dan weliswaar achter glas, maar je hebt zo een super (gratis) uitzicht op de palmeilanden van bovenaf. Bijzonder om te zien. Safa Park is ook de moeite waard, vooral op vrijdag als families en vrienden er massaal gaan picknicken. En mocht je TGI Friday's, Ihop of andere Amerikaanse ketens hebben gemist, dan kun je terecht in de vele malls :D Echt genieten die stad!
Reizen 2015: Krakau, Sevilla, Israël, Jordanië, Oekraïne, Moldavië, Kazachstan, Kirgizië en Boedapest
Remski
Amerikafan

Bericht door Remski »

Oh ik zie net dat je in IJsland bent geweest! Daar ben ik dan weer jaloers op :lol: Ik ga eens rustig die foto's bekijken.
Elisa
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Elisa »

We hebben ondertussen ook al wat meer info opgezocht over Bologna in de Lonely Planet, Totter en Michelingids!
Je info heb ik ook al eens geordend en al wat zaken opgezocht! Het restaurant dat je opgeeft ziet er ook heerlijk uit! Krijgt ook hele goede reviews op tripadvisor, dus we gaan er zeker een bezoekje brengen!

Bedankt voor de tip over de rooftopbar in Dubai...ik was naar je foto's aan het kijken en zag een zalig terrasje in de lucht en vroeg me al af waar het was...bij deze weet ik dat dus ook ;)!

Wij waren in Peking in augustus. Mijn man moest daar een congres voor het werk bijwonen en we zijn samen een weekje vroeger vertrokken om de stad te verkennen. En toen het congres begon, ging ik dan alleen terug naar huis... Was wel een ervaring vond ik! We waren nog nooit die kant op gegaan! We hadden als westerling ook heel veel bekijks...veel mensen wilden samen op de foto...speciaal ;)! Het was dus erg plakkerig, heet weer met constante bewolking...
We waren heel vroeg op de chinese muur nabij Mutianyu en er was niet veel volk, dus dat was wel heel aangenaam. Juist spijtig dat het heel erg bewolkt was en je geen mooi uitzicht had in de verte... Nadien met de 'bobslee' naar beneden en om elke hoek zat er een Chinees met een bordje 'slow down', haha :)!

En Ijsland...zéér de moeite ook :thumbup: !

Elisa
Georgie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Georgie »

Leuk! Wij gaan naar Bologna op huwelijksreis, althans, naar Italie, maar we vliegen hoogstwaarschijnlijk op Bologna. Heerlijke stad vol lekker eten! Ik ben er al eens geweest, maar kan me geen specifieke bijzonderheden herinneren, maar meer dat er een prettige losse sfeer hing. Het is een tikkeltje alternatief vanwege de vele studenten. En de portici, al die boogjes, zijn prachtig om te zien!

Wij gaan waarschijnlijk een kookcursus doen in Bologna, met een tour naar Parma en Modena voor de ham, kaas en balsamico.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Elisa
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Elisa »

@Georgie: leuk, jullie huwelijksreis naar Italië! Welke periode gaan jullie?
Ik had ook al eens gekeken voor een cooking class te volgen, maar we zijn er maar 2 volle dagen, dus ik denk dat we dat gaan laten liggen deze keer. We hebben dat vorige zomer in Bellagio (aan het Comomeer) gedaan en dat was super!! Dus je zal het zeker naar je zin hebben! Waar heb je geboekt of ga je boeken?
Elisa
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Elisa »

Terug uit Bologna! Wat een gezellige stad! Stralend weer gehad, heel lekker gegeten en nog héél weinig toeristen...een aanrader...

@Remski: bedankt voor je tips, hebben er veel gebruikt :)!

Voor de geïnteresseerden: onze blog -> https://timenelisaitaly.wordpress.com/bologna/

En de fotootjes op Flickr: https://www.flickr.com/photos/129817950 ... 774689639/

Elisa
Remski
Amerikafan

Bericht door Remski »

Leuke blog en prachtige sfeervolle foto's! Je had ongeveer hetzelfde weer als ik een half jaar geleden zo te zien. Wat is het een heerlijke stad he :)

Ik ben zelf net terug uit Israël, een land dat me ook bijzonder verrast heeft :thumbup:
Elisa
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Elisa »

@Remski: dankjewel :)

Inderdaad, Bologna was echt genieten op een rustig tempo...kan het iedereen aanraden (zeker omdat je er ook voor een zacht prijsje heen kunt).

Oh, Israël...ja, lijkt mij ook leuk! Een niet voor de hand liggende bestemming...maakt het daarom net interessant!
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer