Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

voor de eerste keer met een camper

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Plaats reactie
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

voor de eerste keer met een camper

Bericht door LeenG »

Hallo,

voor onze reisplannen 2016 hebben we het idee opgevat om met een camper een Europese roadtrip te doen (langs de kust van Frankrijk naar beneden en helemaal Portugal en Spanje rond langs de kust op 4 weken tijd). Wij hebben nog nooit met een camper gereisd maar het lijkt ons wel leuk. Je eigen 'huisje', de fietsen kunnen mee, campings in Frankrijk zijn goedkoop en goed,....
Waar moet je zoal rekening mee houden als je met een camper reist? Je rijdt/reist trager, hoger benzineverbuik,... en verder?
Hoeveel "gedoe" is het onderhouden van zo'n camper? Watertanks, toilet (mijn man is van plan om telkens de toiletten vd camping te gebruiken en niet vd camper, haha), gasfles om te koken (hoelang gaat zo'n fles mee?) ,.... Er komt toch één en ander bij kijken.
Tips en suggesties voor newbies?
yarrah
Amerika-expert

Re: voor de eerste keer met een camper

Bericht door yarrah »

Het huren van een camper is het goedkoopst in duitsland.
Op de deze site https://www.adac.de/produkte/autovermietung/wohnmobile/ kun je alle info vinden.
Een paar jaar gelden wilden we ook eentje huren voor een reis naar en door noorwegen. Maar het is toen toch weer canada geworden :wink: .
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Marenko
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Marenko »

Het gedoe met de watertanks en toilet is natuurlijk ook afhankelijk van de inhoud van de tanks. Ik heb geen ervaring maar volgens mij is dat anders als bij de amerikaanse campers. Mijn collega huurt ieder jaar een camper, inderdaad is huren in Duitsland een stuk goedkoper, maar hij moet met de toilet inhoud in zo'n opvangbak over de camping om deze te gaan legen bij de toiletten. Terwijl wij gewoon de slang in een "gat" hangen in Amerika en de "kraan" open zetten. Ik vind dat geen gedoe, en het legen en vullen van de tanks is vaak in 10 min gebeurt. Terwijl als ik met zo'n opvangbak over de camping zou moeten lopen ik dat wel gedoe vind :mrgreen:
Verder geen ervaring met europese campers.
LeenG
Amerika-expert

Bericht door LeenG »

yarrah schreef:Het huren van een camper is het goedkoopst in duitsland.
Op de deze site https://www.adac.de/produkte/autovermietung/wohnmobile/ kun je alle info vinden.
Een paar jaar gelden wilden we ook eentje huren voor een reis naar en door noorwegen. Maar het is toen toch weer canada geworden :wink: .
huren in Duitsland is niet zo interessant voor ons, wij wonen dichter bij Frankrijk.
LeenG
Amerika-expert

Bericht door LeenG »

Marenko schreef:Het gedoe met de watertanks en toilet is natuurlijk ook afhankelijk van de inhoud van de tanks. Ik heb geen ervaring maar volgens mij is dat anders als bij de amerikaanse campers. Mijn collega huurt ieder jaar een camper, inderdaad is huren in Duitsland een stuk goedkoper, maar hij moet met de toilet inhoud in zo'n opvangbak over de camping om deze te gaan legen bij de toiletten. Terwijl wij gewoon de slang in een "gat" hangen in Amerika en de "kraan" open zetten. Ik vind dat geen gedoe, en het legen en vullen van de tanks is vaak in 10 min gebeurt. Terwijl als ik met zo'n opvangbak over de camping zou moeten lopen ik dat wel gedoe vind :mrgreen:
Verder geen ervaring met europese campers.
Mijn man is van plan om het toilet niet te gebruiken en enkel de campingtoiletten te gebruiken, hij zegt "als we met de auto zijn, is dat toch ook geen probleem" :lol:
hoe vaak moet je aansluiten op elektriciteit?
Marenko
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Marenko »

Wederom natuurlijk alleen ervaring met amerikaanse camper, maar denk dat het in europa niet anders is. Als je een omvormer meeneemt hoef je bij wijze van spreke nooit aan te sluiten op electriciteit. De "huis' accu laadt op tijdens het rijden, de rest van de spullen ook wanneer je die onderweg aan de omvormer hangt.
Elektriciteit gebruiken wij alleen voor koffiezetapparaat, toaster, en om een keer makkelijk alles aan de stroom te hangen. Maar in principe kun je zonder.
Marenko
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Marenko »

O ja, en de magnetron heeft electriciteit nodig. Maar goed dat zijn eigenlijk luxe problemen :mrgreen:
trudy
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door trudy »

Ja, Europese Campers zijn anders dan Europese. Kleiner vooral. De camper zal een watertank hebben van zo'n 100 liter. Wij douchen ook in onze camper en kunnen er dan 3 of 4 dagen mee doen. Water laden en lossen kan meestal wel op campings. Hetzelfde geldt voor het toilet. De tank voor het toilet kun je vanaf de buitenkant eruit schuiven en dan meestal op een aparte stortplaats voor chemische toiletten legen.
Natuurlijk kun je op campings naar het toilet maar in de avond en nacht is het toilet aan boord toch wel fijn. En zonde om niet te gebruiken.
Meestal zul je twee gasflessen meekrijgen. Zeker in de zomer is dat meer dan genoeg voor vier weken. De verhuurder zal zeker uitleg geven bij al deze technische zaken. Het is misschien even wennen maar echt niet lastig. Elektriciteitskabel krijg je er ook bij. Europese campings hebben vrijwel altijd electriciteitsaansluitingen. Zonder kan ook maar dan werkt alles op 12 volt en moet je wel zuinig zijn.
Het aardige in de door jou genoemde landen is dat er ook veel camperplaatsen zijn, plekken speciaal voor Campers. Schaf de gids facile-en-route aan; daar staan deze plaatsen in. Kijk ook eens op campercontact.nl; daar staan ook heel veel camperplaatsen. Reisinfo is ook te vinden op het camperforum. Misschien heb je nog iets aan het verslag van onze reis naar Portugal, te vinden op http://www.slakopreis.nl.
Goede voorbereiding alvast.
trudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door trudy »

Nog aanvulling voor wat betreft het rijden met een camper , reken op een verbruik van 1 op 8 tot 1 op 10, afhankelijk van grootte en zwaarte. De meeste Campers rijden op diesel. Op een opschiet-rijdag (autoruiten) vinden wij 600 tot 650 km wel het absolute maximum. Denk normaal gesproken aan rijafstanden van 100 tot 250 kilometer per dag. Je wilt tenslotte ook nog wat zien.
LeenG
Amerika-expert

Bericht door LeenG »

Dank je wel Trudy,
we gaan een van de komende weekends eens langs bij een camper-verhuurder in de buurt. Dan kunnen we er ons ook beter een beeld van vormen.
Hoe zuinig moet je dan met je elektriciteit zijn? Je kan dan toch probleemloos je GSM of tablet opladen, of niet?

ik heb al wat zitten googlen naar campings enzo. Voordeel van een camper is dat de fietsen meekunnen. Dan kunnen we ook makkelijk van de camping naar de stad. Ik weet alleen niet hoe veilig fietsen het ginder is. Je hebt er natuurlijk niet de luxe fietspaden die wij gewend zijn en het is er ook niet altijd zo plat als hier :wink:

ik ga alvast eens je blog lezen!
LeenG
Amerika-expert

Bericht door LeenG »

PS. Wat betaal je gemiddeld voor een staanplaats in Portugal en Spanje?
trudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door trudy »

Leen, ik heb even in mijn oude aantekeningen gekeken. Wij hebben in 2013 tussen de 15 en 20 euro per nacht betaald op campings. Dat was voor twee personen en een camper, meestal wel met elektriciteit (dus kabel uitrollen). Dat was natuurlijk wel in september en vaak waren het campings, die meededen aan de ACSI-kaart. Dit zijn campings die buiten het hoogseizoen een all-in tarief rekenen van 14 of 16 euro. Er is een aparte set gidsjes voor, waarin ook camperplaatsen staan vermeld.
In Portugal kun je ook heel goed op camperplaatsen staan. Die kosten minder of zijn zelfs gratis. Kijk in bovengenoemde boekjes, in Facile-en-route of op campercontact.nl. Op camperplaatsen (soms zijn het zgn. gedoogplaatsen) tref je niet altijd voorzieningen en sta je dus in feite alleen maar geparkeerd. Dan tref je geen elektriciteit en kun je ook niet altijd water innemen of lozen.
Ook in Frankrijk tref je heel wat camperplaatsen, al worden campers in toenemende mate geweerd pal aan de kust en ook bij de grote supermarkten (Auchan). Wij wisselen camperplaatsen af met campings.
En wat betreft elektriciteit: tijdens het rijden laad je je huishoudaccu op. Dat is ruim genoeg om 's avonds de verlichting te laten branden en om je telefoon en laptop op te laden (houd er wel rekening mee dat je huishoudaccu maar 12V is, je hebt dus óf een omvormertje nodig óf de camper moet ook 12V stopcontacten hebben). De telefoons laden wij trouwens altijd onder het rijden op in de aansteker.
Je huishoudaccu is snel uitgeput als je ook TV wilt kijken of energieslurpende apparaten gebruikt, zoals oventjes enzo. Maar koffie zetten kan ook door op te schenken in een ouderwets filter, hoor. Slow-coffee, reuze hip :D .
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer