Ik was in december 2012 een weekend in Hamburg tijdens de kerstmarkt. Moet zeggen dat ik niet heel erg onder de indruk was van de stad, maar ik ben sowieso niet echt een fan van Duitse steden (behalve Berlijn). Toch is er wel genoeg te doen voor een lang weekend, zeker wanneer het niet zo stervenskoud is zoals in december
Enkele tips:
- Landungsbrücken. Mooi gelegen aan de haven. Hier bevinden zich veel cafés en restaurants, waaronder ook het Hard Rock Café waar je toch al naartoe wilde.
- HafenCity. Een nieuwe moderne wijk die nog volop in ontwikkeling is. Bereikbaar via U-bahnstation HafenCityUniversität.
- Speicherstadt. Oude pakhuizen aan grachten. Doet een beetje denken aan Amsterdam, maar dan soberder met minder rijkelijk versierde panden. U-bahnstation Baumwall.
- Miniatur Wunderland. Modeltreinen die rondrijden door nagebouwde landschappen, met o.a. de Alpen, Hamburg, USA en Scandinavië. Is de grootste ter wereld (groter dan die in Rotterdam). Wel vrij prijzig.
- Hamburger DOM. Enorme kermis op het terrein naast de Medienbunker. Duurt t/m 24 augustus.
http://www.hamburg.de/dom/2046622/dom-termine/ Bereikbaar via U-bahnstation Feldstrasse.
- Voor een uitzicht over de stad kun je o.a. de St. Michaelis Turm beklimmen (€4) of de ruïne van de St. Nikolai kerk (€3,70;
http://www.mahnmal-st-nikolai.de/). Vlakbij de St. Michaelis Turm vind je ook de Krameramtswohnungen, oude ambtswoningen uit de 17e eeuw (die nu vooral dienstdoen als souvenirwinkels).
- de Alster en het nabijgelegen stadhuis zijn leuk om even te bekijken.
- U434/U-bootmuseum. Een onderzeeër die je ook van binnen kunt bekijken voor €9. Het is wel erg krap binnen, dus ik zou er niet heen gaan als je claustrofobisch bent. S-bahn lijn 1 & 3, halte Reeperbahn. Of te voet vanaf Landungsbrücken.
- Sternschanze is een alternatieve wijk met street art/graffiti en leuke cafés + winkels. S-bahn lijn 11, 21 en 31 + U-bahn lijn 3, halte Sternschanze.
- Karoviertel is ook een aardige wijk; iets meer hipster-achtig dan Sternschanze. Vooral het gebied ten westen van de Karolinenstrasse en ten noorden van de Feldstrasse is de moeite waard. U-bahn lijn 3. Halte: Feldstrasse.
Of de prijzen en OV-info nog helemaal actueel zijn weet ik niet. Bovenstaande info is iig van december 2012.
Veel plezier!
Reizen 2015: Krakau, Sevilla, Israël, Jordanië, Oekraïne, Moldavië, Kazachstan, Kirgizië en Boedapest
Reizen 2016: Cuba, Bulgarije, Macedonië, Londen
Reizen 2017: München, Salzburgerland, Londen, Libanon
Reizen 2018: Barcelona, Sri Lanka, Madrid, VS (NO)