Ik zou zeker Kruger niet overslaan. Natuurlijk is het behoorlijk georganiseerd (als je met een game drive gaat weet de gids altijd wel de leeuw te vinden dankzij het 'gidsen informatie systeem') maar gelijktijdig is het onvoorstelbaar prachtig.
Dan je route: ALs je naar ons
reisverslag kijkt, zie je dat wij de route andersom hebben gedaan. Reden daarvoor: allereerst is Kaapstad een wat Europees aandoende stad en de overgang naar 'het echte Afrika' is zo wat minder groot. Daarnaast biedt Kaapstad en omgeving (de route naar de kaap zelf, de Tafelberg, het Victoria Waterfront om lekker te eten, Robbeneiland, Walvissen kijken in Hermanus) veel mooie plekjes en, dankzij Robbeneiland, een vleugje cultuur.
Wij zijn vervolgens van Kaapstad naar Durban gevlogen. Kort vluchtje, en we hebben daardoor Addo overgeslagen, maar bood ons wel meer tijd aan de oostkant. St. Lucia: zaten wij een nacht en hebben daarna in een lodge bij HluweHluwe overnacht. Dat was toen ons eerste wildpark: kleinschaliger en overzichtelijker dan Kruger, maar omdat het ons eerste park was, behoorlijk onvergetelijk.
Wij hebben ook Swaziland gedaan. Bereid je voor op een cultuurschok ook al is Hluhluwe al een wat armer gedeelte. Ik heb me nergens onveilig gevoeld, behalve bij het tanken en bijna verdwalen daar. Dat merk je al aan de grensovergang: aan de Zuid-Afrika kant ligt er asfalt, bewegwijzering en vriendelijke bewakers, zodra je aan de andere kant komt is het een grindbak, rommelig en staan er 4 man te kijken wat je achterin de auto hebt. Denk eraan, als je Swaziland bezoekt, om bij het ophalen van je huurauto meteen de toestemming mee te nemen om er te mogen rijden. Gelijktijdig: wij hebben er een zipline tour gedaan en die was onvergetelijk!
Overweeg bij Kruger om ook op 2 plekken te logeren (wij zaten in Phalaborwa en Hazyview). Het park is zo uitgestrekt en groot, dat je dan totaal verschillende delen ziet. Daarnaast gebruikten wij Phalaborwa als plek om uit te blazen van de hele reis en konden we daar een begeleide wandelsafari doen. De reis tussen de twee plaatsen kun je dan gebruiken om de Panorama route te rijden. Heb je toch nog een beetje het US gevoel.
En dan ben ik nog tientallen tips vergeten over de beste biefstuk ooit, dat je moet voorkomen beroofd te worden door apen en een paar hele leuke guesthouses - maar dat komt wel als je meer van je route weet;-)