Je route is zeker niet verkeerd.
Ik zal nog proberen wat tips/overwegingen mee te geven:
- Een extra dag Shanghai kan geen kwaad als je van grote (of eigenlijk mega-)steden houdt. Er is genoeg te doen en zien qua hoogbouw, uitzichttorens, winkelen, musea, tempels etc. Het is tevens de meest westerse stad van China, dus je vindt hier het grootste comfort (met dito prijzen) en de grootste variatie eigenlijk wat alles betreft. Zodoende kan het ook een goede plek zijn om even te acclimatiseren en te wennen aan alle indrukken. In de buurt ligt Suzhou, wat een beetje het Venetië van China is, al is het inmiddels ook een miljoenenstad en zijn de grachtjes en oude pandjes omringd door modernere wijken.
- Tussen Zhangjiajie en Chengdu zou je een stop in Chongqing kunnen overwegen. Grote kans dat het op je route ligt en het is een van de miljoenensteden in China die de laatste jaren explosief gegroeid is. De skyline en de liggen aan verschillende rivieren doen een beetje aan New York denken, maar dan met grauwere architectuur en een vrijwel permanente deken van mist/smog/wolken erboven. De stad is niet zo zeer mooi maar toch wel interessant genoeg voor een tussenstop. Je kunt er ook een boottocht maken; 's avonds is het net een kermis daar met alle lichtjes.
- Chengdu is vooral populair vanwege het pandacentrum (en terecht, want die beesten zijn schattig). Omdat panda's vooral 's ochtends actief zijn ga je er het beste vroeg heen. De rest van de dag heb je dan de tijd om rond te struinen door de parken, wat te drinken in een theehuis en 's avonds zou je dan naar de Sichuan opera kunnen (Sichuan is de provincie waarin Chengdu ligt). Dit is wel een leuke ervaring, met maskers, schaduwspellen, gezang etc. Verder is er niet echt veel te zien in de stad - op misschien het standbeeld van Mao na - dus 2 volle dagen lijkt me echt meer dan genoeg. O ja de Sichuan-keuken is erg populair in China, dus probeer vooral wat lokale gerechten. Een groot deel ervan is wel pittig, dus als je daar niet tegen kan dan moet je zeggen 'bu yao tai la' (en hopen dat ze je begrijpen

).
- Populaire trips rondom Chengdu gaan naar Emei Shan, Jiuzhaigou Nationaal Park en Leshan (het Boeddhabeeld uitgehakt in de rotsen). Al moet je niet verwachten dat je daar in de natuur echt rust kunt vinden. Het Chinese idee van een tripje in de natuur is vooral hard schreeuwen, achter een gids aanlopen terwijl je hetzelfde petje draagt als de rest van de groep, veel foto's maken, muziek luisteren via je telefoon zonder oordopjes (liefst zo hard mogelijk) en over het algemeen meer tijd doorbrengen in giftshops dan in de natuur zelf. Chinezen reizen graag in groepen, dus bereid je daarop voor

- Guilin en met name Yangshuo zijn ook erg populair en de moeite waard voor een eerste kennismakingsreis naar China, al ligt het een stuk zuidelijker dan de rest van je route dus ik kan me voorstellen dat je dit overslaat. Wel is het een van de meer ontspannen gebieden om te reizen: je kunt er mooi fietsen, wandelen zonder al te grote groepen en boottochtjes maken. Het is wat meer ingesteld op westerse reizigers (met name backpackers) dan andere gebieden, dus je vindt er ook meer restaurants met westerse keuken, mocht je daar behoefte aan hebben.
- Xi'an is vooral bekend vanwege het terracottaleger dat er in de buurt ligt. Dat is ook echt ongelooflijk indrukwekkend, ondanks de drommen toeristen en het lelijke dak over de beeldjes is gebouwd zodat het net lijkt op een sporthal. Verder moet je vooral rondstruinen door de moslimwijk en daar ergens in een groezelig tentje noodles bestellen en chuanrs (spiezen) met verrukkelijk vlees. Ook de beltoren en de pagode zijn de moeite waard. Daarnaast is er nog een oude stadsmuur waar je overheen kunt wandelen of fietsen.
- Pingyao ken ik zelf niet, maar het schijnt wel een mooi oud stadje te zijn. Uiteraard toeristisch, maar minder overladen met toeristen dan sommige andere plekken heb ik gehoord.
- Over Beijing ben ik natuurlijk bevooroordeeld maar ik vind het echt een fantastische stad. Giga druk, maar er is zo ongelooflijk veel te zien! Het kan echt geen kwaad om hier nog een dag extra door te brengen, zeker als je ook naar de Lange Muur en het Zomerpaleis wilt, die beide een eind buiten het stadscentrum liggen. Tianjin is ook een leuke dagtrip en totaal níet toeristisch. Met de hogesnelheidstrein vanaf het Zuidstation in Beijing ben je er in een half uur geloof ik. Het is oude koloniale havenstad met enkele prachtige oude gebouwen, tal van sierlijke (kitscherige) bruggen waaronder een kopie van de Pont Alexandre III uit Parijs, een tv-toren waar je in kunt, tempeltjes, winkels etc. Prima voor 1 dag.
Al met al heb je heel wat afwisseling in je planning zitten zonder echt te hoeven haasten, dus dat is mooi.
Overigens zag ik dat ik in een ouder topic over China bij Chengdu heb geschreven "Makkelijk bereikbaar vanuit Beijing, met enorm veel mooie tempels. Eentje is zelfs een miniatuurversie van Tibet." Dit is een typefout geweest, want dat gaat namelijk over Chengde. Met een e dus op het einde, een stad ten noordoosten van Beijing. Chengdu is vele malen groter en minder mooi. Maar ja, die hebben de panda's
Hopelijk heb je wat aan bovenstaande info. Als je nog meer wilt weten dan hoor ik het graag.
Welke periode ga je trouwens?
Reizen 2015: Krakau, Sevilla, Israël, Jordanië, Oekraïne, Moldavië, Kazachstan, Kirgizië en Boedapest
Reizen 2016: Cuba, Bulgarije, Macedonië, Londen
Reizen 2017: München, Salzburgerland, Londen, Libanon
Reizen 2018: Barcelona, Sri Lanka, Madrid, VS (NO)