Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Route China 2016

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Plaats reactie
tosca
Amerika-expert

Route China 2016

Bericht door tosca »

Zoals in het andere topic (overstap Hong Kong) al vermeld hebben we tickets geboekt naar China. We komen aan in Shanghai en vertrekken vanuit Beijing en hebben 3 weken de tijd.

Onze route zoals we die nu voor ons zien:
1 Amsterdam
2 Aankomst Shanghai
3 Shanghai
4 Shanghai
5 Shanghai --> Zhangjiajie
6 Zhangjiajie
7 Zhangjiajie -->
8
9
10
11 Chengdu
12 Chengdu
13 Chengdu -->Xian
14 Xian
15 Xian
16 Xian --> Pingyao
17 Pingyao
18 Pingyao --> Beijing
19 Beijing
20 Beijing
21 Beijing
22 Beijing --> Amsterdam
23 Reisdag

We hebben gekeken wat we sowieso wilden zien en wat dan de meest logische route zou zijn. We twijfelen nog over een extra dag Shanghai om ook wat in de omgeving te kunnen gaan bekijken. Daarnaast hebben we natuurlijk 3 dagen over. Onze vraag dus ook, is onze route logisch? Missen we iets?

Hong Kong is er bewust uit gelaten omdat we denken dat we hier een keer een apart stedentrip aan willen wagen en het zonde vinden om dan nu 2 dagen door de stad te gaan sjezen.

Uiteraard de tips van Remski over Beijing al goed doorgenomen op mijn lijstje geplaatst! :thumbup:
tosca
Amerika-expert

Re: Route China 2016

Bericht door tosca »

Niemand?
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Ik denk dat er wrs niet enorm veel mensen naar China op vakantie zijn geweest?
Remski
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Remski »

Je route is zeker niet verkeerd.

Ik zal nog proberen wat tips/overwegingen mee te geven:
- Een extra dag Shanghai kan geen kwaad als je van grote (of eigenlijk mega-)steden houdt. Er is genoeg te doen en zien qua hoogbouw, uitzichttorens, winkelen, musea, tempels etc. Het is tevens de meest westerse stad van China, dus je vindt hier het grootste comfort (met dito prijzen) en de grootste variatie eigenlijk wat alles betreft. Zodoende kan het ook een goede plek zijn om even te acclimatiseren en te wennen aan alle indrukken. In de buurt ligt Suzhou, wat een beetje het Venetië van China is, al is het inmiddels ook een miljoenenstad en zijn de grachtjes en oude pandjes omringd door modernere wijken.
- Tussen Zhangjiajie en Chengdu zou je een stop in Chongqing kunnen overwegen. Grote kans dat het op je route ligt en het is een van de miljoenensteden in China die de laatste jaren explosief gegroeid is. De skyline en de liggen aan verschillende rivieren doen een beetje aan New York denken, maar dan met grauwere architectuur en een vrijwel permanente deken van mist/smog/wolken erboven. De stad is niet zo zeer mooi maar toch wel interessant genoeg voor een tussenstop. Je kunt er ook een boottocht maken; 's avonds is het net een kermis daar met alle lichtjes.
- Chengdu is vooral populair vanwege het pandacentrum (en terecht, want die beesten zijn schattig). Omdat panda's vooral 's ochtends actief zijn ga je er het beste vroeg heen. De rest van de dag heb je dan de tijd om rond te struinen door de parken, wat te drinken in een theehuis en 's avonds zou je dan naar de Sichuan opera kunnen (Sichuan is de provincie waarin Chengdu ligt). Dit is wel een leuke ervaring, met maskers, schaduwspellen, gezang etc. Verder is er niet echt veel te zien in de stad - op misschien het standbeeld van Mao na - dus 2 volle dagen lijkt me echt meer dan genoeg. O ja de Sichuan-keuken is erg populair in China, dus probeer vooral wat lokale gerechten. Een groot deel ervan is wel pittig, dus als je daar niet tegen kan dan moet je zeggen 'bu yao tai la' (en hopen dat ze je begrijpen :)).
- Populaire trips rondom Chengdu gaan naar Emei Shan, Jiuzhaigou Nationaal Park en Leshan (het Boeddhabeeld uitgehakt in de rotsen). Al moet je niet verwachten dat je daar in de natuur echt rust kunt vinden. Het Chinese idee van een tripje in de natuur is vooral hard schreeuwen, achter een gids aanlopen terwijl je hetzelfde petje draagt als de rest van de groep, veel foto's maken, muziek luisteren via je telefoon zonder oordopjes (liefst zo hard mogelijk) en over het algemeen meer tijd doorbrengen in giftshops dan in de natuur zelf. Chinezen reizen graag in groepen, dus bereid je daarop voor ;)
- Guilin en met name Yangshuo zijn ook erg populair en de moeite waard voor een eerste kennismakingsreis naar China, al ligt het een stuk zuidelijker dan de rest van je route dus ik kan me voorstellen dat je dit overslaat. Wel is het een van de meer ontspannen gebieden om te reizen: je kunt er mooi fietsen, wandelen zonder al te grote groepen en boottochtjes maken. Het is wat meer ingesteld op westerse reizigers (met name backpackers) dan andere gebieden, dus je vindt er ook meer restaurants met westerse keuken, mocht je daar behoefte aan hebben.
- Xi'an is vooral bekend vanwege het terracottaleger dat er in de buurt ligt. Dat is ook echt ongelooflijk indrukwekkend, ondanks de drommen toeristen en het lelijke dak over de beeldjes is gebouwd zodat het net lijkt op een sporthal. Verder moet je vooral rondstruinen door de moslimwijk en daar ergens in een groezelig tentje noodles bestellen en chuanrs (spiezen) met verrukkelijk vlees. Ook de beltoren en de pagode zijn de moeite waard. Daarnaast is er nog een oude stadsmuur waar je overheen kunt wandelen of fietsen.
- Pingyao ken ik zelf niet, maar het schijnt wel een mooi oud stadje te zijn. Uiteraard toeristisch, maar minder overladen met toeristen dan sommige andere plekken heb ik gehoord.
- Over Beijing ben ik natuurlijk bevooroordeeld maar ik vind het echt een fantastische stad. Giga druk, maar er is zo ongelooflijk veel te zien! Het kan echt geen kwaad om hier nog een dag extra door te brengen, zeker als je ook naar de Lange Muur en het Zomerpaleis wilt, die beide een eind buiten het stadscentrum liggen. Tianjin is ook een leuke dagtrip en totaal níet toeristisch. Met de hogesnelheidstrein vanaf het Zuidstation in Beijing ben je er in een half uur geloof ik. Het is oude koloniale havenstad met enkele prachtige oude gebouwen, tal van sierlijke (kitscherige) bruggen waaronder een kopie van de Pont Alexandre III uit Parijs, een tv-toren waar je in kunt, tempeltjes, winkels etc. Prima voor 1 dag.

Al met al heb je heel wat afwisseling in je planning zitten zonder echt te hoeven haasten, dus dat is mooi.
Overigens zag ik dat ik in een ouder topic over China bij Chengdu heb geschreven "Makkelijk bereikbaar vanuit Beijing, met enorm veel mooie tempels. Eentje is zelfs een miniatuurversie van Tibet." Dit is een typefout geweest, want dat gaat namelijk over Chengde. Met een e dus op het einde, een stad ten noordoosten van Beijing. Chengdu is vele malen groter en minder mooi. Maar ja, die hebben de panda's :)

Hopelijk heb je wat aan bovenstaande info. Als je nog meer wilt weten dan hoor ik het graag.

Welke periode ga je trouwens?
Reizen 2015: Krakau, Sevilla, Israël, Jordanië, Oekraïne, Moldavië, Kazachstan, Kirgizië en Boedapest
Reizen 2016: Cuba, Bulgarije, Macedonië, Londen
Reizen 2017: München, Salzburgerland, Londen, Libanon
Reizen 2018: Barcelona, Sri Lanka, Madrid, VS (NO)
tosca
Amerika-expert

Bericht door tosca »

Oh wow! Wat een boel tips! We gaan eind juni tot halverwege juli, we kunnen niet in een andere periode.

Wij zijn wel echte steden-mensen (onze vakanties zijn meestal aan elkaar geplakte stedentripjes) dus een extra dagje Shanghai en Beijing zullen aan ons ook wel besteed zijn.

Chongqing ziet er inderdaad ook wel indrukwekkend uit. Misschien een dagje bij Xian en/of Chengdu er af (want inderdaad alleen voor de panda's :)) en dan daar een paar dagen verblijven.

Over het vervoer daar hebben we nog niet echt nagedacht. Wat is aan te raden, trein of toch gewoon vliegen? Of misschien een combinatie.
Remski
Amerikafan

Bericht door Remski »

Ik ben ook echt een stedenmens en Chinese steden zijn een lust voor alle zintuigen :) Dus dat moet wel goed komen.

Persoonlijk zou ik eerder een dag minder in Chengdu blijven dan Xi'an. In die laatste stad is net wat meer te zien en doen.

Chongqing is trouwens één van de '3 fornuizen' oftewel 3 steden die in de zomer enorm heet en vochtig worden (door de ligging aan de rivier Yangtze), dus houd daar rekening mee. Xi'an staat daarnaast nog in de top 10 van hete steden in de zomer.

Qua vervoer lijkt mij een mix tussen binnenlandse vluchten en treinreizen het beste. Zo pakte ik het zelf ook aan.
Binnenlandse vluchten boekte ik zelf altijd goedkoop via ELong: http://flight.elong.net/Zo vloog ik voor €35 van Beijing naar Chengdu (maar dat was in 2008). Het netwerk van hogesnelheidstreinen is de laatste jaren flink uitgebreid dus daar kun je goed gebruik van maken. Als je goed kunt slapen in een coupé dan zou je ook de nachttreinen kunnen overwegen. Ik vond ze altijd erg prettig en bovendien een leuke manier van reizen, tussen de locals die enorme tassen meeslepen en de hele reis door noodles slurpen. Zo'n nachttrein kan je tijd en een overnachting besparen als de vertrek- en aankomsttijden gunstig zijn. Tussen Chengdu en Chongqing heb ik ook per trein gereisd, dat is een rit van zo'n 2,5 uur. Hier zie je een groot aantal verbindingen tussen beide steden: http://www.chinahighlights.com/china-tr ... hedule.htm Om je te oriënteren op het reizen per trein is Seat61 een geweldige website om door te nemen: http://www.seat61.com/China.htm#.VglnEuyvFPM

Voor sommige stukken zijn langeafstandsbussen een optie, bijvoorbeeld als er geen treinverbinding in de buurt is. Nachtbussen zijn er ook en meestal heb je daar ook bedden in. Ik vond ze nog best comfortabel, maar door de rijstijl van veel Chinese chauffeurs gaat het wat schokkeriger dan treinreizen. Bovendien ligt je in die nachtbussen met je benen in een soort bak, wat voor lange mensen (zoals ik) betekent dat je je niet helemaal kunt uitstrekken. Ook heb ik regelmatig meegemaakt dat er (met enorm hard geluid) de hele nacht kung-fu films werden gedraaid in de bus, waardoor van slapen alsnog niks terecht kwam.

Het is in elk geval aan te raden om tickets zo snel mogelijk te boeken, want met name treinen zijn vaak uitverkocht.
Reizen 2015: Krakau, Sevilla, Israël, Jordanië, Oekraïne, Moldavië, Kazachstan, Kirgizië en Boedapest
Nati
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Nati »

Wij hebben ook plannen om eens naar China te gaan en ik heb dit topic eens door gelezen en het begint mij meer en meer te boeien,mijn man wil namelijk al lang naar dit land maar ik sta er nogal sceptisch tegenover.

Ik heb hierover nog een vraag; wat is de betere periode om naar China te reizen?
Zijn september of oktober aangenaam van temperatuur ?

bedankt
Remski
Amerikafan

Bericht door Remski »

China is zo groot dat het klimaat erg uiteenloopt. Voor de regio rondom Beijing/Peking is september-oktober wel een mooie periode qua weer. Herfst en lente zijn erg korte seizoenen (vaak slechts een week of twee) dus in september heb je nog kans op vrij hoge temperaturen, maar niet meer die hevige zomerse buien. Oktober is iets zachter en voor sightseeing wellicht aangenamer. Houd er rekening mee dat 1 oktober een nationale feestdag is die wordt verlengd tot een week (de zogeheten 'Gouden Week'), dus tussen 1 en 7 oktober is het een chaos van Chinezen die terug gaan naar familie of juist op reis gaan in eigen land. Echt, het is dan ongelooflijk druk bij alle attracties, in vluchten, treinen etc.! Je kunt dan beter een week of twee later gaan.
tosca
Amerika-expert

Bericht door tosca »

Kun je die site van China Highlights ook goed gebruiken om te treintickets te boeken?
Figment
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 60
Contacteer:

Bericht door Figment »

Wat een interessant topic! Ik wil volgend jaar graag naar China (dit jaar staan Japan en Peru op het programma), en ben nu al een beetje aan het stoeien met de route. Een gedeelte van jouw route wil ik ook doen, dus ik ben heel benieuwd hoe het jou zal bevallen! Of misschien zijn jullie inmiddels alweer thuis... Heb je misschien een blog wat ik kan lezen?
Traveling to the USA since 1981

Momenteel ben Zuid Amerika aan het verkennen: http://adventuresofatravelgeek.blogspot.com
tosca
Amerika-expert

Bericht door tosca »

Wij gaan komende zomer, maar zal daarna zeker een update geven. Houden meestal geen reisverslag bij.

Helaas blijkt dat ik bij het boeken van het ticket niet goed heb opgelet. Dus ipv Amsterdam - Shanghai & Beijing - Amsterdam heb ik een retour Amsterdam.

Nu twijfelen wat we moeten doen. We vliegen op zaterdagavond (19:40) vanaf Shanghai. Nu kunnen we op zaterdagochtend vroeg een vlucht van Beijing naar Shanghai nemen. We hebben dan op zich veel tijd (vlucht komt aan 9:40), maar nemen we hiermee een groot risisco? Hebben veel vluchten vertraging?

Andere optie is om een dag eerder al te vliegen, ook omdat je dan minder verliest aan tijd (nu ben je je hele laatste dag kwijt aan reizen). Maar dan hebben we een dag Beijing minder dan gepland. Hebben nu 4,5 dag en dan 3,5 dag staan voor de stad.
Remski
Amerikafan

Bericht door Remski »

Ik heb denk ik zo'n 10-15 binnenlandse vluchten gehad in China en heb nooit grote vertraging gehad (volgens mij was een half uur de max), maar dat is natuurlijk geen garantie dat het jou niet zal overkomen. Je hebt het geluk dat de route Beijing - Shanghai druk bevlogen is met tientallen vluchten per dag. Probeer dus te vliegen met een maatschappij die meerdere keren per dag die route aflegt, zodat je bij evt. annulering van je vlucht snel overgeboekt kan worden op een volgende vlucht. Wellicht kun je zelfs boeken met dezelfde maatschappij als v. je vlucht Shanghai - Amsterdam? Let er ook op dat Shanghai meerdere luchthavens heeft: Pudong en Hongqiao worden beide gebruikt maar liggen nogal een eind uit elkaar, dus probeer een vlucht vanuit Beijing te boeken die op hetzelfde vliegveld aankomt als waar je vlucht naar Amsterdam vertrekt. Ik neem aan dat dat Pudong is, aangezien Hongqiao voornamelijk voor vluchten binnen Azië gebruikt wordt. Als je iemand bent die een grote mate van zekerheid nodig heeft dan zou je kunnen overwegen om een dag minder lang in Beijing te verblijven, maar ik zou zelf het risico wel durven te nemen. Weet alleen niet wat er gebeurt als je ruimbagage kwijtraakt tijdens de vlucht Beijing - Shanghai en je die niet kunt inchecken voor je aansluitende vlucht naar Amsterdam. Succes met het nemen van een beslissing :wink:

P.S. je zou natuurlijk ook een vlucht op de late avond op de dag vóór vertrek kunnen nemen. Dan heb je toch nog een volle dag in Beijing ter beschikking en dan overnacht je in Shanghai. Of je nu 's avonds laat of de volgende ochtend vroeg vliegt, dat maakt qua te besteden tijd in Beijing niet heel veel uit.
tosca
Amerika-expert

Bericht door tosca »

Aah! Bedankt voor je snelle reactie!

Ja, in de avond vliegen hebben we ook bekeken. Is een stuk duurder dan een van de twee ochtenden vliegen (meer dan twee keer zo duur). Maar misschien is dat het toch wel waard :)

In ieder geval bedankt voor je input.
BonnyR
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door BonnyR »

Hoi. Drie keer naar China geweest.
Ik weet niet in hoeverre je al je overnachtingen hebt geboekt, maar vooral in Pingyao heb je geweldig sfeervolle hostels.Het is niet groot, maar wel heel gezellig.
Ik zou zo wie zo de grote hotels vermijden, tenzij je eens uitgebreid in bad wilt of zo.... :lol:
Chengdu panda's is natuurlijk top en inderdaad heel vroeg komen. Wij ( onze dochter) mochten panda's aaien ( uiteraard tegen betaling), maar dat stopt gewoon na een uurtje twee ( in 2006). Gewoon zorgen dat je als eerste in de rij staat.
Beijing is super. Er is een hele grote boekwinkel op de Wangfujian. Erg leuk om daar te lopen en te kopen.. :-) Overal zaten kinderen op de grond boeken te lezen.
Mocht je een reisverslag willen bijhouden, moet je goed kijken wat wel en niet. Niet alles werkt in China en al helemaal geen Facebook.
Vooral s'avonds naar de grote pleinen en parken gaan om Chinese mensen te ontmoeten.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
BonnyR
Amerika-expert

Bericht door BonnyR »

Ooh ja en als je kunt kiezen neem dan zeker ook de trein. Geweldig. ( behalve de toiletten dan... :lol: )
Een softsleeper , er valt altijd wel iets onderling te ruilen van plaats. Gelukkig hadden wij een eigen coupé voor 4 personen.
90 - Fl naar CA
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
tosca
Amerika-expert

Bericht door tosca »

We zouden volgend weekend vertrekken, maar helaas hebben we vorige week besloten te annuleren wegens een gescheurde kruisband.

De reis zal dus een stukje naar voren geschoven moeten worden, maar dat gaat vast en zeker wel een keertje lukken!
BonnyR
Amerika-expert

Bericht door BonnyR »

Jee... wat jammer. Beterschap. Gescheurde banden ben je wel een poosje zoet mee.
90 - Fl naar CA
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen