Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Thailand en Cambodja

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Stephaa
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 1

Thailand en Cambodja

Bericht door Stephaa »

Hallo forummers!

In de zomer van 2014 hebben mijn vriend en ik een 40 daagse rondreis door het Zuid-Westen van Amerika gemaakt (onze eerste reis buiten Europa). Eenmaal thuis gekomen van de reis kregen we een soort van virus. Het welbekende reisvirus :lol: ..

Omdat we beide studeren zijn we afgelopen zomer thuis gebleven om wat te kunnen sparen. We willen komende zomer dan ook heel graag weer reizen, buiten Europa. Amerika vonden we fantastisch en willen we graag weer een keer naar terug. Alleen hebben we nu voor Azie, namelijk Thailand en Cambodja. Eens iets anders en iets goedkoper zoals ik begroot heb :oops:.

Onze plannen zijn om in augustus te gaan (ja, in het regenseizoen, maar daar ontkomen we niet aan), zo'n 3 weken.
We vergelijken de vliegtickets en willen binnenkort gaan boeken. Ook ben ik natuurlijk gaan rondneuzen en heb ik verschillende post van hier op het forum geopend.

Dag 1: Amsterdam- Bangkok
Dag 2: Bangkok
Dag 3: Bangkok
Dag 4: Bangkok
Dag 5: Bangkok - Chiang Rai/Chiang Mai; Nachttrein
Dag 6: Chiang Rai/Chiang Mai; Elephant Nature Park; Long Neck Tour
Dag 7: Chiang Rai/Chaing Mai
Dag 8: Chiang Rai/Chiang Mai - Ko Samui; Binnenlandse vlucht
Dag 9: Ko Samui
Dag 10: Ko Samui
Dag 11: Ko Samui - Ko Pha Ngan
Dag 12: Ko Pha Ngan
Dag 13: Ko Pha Ngan (--> Ko Samui of Ko Pha Ngan omgedraaid. Wat is logischer? Mooiste is om de Fullmoon party mee te pakken)
Dag 14: Ko Pha Ngan - ?
Dag 15: Phuket
Dag 16: Phuket; bezoeken Ko Phi Phi/Ko Tao
Dag 17: Phuket - Bangkok
Dag 18: Bangkok - Cambodja; Siem Reap; Angor
Dag 19: Cambodja
Dag 20: Cambodja
Dag 21: Bangkok
Dag 22: Bangkok - Amsterdam

Het lijkt een beetje een volle planning, maar niets is onmogelijk toch? :P Wat raden jullie aan of af?

We hadden eerst nog Krabi in de planning, maar dat lijkt ons het minst geschikt/ minst leuk en daarom komen we zo uit.
Het is toch lastig om een beetje een planning te maken met zoveel moois als keuze!

We hebben in het begin bewust zoveel Bangkok gepland, dit schijnt een super stad te zijn, en ook om even te acclimatiseren natuurlijk.

Hoe reizen jullie van Ko Pha Ngan naar Phuket? Is er een leuke tussenstop?
Of iets wat we absoluut niet mogen missen.

We willen graag het mooie natuur zien, maar zeker ook relaxen op de prachtige stranden en wat feestjes bij langs.
Verder zien we het wel, tuk tuk's, treinen en taxi's genoeg.

Tips, ideeën zijn altijd welkom :thumbup:

Liefs Stephaa.
Afbeelding

2012: Olympische Spelen
2013: Aus, Slov, It, Swiss
2014: USA Zuid-West
2016: USA Florida
2017: Thailand
2018: USA Coast to Coast

https://stephaakoopman.wordpress.com/
X Stephaa
Kristel De Schryver
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2
Contacteer:

Re: Thailand en Cambodja

Bericht door Kristel De Schryver »

Wij zijn afgelopen zomer ook voor het eerst naar Thailand geweest. Wij hadden slechts 18 dagen en hebben drijvende markt, Kanchanaburi, Bangkok, Chiang Mai, Surat Thani en Koh Tao bezocht. Het feit dat het regenseizoen was, hebben wij vrij weinig last van gehad. Integendeel. Wij waren blij als er eens een tropische bui was, dat was lekker verfrissend want het is er drukkend warm. Zeker in Bangkok.
Bangkok is ons eerlijk gezegd een beetje tegengevallen. We hadden er een dag of vijf in het totaal voorzien, maar dat was achteraf gezien niet nodig geweest. Voor mij persoonlijk hoefde die tempels niet zo uitgebreid gezien te worden. Maar dat is persoonlijk. Khao San Road was wel leuk om te doen vooral 's avonds als je van uitgaan houdt. De fietstocht met Coo Van Kessel was ook goed bevallen. We hadden de Co-combo genomen. Zo vaar je ook door de Khlongs, wat ook weer fijn is. Chacutchak Market vonden wij wat tegenvallen. We hadden hier een halve dag voor uitgetrokken, maar dat was wat teveel voor ons. Conclusie: wij vonden Bangkok geen topstad, maar dat is persoonlijk natuurlijk! Met drie dagen kom je al een heel eind of het moet zijn dat je vanuit Bangkok de drijvende markt of Ayuthaya wilt bezoeken.
Wij waren wel enorm gecharmeerd door Chiang Mai. Daar vonden wij de weekendmarkt echt heel gezellig alsook de stad zelf. Bovendien is er in de omgeving van alles te beleven. Wij hadden ook een dagje Elephant Nature Park gepland wat een must see is als je het mij vraagt. Reken hier een volle dag voor en reserveer op tijd want plaatsen zijn beperkt!
Chiang Rai hebben wij niet bezocht, dus geen idee hoeveel tijd je daar voor nodig hebt, maar voor Chiang Mai is 3 dagen het minimum.
Van Chiang Mai zijn wij richting Koh Tao gegaan. Die kant zou in het regenseizoen het meest aangewezen zijn blijkbaar. Dus Ko Samui en Ko Pha Ngan behoren ook tot die zijde. Dan zou ik eerst Ko Pha Ngan doen en dan Ko Samui. Dat is iets makkelijker voor de terugweg. Let op voor de Full Moon Party's. Tijdig reserveren dan, want anders zou je er wel eens naast kunnen grijpen. Vergeet ook eventuele overzet per boot niet te regelen dan.
De andere zijde met Phuket en Phi Phi zou ik er eerder niet bijnemen. Die hadden veel regen als wij er waren. Natuurlijk is dat niet echt te voorspellen. De tijd zou je in ieder geval kunnen spenderen aan Combodja nog en eventueel Kanchanaburi. Dat vonden wij supermooi qua natuur. Hierbij denk ik aan de Erawan watervallen en de River Kwai.
Stephaa
Amerikafan

Bericht door Stephaa »

Hoi Kristel,

Bedankt voor je uitgebreide informatie, hier heb ik zeker wat aan. Jouw topic heb ik globaal gevolgd en heel wat informatie uit kunnen halen, bedankt daarvoor!

Naar jouw mening is het dus toch te vol om zowel het oosten als het zuiden te bekijken? Hier was ik al bang voor inderdaad.
En Bangkok was toch iets minder dan de rest, puur om de tempels of ben je zelf niet zo'n stadsmens.. Ik zal mijn planning nog eens goed doornemen inclusief jouw topic om hier en daar iets te schuiven om zo inderdaad voldoende tijd door te brengen per plaats.

Hoe zijn jullie rondgereisd? Openbaar vervoer en enkel rugzakken of echt koffers?
Bedankt voor de tips. Ik ga even puzzelen :D

Groetjes Stephaa.
Afbeelding

X Stephaa
Kristel De Schryver
Amerikakenner
Contacteer:

Het is mss wel te combineren, maar zou het eerder niet doen omwille van de afstanden en de grotere kans op regen langs die kant.
Ik zou eerder kiezen om die dagen bij Kanchanaburi, Chiang Mai, Lopburi, Ayuthaya of Cambodja te plaatsen.
Wat Bangkok betreft, vonden wij zowel de tempels als de stad zelf niet zoals verwacht. Het groot paleis moet je gezien hebben en je hebt Thailand niet gezien als je geen tempels hebt bezocht, maar teveel is teveel. De stad is ook zo druk wat enerzijds wel eens tof is om mee te maken, maar na enkele dagen heb je er echt genoeg van. Dat is en blijft natuurlijk persoonlijk.
Wat vervoer betreft, hebben wij vooral gebruik gemaakt van tuktuk. In Bangkok ook taxi en skytrain. Dit omdat we met 2 kinderen reisden en die vonden de tuktuk en de skytrain de max! De taxi was lekker makkelijk want wij hebben met rugzak rondgereisd en dat is makkelijker dan met de bus.
We hebben ook de nachttrein genomen naar Chiang Mai en dan de Ferry van Surat Thani naar Koh Tao (om budgettaire redenen) en de nachtboot terug (om tijd te winnen). Rondreizen in Thailand gaat vrij eenvoudig op elke manier die wij geprobeerd hebben, dus is ons goed bevallen ook.
Remski
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Remski »

Ook ik zou ervoor kiezen om in het regenseizoen de eilanden langs de westkust (letterlijk en figuurlijk :)) links te laten liggen. Zelf bezocht ik Thailand in juli 2008 en terwijl ik stralend zonnig weer had in Koh Tao en Koh Phangan regende het flink in het westen. Heb op Koh Phangan niet de Full Moon party maar de Black Moon Party meegemaakt. Was ook erg leuk ;) Bangkok vond ik geweldig en ik had er nog makkelijk extra dagen kunnen doorbrengen (was er nu 5 dagen), maar ik ken ook mensen die net als Kristel minder enthousiast waren. Wellicht kun je je planning flexibel houden zodat je ter plekke kunt kijken hoe de stad je bevalt? Ik had vooraf niks geboekt (doe ik anders nooit zo) en dat beviel prima. Ik bracht verder nog 6 dagen door in en rondom Chiang Mai (met dus uitstapjes in de omgeving, zoals de Golden Triangle) en 1 dag in Ayutthaya (nachttrein vanuit Chiang Mai, 's avonds per reguliere trein door naar Bangkok). Allemaal erg de moeite waard.
Reizen 2015: Krakau, Sevilla, Israël, Jordanië, Oekraïne, Moldavië, Kazachstan, Kirgizië en Boedapest
Reizen 2016: Cuba, Bulgarije, Macedonië, Londen
Reizen 2017: München, Salzburgerland, Londen, Libanon
Reizen 2018: Barcelona, Sri Lanka, Madrid, VS (NO)
Stephaa
Amerikafan

Bericht door Stephaa »

Oeps, sorry voor mijn ietwat late reactie.

Uiteraard weer bedankt voor het tijd maken om te reageren op onze planning, super!
Zoals ik lees en hoor zijn een paar volle dagen in BK voldoende. Dit zal ik allereerst gaan aanpassen in het schema.

De reden voor zowel de eilanden in het Oosten als in het Westen hebben puur te maken met 'je bent er maar een keer'-moment, waar wij eigenlijk vanuit gaan. Dus willen zoveel mogelijk zien. Snap dat het veel gereis wordt, maar is het teveel? Niet haalbaar in 3 weken? En misschien valt het regen op dat moment mee :roll:

Wat betreft Kanchanaburi, bedankt voor de tip! Dit ziet er veel belovend uit, net als de Erawan watervallen. Is het trouwens mogelijk om, als we vanuit BK met de nachttrein reizen, op verschillende plaatsen uit te stappen? Of gaat deze rechtstreeks naar Chiang Mai?
Heeft iemand ervaring met Railay? Weet dat het weer het Oosten is..

Voordeel is dat we nog niks geboekt hebben en alles nog op z'n tijd kunnen uitzoeken. Wat Remski zegt, veel plannen vooraf? Nou een aantal dingen. De tickets kijken we natuurlijk naar. Maar een eventuele binnenvlucht zien we dan wel.
Graag willen we naar de Elephant Nature Park, deze moet vooraf geboekt worden. Dit zijn enkele voorbeelden. Verder zien we het wel..
Maar een schema waar we ons ongeveer aan houden zou ik wel prettig vinden. En uiteraard de tips van jullie forummers voor de meest mooie plekken en dingen die je moet zien/gedaan hebben :D.

Dag 1: Amsterdam - Bangkok
Dag 2: Bangkok
Dag 3: Bangkok
Dag 4: Bangkok - Chiang Mai; nachttrein
Dag 5: tussenstop met de nachttrein? Kanchanaburi, Erawan watervallen, Lopburi (?)
Dag 6: Kanchanaburi, Erawan watervallen, Lopburi (?)
Dag 7: nachttrein naar Chiang Mai
Dag 8: Chiang Mai; Elephant Nature Park; Long Neck Tour
Dag 9: Chiang Mai
Dag 10: Chiang Mai - Koh Samui
Dag 11: Koh Samui; Big Buddha, Wat Plai
Dag 12: Koh Samui
Dag 13: Koh Samui - Koh Pha Ngan
Dag 14: Koh Pha Ngan; Full Moon Party
Dag 15: Koh Pha Ngan - Phuket
Dag 16: Phuket; Ko Phi Phi
Dag 17: Ko Phi Phi
Dag 18: Ko Phi Phi - Ko Tao
Dag 19: Ko Tao
Dag 20: Ko Tao - Bangkok
Dag 21: Bangkok - Amsterdam

Nu ben ik van precies 21 dagen (3 weken) uitgegaan. Wellicht heb ik een dag speling. Ook heb ik hier Cambodja (helaas..) uit gehaald. Om eens te zien hoe jullie denken.. Ik weet dat het oosten meer regen heeft. Maar een plaatsje bekijken aan het oosten op de terugweg naar BK is niet een heel gek idee, toch? Eventueel Railey (ja, weer het oosten, dit ziet er zo mooi uit..) bijgevoegd?

Bedankt alvast :thumbup:
Afbeelding

X Stephaa
Kristel De Schryver
Amerikakenner
Contacteer:

Nu wil je wel een beetje teveel vrees ik. Ik blijf erbij dat Koh Phi Phi eruit halen de beste optie is. Koh Samui, Koh Pha Ngan en Koh Tao liggen allemaal aan dezelfde kant, dus die combineer je dan beter samen. Weet nu wel niet of alle 3 de eilanden niet teveel van het goeie is. Mss moet je het houden bij 2? Voor Chiang Mai zou ik meer tijd uittrekken. Voor Elephant Nature Park en de Long Neck Tour moet je telkens een volle dag rekenen, dus dan kan je verder al niet veel zien van Chiang Mai. Doi Suthep tempel is ook best een bezoekje waard evenals de binnenstad met zijn verschillende tempels. Je kan er ook een fietstocht maken of gaan ziplinen, afhankelijk van je interesses. De night bazar en omgeving is ook leuk winkelen. Wij hadden een privetransfer naar Kanchanaburi met stop aan de drijvende markt, maar er is ook een trein of een bus mogelijk. Reken 2 dagen als je hier langs wil. 1 volle dag voor Erawan en eventueel het treinritje Ban Nam Tok en een (halve)dag voor de Hellfire Pass, het museum en de erebegraafplaatsen. Vandaar kan je dan eventueel verderreizen naar Lopburi, Ayyuthaya of Chiang Mai. De nachttrein heeft overigens verschillende opstapmogelijkheden maar het is niet de bedoeling dat je eraf gaat om iets te bezichtigen. Dan neem je beter de gewone trein overdag. Indien je toch voor de westkant zou kiezen en dus Ko Phi Phi wilt aandoen, zou ik via Khao Sok gaan. Maar dan zal je toch ergens moeten skippen.
Binnenlandse vluchten kan je ook beter vooraf boeken om gunstige tarieven te hebben. Wij hadden voor 4 personen voor nog geen 100€ een vlucht van Surat Thani naar Bangkok bijvoorbeeld. Dat is maar 25€/persoon. Een koopje dus! En vergeet de nachttrein ook niet vooraf vast te leggen. De plaatsen in eerste klasse zijn vaak onmiddellijk weg. Wij hebben in tweede klasse moeten reizen. Maar dat is uiteindelijk wel goed bevallen!
Stephaa
Amerikafan

Bericht door Stephaa »

Hoi Kristel,

Bedankt voor je bericht, wederom met zeer nuttige informatie waar ik Veel aan heb. Vindt het lastig inschatten hoe ver iets van elkaar is en hoelang je ergens verblijft. Ik ga lekker bezig met puzzelen in mijn schema.
De westkust moet er uit, meer tijd in/bij Chiang Mai en enkel twee à drie eilanden.
Qua interesses, duiken, wat cultuur, mooie stranden, full moon party et cetera..

Nu ik dit zo zou willen plannen, naar aanleiding van jouw berichten, ijs er dan nog tijd voor Cambodja?

Fijne avond, ik ga puzzelen en Google bij langs voor meer info en reisverslagen.
Liefs Stephaa.
Afbeelding

X Stephaa
Kristel De Schryver
Amerikakenner
Contacteer:

Met Cambodja heb ik geen ervaring, dus weet niet hoeveel tijd je daarvoor nodig zou hebben. Wij waren wel mensen tegengekomen die Cambodja hadden aangedaan en die hadden ook slechts 3 weken vakantie. Zij hadden ook de eilanden Koh Tao en Koh Pha Ngan gecombineerd. Verder waren ze ook in Bangkok geweest en Kanchanaburi. Weet nu enkel niet of ze Chiang Mai hadden bezocht.
Voor Bangkok tel ik 3 nachten, voor Kanchanaburi met Ayutthaya 3 nachten ook, 4 nachten Chiang Mai, 6 nachten voor de eilanden, 3 nachten voor Cambodja mss?
Voor te duiken ben je op Koh Tao helemaal op de juiste plek! Wij zijn er gaan snorkelen en dat was al best mooi. De stranden zijn er ook prachtig, veel diverse stranden ook. Full Moon party is op Koh Pha Ngan. Dus mss ook best de combinatie van deze twee eilanden dan. Voor cultuur ben je dan weer op je plaats in Bangkok, Kanchanaburi, Lopburi, Ayutthaya, Chiang Mai, Chiang Rai, enz. Google eens bij de afbeeldingen en bekijk eens wat jullie het meeste aanspreekt.
Stephaa
Amerikafan

Bericht door Stephaa »

In principe heeft dat stel wat je bent tegengekomen ongeveer hetzelfde gedaan in 'slechts' drie weken, als wat wij willen, en lijkt het me voor ons ook wel haalbaar.. Iemand ervaring met de combinatie Thailand en Cambodja?

Bangkok 3 nachten, Kanchanaburi, 3 nachten, Chiang Mai 4 nachten, eilanden 6 nachten en Cambodja 3 nachten. Dan zit ik op 19 nachten, en heb dan ongeveer een dag/nacht speling, als we het zo berekenen natuurlijk.

Oh Google, haha dat is mijn beste vriend. Had al een hoop gezocht om te zien wat wij graag wilden zien. Hadden van een aantal plaatsen gehoord en daarover informatie gezocht. Maar zoals Ayutthaya nog niet over gehoord en dat zal ik zeker gaan bekijken. Ook lees ik veel reisverslagen om ideeën op te doen. Waaronder die van jullie natuurlijk!

Ja, betreft het duiken in Koh Tao heb ik al meer gehoord! Is dit eigenlijk een duikschool (met groep) of kun je zelfstandig duiken (zonder duikbrevet)?

Super Kristel, dat je ons zo wilt helpen! :thumbup:
Afbeelding

X Stephaa
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Wij hebben er destijds voor gekozen Cambodja toch niet aan te doen tijdens onze Thailandreis. De reden was alsvolgt: vliegen vanuit Bangkok was erg duur. 1 Maatschappij schijnt een monopolie te hebben op dat traject en daarom liggen de prijzen zo hoog. Toen uitgezocht om over land te gaan en die reis helemaal in kaart gebracht. We zouden de Thaise grens ter hoogte van Siem Reap oversteken om dan door te reizen. Dit is een reis die niet in 1 dag te doen is. Je moet van Bangkok naar een dorp in de burt van de grens. De volgende dag de grens over en je verder laten vervoeren naar Siem Reap. Op deze reis kom je diverse tourist-scams tegen, mensen proberen aan alle kanten de boel te bedonderen om meer geld uit de zakken van de toeristen te kloppen. Bij de tuktuk van het dorp naar de grens, bij de aanschaf van een Cambodjaans-visum, over de grens om naar een punt te komen waar vervoer verder gaat enz enz enz. Hier zijn veel verhalen over te vinden op het web en ik had goed in beeld gebracht hoe het dan wel moest lukken.

Omdat we naar het eiland Koh Kud zouden gaan na verblijf in Cambodja (in het uiterste oosten van Thailand) zouden we via de zuidelijkste grensovergang weer terug moeten. Over deze grensovergang was een stuk minder info te vinden van reizigers, maar wel weer een aantal verhalen over hoe ingewikkeld het was om vervoer te vinden enzovoorts. Mijn vriend had hier helemaal geen zin in, gedoe tijdens reizen en het gevoel hebben opgelicht te worden....dat is niet zijn ding. Zodoende hebben we Cambodja gelaten voor wat het was en zijn in plaats daarvan naar Chiang Mai gegaan.

Ik weet niet wat je uit deze reis wilt halen, maar wij hebben er bewust voor gekozen minder plekken aan te doen zodat we in alle rust konden genieten van alles. Jouw route ziet er enorm gehaast uit, van alles wat maar steeds nét niks.

Wij zijn begonnen met 4 dagen Bangkok (wat een fantastische stad!!! Er is zoveel meer te beleven dan alleen maar tempels bekijken!), daarna zijn we naar Chiang Mai gevlogen. In de stad hebben we 3 dagen doorgebracht en namen toen de bus naar Chiang Dao (dorpje gelegen in een prachtig berglandschap, met een heel erg mooi klooster in de buurt, grotten en een natuurlijk hotspring waar je tussen de locals kunt badderen). Daarna de bus weer terug naar Chiang Mai waar we oud&nieuw gevierd hebben. Vanuit Chiang Mai vlogen we terug naar Bangkok en namen nog dezelfde ochtend de bus naar Trat. Vanuit Trat namen we de dag erop de boot naar Koh Kud waar we 5 dagen genoten hebben van het prachtige, rustige, tropische eiland (wij kwamen niet naar Thailand voor full moon parties oid). Toen weer terug naar Bangkok waar we eerst 2 nachten doorbrachten midden in de stad en afsloten met 2 nachten in een eco-resortje op palen in het moeraseiland in Bangkok. Geweldig vonden we dit.

Wat er in Bangkok allemaal te doen is en wat wij gedaan hebben:
- De prachtige tempels: Wat Pho, Wat Arun, Gold Mountain, Grand Palace (laatste niet bezocht)
- wandeling door China town
- Fietstocht met Ko van Kessel (moeten cancelen ivm voedelsvergifiting van mijn vriend :x )
- De verschillende gebieden rondom Suhkumvit Road (waaronder Siam Square met alle aparte winkeltjes en shoppingmalls), het gebied rondom Thong Lo - waar wij verbleven - waar je de Bangkok hipster crowd vindt en bergen met goede restaurantjes
- De Patpong nightmarket waar je, mits goed geinformeerd en wetende waar te zoeken, enorm goede fake handtassen en horloges kunt vinden en een drankje kunt drinken in Gay-bar street
- Een bezoek aan Pantip Plaza voor software en andere IT-spullen
- Een wandeling van Khaosan Road (wat we een verschrikkelijke plek vonden), langs de waterkant helemaal langs de universiteit en de Grand Palace tot aan een opstappunt voor de boot. Leuke levendige buurt met marktjes op straat.
- Het 'eiland' in de oksel van de rivier, waar we in het eco resort verbleven en een urenlange fietstocht over betonnen paden door het moeras maakten met een local.
- Een bezoekje gebracht aan de kleinschalige wijk Soi Ari en later op de dag kort naar de Chatuchak markt (hier had ik niet genoeg geduld voor)
- en last but not least een bezoek gebracht aan de gekste attractie ooit: The Erawan Museum.

Dit is slechts een greep uit wat we in Bangkok gedaan hebben, maar ik zou er zo nog een week door kunnen brengen.

Eigenlijk bestond onze reis maar uit 3 plekken: Bangkok, Chiang Mai (met uitstapje naar Chiang Dao) en het eiland Koh Kud. Ik ben blij dat we niet als een dolle het land doorgereisd zijn, eerlijk gezegd. Weliswaar niet héél veel verschillende plekken gezien, maar then again....waarom zou je?
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Ohja, misschien ook leuk op te schrijven wat we in Chiang Mai gedaan hebben :wink:

Chiang Mai heeft een enorme laidback sfeer en mijn vriend was toen voor het eerst weer helemaal hersteld van de voedselvergiftiging. We hebben het de eerste dagen best rustig aan gedaan, lekker gesjokt door het stadje en een aantal tempels bekeken (gek genoeg kreeg ik daar niet echt genoeg van). We hebben 1 dag een scooter gehuurd en zijn zo de berg opgereden naar Doi Sutep. Dit kan ook met georganiseerd vervoer, maar wij vonden het zo leuker (en stukken goedkoper!). Onderweg reden we verkeerd waardoor we nog veel meer van de berg en de mensen die er wonen gezien hebben. :lol: Na het bezoek aan deze prachtige tempel zijn we nog gestopt bij een waterval. We hebben met de scooter ook nog een tempel buiten de oude stad bezocht, Wat Chet Yot. Erg mooi en oud, aangelegd in een tuin, er liepen alleen wat monniken rond en geen toeristen.

Elke zondag wordt een groot deel van de oude binnenstad afgesloten voor verkeer en is er de immense zondagsmarkt, met natuurlijk eindeloos veel kraampjes met spulletjes, drankjes en voedsel, massages op straat, optredens en muziek. Ook is er nog de nightmarket, buiten de oude stadsmuren. Ook weer een enorm levendige en gezellige markt.

In Chiang Mai hebben we ons overigens meerdere keren laten masseren bij een tempel in de oude stad. 3 Euro voor een uur :shock:

We hebben 1 dag een fietstocht gemaakt naar buiten de stad, op aanraden van de mensen van ons hotel. We zijn (over de snelweg!) gefietst naar het Huai Tueng Thao Lake. Langs dit meer liggen allemaal bamboo hutjes waar je als 'gezin' in kunt zitten. Achter de hutjes zijn kleinschalige restaurantjes waar je eten kunt bestellen, dit eet je dan op in het hutje aan het water. Hier hebben we de beste Thaise maaltijd van de vakantie gegeten (SPICY!), daarna rond het meer gefietst en op de terugweg kwamen we onverwachts langs een vreemd soortig themapark/markt/braderie. Ook weer een hele belevenis en iets wat je niet tegenkomt in de reisgidsen. Ook fietsten we op de terugweg door hele leuke buurtjes die redelijk ver buiten de stad liggen en waar geen toerist komt.

Nog iets waar mijn vriend erg blij van werd: er zit in Chiang Mai een winkel met onderdelen voor fietsen. Als je ervan houdt zelf fietsen te bouwen kun je hier je hart ophalen, mooie onderdelen kosten hier misschien een tiende van de prijs in Europa. We gingen zodoende met twee sturen en nog andere onderdelen naar huis.

We zijn nog een middag naar de zoo geweest, maar die zou ik niemand aanraden.
Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo »

Leuk dit topic hier te vinden ik ga zelf 20 december naar Thailand om hier kerst en oud en nieuw met me vader en broer te vieren.
Misschien een beetje highjack van dit topic. Is er iemand in de Mae Hong son regio geweest?

Mijn indeling tot nu toe:

20 december Chicago - Tokio
21 december Tokio - Bangkok
21 - 24 december Bangkok NASA Vegas hotel
24 december Chiang Mai
25 december Chiang Mai
26 december Mae hong sun area?
27 december Mae hong sun area?
27ste of 28ste terug naar Bangkok om vriendin van mijn broer op te halen
30 december - 4 januari Ko Tao Padi diving open water certificate halen
4 januari terug naar Bangkok
5 6 7 januari in Bangkok vlieg terug om 23.00 uur van Bangkok naar Chicago

Zat zelf even naar de Long Neck tour te kijken en is ongeveer 12 uur lang. Ik vraag me ergens een beetje af na het lezen van reviews online of het zelfs de moeite waard is.
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Ik zie op de kaart dat waar wij waren, Chiang Dao, niet ver is van dit gebied. De natuur was hier bijzonder mooi en ik kan me herinneren dat ik tijdens mijn research ook naar die regio gekeken heb. Helaas zelf niet geweest. Maar dat zouden we ongetwijfeld gedaan hebben als we meer tijd hadden gehad. Ik weet dat het dorp Pai in dat gebied ligt. Door sommigen omschreven als een touristen-dorp waar het bomvol met backpackers zit (van het type dat braaf de banana-pancake trail af hopt), maar door anderen omschreven als een erg gezellige plek. Succes met kiezen :wink:

Het ziet eruit als een fijne route die je gepland hebt, redelijk relaxt. Bangkok met de kerst is heel sfeervol!
Kristel De Schryver
Amerikakenner
Contacteer:

Stephaa schreef: Ja, betreft het duiken in Koh Tao heb ik al meer gehoord! Is dit eigenlijk een duikschool (met groep) of kun je zelfstandig (zonder duikbrevet)?
Van duiken heb ik niet veel verstand, maar aan duikscholen geen gebrek op Koh Tao! Zowel in groep als privé. En iedereen is welkom, van beginneling tot gevorderde duiker. Op weg naar Koh Tao zullen er al verschillende organisaties je aanspreken om bij hen te boeken. Je kan uw PADI-brevet om zelfstandig te kunnen duiken ook op Koh Tao behalen. Is dat hetgene wat je bedoelt?
Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo »

Stephaa schreef: Ja, betreft het duiken in Koh Tao heb ik al meer gehoord! Is dit eigenlijk een duikschool (met groep) of kun je zelfstandig duiken (zonder duikbrevet)?
Duiken en zelfstandig zonder duikbrevet zal geen een duikschool / duikshop toelaten. Je kan meestal een PADI beginners class doen en dan leer je de basics. Op curacao had ik dit gedaan ik en mijn vrouw samen op een instructeur.
Stephaa
Amerikafan

Bericht door Stephaa »

Wat fijn zulke reacties en dat jullie zo meedenken!
Bedankt RiverCola voor je uitleg. Heel leuk om zo te lezen hoe jullie reis eruit zag. Dingen zoals de grotten en de natuurlijk hotspring lijken me fan-tas-tisch :D. Dit ga ik zeker meenemen in de planning.

Als ik zo jouw reactie lees wat betreft Cambodja krijg ik er een vreemd onderbuik gevoel bij.. :( Wat jammer dat het zo moet gaan. Iemand anders hier nog ervaring mee? Ik houd het zeker even in mijn achterhoofd en zal meer info gaan zoeken op internet over de grensovergang..

Kristel & Big_Mo Ja, zoiets bedoelde ik inderdaad. Mijn vriend en ik hebben wel ervaring in het duiken maar hebben hier geen brevet van, wellicht dat ze daar anders naar zullen kijken? En anders is een brevet daar halen ook een leuke ervaring. Zal daar ter plekke eens zien wat ze aanbieden, de koraalriffen moeten super zijn!

Als ik alle tips meeneem wordt de planning nog te vol, helaas. Maar dat is een reden om nog eens terug te komen hè :lol: .

Mijn schema tot dusver. Ik ga er hier vanuit dat ik vertrek op maandag 01 augustus 2016.
Met een beetje geluk kunnen we dat weekend (afhankelijk van werk), dan zouden we de zondagmarkt in BK kunnen meepakken. Deze moet heel leuk zijn. China Town hoeft van ons niet persé, deze hebben we in Amerika wel eens bezocht en hoeft van ons niet vaker :P.
En leuk dat je een fietsenzaak noemt RiverCola, mijn vriend is nogal gek van fietsen, hij doet fanatiek aan BMX!

Dag 1: Amsterdam - Bangkok
Dag 2: Bangkok; Pho Wat, Tempels....
Dag 3: Bangkok; Suhkunvit Road....
Dag 4: Bangkok; Nightmarket....
Dag 5: Bangkok - Kanchanaburi
Dag 6: Kanchanaburi; Erawan Watervallen
Dag 7: Kanchanaburi - Ayutthaya; Vroeg vertrekken vanuit Kanchanaburi
Dag 7: Ayutthaya - Chiang Mai; Nachttrein (?)
Dag 8: Chiang Mai; Elephant Nature Park
Dag 9: Chiang Mai; Night Market
Dag 10: Chiang Mai; Long Neck Tour
Dag 11: Chiang Mai; Chiang Dao - Doi Pha Hom Pok National Park
Dag 12: Chiang Mai
Dag 13: Chiang Mai - Koh Samui; Binnenlandse Vlucht
Dag 14: Koh Samui
Dag 15: Koh Samui
Dag 16: Koh Samui - Koh Pha Ngan
Dag 17: Koh Pha Ngan
Dag 18: Koh Pha Ngan; Full Moon Party
Dag 19: Koh Pha Ngan - Koh Tao
Dag 20: Koh Tao; Duiken/Relaxen
Dag 21: Koh Tao
Dag 22: Koh Tao - Bangkok - Amsterdam

:thumbup: :thumbup:
Afbeelding

X Stephaa
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Stephaa schreef: Als ik zo jouw reactie lees wat betreft Cambodja krijg ik er een vreemd onderbuik gevoel bij.. :( Wat jammer dat het zo moet gaan. Iemand anders hier nog ervaring mee? Ik houd het zeker even in mijn achterhoofd en zal meer info gaan zoeken op internet over de grensovergang..
Het kan wel hoor, de grens over over land. Maar zoek het gewoon goed uit zodat je weet wat je moet verwachten. Er zijn hordes toeristen die dit doen (en daar komen dus weer hordes locals op af die wat willen verdienen). Je kunt er veel info over vinden op het forum van travelfish. Ik denk alleen dat je er geen tijd voor hebt in je route. De reis kost namelijk tijd (tenzij je vliegt). Als ik het me goed herinner een uur of 6 met de bus vanaf Bangkok naar een dorp in de buurt van de grens, dan het proces van de grensovergang (waar het vaak druk is, het is een populaire route) en dan verder naar Siem Reap. Voor Angkor Watt bezoeken wil je toch zeker 2 dagen uit trekken, lijkt me. Dan weer terug naar Thailand, eventueel na een bezoek aan Phnom Penh.

Heb je de verbindingen en reistijden al goed onderzocht? Bijvoorbeeld van Kho Tao naar Bangkok, is dat realistisch in 1 dag? De afstanden in Thailand zijn fors en bus/treinreizen duren vaak lang. Ter vergelijking: de treinreis van Bangkok naar Chiang Mai duurt, als ik het me goed herinner, ruim 12 uur. Terwijl het vliegtuig er maar 1,5 uur over doet.

Je route ziet er nu wel beter uit dan eerst! Ik snap alleen nog niet zo goed waarom je 3 eilanden aan wilt doen ipv 1 of 2. Zelf vind ik het altijd leuker om op een eiland ietsje langer te verblijven, zodat er ook tijd overblijft voor echt lekker luieren. Als je wilt duiken lijkt dat me ook wel handig, dat je de tijd hebt een duikschool uit te kiezen, het goede moment uit te kiezen qua weer (als het regent zie je geen ruk) enz. Overigens kun je in zo'n korte tijd volgens mij je PADI niet halen, maar wel begeleide duiken doen met een school.
Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo »

Stephaa schreef: Kristel & Big_Mo Ja, zoiets bedoelde ik inderdaad. Mijn vriend en ik hebben wel ervaring in het duiken maar hebben hier geen brevet van, wellicht dat ze daar anders naar zullen kijken? En anders is een brevet daar halen ook een leuke ervaring. Zal daar ter plekke eens zien wat ze aanbieden, de koraalriffen moeten super zijn!
Helaas maar ze kijken hier niet anders naar. Om zelf standig te willen duiken zal je ALTIJD een PADI nodig hebben. Op Ko Tao zijn er klassen waar je in vier dagen je open water brefet kan halen, ik ga dit zelf ook daar doen en kost maar $300 ipv $700 hier in de VS!
Kristel De Schryver
Amerikakenner
Contacteer:

Stephaa schreef:de koraalriffen moeten super zijn!
http://tipsthailand.nl/koh-nang-yuan-koh-tao/
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer