Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Parken (de moeite waard?)

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: Parken (de moeite waard?)

Bericht door nieuwenoord »

eoms schreef: Pas maar op, voor je het weet heb je het halve forum over je heen. Ik heb hier eens laten vallen dat we Las Vegas verschrikkelijk vonden... :lol:
Zelfs dat ben ik met je eens. En toch ga ik in april weer mee, zoveel hou ik van mijn man :P :P :P

Ha, zo meteen denken mensen dat ik niks leuk vind en ik ga toch echt al voor de 10e keer naar de USA .
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

kalaman schreef:Misschien moet er een onderscheid gemaakt worden tussen parken voor teenslippertoeristen en parken voor bergschoentoeristen :wink: .
Ik denk dat je daar absoluut een punt hebt, al klinkt het wat denigrerend ten opzicht van mensen die lichamelijk niet capabel genoeg zijn om tot de bergschoentoeristen te horen.

De een bekijkt nu eenmaal meer vanuit de auto met hier en daar een korte wandeling en zal dus minder hebben met de parken waarin je echt moet gaan hiken om wat te zien, dan de echte wandelaar.

Maar ook voor ons, als liefhebbers van mooie scenic routes en gezellige kleine stadjes heeft de USA heel veel te bieden. Wij hebben bijvoorbeeld wel drie jaar achter elkaar een Jeep gehuurd in Moab en hebben daar diverse trails gereden. Ook wildlife vinden we super, dus zijn we ook een paar keer in Yellowstone geweest.

Voor een eerste kennismaking met de USA zou ik altijd aanbevelen om wel het standaard-rondje in het Zuidwesten te maken, hoe moet je anders weten wat je wel of niet nog graag een keer opnieuw zou doen of wat je graag een volgende reis zou doen. Ik hoef geen tweede keer naar Zion, Bryce, Yosemite of Page, maar vind het wel fijn het gezien te hebben en geen zonde van mijn tijd, zoals Vito zegt.

Ik vind het alleen wel heel jammer dat er vaak erg wordt aangedrongen op het ´moeten´. Drie dagen Yosemite ´moet´, voor Zion ´moet´ je minstens ... etc. Kijk, ik vind het zonde als mensen één nacht Moab plannen voor Arches en daarvoor drie dagen om moeten rijden en dan nog Canyonlands overslaan, omdat ze niet weten dat het er ook nog vlakbij ligt. Maar als iemand met een dagje de hoogtepunten van Yosemite heeft gezien, hoeft hij er voor mij geen drie dagen naar toe.
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Bericht door kalaman »

nieuwenoord schreef:Ik denk dat je daar absoluut een punt hebt, al klinkt het wat denigrerend ten opzicht van mensen die lichamelijk niet capabel genoeg zijn om tot de bergschoentoeristen te horen.
Nee hoor, absoluut niet denigrerend bedoeld. Ik wilde gewoon op een duidelijke manier een onderscheid maken tussen mensen die van wandelen houden en mensen die liever gewoon de viewpoints van een park afrijden. In die zin behoort bvb Zion absoluut tot de eerste categorie en Bryce/Grand Canyon tot de laatste. Ook in deze laatste kan je uiteraard stevig wandelen, maar omgekeerd geldt dat niet, in Zion heb je er niets aan om er gewoon eens met de bus/auto door te rijden.
nieuwenoord schreef:Voor een eerste kennismaking met de USA zou ik altijd aanbevelen om wel het standaard-rondje in het Zuidwesten te maken, hoe moet je anders weten wat je wel of niet nog graag een keer opnieuw zou doen of wat je graag een volgende reis zou doen. Ik hoef geen tweede keer naar Zion, Bryce, Yosemite of Page, maar vind het wel fijn het gezien te hebben en geen zonde van mijn tijd, zoals Vito zegt.
Volledig akkoord. Deze parken "moeten" gewoon in een eerste rondje. Ook wij hebben net daardoor het wandelparadijs van bvb Zion ontdekt. En ook net daardoor weten we ook dat we met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid nooit meer naar de South Rim van de Grand Canyon gaan. Maar we zijn wel blij dat we het gezien hebben.

By the way, ook wij zien Las Vegas louter en alleen als een noodzakelijk kwaad om er aan te komen en opnieuw te vertrekken. Maar ik ga daarom niet de mensen veroordelen die er wél een ganse week blijven én het zalig vinden. Gelukkig verschillen de smaken, anders waren we nooit meer alleen op al die heerlijke plekken in het ZW die we inmiddels ontdekt hebben :wink: .
Laatst gewijzigd door kalaman op 11 nov 2015, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
djdeborah
Amerika-ontdekker

Bericht door djdeborah »

Vergeet sequoia niet!
Op een of andere manier raden veel mensen dat hier af. Maar wij vonden het een super mooi park.
Maar dan moet je wel van bomen houden;)
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

@Kalaman: ik zei ook niet dat denigrerend bedoeld was, maar dat het wel een beetje zo klonk. Je snapt me wel :wink:
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

nieuwenoord schreef:@Kalaman: ik zei ook niet dat denigrerend bedoeld was, maar dat het wel een beetje zo klonk. Je snapt me wel :wink:
Maar ja hoor :wink: .
Marenko
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Marenko »

kalaman schreef:Misschien moet er een onderscheid gemaakt worden tussen parken voor teenslippertoeristen en parken voor bergschoentoeristen :wink: .
Ik ben een voornamelijk teenslipper loper, maar vind Zion dus echt een van de mooiste parken. En Yosemite ook. Oke als we daar wandelen worden de teenslippers wel even verwisseld voor wat normaler schoeisel. Maar ik kan ook zonder lange wandelingen ontzettend blij worden van de omgeving van Zion. De verschillende kleuren vind ik daar dan weer het mooiste tot hun recht komen.

Ik denk echt dat het zeer persoonlijk is. :wink: Wij vinden nog steeds de Grand Canyon eigenlijk het minste park. En Bryce is leuk om gezien te hebben, maar vaker hoeft niet :mrgreen:
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Dat ben ik dan wel weer met je eens: Zion ligt in een prachtige omgeving!
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Persoonlijk vind ik alle vier genoemde parken erg mooi, en zou ze graag nog een keer bezoeken. Hoe je ze bezoekt, wat voor weer het is, en wat je allemaal daarvoor hebt gezien maakt zeker uit. Zo hebben wij Glacier NP bezocht nadat we Icefields Parkway in Canada uitgebreid hadden aangedaan, en toen viel Glacier best wel tegen. Terwijl we het het waarschijnlijk erg mooi hadden gevonden als we het als eerste hadden aangedaan.

Grand Canyon ging voor ons meer leven toen we een wandeling langs de North Rim hadden gemaakt. Dan merk je pas echt goed hoe groot het is. En een zonsondergang met zware regenwolken aan de einder maakte het helemaal af. Soms moet je gewoon een stukje lopen om de mensenmassa kwijt te raken, en het enige wat je dan nog moet doen is op een rotspuntje zitten en om je heen kijken.

Ik krijg enorme zin in vakantie! :D
AnitatoUSA
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door AnitatoUSA »

Voor diegene die zeggen dat we reisgidsen door moeten kijken en als we ons niet willen verdiepen maar een standaard reis moeten boeken:
We zijn ons zeker wel aan het verdiepen en hebben al verschillende boeken/verhalen doorgelezen.
Wist niet dat je hier niet naar de ervaringen met parken mocht vragen als je gewoon benieuwd bent naar de mening/ ervaring van anderen!

De anderen: bedankt voor jullie ervaringen :thumbup:
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

djdeborah schreef:Vergeet sequoia niet!
Op een of andere manier raden veel mensen dat hier af. Maar wij vonden het een super mooi park.
Maar dan moet je wel van bomen houden;)
Sequoia is wel meer dan alleen bomen, en dat geldt al helemaal voor Kings Canyon. Ik denk niet dat het hier echt afgeraden wordt; het is alleen wat lastiger in een route in te passen. En voor de mensen die er alleen maar naar toe willen vanwege de sequoiabomen zijn er ook alternatieven (hoewel niet zo mooi).

Anita, je kunt beter wat meer informatie geven als je een vraag stelt, zoals jij hem stelde klonk het toch wel een beetje alsof je geen idee had wat je je moest voorstellen bij de parken.
En of een park de moeite waard is bepaal je zelf, dus daarom is het lezen van een site als www.ontdek-amerika.nl en de NPS-sites erg handig; dan zie je wel wat je wel en niet aanspreekt.
Welke parken aan te raden zijn hangt ook wat af van de periode waarin je gaat en hoeveel tijd je hebt. Met voldoende tijd neem je ze ale vier mee.

Marianne
AnitatoUSA
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door AnitatoUSA »

Dank voor je reactie. Ik zal mijn vragen voortaan wat uitgebreider/ duidelijker stellen.
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Ik zou je aanraden om in het routeplan gedeelte van dit forum een topic te openen met de specifieke route die jij voor ogen hebt. In welke periode en het aantal dagen. Dat praat nog makkelijker mee.

In de onderschriften van vele leden staan diverse routeverslagen (en dus meningen over parken) van mensen die allemaal grotendeels dezelfde reis/route gemaakt hebben. Ook daar kan je heel veel info uithalen die misschien interessant is voor je eigen reis.
avsboz
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door avsboz »

Parken die mij het meest bijblijven, zijn de parken waar ik echt moeite moest doen om het mooie te bereiken of te ondergaan. Ik ben fysiek helemaal niet zo fit, maar bezweet boven aan Vernal Falls, Angels landing of Observation Point staan maakt toch meer indruk dan met auto langs viewpoints rijden. Of de minder bekende plekjes waar je niemand tegen komt zoals King of Wings, False Kiva, Bisti Badlands of Peek-a-Boo Loop om 7 uur s ochtend. Maar daar was wel een 'teenslippervakantie' voor nodig om dat te ontdekken, met als gevolg een USA-virus :wink:
Parken de moeite waard ? Zeker ! Maar verdiep je vooraf ook in de mogelijkheden en ga niet alleen voor het 'gewone'.

Persoonlijke uitzondering op de regel: Death Valley. Het is dat we daar doorheen moesten rijden (LV -Yos) en het zonder lichtvervuiling naar sterren kijken hebben we op andere plaatsen ook kunnen doen.

Overigens ben ik het niet mee eens dat Zion 'alleen' een park is waar je moet wandelen om er van te kunnen genieten. We zijn verschillende keren over de rode UT9 van en naar oostelijke richting gereden. Lastig om je ogen dan op de weg te houden in zo'n omgeving. Een van de mooiste stukje weg in ZW USA (eh... vind ik... :wink: )
Grt,
Andries

2012-2014-2015-2016-2018 USA Blogs: http://avsboz.wordpress.com/
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

avsboz schreef:Overigens ben ik het niet mee eens dat Zion 'alleen' een park is waar je moet wandelen om er van te kunnen genieten. We zijn verschillende keren over de rode UT9 van en naar oostelijke richting gereden. Lastig om je ogen dan op de weg te houden in zo'n omgeving. Een van de mooiste stukje weg in ZW USA (eh... vind ik... :wink: )
Klopt helemaal, maar ik beperkte mij gemakkelijkheidshalve tot de Zion Valley Floor als ik het had over "er eens doorrijden" :wink: .
En met een laagje sneeuw/ijs is het helemaal de max (uit onze blog van december 2013 tot een stuk voorbij de East Entrance):

[youtube]tzVEt0qUToo[/youtube]
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Alleen het licht in dat filmpje maakt het dat ik daar zeker terug heen wil. Manmanman
Désirée
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Désirée »

Zion is zo mooi, gelukkig gaan we in 2016 weer
Désirée

2009 New York
2011 Zuidwesten
2016 Yellowstone, utah, south dakota, colorado, wyoming
2018 West- Canada
2024 Las Vegas (Death Valley NP, red rock SP, grand canyon NP)
2025 Las Vegas( Valley of Fire, Hooverdam, Ice age fossil SP)
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

De vraag of een park de moeite waard is om te bezoeken of niet, is natuurlijk een lastige vraag. Wat de een mooi vindt, dat vindt de ander helemaal niks en omgekeerd. Of zoals Confucius al zei: “Alles heeft z’n schoonheid alleen ziet niet iedereen dat altijd”.
Kijk wat jezelf leuk lijkt, luister naar wijze en onwijze anderen hier op het forum en kijk op diverse reissites op het internet. Daar kan je vaak overzichten vinden met de ‘mooiste’ nationale parken. Soms zijn het alleen maar lijstjes zonder volgorde, maar er zijn ook een aantal sites die een top tien hebben gemaakt van de mooiste nationale parken die je “beslist” moet bezoeken.
Top tien lijstjes zijn leuk. En als je meerdere top 10 lijstjes hebt, dan kan je daar weer een gezamenlijk top 10 lijstje van maken. Dit volgens het systeem; tien punten voor een eerste plaats op een top tien, negen punten voor een tweede plaats, enzovoorts. Volkomen nutteloos maar ik heb het toch even gedaan.
De tien sites met een top tien die ik heb meegenomen zijn: Yahoo Travel; Usa today; Thrillist Travel; The Active Times; Lonely Planet; Ranker.Com; ABC-news; MSN/Oyster; The Crazy Tourist en Gayot. De uitkomst van deze volkomen zinloze exercitie om te komen tot de gemiddelde consensus van mooie parken die je “beslist moet bezoeken” luidt:

1. Yosemite NP, 82 punten
2. Yellowstone NP, 76 punten
3. Grand Canyon NP, 66 punten
4. Zion NP, 45 punten
5. Glacier NP, 41 punten
6. Hawaii Volcanoes NP, 30 punten
7. Bryce Canyon NP, 27 punten
8. Acadia NP, 25 punten
9. Grand Teton NP, 20 punten
10. Death Valley NP, 19 punten

Alle vier parken die jij noemt, staan in deze top 10. Nogmaals, smaken verschillen, maar de consensus is dus dat ze de moeite waard zijn. Maar het gebrek aan tijd kan een probleem. Einstein zei het al: “De tijd bestaat alleen maar omdat je niet alle parken tegelijkertijd kan bezoeken”. (Ok, in werkelijkheid zei hij: “De tijd bestaat alleen maar omdat anders alles tegelijk zou gebeuren.“)

Martin,

p.s Een uitgebreidere versie van dit nutteloze onderzoek kan je lezen op:
http://www.martinvanneck.nl/de-top-10-v ... in-de-usa/
Dave_m
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Dave_m »

Elk park heeft zijn voor- en nadelen. En bij iedereen zal het een andere mening/ ervaring opwekken.
Sommige houden juist niet van de drukte of juist wel... Sommige willen inderdaad alleen maar viewpoints zien en de andere juist de berg op jagen en dan genieten van een prachtig uitzicht die je niet snel bij een viewpoint aantreft.
Daarom zijn alle mensen gelukkig verschillend. :wink:

Je weet pas als het de moeite waard is als je het zelf mee hebt gemaakt.
Probeer juist van te voren je goed in te lezen met alle reisverhalen hier en/ of de ontdek Amerika site.
Je krijgt op den duur zelf een idee of een bepaald park wel of juist niet aantrekt. (tenminste zo heb ik mijn reizen altijd gepland en bevalt me aardig goed)

Ik zie namelijk de adviezen van mede forumers niet als een pre, maar als tips die je mee kan nemen op je reis. Deze site herbergt een schat van informatie!
Ik ben trouwens ook een leek in de knowhow van alles wat er in Amerika is. Maar alle adviezen die ik hier op dit forum heb gekregen, hebben mij wel onvergetelijke reizen opgeleverd.

Maar puntje bij paaltje, de parken die jij in je post aangeeft vindt IK wel de moeite waard om er zeker een dag naar heen te gaan. ;)

Succes met het plannen! :)

Edit: na het lezen van de volledige thread, is mijn antwoord al meerdere malen de revue gepasseerd..haha
Laatst gewijzigd door Dave_m op 12 nov 2015, 15:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Gast

Bericht door Gast »

nieuwenoord schreef:Ik vind het alleen wel heel jammer dat er vaak erg wordt aangedrongen op het ´moeten´. Drie dagen Yosemite ´moet´, voor Zion ´moet´ je minstens ... etc.
Daar ben ik het ook wel mee eens. Als ik reisplannen lees van anderen en sommige reacties zie krijg je soms het idee dat je vakantie niet compleet of ideaal is of minder is omdat je bepaalde plaatsen overslaat of er niet voldoende tijd doorbrengt. De VS is nu eenmaal enorm groot, en je kunt gewoon niet alles zien in 3-4 weken. Maar gelukkig zijn velen in de mogelijkheid om terug te komen, en dan kunnen ze weer andere zaken zien.

Het is eigenlijk net als Amerikanen of Japanners die in twee weken door Europa racen en lang niet alles (kunnen) zien. If It's Tuesday, This Must Be Belgium :)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer