Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Opening Tioga Pass 2025
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Opening Tioga Pass 2025
Jaarlijks open ik een topic met daarin de verwachte opening van de Tioga Pass, gebaseerd op de snowpack per 1 april. (Zie hier voor topics over voorgaande jaren.)
Onderstaande grafiek laat de correlatie tussen snowpack en openingsdatum zien. De gegevens zijn gebaseerd op de snowpack op 1 april in een bepaald jaar en de openingsdatum in hetzelfde jaar. Deze gegevens zijn hier te vinden.
Elk jaar maak ik een update van de grafiek, met de laatste snowpack en openingsdatum erbij.
De snowpack geeft een redelijk beeld van wanneer de pas open zou kunnen gaan. Er zijn echter andere factoren die het openen van de weg beïnvloeden, zoals reparaties aan de weg en de staat van de voorzieningen langs de Tioga Road.
Tot begin maart was de snowpack dit jaar onder het gemiddelde, maar er is in maart nog veel sneeuw bijgekomen. Voor de snowpack bij Tuolumne Meadows heb ik nog geen percentage gezien; ik ga nu uit van het gemiddelde voor de Central Sierra, namelijk 96%.
Dat zou volgens de trendlijn in de grafiek kunnen wijzen op een opening rond 27 mei. Kijken we echter naar vorig jaar, toen de pas open ging op 10 juni met een snowpack van 99%, dan lijkt eind mei aan de vroege kant. Afhankelijk van de hoeveel sneeuw, de benodigde reparaties aan de weg en voorzieningen langs de weg en de beschikbaarheid van personeel, kan het veel langer duren dan alleen op basis van de snowpack verwacht kan worden.
Ik hou het op de tweede week van juni.
Marianne
Onderstaande grafiek laat de correlatie tussen snowpack en openingsdatum zien. De gegevens zijn gebaseerd op de snowpack op 1 april in een bepaald jaar en de openingsdatum in hetzelfde jaar. Deze gegevens zijn hier te vinden.
Elk jaar maak ik een update van de grafiek, met de laatste snowpack en openingsdatum erbij.
De snowpack geeft een redelijk beeld van wanneer de pas open zou kunnen gaan. Er zijn echter andere factoren die het openen van de weg beïnvloeden, zoals reparaties aan de weg en de staat van de voorzieningen langs de Tioga Road.
Tot begin maart was de snowpack dit jaar onder het gemiddelde, maar er is in maart nog veel sneeuw bijgekomen. Voor de snowpack bij Tuolumne Meadows heb ik nog geen percentage gezien; ik ga nu uit van het gemiddelde voor de Central Sierra, namelijk 96%.
Dat zou volgens de trendlijn in de grafiek kunnen wijzen op een opening rond 27 mei. Kijken we echter naar vorig jaar, toen de pas open ging op 10 juni met een snowpack van 99%, dan lijkt eind mei aan de vroege kant. Afhankelijk van de hoeveel sneeuw, de benodigde reparaties aan de weg en voorzieningen langs de weg en de beschikbaarheid van personeel, kan het veel langer duren dan alleen op basis van de snowpack verwacht kan worden.
Ik hou het op de tweede week van juni.
Marianne
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Opening Tioga Pass 2025
Geen idee in hoeverre de bezuinigingen op de parken hier invloed op hebben, maar het zou mijn niks verbazen als het pas heel laat in juni of zels juli is door gebrek aan personeel en budget voor reparaties.
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ja precies, dat is een belangrijke factor.
Marianne
Marianne
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
In dit artikel wordt gesproken van een snowpack voor de Tuolumne River basin van 72%.
Dat is dus een stuk lager dan de 96% die ik hierboven noemde (dat niet specifiek voor de Tuolumne River drainage was).
Marianne
Dat is dus een stuk lager dan de 96% die ik hierboven noemde (dat niet specifiek voor de Tuolumne River drainage was).
Marianne
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ze zijn inmiddels begonnen met het sneeuwvrij maken van de weg. Wel wat later dan normaal (22 april in plaats van 15 april).
De voortgang is hier te vinden.
Marianne
De voortgang is hier te vinden.
Marianne
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ze zijn nu voorbij Olmsted Point, bij Tuolumne Meadows (update van 30 april). Dat gaat best snel.
De weg naar Glacier Point is helemaal geploegd, daar resteren nu reparaties aan de weg etc.
Marianne
De weg naar Glacier Point is helemaal geploegd, daar resteren nu reparaties aan de weg etc.
Marianne
- analogkid
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Glacier Point road gaat zaterdag open!
ZW USA: https://www.polarsteps.com/MoniqueLager ... st-us-2025
NO USA 2010; NYC 2012; Oost Canada / US 2012, DC/NYC 2018 http://reisnoordoostusa.blogspot.com/
Florida 2014, 2015, 2016, 2018; http://reisflorida2016.blogspot.nl
NO USA 2010; NYC 2012; Oost Canada / US 2012, DC/NYC 2018 http://reisnoordoostusa.blogspot.com/
Florida 2014, 2015, 2016, 2018; http://reisflorida2016.blogspot.nl
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat is vlot gegaan!
De Tioga Pass is inmiddels helemaal geploegd. Nu alle reparaties etc nog. Maar het zou me niet verbazen als hij voor het Memorial Day weekend open gaat.
Marianne
De Tioga Pass is inmiddels helemaal geploegd. Nu alle reparaties etc nog. Maar het zou me niet verbazen als hij voor het Memorial Day weekend open gaat.
Marianne
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 14
Dat gaat de goede kant op! 

- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat is echt lekker snel!
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik zag het (bron nps.gov/yose). Net niet voor het Memorial weekend dus, dat zal wel te maken hebben met het nog ontbreken van voorzieningen.
Marianne
Marianne
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 25 Reacties
- 6321 Weergaves
-
Laatste bericht door Martin & Marianne