Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Studeren in California...

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
TownyBE
Amerika-ontdekker

Studeren in California...

Bericht door TownyBE »

Hallo iedereen,

ben ondertussen 25 nu en heb nooit echt hogeschool of universiteit gedaan hier i België waar ik altijd eigenlijk al spijt van heb gehad...

Nu heb ik eens aan het rondkijken geweest op universiteiten in België en Nederland, vooral Utrecht dan om te kijken naar uitwisselingsprogramma's voor universiteiten in California...

Ik weet dat 25 eigenlijk al te oud is om daar nog aan te beginnen, niet???

Maar ik had graag eens contact gehad met mensen of hun verhaal horen over mensen die naar daar zijn gaan studeren en hoe het hun beviel...

Want weet niet correct helemaal hoe hun systeem werkt, eerst en vooral de leeftijd?? Op welke leeftijd stop je in Amerika met Highschool en ga je over naar Universiteit en hoeveel jaar Universiteit doe je daar normaal??

Ik weet dat met mijn leeftijd ik hier over eigenlijk niet meer moet dromen, maar je weet nooit he...

ALvast bedankt...

Grtz Tony
TownyBE
Amerika-ontdekker

Re: Studeren in California...

Bericht door TownyBE »

Sorry, had nog 1 dingetje vergeten vragen hierbij...

Ik lees ook dat veel mensen hier vrienden hebben in California... Zijn deze contacten gekomen omdat jullie daar familie hadden of ze al kenden? Of via chat of websites?? Altiid leuk om daar mensen te leren kennen die het systeem daar al kennen en zo af te spreken om eens tot ginder te komen...

Alvast nog is bedankt! :D

Grtz Tony
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Ik weet dat 25 eigenlijk al te oud is om daar nog aan te beginnen, niet???
Leeftijd is niet het probleem, wel dat de betere universiteiten strict naar je kwalificaties kijken (of een entrance examen hebben). Uitwisseling zal gemakkelijker zijn. Studiefinanciering vanuit het thuisland is een ander verhaal; ik ken de Belgische regels niet, voor de Nederlandse regels is 27 jaar de cut-off.

Een normale weg is eerst bachelor's equivalent in het thuisland, dan master's in de VS, in welk geval 25 wat ouder, maar niet overdreven oud is. Het hangt ook van de studierichting af.
Op welke leeftijd stop je in Amerika met Highschool en ga je over naar Universiteit en hoeveel jaar Universiteit doe je daar normaal??
Niet anders dan in NL (en dus naar ik aanneem, hetzelfde als in B): met 18/19 naar college of naar de universiteit. Vocational training scholieren blijven wat langer plakken, omdat zij eerder part-time gaan werken. Duur universiteit varieert, reken 4 a 5 jaar voor een master's. Sommigen nemen een break tussen bachelor's en master's om geld te verdienen en leningen af te betalen vooraleer door te studeren.
Zijn deze contacten gekomen omdat jullie daar familie hadden of ze al kenden? Of via chat of websites??
Zal niet helpen, maar je stelde de vraag, dus: ik heb mijn huidige werkgever in Zweden ontmoet. :)

Welke studierichting had je in gedachten?

Gr., Flipje
TownyBE
Amerika-ontdekker

Bericht door TownyBE »

Internationaal business, management...

Maar zoals je al zei, als ik eerst hier men bachelor zou moete behale, zijn we al 3 jaar verder, als dan alles al god verloopt, dus dan ben ik al 28, wat wel iets te oud word om daar college te gaan denk ik, niet??

Of zijn er daar ook wel "oudere" personen die daar college volgen??

Alvast bedankt voor je reactie...
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Iedereen kan op elk moment naar de universiteit of naar College gaan, net als in Belgie.

Je moet je alleen een paar dingen afvragen:
1. ga je gans je studie ginder afmaken (dan hoop ik dat je serieus wat tienduizenden dollars ter beschikking hebt)
a) indien ja: vergewis je er van dat je diploma dan ook waarde heeft in Belgie
b) indien nee: wat is dan de bedoeling

2. een "uitwisseling" wil zeggen dat je EERST in Belgie/Nederland start met je studies, en dan in de loop van het zoveelste jaar (na te kijken op de universiteit/studie van jouw keuze) pas voor een tijdje naar Amerika trekt.

Ik hoorde al heel wat mensen die vanuit Be/Nl naar Amerika getrokken zijn om te studeren, en niet een van hen was niet enthousiast.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Internationaal business, management...
Google eens op "GMAT" (Graduate Management Admission Test) want daar begint het mee. Je hoort er zelden wat van, maar naast MBA is er ook zoiets als BBA (Bachelor of Business Administration). Stanford kun je wel vergeten denk ik zo, maar er zijn zat kleinere business scholen.
Maar zoals je al zei, als ik eerst hier men bachelor zou moete behale, zijn we al 3 jaar verder, als dan alles al god verloopt, dus dan ben ik al 28, wat wel iets te oud word om daar college te gaan denk ik, niet??
Zoals Elke hierboven al opmerkt: studeren in de VS is duur. Als je eerst een bachelor's in je thuisland doet, daarna de master's studie hier, ben je fors goedkoper uit, en je lange termijn perspectieven zijn hetzelfde.

En ja, ik ken een handjevol mensen (allen uit niet-Westerse landen, en allen doorbijters met een doel in het leven) wiens levensloop er zo uitziet, en wie, nu dat ze halverwege de 30 zijn, het helemaal gemaakt hebben.

Gr., Flipje
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Mijn vriend was 26 toen hij begon aan zijn bachelor-studie, daarvoor had hij jaren gewerkt, allemaal verschillende baantjes.... Maar de kunst riep en dus op 26 besloot hij naar de kunstacademie te gaan. Geen enkel probleem, hier in NL kun je studiefinanciering ontvangen tot aan je 30ste. Daar hebben we elkaar ontmoet, maar dit terzijde.

In de tijd dat wij studeerden werd hier in NL het BA-MA systeem ingevoerd en nu wordt het ineens heel belangrijk voor je carierre en verdere mogelijkheden om een master te doen/te hebben gedaan. Maar voor ons zijn er in NL geen mogelijkheden (of ze zijn er wel maar dragen wezenlijk niet veel bij aan je kennis). Daarom hebben we tijdens onze rondreis een Kunstacademie in LA bezocht, contacten gelegd en naderhand ons werk en statement e.d. opgestuurd en men wil ons daar graag hebben MAAR de kosten zijn 30.000 dollar per jaar (voor een 2-jarige opleiding, x 2 personen). Hoe komen we dan aan dat geld? Er zijn fondsen en als je die binnen weet te slepen dan moet je daar nog 2 jaar lang in je levensonderhoud voorzien en dat terwijl je op een studentenvisum niet mag werken :banghead:

Ik kan je dus adviseren om zo snel mogelijk aan een studie in NL of BE te gaan beginnen (nu het nog kan) en tijdens je studie op uitwisseling te gaan (voor een half jaar ofzo, en je betaalt dan gewoon de NL-collegegelden aan je eigen universiteit).
En die Master opleiding....het maakt echt niet uit dat je tegen die tijd alweer een paar jaartjes ouder zult zijn maar de vraag is of je het kunt betalen, want je kunt dan geen gebruik meer maken van de voordelen van een uitwisseling.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

terwijl je op een studentenvisum niet mag werken :banghead:
Onder een hele reeks diverse omstandigheden (on campus, economic hardship, internship, practical training or OPT voordat je je studie afrondt, ... ) mag je tot 20 uur per week werken.

Gr., Flipje
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Maar daarmee kun je niet of nauwelijks in je dagelijkse behoefte (huur woning/eten/auto/verzekeringen etc) voorzien aangezien je dan tegen minimum-loon (iets van 4/5 dollar per uur) werkt. En daar komt dan nog eens bij dat Cali een van de duurste regio's is (denk aan min. 1300 dollar huur voor een app.)
FlipjeBTiel
Amerika-expert

woning/eten/auto/verzekeringen
Eten is goedkoper in CA dan in NL, aangezien we zo'n beetje alles lokaal produceren. Auto heb je niet direct nodig als student zijnde.
minimum-loon (iets van 4/5 dollar per uur) werkt.
Minimumloon is hier in CA tegenwoordig $8/hr. Federaal minimumloon loopt tegen de $6/hr. Als je bepaalde skills hebt, dan verdien je makkelijk meer.
denk aan min. 1300 dollar huur voor een app.
Beetje beter rondzoeken, een kamergenoot nemen, denk aan $500/maand. En minder als je wel die auto neemt en dus op grotere afstand kunt gaan zitten.

Gr., Flipje
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer