Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Californie voor pretpark liefhebber?

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
ej42
Amerika-ontdekker

Californie voor pretpark liefhebber?

Bericht door ej42 »

Beste mensen van dit geweldig interessante forum,

Ik volg nu al een paar weken dit geweldige forum en heb enorm veel gehad aan de vele tips hier. Wij (mijn vrouw en ik) gaan in oktober 16 dagen naar Californie en wil ons schema met jullie delen aangezien we toch nog wat "open eindjes" hebben. Zo zijn we, in tegenstelling wat ik meestal hier lees, wel pretparkgangers en juist wat minder natuurliefhebbers/wandelaars en zeker geen kampeerders. We zijn in 2001 al eens in Florida geweest dus denk ik dat Disney dit keer geen must is (tenzij iemand op het forum dit absoluut wel aanraadt). Natuurlijk willen we de mooiste stukjes natuur niet missen en ik heb er (ik ben bang te beperkte) tijd voor ingeruimd.
We zouden graag wat tips hebben over de leukste pretparken en welke natuurparken een absolute must zijn, zelfs voor "natuurleken" zoals wij. Op basis van enkele boekjes over CA en met name jullie tips is dit ons voorlopige reisschema (gebaseerd op de wel bekende driehoek Los Angeles - Las Vegas - San Francisco):

Datum Stad Hotel Activiteit
05-10 A'dam - LA nn 15:25 aankomst
06-10 LA nn Hollywood, Beverly Hills, Beach, Mulholland drive
07-10 LA nn Universal Studios
08-10 LA nn Six Flags Magic Mountain
09-10 LA nn Warner Bros Tour, Getty Center, Farmers Market
10-10 LA - LV Planet Hollywood Bezoekjes hotels
11-10 LV Planet Hollywood Bezoekjes hotels
12-10 LV Planet Hollywood Hooverdam?
13-10 LV Planet Hollywood per heli naar grand canyon
14-10 LV - Bishop BW Creekside Inn Death Valley
15-10 Bishop - SF Columbus Motor Inn Yosemite
16-10 SF Columbus Motor Inn golden gate bridge, lombard street etc.
17-10 SF Columbus Motor Inn Alcatraz
18-10 SF Columbus Motor Inn Six Flags Discovery Kingdom
19-10 SF - Morro Bay La Serena Inn Hearst Castle
20-10 Morro Bay - LA 17:35 vertrek
21-10 A'dam

We moeten nog een hotel in LA vinden. Hearst Castle en de NP's death valley en Yosemite doen we via een reisdag naar het volgende hotel, ik kan me voorstellen dat dit niet handig is of moet dit te doen zijn volgens jullie?
Is iemand van jullie geweest naar de genoemde six flags parken? En bevielen die? Zijn er nog andere leuke pretparken? Ons doel is overigens niet de vakantie vol te proppen met pretparken, maar de leukste pikken we graag mee! Alvast bedankt voor jullie reactie!

Met vriendelijke groet,
Ernst-Jan
Laatst gewijzigd door ej42 op 28 jul 2008, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: Californie voor pretpark liefhebber?

Bericht door Njit »

Een ander pretpark in de buurt is Knotts Berry Farm. Best een leuk park met enkele leuke achtbanen (Ghostrider, Xcellerator, Silver Bullet). Zie ook ons reisverslag van 2005.

Six Flags ga je heen voor de vele achtbanen. Maar verwacht er geen sfeer en bereid je voor op lang wachten als je in het weekend gaat (vrijdag tot zondag). Ze werken er meestal niet echt snel door helaas. Je kan er ter plaatse ook een Flash Pass kopen. Kost wat maar verzacht het leed enigszins. Helaas niet geldig voor X2.
Tip: Door de week schijnt het park uitgestorven te zijn. Dan heb je geen Flashpass nodig en kun je alles op je gemak doen.
Laatst gewijzigd door Njit op 28 jul 2008, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Jasmino
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Behalve Knotts Berry Farm, aangeraden door Martijn, zou ik toch ook naar Disney's California Adventure gaan, in Anaheim. Als je pretparkliefhebber bent, zul je dit park zeker kunnen waarderen. Het is een mooi park, heel anders dan alle andere Disney parken en heeft een aantal heel bijzondere attracties. Maar vooral de thematisering is er erg mooi, zoals het Disney betaamt, maar dan net nog een beetje anders.

En in San José (vlakbij San Francisco) ligt Paramount's Great America, ook een leuk park voor een liefhebber. Paramount parken vind je niet in Europa!

Als je van plan bent om Hearst Castle te bezoeken, kun je ook de Santa Cruz Boardwalk nog meenemen, ook erg leuk om even te stoppen. Hier vind je namelijk 1 van de oudste houten achtbanen van Amerika.

Hebben jullie de vliegtickets al geboekt? Zo nee, dan zouden jullie kunnen overwegen om de reis iets anders in te kleden. Ik zou dan vliegen op San Francisco en met de auto via de kust afzakken naar Los Angeles. Een prachtige route, veel bezienswaardigheden, en de nodige pretparken onderweg. Vanuit LA rijd je dan naar Las Vegas, waar je de auto inlevert en weer terug vliegt naar Nederland. Je bespaart zo heel wat kilometers. Death Valley en Yosemite vervallen dan, maar je geeft toch al aan niet zo van de natuur te houden. Wij hebben deze reis gemaakt in 2002 (ook in oktober), en dat is ons heel goed bevallen. Hier vind je ons reisverslag.

Kijk trouwens wel goed op welke dagen de pretparken geopend zijn in oktober, want behalve Disney zijn de meeste parken in oktober nog maar heel bepertk open, ook in Californië.

Overigens schreef ik ooit (in 2004 of zo) een stukje over pretparken in Amerika, dat is gepubliceerd op een andere website. Hier kun je het lezen. In dit stuk worden de meeste parken in Californië besproken (onderaan), samen met nog wat andere informatie.

En voor een volgende reis naar Amerika kan ik een mooie trip naar Ohio en de Oostkust aanbevelen, voor nog een aantal heel bijzondere pretparken met fantastische achtbanen!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
alje
Amerikafan

Bericht door alje »

Lijkt me wel te doen zo, alleen Yosemite kan je met dit schema m.i. beter laten liggen. Wil je dat meenemen dan zou je 3 dagen moeten nemen voor LV-SF en via de Tiogapas kunnen rijden (meestal nog wel open rond 14 oktober). Of inderdaad zoals Jasmino zegt dit hele stuk schrappen.
Laatste 2 dagen: dit is een strak schema. Hearst Castle bezoeken kost je al gauw 2-3 uur. Betekent dat je echt in alle vroegte weg moet uit SF, zeker als je vanaf Monterey via Hwy1 wil rijden. Ook Morro Bay-LA op je vertrekdag is nog wel een afstand, hou zeker een extra uur in reserve voor filevorming rond vliegveld LA. Betekent dat je ook op tijd weg moet. Waarschijnlijk beter om je laatste overnachting in SF te vervangen door een in Monterey.
Wij vonden Sea World erg de moeite, maar ja, dat is dan weer in San Diego.
Groet Alje
SpaceAce
Amerika-expert
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door SpaceAce »

Jasmino schreef:Hebben jullie de vliegtickets al geboekt? Zo nee, dan zouden jullie kunnen overwegen om de reis iets anders in te kleden. Ik zou dan vliegen op San Francisco en met de auto via de kust afzakken naar Los Angeles. Een prachtige route, veel bezienswaardigheden, en de nodige pretparken onderweg. Vanuit LA rijd je dan naar Las Vegas, waar je de auto inlevert en weer terug vliegt naar Nederland.
Precies zoals wij (Njit en ik) het in 2005 gedaan hebben :) (alhoewel, wij hadden ook nog een bezoek aan San Diego erbij zitten). Verder precies hetzelfde: geland in San Francisco, via Los Angeles naar Las Vegas en vanuit daar weer terug naar Nederland. Zoals Njit al aangaf, zie ons reisverslag + foto's op onze homepage.

En zoals Jasmino al aan gaf: sla vooral Disney California Adventure niet over! Zo anders als de Disneyparken in Orlando. Disneyland Anaheim zou je - qua concept - inderdaad kunnen vergelijken met Magic Kingdom in Orlando of Disneyland in Parijs. Wat niet wegneemt dat een bezoekje toch wel meer dan waard is. Bedoel, wat is nou mooier om in het allereerste park van Dhr. Walt Disney te lopen? Heeft toch wel z'n charme, toch?

Verder over de kustweg. Op je vertrekdag nog vertrekken vanuit Morro bay = niet grappig. Ook vanaf San Francisco in één keer door naar Morro Bay met een bezoekje aan Hearst Castle, is bijna niet te doen. Zeker niet als je ook de achtbaan in Santa Cruz wilt doen (en eventueel nog meer bezoeken). Er zijn namelijk een heleboel leuke tussenstops langs deze mooie kustweg, zie mijn verzamellijstje:

- De boardwalk bij Santa Cruz
- Monterey Bay Aquarium (een bezoekje van ongeveer 2.5 uur)
- De 17-miles Drive bij Monterey (een rit van ongeveer 3 uurtjes)
- Carmel
- Point Lobos R.P.
- Big Sur
- Koffie bij Nepenthe
- Julia Pfeiffer Burns S.P.
- Zee-olifanten bekijken op het strand net voor San Simeon (bij Piedras Blancas)
- Hearst Castle in San Simeon (een bezoekje van ongeveer 3 uur)
- De rots Morro Rock
- Madonna Inn in San Luis Obispo
- Utopia Bakery in San Luis Obispo (Nederlandse bakkerij)
- Pismo Beach (eventuele overnachtingstip voor de kampeerders: Pismo Coast Village)
- Solvang
- Santa Barbara (bv de Mission)

Natuurlijk zul je niet alles van dit lijstje de moeite waard vinden om te bezoeken of te bekijken. Mijn advies: bekijk alle linkjes van dit lijstje en beslis op die basis hoeveel dagen/nachten je wilt spenderen langs de kust. Ik advies je om sowieso nog een dag extra te logeren langs de kust (bij Monterey bijvoorbeeld, zodat je de dag van vertrek SF Santa Cruz kunt meepikken en eventueel nog naar Monterey Bay Aquarium) en plan niet je vertrek dag zo ver vanaf Los Angeles. Dan kan ik je gegarandeerd vertellen dat je vakantiegevoel meteen weg is en je meteen weer in de stress-sfeer komt (of is dat juist de bedoeling? :mrgreen: )
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
SpaceAce
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door SpaceAce »

ej42 schreef:08-10 LA nn Six Flags Magic Mountain
09-10 LA nn Warner Bros Tour, Getty Center, Farmers Market
Dit zul je moeten wisselen, Six Flags is namelijk op 8 okt dicht. De 9e is het park wel open. Warner Bros kan alleen maar doordeweeks (maar dat was 9 okt natuurlijk ook al - maar ivm six flags zul je deze dus moeten wisselen)
Knotts, Disney en Universal zijn in ieder geval geheel oktober open.
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
Anja79
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door Anja79 »

Ik zie dat je Six Flags Magic Mountain op 8 oktober gepland hebt, dat is een woensdag. Dan is het park niet open. Na 1 september is het vrijwel alleen in het weekend open. Op de site van Six Flags Magic Mountain staat aangegeven dat ze wel op donderdag 9 oktober open zijn, dus wellicht kun je met een andere dag omwisselen. Zie de site van Six Flags voor de openingstijden.

Van de andere pretparken weet ik het niet, maar wellicht verstandig om daar ook de openingsdagen en tijden even van te controleren.

Groetjes,
Anja
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

@anja79: de post gemist die net boven die van jou staat? :)
ej42
Amerika-ontdekker

Bericht door ej42 »

Kijk, daarom hou ik van dit forum, wat een goeie reacties, nu al!
Njit schreef: Tip: Door de week schijnt het park uitgestorven te zijn. Dan heb je geen Flashpass nodig en kun je alles op je gemak doen.
Das mooi, ik neem ook maar het risico niet de FOL te nemen voor Universal Studios.
Jasmino schreef:Behalve Knotts Berry Farm, aangeraden door Martijn, zou ik toch ook naar Disney's California Adventure gaan, in Anaheim.

En in San José (vlakbij San Francisco) ligt Paramount's Great America, ook een leuk park voor een liefhebber.

Goeie tips! Nog niet eerder van deze parken gehoord, beiden zijn goed in te passen in het schema, thanks!
Jasmino schreef:Hebben jullie de vliegtickets al geboekt?
Yep, dus dat is in principe het enige waar we aan vast zitten..
Jasmino schreef:En voor een volgende reis naar Amerika kan ik een mooie trip naar Ohio en de Oostkust aanbevelen, voor nog een aantal heel bijzondere pretparken met fantastische achtbanen!
Precies! Dit wordt zeker niet de laatste trip naar het pretpark land bij uitstek.
alje schreef:Laatste 2 dagen: dit is een strak schema. Hearst Castle bezoeken kost je al gauw 2-3 uur. Betekent dat je echt in alle vroegte weg moet uit SF, zeker als je vanaf Monterey via Hwy1 wil rijden. Ook Morro Bay-LA op je vertrekdag is nog wel een afstand, hou zeker een extra uur in reserve voor filevorming rond vliegveld LA. Betekent dat je ook op tijd weg moet. Waarschijnlijk beter om je laatste overnachting in SF te vervangen door een in Monterey.
en
SpaceAce schreef:Verder over de kustweg. Op je vertrekdag nog vertrekken vanuit Morro bay = niet grappig. Ook vanaf San Francisco in één keer door naar Morro Bay met een bezoekje aan Hearst Castle, is bijna niet te doen.
Gezien je tips voor de kustweg denk ik erover een dagje Las Vegas in te ruilen voor een extra dagje langs de kust. Maar is Morro Bay naar LAX echt te ver? We vertrekken pas 17.30 uur met het vliegtuig en ik zie via google maps dat de rit MB-LAX 3,5 uur tot 4,5 uur duurt bij drukte. Is dat realistisch? Stressen op de laatste dag zie ik inderdaad niet zitten ...
SpaceAce schreef:En zoals Jasmino al aan gaf: sla vooral Disney California Adventure niet over!
Hij staat inmiddels ingepland! :wink:
SpaceAce schreef:Dit zul je moeten wisselen, Six Flags is namelijk op 8 okt dicht. De 9e is het park wel open. Warner Bros kan alleen maar doordeweeks (maar dat was 9 okt natuurlijk ook al - maar ivm six flags zul je deze dus moeten wisselen)
Knotts, Disney en Universal zijn in ieder geval geheel oktober open.
Bedankt, had ik me nog niet gerealiseerd :oops:

groetjes,
Ernst-Jan
alje
Amerikafan

Bericht door alje »

Nee vanuit Morro Bay is het m.i. wel goed te doen, ik zou alleen dan wel voor half 9 wegrijden. Belangrijkste tip is dat het laatste stukje tegen kan vallen, en je moet tenslotte ook nog je auto even afleveren. Groet Alje
SpaceAce
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door SpaceAce »

alje schreef:Nee vanuit Morro Bay is het m.i. wel goed te doen, ik zou alleen dan wel voor half 9 wegrijden.
Natuurlijk is het te doen (als je inderdaad rond 08.00 uur/08.30 uur wegrijdt), maar dat is zo zonde. Je bent dan vanaf 's ochtends vroeg al bezig met je terugreis. Als je een dag eerder aankomt bij je hotel in Los Angeles, kun je tussen Morro Bay en Los Angeles ook nog wat stops meepikken en kun je de vertrekdag relaxt houden (en niet 's ochtends vroeg al beginnen met rijden).

Wat is er nou relaxter om op je vertrekdag iets wat uit te kunnen slapen, rustig te kunnen ontbijten, koffers inpakken en afscheid nemen van het o'zo mooie Amerika? Als je dat vanaf Morro Bay doet, zul je redelijk vroeg op moeten staan (maar goed, dat zal vaker tijdens je rondreis gebeuren ;)), rustig ontbijten zit er dan niet in (of je zult rond 07.30 uur al aan de ontbijttafel moeten zitten).

Maar goed, natuurlijk kan het. Maar het is de vraag: wil je het ook? ;) Als je planningsschema het toelaat zou ik zeker relaxt willen eindigen, maar lukt dit niet dan is het natuurlijk nog geen ramp.
Anja79
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door Anja79 »

Njit schreef:@anja79: de post gemist die net boven die van jou staat? :)
Ja blijkbaar :oops: even niet goed opgelet :sorry:

Groetjes,
Anja
ej42
Amerika-ontdekker

Bericht door ej42 »

Inmiddels al weer een week terug in Nederland, maar ik wilde nog even terugkoppelen hoe het was. Het was fantastisch en dat is voor het overgrote deel te danken aan dit forum. Ik heb voor het eerst de reis helemaal via het internet georganiseerd en het is werkelijk perfect verlopen. De vlucht, hotels, vooraf gereserveerde bezienswaardigheden, alles liep op rolletjes! Dus op de eerste plaats veel dank aan de leden van dit mooie forum!

Even wat hoogtepunten (en soms wat kleine tegenvallers) op een rijtje:
- LA viel als stad inderdaad een beetje tegen, maar de pretparken (we zijn geweest naar Universal Studios, Disney California Adventure en Magic Mountain) en de warner bros VIP tour waren stuk voor stuk geweldig.
- Las Vegas was, zoals verwacht, erg leuk en apart. Voortdurend aangesproken worden en de sexkaartjes uitdelende rijen van mensen was wat minder, maar daar wen je ook aan. Hier hadden we nog wel een dagje meer willen blijven.
- De helicoptervlucht naar de grand canyon was een belevenis, niet willen missen. Ik besef wel dat we niet het mooiste deel van GC hebben gezien, dus reden te meer nog eens een keer terug te gaan.
- Death Valley was prachtig en verrassend koel toen wij er waren.
- Bishop was verrassend aardig, met name de weg daarnaar toe ten noorden van death valley was overweldigend mooi.
- San Francisco was de leukste stad van deze rondreis. Heerlijk om hier met de auto door te rijden. We hebben, ondanks dat het erg toeristisch was, toch genoten van fishermans warf en pier 39. De 49 mile drive hebben we helaas maar voor de helft kunnen doen aangezien we door een verkeerde afslag op de snelweg belandde en toen niet meer makkelijk de weg terug vonden ...
- Alcatraz vond ik iets tegenvallen, dit kwam denk ik ook doordat ik de Nederlandse tour heb genomen wat als een Duitse nagesynchroniseerde hollywood film klonk. Maar desalniettemin een mooie ervaring.
- De kustweg naar LA (highway 1) wederom adembenemend. We hebben overnacht in Monterey en ook daar het leuke (zeer interactieve) sea aquarium bezocht.
- Hearts Castle was prachtig. Toch wel het gevoel overgehouden dat je eigenlijk veel meer wil zien en als je dat wil, je dan 4 tours moet doen die onmogelijk in 1 dag kan doen, laat staan of je de prijs ervoor zou willen betalen.
- de laatste dag van Morro Bay naar LA om het vliegtuig terug te pakken was ook opvallend relaxed en ruim binnen tijd gehaald.
- Wat mij 100 % is meegevallen zijn de zogenaamde reisdagen tussen de verschillende hotels. We hebben max 450 kilometer op deze dagen gedaan en dat was zeer ruim voldoende om ook nog af en toe uit te stappen en van de natuur te genieten en het was absoluut geen straf om te rijden in de prachtig afwisselende omgevingen, sterker nog,ik heb genoten van deze dagen om in ons leuke gehuurde sportwagentje door de bergen te touren ...

Voor degene die nog wat meer willen lezen van onze vakantie, we hebben daar een dagelijkse weblog bijgehouden: http://loraineenej.blogspot.com/
Nogmaals bedankt aan jullie om van onze vakantie een onvergetelijke ervaring te hebben gemaakt !

groetjes,
Ernst
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

ej42 schreef:Voor degene die nog wat meer willen lezen van onze vakantie, we hebben daar een dagelijkse weblog bijgehouden: http://loraineenej.blogspot.com/
Nogmaals bedankt aan jullie om van onze vakantie een onvergetelijke ervaring te hebben gemaakt !
Net gelezen en lekker herkenbaar. Blij dat het jullie zo goed bevallen is. Volgend jaar pretparken bezoeken in het Noord-Oosten ? :)
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Leuk om te lezen dat jullie genoten hebben en wat jullie hoogtepunten waren.
ej42 schreef:- San Francisco was de leukste stad van deze rondreis. Heerlijk om hier met de auto door te rijden. We hebben, ondanks dat het erg toeristisch was, toch genoten van fishermans warf en pier 39. De 49 mile drive hebben we helaas maar voor de helft kunnen doen aangezien we door een verkeerde afslag op de snelweg belandde en toen niet meer makkelijk de weg terug vonden ...
Had je geen TomTom? :wink:

Volgende keer misschien mijn route voor de TomTom gebruiken die ik gemaakt heb voor de 49 Mile Scenic Drive in San Francisco, zie hier. :D

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer