Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis TomV: San Francisco - LA per camper met kids

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
TomV
Amerika-ontdekker

Reis TomV: San Francisco - LA per camper met kids

Bericht door TomV »

Dag iedereen,

wij willen graag in mei 2010 3 weken op huwelijksreis naar het Zuidwesten. Wij zijn nog niet eerder in de VS geweest (behalve enkele overstap-stops, maar die tellen we niet).
Wij hebben een zoon van 6 (dan bijna 7) en dochter van 6 maanden (dan ruim 1). We hebben al eerder met onze zoon over de grote plas gereisd (oa. Costa Rica) en weten daarom wat we willen en wat niet. Een reis met de camper langs enkele NP's en mooie steden lijkt ons ideaal.

Wij hebben enkele starters-vragen aan jullie:

1. als ik het forum goed gelezen heb lijkt het alsof de meeste mensen met kinderen (behalve Sylvia77, leuk reisplan trouwens) met de auto reizen, niet met de camper, is daar een reden voor? we baseren dit vooral op de post met reisverslagen. een camper lijkt ons juist makkelijk (middagslaapje, eigen huis bij...), of niet?
2. de vlucht willen wij gezien de kids liefst rechtstreeks; maar enkel KLM biedt dit aan? €2000,00 voor ons 4-en lijkt mij redelijk maar we zoeken toch nog even verder; iemand ervaring met overstappen met kleine kinderen? wij vonden overstappen in miami naar Costa rica al heel wat en toen moesten onze koffers er niet eens uit! en we hadden maar 1 kind bij...
3. wij zijn vis-veggies (ook dat nog!) en eten dus geen vlees/kip. kennen de US-wallmarts 7/11's de veggie-burger alternatieven of is dat zoeken naar een speld in een hooiberg? klopt het dat road bear RV's een oventje hebben? pizza vindt je namelijk overal toch?
4. Wij willen graag ook tips/hulp bij het uitstippelen van de reis. Onze kids vinden zwemmen erg leuk en wij lazen dat bijna elke campground wel een zwembad / riviertje heeft? Een rustig tempo vinden we ook belangrijk. Ons 1e idee ziet er +- zo uit:
d1. (aank) + San Fransisco
d2. San Fransisco:
d3. naar Yosemite NP / 303km - 5 uur
d4. Yosemite NP
d5. Yosemite NP
d6. naar Sequoia NP / 302km - 5 uur
d7. Sequoia NP
d8. ergens richting Death valley?? waar hoever hoelang nog te bepalen
d9. doorheen Death Valley naar Las Vegas
d10. naar Zion NP 359km - 5 uur
d11. Zion NP
d12. naar Bryce Canyon NP / 137km - 2 uur
d13. Bryce Canyon NP
d14. naar Page/Antelope Canyon/horshoe bend / 245km - 3,5 uur
d15. naar Monument Valley (Kayenta) 160km - 2 uur
d16. Monument Valley (Kayenta)
d17. naar Grand Canyon NP / 246km - 3 uur
d18. Grand Canyon NP
d19. naar LA / 839km - 10 uur
d20. LA
d21. LA
d22. naar huis

De afstand Sequoia-Vegas willen we in 2 dagen doen. Iemand een tussenstop-idee? Van Grand Canyon naar LA is erg lang rijden, toch? Te doen in 1 dag? Alvast bedankt voor eventuele reacties en tips.
Tom
Afbeelding
Annie
Amerika-expert
Partner van: Rob
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Re: honeymoon in camper met kids

Bericht door Annie »

Welkom op het forum.
Vrijwel alle campers hebben een oventje en/of magnetron.
In Amerika hebben ze heerlijke magnetron pizza's. :)
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Hallo Tom

Welkom op het forum!
TomV schreef: 1. als ik het forum goed gelezen heb lijkt het alsof de meeste mensen met kinderen (behalve Sylvia77, leuk reisplan trouwens) met de auto reizen, niet met de camper, is daar een reden voor? we baseren dit vooral op de post met reisverslagen. een camper lijkt ons juist makkelijk (middagslaapje, eigen huis bij...), of niet?
Wij hebben met onze kinderen inderdaad ook altijd met een auto gereisd. Vinden we makkelijk, zeker in de steden, en voor het kampeergevoel hebben we motels afgewisseld met cabins op (KOA)campings. Ik zie echter toch echt wel veel mensen met kleine kinderen die met een camper rondreizen. Zeker met heel jonge kinderen lijkt me dat ook niet gek.
TomV schreef: 3. wij zijn vis-veggies (ook dat nog!) en eten dus geen vlees/kip. kennen de US-wallmarts 7/11's de veggie-burger alternatieven of is dat zoeken naar een speld in een hooiberg? klopt het dat road bear RV's een oventje hebben? pizza vindt je namelijk overal toch?
In de meeste restaurants kun je veggie burgers krijgen, dus ik neem aan dat je die ook wel in de supermarkt kunt krijgen.
TomV schreef: 4. Wij willen graag ook tips/hulp bij het uitstippelen van de reis. Onze kids vinden zwemmen erg leuk en wij lazen dat bijna elke campground wel een zwembad / riviertje heeft?
Ik weet dat vele KOA-campings wel een zwembad(je) hebben, en meestal ook wel wat speeltoestellen. Voor andere campgrounds weet ik het niet. Een riviertje lijkt me in mei niet zo aantrekkelijk wat temperatuur betreft.

Jullie route ziet er mooi uit. Tussen Sequoia en Las Vegas zou je kunnen overwegen om in Death Valley te overnachten, hoewel dat nog wel een aardig eindje rijden is. Iets voor DV, of eigenlijk aan de rand, ligt Panamint Springs. Ik denk dat daar ook een campground is. Kijk eens op de NPS-site voor meer campground informatie (dat geldt ook voor de andere parken, je kunt daar enorm veel informatie vinden).
Waarom Kayenta? Monument Valley heeft een campground (Gouldings), die erg mooi ligt en zelfs een (klein en overdekt) zwembad heeft,

Denk eraan dat je een camping in Yosemite 5 maanden (en dat komt heel precies!) van te voren moet reserveren. Zelfs in mei zal het snel volgeboekt zijn, want de campings in de vallei zijn de enige in het park die dan open zijn.
Ik zou tussen de GC en LA een extra nacht plannen, met een camper lijkt het me wel erg ver om het in 1 keer te rijden.

Marianne
TomV
Amerika-ontdekker

Bericht door TomV »

wat leuk dat we zo snel reactie krijgen op dit forum! alvast erg bedankt. Dat we 5 maand van tevoren moeten reserveren voor campgrounds in Yosemite wisen we niet. Daar moeten ter dege rekening mee houden. moet dit dan 5 maand op de dag nauwkeurig of is het niet zo erg?
inmiddels hebben we alweer 2 nieuwe vragen (en het zullen niet de laatste zijn!)
5. kan er in het algemeen iets gezegd worden over de reistijd in het zuidwesten? op costa rica haalden we echt nooit meer dan gemiddeld 40km/uur. dit ligt vast een stuk hoger in de VS en zal ook wel verschillen van traject tot traject, maar klopt het dat je (zonder stops) gemiddeld 80km/uur kunt halen?
6. wij hebben gelezen dat de doortocht door death valley niet zonder risico is; is het verstandig om dit met kinderen te doen (stel dat je panne krijgt; hitte)? of is het in mei nog niet zo heet? mag je er met de camper trouwens wel doorheen?

zo, dat was het weer, wij gaan weer verder met reisverslagen lezen. heerlijk is dat.
Afbeelding
Annie
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Annie »

Ik zat me ook al af te vragen of reizen door Death Valley wel zo verstandig is met zulke kleine kinderen.
Ook in mei zal het er heet zijn, je mag trouwens nog wel met een camper door DV.
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Wij zijn in 2007 op 15 mei door Death Valley gereden met de camper. Bloedjeheet en ik was heel blij dat we eruit waren. We kwamen vanuit Las Vegas en onze grote nieuwe A-klasse camper had zijn handjes vol aan de klim naar boven aan het eind van het park.
Chi Sin X
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Chi Sin X »

5 -> In het algemeen kan je overal goed doorrijden. Files zal je waarschijnlijk alleen rond LA tegenkomen en met een beetje pech ook rond SF. In bergachtige gebieden zal de gemiddelde snelheid wel lager liggen, maar dat spreekt voor zich. 80-90 gemiddeld ga je wel kunnen halen, afhankelijk van de wegen. Dorpjes zijn in dat gebied ook relatief klein. Het plaatselijk verkeer rijdt in het algemeen ook goed door.

6 -> We zijn er 2 keer doorgereden met een personenwagen, en de airco hielt het altijd perfect uit. Dus in de wagen merkte je nauwelijks iets van de hitte. Ik weet natuurlijk niet hoe dat is bij een camper. Het is wel niet zo dat je alleen in dat park rondrijdt. Als je daar panne hebt, zal daar wel na hooguit 5 minuten een andere wagen passeren. Dit is natuurlijk niet zo bij de dirtroads, maar ik ga er van uit dat je dat niet van plan bent. Hoe gevoelig kleine kinderen zijn voor hitte weet ik niet...
Annie
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Annie »

Met een camper zal je wat minder hard rijden dan met een auto, in principe kan het wel maar dan lust hij nog al een lieve slok benzine.
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

Wij waren dit jaar op 16 mei in Death Valley en toen was het 47 graden. Ik zou het met zulke kleine kinderen eerlijk gezegd niet zo gauw doen.
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
TomV
Amerika-ontdekker

Bericht door TomV »

7. we lazen in de reisverslagen hoe mooi Page is, we willen graag Antelope Canyon en HorseShoeBend bekijken; dat betekent voor onze huidige planning 's ochtends van Bryce naar Page, onderweg Hoseshoe; slapen en volgende ochtend Antelope, namiddag naar MV; OF: we ruilen 1 nacht MV voor een extra nacht bij Page; maar dan hebben we maar een middag en ochtend bij MV; gelukkig gaan we pas in mei en kunnen we nog lang twijfelen....

6. DV blijft voorlopig nog even afwachten. We willen geen te grote risico's nemen met de kinderen; maar wel graag DV meemaken; aan de hand van wat we lezen inschatten hoe hoog we het DV risico schatten; bovendien hebben we nog geen goed alternatief om vanuit Sequoia naar Vegas te rijden; we hebben geen zin om dit is 1 dag te doen vanwege bijna 800km; deze zomervakantie bezochten we Rome bij 40 graden in de schaduw; ook dat hebben ze goed overleefd.... :oops:
Afbeelding
Erica
Amerika-ontdekker

Bericht door Erica »

6. Wij zijn dit jaar op 8 mei door Death Valley gereden met een Road Bear C 29-31 en het was er bloedheet. Tijdens de klim naar boven ging de camper niet harder dan 30 miles. De airco hadden we toen al uitgezet want anders waren we wellicht stil komen te staan. Eerlijk gezegd vond ik het best eng en ik geloof niet dat ik het met kleine kinderen zou doen.
If you can dream it, you can do it

1999, 2000, 2002, 2004, 2006 en 2007 Florida, 2005 New York + Noord Oost, 2009 Zuidwesten en 2010 Fall Foliage in Oost USA!

http://roetjesusa2010.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

TomV schreef:7. we lazen in de reisverslagen hoe mooi Page is, we willen graag Antelope Canyon en HorseShoeBend bekijken; dat betekent voor onze huidige planning 's ochtends van Bryce naar Page, onderweg Hoseshoe; slapen en volgende ochtend Antelope, namiddag naar MV; OF: we ruilen 1 nacht MV voor een extra nacht bij Page; maar dan hebben we maar een middag en ochtend bij MV; gelukkig gaan we pas in mei en kunnen we nog lang twijfelen....
Je hebt voor Monument Valley aan 1 overnachting voldoende, ik had er overheen gelzen gelezen bij je route, maar die extra nacht kun je heel goed ergens anders voor gebruiken. Zie ook ons 2008-verslag voor MV en Page.
TomV schreef: 6. DV blijft voorlopig nog even afwachten. We willen geen te grote risico's nemen met de kinderen; maar wel graag DV meemaken; aan de hand van wat we lezen inschatten hoe hoog we het DV risico schatten; bovendien hebben we nog geen goed alternatief om vanuit Sequoia naar Vegas te rijden; we hebben geen zin om dit is 1 dag te doen vanwege bijna 800km; deze zomervakantie bezochten we Rome bij 40 graden in de schaduw; ook dat hebben ze goed overleefd.... :oops:
Als je in Sequoia overnacht (wat natuurlijk aan te raden is) is het inderdaad een lang stuk, hoeveel je goed door kunt rijden via de I5. Ik denk dat een overnachting bij Lake Isabella wel aardig is. Je hebt dan qua tijd een iets langere route, maar wel mooier. Een andere mogelijkheid is een overnachting bij Barstow/Calico.

Marianne
Bravy
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door Bravy »

Hoi TomV,

Hierbij wat meningen/suggesties:

1. Juist met kleine kinderen lijkt een camper mij handiger; je hebt altijd iets voorhanden om eten klaar te maken of op te warmen en je zit een paar weken in dezelfde behuizing, dat geeft wat meer rust. Onze kinderen zijn inmiddels 16 en 18, maar wij hebben de camper als ideaal ervaren.
5. Ik heb van te voren alle reistijden berekend met Google Maps en daarbij 20% opgeteld. Achteraf is gebleken dat we doorgaans sneller waren dan de berekende tijden, omdat je toch bijna overal de maximum snelheid kan rijden (behalve bergie-op). Maar we vonden het best wel prettig om aan het eind van de dag nog wat tijd over te hebben; ik zou het de volgende keer weer zo doen.
6 (1). Death Valley is erg mooi, maar een kind van 1 heeft alleen maar last van de hitte. Ik kan niet goed beoordelen of dat een bezwaar is. De kans op panne lijkt me klein, maar stop voldoende water in de opbergruimten.
6 (2). Vanuit Sequioa naar Las Vegas is inderdaad een eind. Je zou ervoor kunnen kiezen om inplaats van Sequioa naar Mariposa Grove te gaan (ligt in het zuiden van Yosemite), dan heb je in ieder geval die grote bomen gezien. Dan zou je via de Tioga road naar Lee Vining kunnen rijden en van daaruit naar Las Vegas. Weet alleen niet of die weg in mei al open is.
7. De weg door Monument Valley kun je niet met de camper berijden; je zult daarvoor een jeeptour moeten boeken. Wil je dat niet, dan kun je alleen vanaf het Visitor Center van het uitzicht genieten, wat natuurlijk veel minder tijd kost dan een jeeptour (die wel erg leuk is, maar je wordt behoorlijk door elkaar geschud).

René

Reisverslag 2009: www.bravy.nl
Groet,
René
---
Verslagen: www.bravy.nl
2009: ZW Amerika + Oahu
2015: Hawaï
2016: Zuid-Afrika
2017: IJsland
2018: NO Australië
2019: China
2020: ---
2021: Noorwegen
2022: NW Amerika
2023: Peru & Ecuador
2024: South Pacific
2025: W Australië
2026: Alaska
TomV
Amerika-ontdekker

Bericht door TomV »

Alweer erg bedankt voor alle tips.

Nog even over 6. : jullie tips samenvattend lezen wij twee risico's: het is er erg warm, de airco staat uit, niet leuk voor de kids; en ten 2e is er een steile klim, die voor campers niet makkelijk te nemen is (wij gaan waarschijnlijk voor een C25); de door ons beoogde route gaat van Panamint springs naar DV Junction; heb je die steile klim dan aan het begin, of is het die kant op juist een steile daling, of is het de hele tijd klimmen en dalen? intussen voelen wij ook veel voor de optie om vanuit Sequoia naar Calico gohst town te rijden voor een bezoek en overnachting, en de dag erop naar Vegas te rijden (nog 'maar' 230km); voor de oudste misschien een leuke attractie als afwisseling van al het natuurschoon;

7. we zullen idd proberen bij Gouldings te camperen; goede tip van die Jeeptour, we wisten niet dat de 17miles Valley drive in DV no-go is voor RV's; nog even over Antlope: gulzig als we zijn willen we zowel upper (Via Roger Ekis) als lower (tickets bij de canyon?) bezoeken; onze zoon is een klimgeit en de 1 jarige dochter gaat in een rugdrager; op de ene site lezen we dat upper voor kids wordt afgeraden wegen ruige 4x4 toch; op de andere staat dat lower met kids niets is vanwege vele steile ladders; iemand ervaring mee?

8. over Yosemite: we willen een campground in het park proberen te bemachtigen voor 3 nachten; we lazen ergens : You may store food in hard-sided RVs and trailers, as long the food is out of sight, and windows, doors, and vents are closed when you're not in your campsite. Food may not be stored in pop-up or tent trailers, or other soft-sided campers.; klopt dit of moet alle voedsel gewoon uit de camper in de food lockers? iemand ervaring mee? Yosemite is onze eerste RV stop en ik wil vermijden dat we helemaal los gaan in de winkel om vervolgens een probleem te hebben in het park;

9. over sequoia: ons lijkt dorst creek een leuke campsite; ik heb echter de indruk dat je daar in mei nog niet met een RV heen kan; iemand ervaring mee?
Afbeelding
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

8. Je kan alles gewoon in de camper laten zitten, wel is het aan te raden sterker ruikende spullen in de camper te zetten en niet in een van de opbergvakken aan de buitenkant van de camper.
Wij hebben nog nooit iets in de bearlockers gedaan in parken waar een bearwarning was.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

TomV schreef: nog even over Antlope: gulzig als we zijn willen we zowel upper (Via Roger Ekis) als lower (tickets bij de canyon?) bezoeken; onze zoon is een klimgeit en de 1 jarige dochter gaat in een rugdrager; op de ene site lezen we dat upper voor kids wordt afgeraden wegen ruige 4x4 toch; op de andere staat dat lower met kids niets is vanwege vele steile ladders; iemand ervaring mee?
Voor de Lower kun je je gewoon aanmelden bij de ingang. Voor de oudste zal dat geen probleem zijn. Met een kind in de rugdrager wordt het misschien wat lastiger, maar het lijkt me wel te doen. Ik heb een rugzak meegesleept, met een statief erin, en dat ging ook.
TomV schreef: 9. over sequoia: ons lijkt dorst creek een leuke campsite; ik heb echter de indruk dat je daar in mei nog niet met een RV heen kan; iemand ervaring mee?
Hij gaat volgens de NPS-site pas in juli open, zie http://www.nps.gov/seki/planyourvisit/camp_alpha.htm

Marianne
Bravy
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door Bravy »

TomV schreef:7. nog even over Antlope: gulzig als we zijn willen we zowel upper (Via Roger Ekis) als lower (tickets bij de canyon?) bezoeken; onze zoon is een klimgeit en de 1 jarige dochter gaat in een rugdrager; op de ene site lezen we dat upper voor kids wordt afgeraden wegen ruige 4x4 toch; op de andere staat dat lower met kids niets is vanwege vele steile ladders; iemand ervaring mee?
Wij hebben ze in juli beide gedaan (ook als was de Lower gedeeltelijk afgesloten wegens overvloedige regenval). Ik zie geen probleem met het dragen van een rugdrager. Jullie zoon mag dan een klimgeit zijn, het zal niet gewaardeerd worden als hij overal tegenop klimt (maar met de ladders alleen al valt er genoeg te klimmen voor hem).
Ruige 4x4 bij de Upper? Wij hebben de dag ervoor de jeeptour door Monument Valley gedaan, en die is vele malen ruiger. Hangt een beetje af van de chauffeur ook.....
Als je de kans hebt, zou ik ze beide gewoon doen!
Groet,
René
---
Verslagen: www.bravy.nl
2009: ZW Amerika + Oahu
2015: Hawaï
2016: Zuid-Afrika
2017: IJsland
2018: NO Australië
2019: China
2020: ---
2021: Noorwegen
2022: NW Amerika
2023: Peru & Ecuador
2024: South Pacific
2025: W Australië
2026: Alaska
Sylvia77
Amerika-ontdekker

Bericht door Sylvia77 »

Hoi Tom,

Nog bedankt voor je reactie op mijn topic.
Wij zijn nog niet helemaal uit de RV-keuze, een collega van mijn man die ook met zijn 2 kids naar de states is geweest, zegt dat een 29 of zelfs 31 aan te raden is, ivm speelruimte binnenin (mocht het slecht weer zijn). Zij hebben dat echt gebruikt (hun kinderen waren toen bijna 2 en bijna 5).

Death Valley lijkt mij ook helemaal super, maar gaan wij niet doen ivm de kids, het is me het risico niet waard en zo zijn er wel meer dingen, wij hebben onze route inmiddels nog aangepast die zal ik later deze week (vanavond?) even posten.

Via Tioga heb ik een offerte opgevraagd en zij komen met Moturis. Ik ben via andere sites ook nog naar andere offertes aan het kijken, CruiseAmerika bijv.

Wij hebben nu een offerte voor de C25 en C29 (Moturis) laten maken en het scheelde iets van 300 euro (en op zo'n groot bedrag... :wink: ) op 18 dagen camperhuur.

De collega van mijn man zei dat het helemaal ideaal is als je een camper met 'slide out' hebt, maar ik wil dus liever niet boven de 30" uitkomen, omdat je toch bepaalde wegen moet rijden waar ze zeggen dat dit lastig is/afgeraden wordt en ook zijn sommige RV campgrounds niet berekend op meer dan 30".

Overigens moet je voor rechtstreekse tickets naar LA of SF rekenen op (denk ik) iets van 2200. Wij hebben een offerte van rond de 2600 (dacht) ik, maar moeten voor allebei onze kinderen betalen. Bij KLM (die gaat volgens mij als enige rechtstreeks naar LA/SF) krijgen kinderen 25% op de reissom, maar de belasting moet wel volledig betaald worden en dat is een fors bedrag. Voor je jongste hoef je uiteraard niets te betalen.

Ik zal jouw topic ook gaan volgen :D ben benieuwd waar jullie op gaan uitkomen!
José
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door José »

Even off topic;

Moest even lachen om de titel; Honeymoon in camper met kids..

Honeymoon zegt mij; Tropisch oord, waarbij je op witte stranden ligt, met een cocktail aan mijn zij. (Oké, in die van ons wordt tzt wel een rondreisje verwerkt, ik kan het niet laten)
Met de camper kan ik me nog wel voorstellen, maar dan die kids! haha.. Niet mijn idee van een honeymoon, maar je kan ze moeilijk thuis laten natuurlijk.
En lekker met je gezinnetje weg, is natuurlijk altijd goed.
Reisverslag juni 2009:
http://mark-jose-usa09.reismee.nl

Reisverslag mei 2008:
http://mark-jose.reismee.nl
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

De collega van mijn man zei dat het helemaal ideaal is als je een camper met 'slide out' hebt, maar ik wil dus liever niet boven de 30" uitkomen, omdat je toch bepaalde wegen moet rijden waar ze zeggen dat dit lastig is/afgeraden wordt en ook zijn sommige RV campgrounds niet berekend op meer dan 30".
Wij reizen nooit met een camper kleiner dan 31 ft. en dat is echt prima te doen hoor.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer