Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

advies voor route San Francisco via Carmel naar Pismo Beach

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
CarolineM
Amerika-ontdekker

advies voor route San Francisco via Carmel naar Pismo Beach

Bericht door CarolineM »

Hallo allemaal
Graag zou ik van jullie willen weten wat de leukste/beste route is om met de auto van de Fifth street in San Francisco te rijden via Carmel naar Pismo Beach waar we logeren. De voorkeur heeft de mooie kustroute, de 1, alleen weet ik niet wat het meest interessant is om te zien: Carmel Village of Carmel by the sea. We willen er gewoon even geweest zijn omdat het bekend is van Clint Eastwoods burgemeesterschap. Het stadje schijnt ook wat leuke winkeltjes te hebben is mij gezegd. Is het de moeite waard om even naar toe te rijden of is het juist te doen bij Carmel by the sea? Als we naar village willen moeten we even van de 1 af toch?
Graag jullie advies.
goldenhills
Amerika-expert

Re: advies voor route San Francisco via Carmel naar Pismo Beach

Bericht door goldenhills »

Yep, de 'hoofdstraat' is Ocean Ave in Carmel-by-the-Sea. Je kunt tot het eind doorrijden en bij het strand parkeren als je geluk hebt, en dan de winkelstraat op en neer slenteren.

Zie landkaart Carmel.

Als je de tijd hebt is het leuk om vanuit downtown S.F. naar Hwy-1 te rijden, die tot Half Moon Bay afzakken, dan via CA-92 naar CA-35 te rijden, en die naar het zuiden te volgen (Skyline Boulevard, met afwisselend mooi uitzicht over de Bay Area en over de oceaan) en dan via CA-9 naar de kust, eventueel via Big Basin S.P., waar je grote sequoias kan zien. Tussen Monterery en San Simeon is het mooiste stuk van Hwy-1 ten zuiden van S.F., dus het is niet zo erg om een stukje Hwy-1 over te slaan tussen Half Moon Bay en Santa Cruz. Het stuk tussen Santa Cruz en Monterey is overigens wat saai, maar daar is niet echt een handig alternatief voor.

Zie landkaart Californië.

Tussen S.F. en Pismo Beach is heel erg veel te zien. Monterey is ook leuk, het aquarium erg mooi maar vaak druk. Pacific Grove is leuk om even rond te lopen en iets te eten/drinken. Point Lobos State Reserve is een mooi stukje kust http://www.pointlobos.org/. Hearst Castle erg toeristisch, maar boeiend (voor de zekerheid vantevoren reserveren via Internet). Julia Pfeiffer Burns S.P. (Big Sur) is mooi wandelen. Iets voor San Simeon is Piedras Blancas, waar je vaak elephant seals kunt zien, zeker een stop waard (direct aan Hwy-1).

Je kunt gerust twee of meer dagen over dat stuk doen :)
CarolineM
Amerika-ontdekker

Bericht door CarolineM »

Dank voor je reactie goldenhills, ik print je stukje uit en stop het in mijn reismap die mee gaat onderweg.
Natuurlijk zouden we wel langer willen blijven maar de reis is strak gepland omdat we die avond alweer in het Shore cliff hotel in Pismo Beach overnachten. De volgende dag gaan we weer door naar ons hotel in LA. Omdat we van iedereen hoorden dat de kustweg ongelooflijk mooi is hebben we onze reis omgegooid en nemen we dit stuk ook mee. Begrijp ik uit je tekst goed dat we niet naar Carmel valley en Carmel village hoeven en dat Carmel by the sea voldoende is om de sfeer daar te proeven?
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Hoi Caroline,
Ja, 'Carmel' is Carmel-by-the-Sea, en niet Carmel Valley Village. Carmel Valley (de vallei) is ook mooi maar niet uniek of zo, dus als je nog nooit in dit gebied bent geweest kun je beter je tijd besteden met een bezoekje aan Carmel-by-the-Sea, en natuurlijk Hwy-1 tussen Monterey en San Simeon.

Als je in 1 dag van S.F. naar Pismo Beach wilt rijden zul je wel wat keuzes moeten maken. De route die ik aangaf is volgens Google Maps iets meer dan 7 uur, maar dat zou best richting de 8 a 9 uur gaan (zonder stops). Op tijd weg dus... Als je minder lang wilt rijden en meer van de mooiste kust wilt genieten zou je vanuit S.F. een stuk snelweg kunnen nemen: I-280, CA-85, US-101, CA-156, Hwy-1. I-280 is een mooie en vaak rustige snelweg, de rest van de route niet zo bijzonder. US-101 tussen S.F. en San Jose is druk en niets aan, vermijden dus.

De route van S.F. naar Monterey die ik in mijn vorige posting aangaf is echter veel mooier en afwisselender dan over de snelweg. Wat ook nog kan is het stuk 92-35-9 (Skyline Boulevard) overslaan, en dus vanuit S.F. het hele stuk Hwy-1 volgen. Da's mooier dan de route via de snelweg, en moet goed te doen zijn in een dag rijden.
CarolineM
Amerika-ontdekker

Bericht door CarolineM »

Nogmaals dank! We gaan de door jou opgegeven wegen intekenen op de kaart.
Ladybug
Amerika-ontdekker

Bericht door Ladybug »

Hoi Caroline,

toevallig zijn wij vorig jaar hier ook geweest. Wij kwamen alleen vanuit Pismo Beach en gingen naar SF. Wij zijn toen speciaal van de route afgeweken om even langs Carmel by the Sea te gaan. Zeker omdat ik een fan ben van Clint Eastwood. Het is zeker de tussenstop waard. Een leuk dorpje met leuke winkeltjes en natuurlijk City Hall. Wij zijn toen niet langs de kust gereden maar over de snelweg. Ik moet zeggen daar heb ik spijt van. Maar voor mij weer een goede reden om een keer terug te gaan.

Groetjes,

Rachel
CarolineM
Amerika-ontdekker

Bericht door CarolineM »

Rachel we gaan het gewoon proberen via de coastway (de 1) en het ligt er een beetje aan hoeveel tijd daar in gaat zitten maar de stop bij Carmel by the sea wil ik zeker doen. Ik weet nu eigenlijk al dat ik ooit terug zal gaan omdat deze reis erg strak ingepland is. Helaas wilden we toch van alles zien en nemen we nu genoegen met een eerste indruk.Inderdaad een goede reden om weer terug te komen :)
marjolein59
Amerikafan

Bericht door marjolein59 »

Hoi,
wij hebben dit stuk vorig jaar ook gereden van SF naar Pismo Beach en onderweg bij Carmel even op het strand gelopen en wat gegeten. Idyllisch!! Leuk plaatsje ook.
En zéker de kustweg nemen, zo mooi..... alleen vergis je niet in de rijtijden hoor.. je stopt veel onderweg om de prachtige uitzichten te zien, je kan er niet al te hard rijden dus het schiet niet echt op haha

Vlak vóór Pismo Beach even uitstappen om de Sea Elephants te bekijken die daar liggen... heél apart!

Toen wij er in juli waren lag Pismo Beach helemaal in de mist ... (ligt aardig hoog) had iets "spookachtigs" over zich en koud! maar na uurtje rijden de volgende ochtend reden we zo de warme zon weer in, heerlijk!
Overigens is het stuk van Pismo Beach naar LA niet echt spectaculair langs de kustweg, het mooiste heb je dan wel zo´n beetje gehad, dus als je in tijdnood zit zou ik dan verder de Hwy101 nemen.

veel plezier met je route uitstippelen!

Marjolein
Koen70
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door Koen70 »

@ Marjolein: Hebben jullie dan de hele weg langs de kust gevolgd, of eerst een stuk langs de I-280/US 101? Omdat je onderweg zoveel stopt, zijn wij op één dagniet verder geraakt dan van Kirk Creek campground iets ten zuiden van Lucia tot Half Moon Bay, en dan hebben we nog bepaalde dingen zoals de 17-mile drive overgeslagen.

Mijn raad zou dan ook zijn om héél vroeg te vertrekken en pas vanaf Monterey de kustweg te nemen.
marjolein59
Amerikafan

Bericht door marjolein59 »

Ja klopt Koen. Pas vanaf Monterey de kustweg op!

Marjolein
Mrs.Bean
Amerika-expert

Bericht door Mrs.Bean »

Weet niet of je ook nog wat anders wil zien als winkeltjes en Clint, vond het inderdaad een leuk plaatsje, maar er is ook een van de oudste kerken van Californië":

San Carlos Borromeo de Carmelo : One of California's oldest Spanish missions, with one of its prettiest mission churches, Mission Carmel is the burial place of Father Junipero Serra, Father of the Missions. They have an excellent small mission museum, along with the Munras Family Heritage Museum, dedicated to a prominent Monterey family.
Nova25
Amerika-ontdekker

Bericht door Nova25 »

Wij gaan de de route net andersom rijden, dus van Pismo Beach naar San Francisco. Wij hebben deze route en stops in gedachten.

Los Angeles- Pismo Beach US-101 N: stop in Solvang en Santa Barbara

Pismo Beach- San Francisco (tot Monterey via de CA-1 N): stop in San Luis Obispo (bij de NL bakker ontbijt halen), Julia Pfeiffer Burns State Park, Big Sur, Carmel by the Sea en Monterey (Point Lobos). Vanaf Monterey de CA-1 N en I-280 N naar San Francisco.

Ik hoop met deze route de hoogtepunten van de kustweg te kunnen bekijken, maar daarnaast niet ontzettend lang onderweg te zijn.
CarolineM
Amerika-ontdekker

Bericht door CarolineM »

Top al deze tips, ik neem ze zeker ter harte!
Laatst gewijzigd door CarolineM op 23 feb 2010, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

stop in San Luis Obispo (bij de NL bakker ontbijt halen),
Al in 2007 zat bakker Cees hoog en droog in Canada. Wij hebben de stop gemaakt, maar vonden het eigenlijk de moeite niet waard. De Nederlanse anijshagel in het rek was meer dan een jaar over de datum.
pbuyse1
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 35

Bericht door pbuyse1 »

Voor een lekker ontbijt in San Luis Obispo kan je best tercht in het Apple Farm Hotel.
Nova25
Amerika-ontdekker

Bericht door Nova25 »

Bedankt voor de tip pbuyse1. Heb het Apple Farm Hotel opgeschreven.
Heeft iemand nog een tip voor een goed en goedkoop hotel in of vlakbij Pismo Beach?
Gerben Steeg
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Gerben Steeg »

Koen70 schreef:en dan hebben we nog bepaalde dingen zoals de 17-mile drive overgeslagen
Naar mijn mening terecht dat je die overslaat...loneliest tree bla bla. Ok, die 17 mile is mooier dan de A12 hier, maar valt in het niets bij alles wat je ziet in een trip daar!
Gr, Gerben
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer