Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis MaartjeJasper: 3 weken Zuidwest USA - tips gevraagd

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
MaartjeJasper
Amerika-ontdekker

Reis MaartjeJasper: 3 weken Zuidwest USA - tips gevraagd

Bericht door MaartjeJasper »

Hallo allemaal,

Met het risico dat ik vragen stel die al honderd keer eerder zijn gesteld, waag ik het er toch maar op om jullie om tips te vragen.

Wij hebben afgelopen weekend last-minute tickets geboekt om op 17 mei naar San Francisco te vliegen en op 8 juni (22 dagen later) weer terug vanaf LA. Ik heb me de afgelopen dagen dus op het internet gestort om informatie te verzamelen voor de rondreis die we willen gaan maken. Het wordt onze eerste keer in de USA. We zitten nogal te twijfelen tussen het huren van een camper of een auto. Een camper lijkt ons erg leuk (hebben we in Australie ook mee gereisd), maar ik begrijp o.a. uit dit forum dat er ook een aantal nadelen aan zitten. Nu vragen we ons af of het te doen is om een deel (met name de natuurparken) per camper te doen en het laatste stuk per huurauto. Dat betekent dan wel dat we eerst Las Vegas voorbij rijden en daarna weer terug. Grofweg heb ik nu het volgende schema in mijn hoofd:

17 mei: aankomst SFO
18-19 mei: SFO
20 mei: ophalen camper en richting Yosemite
21 mei tot 1 juni: natuurparken Yosemite, Death Valley, Zion NP, Bryce Canyon, Grand Canyon (Noord en Zuid?)
1 juni: camper inleveren in Las Vegas
2 juni: Las Vegas
3 juni: auto huren en richting San Diego
3-6 juni: nog invullen
6-8 juni: LA (ergens aan het strand)
8 juni: huurauto inleveren op vliegveld en naar huis

Is dit in jullie ogen een beetje haalbaar? Kunnen we de genoemde parken doen in de 13 dagen die we ervoor uittrekken? Is het logisch om eerst alle natuurparken per camper te doen, dan Las Vegas en daarna per huurauto verder of echt complete onzin?
Ik lees ook overal dat je alle campings vantevoren moet reserveren. Geldt dat ook in de periode dat wij er zijn?

Alvast erg bedankt voor jullie meningen!

Maartje en Jasper
gleuknie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Re: Reis MaartjeJasper: 3 weken Zuidwest USA - tips gevraagd

Bericht door gleuknie »

Jullie plannen passen perfect in een route voor 3 weken. Als jullie goede ervaringen hebben gehad met het huren van een camper, zou ik gewoon een camper huren, maar dan zou ik niet in Las Vegas de camper inleveren, maar gewoon weer in L.A. na die 3 weken. In Las Vegas schijnt een leuke campground te zijn. Dat heet Sam's Town: http://www.samstownlv.com/accomodations/rv-park
Volgens mij mag je bij de meeste verhuurders in mei gewoon door Death Valley, maar dan raad ik alleen daar wel aan om in een hotel te gaan, aangezien daar geen full hook-up-plaatsen zijn. Het is echt een aanrader om in het park zelf te overnachten en de volgende ochtend kun je al vroeg het park bezoeken als het nog niet zo heet is. Ik zou dit ook zo snel mogelijk boeken, want er zijn niet veel overnachtingsmogelijkheden in Death Valley.

Ik ben even bezig geweest een mooie route voor jullie te maken.:

17-05: Aankomst San Francisco
18-05: San Francisco
19-05: San Francisco
20-05: San Francisco - Yosemite
21-05: Yosemite
22-05: Yosemite - Lee Vining
23-05: Lee Vining - Death Valley
24-05: Death Valley - Las Vegas
25-05: Las Vegas
26-05: Las Vegas - Zion
27-05: Zion
28-05: Zion - Bryce Canyon
29-05: Bryce Canyon - Page
30-05: Page - Monument Valley
31-05: Monument Valley - Grand Canyon
01-06: Grand Canyon
02-06: Grand Canyon - Kingman
03-06: Kingman - San Diego
04-06: San Diego
05-06: San Diego - Los Angeles
06-06: L.A.
07-06: L.A.
08-06: Los Angeles - Terugreis

Ik heb nu 2 nachten Grand Canyon staan. Ik weet niet of jullie daar voor de viewpoints gaan of voor "langere" wandelingen? Voor alleen de viewpoints heb je aan 1 nacht genoeg. Nu heb ik alleen de South Rim in jullie route geplaatst. Eventueel zou je die 2 nachten Grand Canyon dus ook kunnen verdelen over de North en South Rim. Dan zou je tussen Bryce Canyon en Page een overnachting bij de North Rim kunnen plaatsen. Persoonlijk zou ik voor 1 van beide Rims kiezen en voor een eerste keer zou ik dan voor South Rim kiezen. Als je toch voor 1 nacht daar gaat, zou je nog een extra nacht bij Page toe kunnen voegen, waar ook heel veel te zien is. Kijk maar eens bij google afbeeldingen bij Horseshoe Bend en Antelope Canyon. Echt prachtig.:

http://images.google.nl/images?hl=nl&q= ... a=N&tab=wi
http://images.google.nl/images?um=1&hl= ... i=&start=0
Groetjes René

2009: Zuidwest-V.S. en Hawaii. Foto's: http://www.youtube.com/watch?v=x7AM-aOKxBM" onclick="window.open(this.href);return false;
2011: 4 weken V.S.: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 05#p554595" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: Denver - S.F.?
johan1973
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door johan1973 »

Houd er rekening mee dat je van Yosemite naar Lee Vining waarschijnlijk moet omrijden via 1 van de noordelijke bergpassen (Sonora Pass of de 88).
De sneeuwruimers liggen een paar dagen achter op het schema van 2009, en toen opende de Tioga Pass op 19 mei.
http://www.monobasinresearch.org/data/tiogapass.htm

En bij verse sneeuw kan de pas tijdelijk weer sluiten.
Johan
MaartjeJasper
Amerika-ontdekker

Wow, bedankt voor jullie snelle reacties! Moet ik daadwerkelijk nog rekening houden met sneeuw op de route??

In ieder geval goed om te weten dat de route prima te doen is in drie weken. :)
Moeten we andere campings, bijv. in Yosemite, ook vantevoren reserveren?

Eén van de redenen om evt. een deel van de route per huurauto te willen doen ipv per camper is ook dat de huurprijzen van een camper zo ontzettend hoog zijn. Door de camper in LV in te leveren dachten we hierop wat te besparen, ook voor de nachten in LV zelf, die we dan in een hotel zullen doorbrengen. Ook leek het ons handiger om op het eind in LA de beschikking te hebben over een auto (die we dan ook op de luchthaven kunnen inleveren voor onze vlucht terug).
Iemand hier nog een mening over?
jolanxyz
Amerika-expert

Bericht door jolanxyz »

Wij vonden voor 2 volwassenen een auto altijd prettiger als een camper. Zeker als je telt op het hogere benzineverbruik met een camper, de mijlenpakketten die je moet kopen en dat je toch langer onderweg zal zijn, kan een huurauto/hotels voor die periode wel eens niet zoveel uitmaken qua kosten. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

De route die Rene gemaakt heeft is goed in balans. Al zou Grand Canyon met een overnachting ook kunnen. Er zit dus wel wat speling in je route mocht je liever wat langer in San Diego blijven of in L.A. Beetje afhankelijk van wat jullie willen: wandelen in de parken of naar Seaworld/Disney/strand etc.

Theoretisch kan er nog sneeuw vallen, maar waar je rekening mee moet houden is dat de Tioga Pass nog niet schoon gemaakt zal zijn en dus gesloten is. Hier loopt een topic over met links die je kan volgen. Voor een camping in Yosemite ben je naar alle waarschijnlijkheid te laat. Ook voor een accomodatie in de parken wordt het waarschijnlijk geluk hebben.
MaartjeJasper
Amerika-ontdekker

Hmmm, als ik al te laat ben voor het reserveren van een kampeerplek in Yosemite, betekent dit dan dat ik maar beter helemaal niet met een camper op pad kan gaan? Of zijn er ook campings waar ik niet kan/hoef te reserveren? Of misschien campings net buiten het park? En zijn die dan toch de moeite waard?
Geldt dit ook voor de andere parken?

Heeft iedereen van dit forum die hier met een camper heeft rondgetrokken alle plaatsen vooraf gereserveerd? Of zijn er ook ervaringen met het zonder reserveringen op pad gaan? Ben heel benieuwd!

We zitten er overigens nog steeds aan te denken om het eerste stuk per camper te doen en het tweede stuk per huurauto. Heeft wel als nadeel dat je dan eerst Las Vegas voorbij rijdt en dan na de GC weer terug, maar dat lijkt me nog wel te doen. Iemand daar nog gedachten over?
MaartjeJasper
Amerika-ontdekker

Heb inmiddels Indian Flat Campground gereserveerd voor 2 nachten Yosemite. Lijkt me nog niet zo'n slecht alternatief als alle campings in het park vol zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?? De LonelyPlanet noemt hem in ieder geval ook.

Nu nog een camper...

Als we ons plan doorzetten (camper+huurauto) en ik combineer dat met het schema dat Gleuknie heeft gemaakt, dan boek ik de camper van 20 tot 31 mei, dan 2 nachten LV en dan vanaf 2 tot 8 juni de huurauto.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Indian Flat is een goede keuze denk ik, El Portal ligt gunstig ten opzichte van het park. Je zit echter niet in het park, dus als je naar de vallei gaat moet je een parkeerplaats zoeken. Misschien is er nog wel andere accommodatie in het park te krijgen, maar het is natuurlijk wel kort dag. Dat geldt ook voor het huren van een camper, ik weet niet of dat nog makkelijk lukt. Ik zou voor een auto gaan, misschien met een tentje erbij, dan heb je geen gedoe met ophalen en inleveren etc, en je kunt eventueel meteen in SF al een auto huren, wat niet nodig is maar wel handig kan zijn. Je zult dan toch nog goedkoper uit zijn dan met een camper. Ook in Las Vegas kan een auto handig zijn en je bent flexibeler met de route wanneer je niet met het inleveren van de camper en het ophalen van de auto rekening moet houden.
Als je voor een camper gaat kijk dan ook of je door Death Valley mag. Ik denk dat het in mei nog geen probleem is, maar check het voor de zekerheid wel.
Hou er rekening mee dat je waarschijnlijk een eind moet omrijden als de Tioga Pass nog gesloten is.

Marianne
MaartjeJasper
Amerika-ontdekker

Bedankt weer voor jullie reacties! Ik denk dat we inderdaad toch maar voor alleen een huurauto gaan. Het lijkt erop dat er niet veel campers meer beschikbaar zijn en het argument van flexibiliteit van Marianne vind ik ook een goede.

Nu eens kijken of ik nog accomodatie kan vinden in/bij Yosemite NP. Zo te zien is in het park alles vol. Heeft er nog iemand tips voor een goede overnachtingsplek in de buurt van het park??

Het lijkt erop dat de Tioga Pass niet open is als wij er zijn (rond 22 mei). Is Lee Vining dan het omrijden waard of zullen we beter direct richting Death Valley gaan?
gleuknie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door gleuknie »

Je kunt vanuit Yosemite bovenlangs en onderlangs omrijden richting Death Valley. De mooiste route is bovenlangs (Via de Sonora Pass, de 4 of de 88) en dan kom je uiteindelijk alsnog door Lee Vining. Door het omrijden heb je in mijn route ineens wel minder tijd voor Yosemite. Is San Diego een must in jullie route? Anders zou je eventueel ook nog San Diego kunnen laten vallen en een extra nacht Yosemite kunnen doen en die andere nacht bij Page, waar ook heel veel te zien is. Die keus hangt dan natuurlijk af of jullie meer stadsmensen zijn of meer natuurmensen. Ik heb al wel begrepen op dit forum dat Yosemite in het voorjaar op zijn mooist is. De watervallen zijn dan op zijn mooist en die besneeuwde bergtoppen lijkt mij ook helemaal geweldig.
Groetjes René

2009: Zuidwest-V.S. en Hawaii. Foto's: http://www.youtube.com/watch?v=x7AM-aOKxBM" onclick="window.open(this.href);return false;
2011: 4 weken V.S.: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 05#p554595" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: Denver - S.F.?
MaartjeJasper
Amerika-ontdekker

Als ik nu kijk op http://www.dot.ca.gov/cgi-bin/roads.cgi, dan zijn momenteel ook de 108 (Sonora Pass) en de 4 nog dicht. De enige mogelijkheid bovenlangs is dan de 88 en dat betekent 3,5 uur extra reistijd. Om dan van Midpines aan de westkant van Yosemite naar Lee Vining te komen zou het bijna 6 uur rijden zijn. Dat vind ik wat veel. Als we onderlangs via Bakersfield naar Death Valley rijden hebben we slechts een uur extra reistijd (heb allerlei routes geprobeerd via google maps). Maar dat is misschien te ver voor 1 dag. Heeft iemand een goed idee voor een tussenstop op die route?

Of zijn er aanwijzingen dat de Sonora Pass (of de 4) binnen enkele dagen open gaat?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer