ik hoor net op het nieuws dat er brandhaarden zijn in heel westamerika door de droogte!
arizona.. utah.. nevada...... ik heb hier op het forum nog niets over gehoord
is het storm in een glas water ....of?
Bij fort Collins Colorado is het al bijna 2 weken aan de gang en vandaag hebben de mannen opnieuw een gebied moeten opgeven voor hun eigen veiligheid.
In Utah (40 m ten zw van SLC) woedt nu ook een grote brand met veel evacuaties.
In nevada hebben ze de brand redelijk onder controle en in new Mexico ook dankzij een pittige regenbui. Ik hoop dat er elders ook snel regen gaat vallen maar ik vrees het ergste. Voor zuid- en midwest USA de komende week dik 100 graden op de meeste plaatsen
2010: CA - AZ - UT - NV
2011: NV - AZ - WY - CO - UT
2012: NV - AZ - UT - CO - SD
Californie bereidt zich ook voor op een bovennormaal fire season. De grond is al heel erg droog, en regen van enige betekenis zal er pas weer in het najaar vallen.
In Zion mochten we niet eens bbq'en,laat staan kampvuur maken, stond groot bord bij ingang en we kregen een flyer mee. En toch zagen we op de camping tegenover ons mensen 's avonds een kampvuur maken. Echt ongelofelijk.
De zogenaamde High Park Fire in Colorado (ten westen van Fort Collins en ten noordoosten van Estes Park) is echt een ramp.
Inmiddels is er al tegen de 280 km² in rook opgegaan, evenals tegen de 200 huizen. Er zijn zo rond 1900 brandweerlieden actief, in combinatie met 5 blusvliegtuigen, 18 helicopters, 9 bulldozers, en 135 brandweerwagens.
Vanwege de droogte en de stevige wind is het echter ontzettend moeilijk om het vuur te bestrijden. Een dag of twee terug was de brand voor 60% onder controle, maar door de verslechterde weersomstandigheden de afgelopen dagen is dat percentage gedaald tot 45%. Het is hier momenteel tegen de 40°C met een luchtvochtigheid van 5%, en door het gebrek aan neerslag de afgelopen maanden is alles kurkdroog, dus er hoeft maar iets met de wind mee te waaien, en je hebt zo een nieuwe brandhaard.
Wij wonen zo'n 100 km van de brand, maar we kunnen de rook zien, ruiken, en voelen - veel mensen hebben last van hun luchtwegen en allergieën. Vanuit onze achtertuin hebben we uitzicht op de Rockies, maar op heldere dagen zoals deze week zijn ze maar heiig door alle rook.
De komende dagen wordt weer flinke wind voorspeld, tegen de 50 kilometer per uur, waardoor de kans bestaat dat de blusvliegtuigen en -helicopters aan de grond moeten blijven. Op zulke momenten kan de brand weer flink om zich heen slaan.
Volgens de huidige voorspellingen zal de brand nog wel eens tot in de herfst door kunnen gaan voordat alles 100% gedoofd is...
Voor de 4th of July vieringen is het nog even afwachten wat er gaat gebeuren met vuurwerk. Privé vuurwerk is al niet toegestaan, maar vooralsnog gaan alle publieke vuurwerkshows nog gewoon door. Dat kan uiteraard nog allemaal veranderen in de komende anderhalve week.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Sinds vanmiddag is er ook een brand uitgebroken in Estes Park, aan de zuidwestzijde, doordat door nog onbekende redenen een huis in brand is gevlogen. De Beaver Meadows ingang van Rocky Mountain National Park vanaf Hwy 36 is hierdoor nu dicht. Je kunt wel het park nog in via Hwy 34, komend vanaf Estes. Het is nog niet bekend hoelang de sluiting zal duren.
16 huizen zijn tot nu toe al in vlammen opgegaan. Hier meer info.
De A-markering in het kaartje hieronder geeft aan waar de brand is begonnen.
Bijlagen
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
De lucht ziet er hier in Utah ook heel vervuild uit vanwege de branden in de omgeving, en je ruikt het ook duidelijk als je buiten komt. Gisteravond zagen we letterlijk zwarte wolken met as voorbijkomen, dat kon je niet heiig meer noemen. Er zijn dit jaar in Utah al 400 branden geweest, waarvan 380 door menselijke oorzaak, waaronder het "doelschieten." Ik houd m'n hart ook al vast voor Onafhankelijkheidsdag op 4 juli, als er vuurwerk afgeschoten wordt. Er zijn al vele gebieden waar het verboden is, maar er is helaas geen algemeen verbod dat voor de hele staat geldt.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Wij zitten nu in Cortez, Colorado. Geukkig zijn we gister op tijd uit Durango deze kant op gegaan want later in de middag was de weg tussen Durango en Cortez afgesloten ivm bosbranden..... Ook in Mesa Verde was gister in de middag vooral veel rook te zien.....
2012: NY, West Coast & Washington DC
2013: Florida
2013: Las Vegas
2015: East Coast
mijn god, mag er niet aan denken een omweg te moeten maken via Farmington :/ We verlaten Mesa Verde in principe maar rond 20u ...
Ook Pikes Peak staat op het programma, een van de plaatsen waar ik het meest naar uitkijk. Ook als Cascade & Manitou Springs langs Hwy 24 gesloten zijn, heeft de Shelf Road tussen Canon City & Cripple Creek ook geen zin meer. Als de brand nabij Durango zich uitbreidt naar de Million Dollar Highway, is het helemaal compleet. Dat wordt een streep door de laatste 3 dagen van onze reis
Hopelijk is alles onder controle volgende maand, maar ik vrees ervoor. Van sommige branden wordt verwacht dat ze nog tot de herfst zullen branden...
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver Blog // Photo Album
Ik kan me best wel voorstellen dat als je niet de trip kunt maken die je in gedachten had, dat zoiets vervelend is. Maar... Voor de mensen die er wonen is het pas echt een ramp... dan is iets niet kunnen doen daarbij vergeleken maar een peulenschil.
De brand is dus relatief dichtbij, en kan met stevige wind behoorlijk snel zich verspreiden. Bij de brand in Fort Collins zijn snelheden gemeten van 6 tot 12 meter per minuut waarmee het vuur om zich heen greep.
De brand is, sinds het gisterochtend allemaal begon, al meer dan 10 km² groot, en 7000 bewoners hebben inmiddels moeten evacueren.
Vorig jaar waren in New Mexico van die grote bosbranden bij Los Alamos, gedeelten van Bandelier N.M. zijn nu nog dicht door de gevolgen van die branden.
Gisteren (za. 23/6) is er een grote bosbrand uitgebroken net ten westen van Colorado Springs (CO).
Highway 24 is gesloten van Manitou Springs tot Colorado Springs. Dit is een belangrijke hoofdweg die populair is onder toeristen.
De volgende plaatsen/wijken zijn geëvacueerd:
Manitou Springs (de gehele stad)
Noord- en zuidkant van Hwy 24 tussen Manitou Springs en Waldo Canyon.
Green Mountain Falls (gehele plaats)
Chipita Park (gehele plaats)
Cascade (gehele plaats)
Westelijke wijken van Colorado Springs
Toeristische attracties die gesloten zijn:
Garden of the Gods
Pikes Peak Highway
Pikes Peak Cog Railroad
Cave of the Winds
Manitou Cliff Dwellings
Santa's Village
Alle parken in Colorado Springs
Tussen haakjes, er geldt een rookverbod voor heel Colorado. Houdt je daar alsjeblieft aan. De huidige branden zijn ontstaan door roekeloosheid, argeloosheid, of opzet. Ik ga nu weer verder met inpakken zodat we klaar zijn mochten ook wij moeten evacuëren (we wonen een paar mijl van Cheyenne Canyon).
Sassya schreef:In Zion mochten we niet eens bbq'en,laat staan kampvuur maken, stond groot bord bij ingang en we kregen een flyer mee. En toch zagen we op de camping tegenover ons mensen 's avonds een kampvuur maken. Echt ongelofelijk.
Meteen 911 bellen (of het melden aan een ranger) als dat weer voorkomt...
Wist niet dat er een forummmer in de buurt woonde. Sterkte big
Al!
Ik las in de gazette een positief bericht dat manitou gedeeltelijk terug mag omdat de brand de andere kant op gaat, maar veel wachten ook nog even want de brand groeit nog steeds en er is nog geen controle
2010: CA - AZ - UT - NV
2011: NV - AZ - WY - CO - UT
2012: NV - AZ - UT - CO - SD
Wat een drama voor de mensen en de natuur daar, die branden...wij waren al eens in Portugal toen het halve land daar in brand stond en het is echt afschuwelijk. Natuur laat zich niet dwingen, dat blijkt maar weer.
Ik denk dat we zelf onze reisplannen gaan omgooien nu, en met een grote boog om de getroffen gebieden heen rijden (RMNP o.a.). Gelukkig is het enige waar we aan vastzitten het ophalen en een maand later weer terugbrengen van de auto in Denver, we kunnen dus heel wat kanten op. De hitte zal sowieso wel wennen zijn, vorig jaar hadden we gemiddeld 25 graden en dat was natuurlijk heerlijk. Ik lees nu 40 en hoger zelfs, wat ben je dan blij met airco!
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.