Hey iedereen,
Ik kwam via een reisverslagtopic op dit onderwerp uit. Aangezien we in de (nabije) toekomst (hopelijk 2015) ook graag opnieuw naar de VS willen gaan, leek het me wel interessant om een aantal overzichten van kosten te bekijken. We plannen een reis langs de Westkust (van SF naar LA of SD, of omgekeerd), maar ik heb eigenlijk tot hier toe niet echt een idee hoeveel ik daar precies voor moet tellen... Dus misschien dat ik de schatting die ik in m'n hoofd heb hier al een keer kan neerplanten. Dan weet ik tenminste of m'n verwachtingen een beetje realistisch gaan zijn:
Hoeveel personen: 2
Wanneer: periode nog onbekend. Ik weet wel dat heel veel afhangt van wanneer je gaat. Persoonlijk hoop ik april-mei 2015, hoewel november qua vakantiedagen eigenlijk beter voor ons uitkomt (en mogelijks ook qua prijs)... Maar aangezien het dan ook in de NP's bijna winter is (en het klimaat in SF nogal gelijkt op dat van ons), vrees ik dat die periode misschien niet zo heel goed gekozen is...
Aantal dagen: +-3 weken
Ticketprijs: voor de vliegtuigreis had ik +- 1500 euro in gedachten (heen en terug, voor twee personen), maar ik ga mijn best doen om dit grondig uit te pluizen, op tijd te boeken en zo hier wat vanaf te kunnen pitsen!
Vervoer prijs: tja, wat moet je neertellen om drie weken in de VS rond te karren met een kleine SUV?

. Op de ene site kan je vervoer boeken voor 400 EUR, op de andere voor 1000 EUR... Als je de promo's een beetje in de gaten houdt, kan je ook daar nog wat op besparen (wel zien dat je alles meeboekt wat je nodig hebt). Laten we een globaal bedrag nemen: 500 EUR.
Overnachtingen prijs: pff, nog zo'n hersenbreker...

. Ik ga eerlijk zijn: we zijn geen 'happy campers'. Drie weken met de tent rondtrekken zit er niet in. Een kampeerauto zou misschien nog kunnen, maar da's praktisch even duur als een hotel. Dus dan liever een 'echt' bed en iets ruimere sanitaire voorzieningen :-p. We zijn op gebied van hotels eigenlijk wel verwend, moet ik zeggen. Voor de overnachtingen van één of twee nacht mag het een basic accommodatie zijn, zoals een Hampton Inn of een Doubletree (hoewel dat dit toch ook al vaak de betere 3***-hotels zijn...). En in Vegas wil ik een hotel op de Strip, nah!

. Mijn indruk is dat vooral de hotels in de steden (SF, LV, LA) het geheel vrij duur maken... Maar ik heb dan ook weer geen behoefte om in SF of LA in één of andere jeugdherberg à la The Generator (voor wie al in Londen geweest is...

te overnachten. Nee, dank u! Maar het hoeft ook weer geen Ritz-Carlton te zijn

Eerdere tellingen wezen uit op +- 3000 EUR voor de overnachtingen. Maar ik hoop zeker om hier nog een aantal deals uit te kunnen slaan!
Eten prijs: dat maak je natuurlijk zo duur en goedkoop als je zelf wilt, hè. Ik schat rond de 1000 EUR, veel meer zal dat zeker niet zijn (of ben ik daar verkeerd in)? We zijn op dat gebied snel tevreden. In Orlando hebben we enkele jaren geleden ook voornamelijk niet te duur fastfood verorbert. Deze keer zou ik wel iets minder willen bijkomen, dus ga ik voor een iets gezondere hap

. Maar je kan evengoed een slaatje of broodje halen bij een Subway. Gezien we op doortocht zijn, zullen we toch niet op iedere bestemming uitgebreid kunnen gaan dineren. Maar misschien wel in Vegas...
Overige kosten: tja, wat moet je er nog zoal bijtellen? Benzine, in ieder geval. Je zal geen 3 weken kunnen rondrijden met één volle tank (I wish) :-p. Misschien wat souvenirs... Ik denk dat de grootste bijkomende kost inkomgelden betreft. Sowieso van Disneyland, da's ook geen geringe kost... Maar daar heb ik al de nodige connecties voor (y). Dan nog een aantal NP's, zoals Yosemite, Grand Canyon,... Een studiobezoek en een stadstour door Hollywood. En we zouden ook graag in LV een show gaan bekijken. Eentje maar, aangezien we maar 3 dagen daar zijn. Ik heb nu al zo'n donkerbruin vermoeden dat dit er eentje van Cirque du Soleil gaat zijn...

. Oeh, of een magieshow!!
Hmm, lijkt me moeilijk om daar al een prijs op te plakken... Wat denken jullie?
Globale route: zoals eerder gezegd: te beginnen in SF en te eindigen in LA of SD, over een tijdspanne van 3 weken. We willen sowieso volgende dingen graag bezoeken (als we ze tenminste fatsoenlijk ingepland krijgen): SF (+- 3 dagen), Yosemite (+- 2 dagen), Sequoia/Kings Canyon, LV (+- 3 dagen), inclusief The Strip, Hoover Dam en een stukje Death Valley, een stukje Grand Canyon, Hollywood (verder is er blijkbaar niks te zien in LA lol) (+- 2 of 3 dagen), Disneyland in Anaheim (zeker 3 dagen!). Daarna zou ik graag nog doorrijden naar San Diego. Hoewel ik al heel wat mensen heb horen zeggen dat SD op zich ook een hele mooi stad is (zelfs leuker dan LA), wil ik vooral het Anza-Borrego State Park heel graag een keer zien.
Dus ja, er zijn nog heel wat vraagtekens... Ik heb nu 5000 EUR in mijn hoofd voor de ganse reis. Lijkt me krap, als ik er zo over nadenk...

. Ik denk dat we daar onze 'vaste kosten' (vliegtuigtickets, huurwagen, hotels) wel betaald van krijgen, maar niet onze 'variabele kosten' (inkomtickets, benzine, eten, overige kosten)... Ik zou het geheel eigenlijk graag naar de 3000 à 4000 EUR willen reduceren, maar weet niet of dat uberhaupt zal lukken... Zou dat realistisch kunnen zijn? Je kan natuurlijk altijd op bepaalde dingen besparen, zoals hotels, de huurwagen, vliegtickets. Maar aangezien ik vliegangst heb, wil ik zeker niet het gevoel hebben dat ik in een zeepkist naar de VS moet en heb ik nood aan persoonlijk entertainment aan boord

. Als ik drie weken niet slaap, ben ik ook geen mens... En heb je die tientonners in de VS al eens gezien???!! :-0. Jeetje, als je daar met een Economy langs moet passeren, riskeer je toch je lijf en leden! lol
Ach, we zien wel, ik heb in ieder geval nog wat tijd om erover te piekeren...
Groetjes,
Syl.