Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Eén maand wonen/reizen in Californië, juni 2015

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
LarsUSA
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Eén maand wonen/reizen in Californië, juni 2015

Bericht door LarsUSA »

Hallo mede forum leden,

Zoals velen mij zullen zijn voorgegaan zou ik graag hulp van jullie willen bij enkele vragen die ik heb over een langere periode reizen (en wonen) in en door Amerika.

Na een lastige periode in mijn leven heb ik besloten het roer om te gooien en één van mijn grootste dromen te verwezenlijken, namelijk voor een langere periode (ongeveer een maand) naar Amerika (Californië) te gaan omstreeks juni 2015. 2 jaar geleden, na het behalen van mijn diploma had ik hetzelfde idee, maar dit is destijds niet gelukt, maar nu heb ik besloten dat de tijd rijp is! Voorafgaand aan het plaatsen van dit bericht heb ik meerdere forums bezocht en al wat informatie verzameld.

Mijn voornemen is (nog) allesbehalve concreet, maar globaal lijkt het mij onwijs leuk om een maand (mogelijk langer), in Californië te wonen en daar de omgeving te bezichtigen en dus niet alleen maar ''de toerist uithangen''. In 2009 heb ik een rondreis door West-Amerika gemaakt met mijn vader en toen de hoogtepunten reeds gezien. De reden waarom ik het niet erg vind om de gehele periode in één woning, hotel o.i.d. te verblijven is omdat het mij 2 jaar geleden min of meer is afgeraden om in mijn eentje rond te trekken. Dit had destijds enkel te maken met mijn financiële situatie, in je eentje is alles duurder en daarnaast was ik nog maar kort in het bezit van een rijbewijs en zou het huren van een auto onwijs duur zijn (werd mij verteld).

Ik zal hieronder enkele vragen die ik heb opschrijven, maar waar ik vooral in geinteresseerd ben is of mijn plan überhaupt mogelijk is. Misschien is het wel onwijs duur, onveilig in je uppie, rondreizen lastig, ik verzin maar zo wat. Daarnaast heb ik misschien wel een verschrikkelijk geromantiseerd beeld en kom ik van een koude kermis thuis, ik hoor het allemaal graag. Ik hoop dat jullie mij van tips kunnen voorzien. Hieronder enkele vragen die mij te binnen schieten:

1. Is het mogelijk om buiten de hotels/motels om een (betaalbare/veilige) verblijfplaats te huren? (Ik heb weleens van Airbnb of homeandway.com gehoord..)
2. Wanneer ik niet dicht in het centrum of aan het strand zou zitten, is het openbaar vervoer goed georganiseerd?
3. Is het ''veilig'' om dit in je eentje te ondernemen? 100% veiligheid is natuurlijk nergens gegarandeerd, maar ik doel dan met name op 's avonds alleen op straat, alleen de pubs bezoeken om mensen te ontmoeten etc. etc.
4. Wanneer mijn behoeftes niet liggen in het vele rondreizen en bezienswaardigheden bezoeken, wat schatten jullie in qua totaalprijs? Denk aan 4 weken verblijf in een huurhuis in Californie, geen huurauto, geen bezoek aan parken etc.
5. Waar moet ik in het algemeen rekening mee houden?

Het zijn misschien geen makkelijke vragen, maar alvast bedankt voor jullie reacties!

Groet, Lars :thumbup:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Eén maand wonen/reizen in Californië, juni 2015

Bericht door kastelke »

Lars, wat voor de een 'betaalbaar' is, is voor de ander redelijk duur. Kan je ons een idee geven van het totale budget dat je tegen die tijd ter beschikking hebt?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
LarsUSA
Amerika-ontdekker

Bericht door LarsUSA »

Hoi Kastelke,

Ik zit dan te denken aan een budget van 3500 a 4000 euro.
Of dit uberhaupt haalbaar is, weet ik dus niet. Ik ben flexibel met de periode dat ik in Californie zal verblijven, als uiteindelijk blijkt dat drie weken mogelijk is voor dit budget en ik daarmee in mijn behoefte voorzie vind ik dat ook goed!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Moet daar alles van betaald worden? (vliegtuigticket, reisverzekering, eten, overnachting, transport, uitstapjes,...)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Ik zou gewoon een rondreis uitstippelen. Dat hoeft echt niet duurder te zijn dan op één plek zitten en overal dagtochten maken. En veiligheid is een relatief begrip.
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Ik denk dat het ook wel uitmaakt waar in California je wilt zitten. En of hostels bv ook goed zijn. Ik weet niet of je airbnb ed. ook voor zulke periodes kunt doen (anders verhuis je om de 1 of 2 weken zou ik dan zeggen).
Ik heb even in LA gekeken en daar vind ik hotel voor 1 persoon vanaf zo'n 1500, maar dan zit je wel echt ten oosten van downtown. In LA is eigen vervoer eigenlijk wel een must. In deze stad moet je ook niet zomaar in elke wijk overnachten. Als blanke in compton of east Los Angeles 's avonds lijkt me niet echt verstandig om bijvoorbeeld lekker te gaan wandelen. Toch kun je met het OV wel een heel eind komen, alleen reken dan wel op flinke reistijden.

In SF vond ik dit. http://www.booking.com/hotel/us/640-clay-st.html Ik ken het hotel niet, maar in SF is er door het goede OV wel wat meer mogelijk. Wil je echt de stad uit dan zulje bustochten moeten ondernemen. Ook in deze stad moet je niet overal zomaar 's avonds rondlopen.

Over veiligheid in het algemeen. Het moet niet overdreven worden. Met gezond verstand ben je normaal gesproken op de touristengebieden en ontmoet je locals dan nemen hun je wel op sleeptouw. Ik ben ook 2x alleen geweest en ik maak gelukkig redelijk makkelijk contact daar, maar als je dat niet wilt is er nog genoeg te doen in je eentje.
Heb je een plekje met een keukentje bv dan kun je al erg veel sparen op het eten.

Of je met 4000 euro alles kunt doen hangt ook af van de periode waarin je gaat. Vliegtickets en accommodatie zullen een flinke hap uit het budget zijn iig. Kun jij voor minder dan 2000 euro jezelf 4 weken vermaken en ook nog eten en drinken dan zou het kunnen. Dat laatste lijkt me doenbaar overigens.
LarsUSA
Amerika-ontdekker

Bericht door LarsUSA »

Bedankt allemaal voor jullie snelle reacties. Het budget dat ik noemde daar hoopte ik alles mee te kunnen bekostigen. Ik realiseer me dat dit erg lastig zal worden. Ik heb net hotels en het huren van een woning via airbnb vergeleken, en beide zitten rond de 2000 euro (voor slechts 14 dagen...). Dus zoals het op basis van vlug onderzoek lijkt zal het budget erg krap worden. Vandaar dat ik me okk op het forum heb aangemeld of men tips heeft voor alternatieven. Wat vervoer betreft, in 2009 heb ik een aantal dagen in Redondo beach gelogeerd, de hoteleigenaar vertelde toen dat eigen vervoer (auto) om van de kust naar downtown te komen niet te doe is en het OV dan veel sneller is.
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

Californië is iets groter dan Duitsland en iets kleiner dan Frankrijk.
Waar wil je zitten ?
Zonder eigen vervoer.
SF is de duurste stad van de USA.
Dan maar naar Oakland ?
Dan kun je in ieder geval wel met openbaar vervoer

De Santa Cruz county is prijzig
Dan maar naar Fresno ?
Geen openbaar vervoer...

Hostel in Santa Monica ?
Fiets kopen en met fiets en al op de Blue Bus ??
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
LarsUSA
Amerika-ontdekker

Bericht door LarsUSA »

Mijn voorkeur gaat uit naar de kust, Venice Beach, Santa Monica, Newport Beach, Redondo Beach. Iets in die richting in ieder geval :D
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

LarsUSA schreef:Mijn voorkeur gaat uit naar de kust, Venice Beach, Santa Monica, Newport Beach, Redondo Beach. Iets in die richting in ieder geval :D
Een belangrijk voordeel.
In Venice Beach kom je een heleboel mensen tegen die je kunnen vertellen waar je gratis kunt slapen.
Maak je vrienden voor het leven

Als je daar van af ziet kijk ik met een schuin blik op jouw budget naar hostels, airbnb en check ook eens craigslist.com
Stuur mij een PB !
LarsUSA
Amerika-ontdekker

Bericht door LarsUSA »

Bedankt voor je tips en je sarcasme.
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Ik denk dat je misschien dan ook gewoon eens moet kijken naar hostels.
Redondo beach - Santa Monica Pier is met de auto zonder files 38 min. Nu geeft google een aantal files aan waardoor het ongeveer 50min is. Fietsen is het 1u en 20 min op normaal tempo en met het ov geeft het met lijn 232 en lijn 3 al bijna 1u en 45min aan. Ik weet niet in hoeverre het OV in google maps reeel wordt weergegeven, maar om vanaf daar echt met het OV dingen te gaan doen lijkt me echt niet relaxt. Aan de andere kant heb je met een maand ook tijd genoeg om dit een aantal keren te doen natuurlijk. Maar even de bergen in, of naar een wedstrijd in Anaheim of de Dodgers is met een retour gewoon een halve dagtaak.
LarsUSA
Amerika-ontdekker

Bericht door LarsUSA »

Dankje PSVwally! Er is mij echter eens verteld dat het voor mensen beneden de 25 erg duur is om een auto te huren...
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

PSVwally schreef: Ik weet niet in hoeverre het OV in google maps reeel wordt weergegeven, maar om vanaf daar echt met het OV dingen te gaan doen lijkt me echt niet relaxt.
The Doors vertelde me over spannende momenten " at the back of the in Blue Bus."
Pico Boulevard in Santa Monica was de plek waar ik mensen hun fiets voor op de fietsdrager van de Blue Bus zag plaatsen .
Hier is alle info;

http://bigbluebus.com/
Stuur mij een PB !
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Als je op die site een route ingeeft (bv harbor/yacht club - santa monica pier) dan krijg je een google maps mapje :lol: Dus er toch maar vanuit gaan dat die tijden redelijk kloppen.

@Bedeve: Ik ben meer van de pig'n whistle (niet op karaoke avonden) en de piano bar lounge. Beide in hollywood. The Doors is het niet voor mij. Ik heb nu wel weer klassieker van de dire straits op staan in hun goeie ouwe tijd.
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

Als je op die site een route ingeeft (bv harbor/yacht club - santa monica pier) dan krijg je een google maps mapje :lol: Dus er toch maar vanuit gaan dat die tijden redelijk kloppen.
PSVwally schreef: @Bedeve: Ik ben meer van de pig'n whistle (niet op karaoke avonden) en de piano bar lounge. Beide in hollywood. The Doors is het niet voor mij. Ik heb nu wel weer klassieker van de dire straits op staan in hun goeie ouwe tijd.
:offtopic:
Moderator ;

:roll: :cry: :lol: 8)
Stuur mij een PB !
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Vergeet de vergelijking met Duitsland of Frankrijk. Californië is het best vergelijkbaar qua geografische vorm en oppervlakte met Zweden. Je bekijkt Zweden ook niet vanuit Stockholm of Gothenburg.
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Ik had niet echt de indruk dat dat zijn bedoeling was. Meer gewoon een maand omgeving LA.
4. Wanneer mijn behoeftes niet liggen in het vele rondreizen en bezienswaardigheden bezoeken, wat schatten jullie in qua totaalprijs? Denk aan 4 weken verblijf in een huurhuis in Californie, geen huurauto, geen bezoek aan parken etc.
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

mtl schreef:Ik zou gewoon een rondreis uitstippelen. Dat hoeft echt niet duurder te zijn dan op één plek zitten en overal dagtochten maken. En veiligheid is een relatief begrip.
+1. In het begin zul je niet ver hoeven reizen voor bezienswaardigheden, maar hoe langer het duurt hoe verder je moet. Op een bepaald moment ben je op een dag meer aan het op en neer reizen dan dat je sites bekijkt.
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

CA is nu net de staat waar je eigenlijk weinig kunt zonder eigen vervoer.

Dat gezegd, er is in LA wel een ondergrondse, en er rijden bussen.
Verder is er Metrolink - om trips mee te maken naar bestemmingen buiten LA.

http://www.metrolinktrains.com/home/

Je kunt vanuit LA met de bus naar Bakersfield, daar op de trein stappen, en door de Central Valley omhoog naar Sacramento. Je kunt ook door naar San Francisco. Bij Frisco ga je verder met de z.g. BART.

Je zult behoorlijk wat lopen tijdens een autoloze vakantie !
Het is een heel andere aanpak van in de US zijn, en je zult veel moeten plannen gebaseerd op de schedules van het aanwezige vervoer. Lijkt me op zich toch wel een eigen charme te hebben.
Nadeel is dat je beduidend minder bij je kunt hebben aan kleding enz. dan wanneer je met een auto gaat.

Overigens - off topic maar toch even - geen sarcasme bij Bedeve hoor. Dat is gewoon een forummer met een eigen schrijfstijl.
Laatst gewijzigd door USInsider op 29 jan 2015, 20:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer