Het is de eerste maal dat ik zoiets zou ondernemen. Tot nu toe zijn mijn vakanties altijd vrij beperkt gebleven tot city trips binnen Europa en All-In resorts in Noord-Afrika. Ik heb dus geen idee waar ik moet beginnen, en daar lijkt deze website al heel wat bij te helpen. Ik heb echter een aantal vragen, en de meeste topics lijken van reizigers met meerdere ervaringen te gaan. Niet allemaal geschikt of duidelijke voor first-timers.
Qua duur dacht ik aan 2 tot 3 weken, ofwel ergens in oktober, ofwel voorjaar 2016. Het doel is voornamelijk de toeristische plaatsen te bezichtigen, (Strip, Santa Monica Pier, Hollywood Boulevard, Universal Studio's, Alcatraz, Grand Canyon...), niet zozeer de "verborgen" schatten die ik in andere reisverslagen af en toe tegenkom. Ik zou graag ook het een en het ander "vrij" willen laten en dit lijkt soms goedkoper uit te komen. Ik heb een idee van de voornaamste dingen die ik wil bezoeken, maar zou graag de mogelijkheid hebben om te schuiven. 3 dagen LA, of 4 dagen LA zou ik graag ter plekke beslissen. Daarom lijkt een groepsreis mij niet interessant.
Nu, de grootste vraag is: wat zou dat allemaal kosten? En daar vind ik niet meteen een duidelijk voorbeeld van.
Vliegtickets zijn natuurlijk niet goedkoop, maar daar kan ik vrij snel een duidelijk beeld over krijgen. Benzine kan je min of meer uitrekenen en de huur van de wagen ook. Maar voorts is het wat koffiedik kijken. Ik ben geen kampeerder, dus het zullen hotels moeten worden. Het hoeft niet super luxueus te zijn, maar ik geef liever een paar euro meer uit aan comfort dan aan een veredeld kampeerbed. Qua eten kunnen we wel ergens een supermarkt bezoeken om brood en beleg, maar je geeft onderweg toch ook het een en het ander uit. Ik lees ook her en der dat parkeren soms vrij duur is. Je hebt eventueel gebruik van het openbaar vervoer, toegangsprijzen voor plaatsen of tours die je kan volgen, ...
Je kan het natuurlijk zo goedkoop en zo duur maken als je zelf wil, maar tussen 2.000 en 5.000 euro ligt een groot verschil, en het is makkelijk om te zeggen: "Het zal ongeveer 3.000 euro kosten!"
Is er iemand die soms een iets of wat gedetailleerd voorbeeld heeft van een gelijkaardige rondreis en de kostprijs? Dat zou me alvast een heel eind op weg kunnen helpen.