Behalve van het internet hebben we ook veel informatie gehaald uit de reisgids van Capitool: USA-Zuidwest & Las Vegas, een hele goeie, met ook veel foto's met daarbij waar het precies is.
.
Deze heb ik ook en veel aangehad afgelopen jaar. Daarnaast heb ik nog een aantal boeken van Lannoos (ook van de Zuidwest) waar ik veel info uit haal en laden vol met wegenkaarten (da's een tik van mij).
Wat een geweldige foto's....

Ik heb ze zelden zo mooi gezien!. De site staat al bij m'n favorieten. Bedankt!
Dat is ook de reden waarom we een hele dag in the Great Sand Dunes wilden, voor s'morgens vroeg en sávonds, voor het licht. We gaan dan ook nog naar Zapata Falls. Eigenlijk ook de tip die je gaf voor White Sands, lijken mij ook als het donker is nog heel spectaculair.
Ik ben vorig jaar in beide parken geweest en vond White Sand Dunes "mooier", maar dat had ook alles te maken met het weer. Hier was een prachtig wolkenspel en schitterende zonsondergang de ene avond en de volgende avond was het veel minder. In Great Sand Dunes waren we een uur en toen werd het bar slecht weer met dikke onweersbuien en dan blijft er van het "licht" niets over. Eén grijze massa.
Waarmee ik maar wil zeggen: zo gauw een gelegenheid er is, pak hem. want in de Rocky's ben je toch erg "weerafhankelijk" In de bergen veranderd het maar zo.
Op 17 juli, op weg naar Santa Fe, is het de bedoeling om in Los Alamos nog het Brandbury Science Museum te bezoeken, vooral Michiel lijkt dat als natuurkunde freak leuk
.
In dit verband is het misschien voor hem ook interessant om naar de White Sands Missile Range (= museum) te gaan. Je komt er langs vanaf Les Cruses (22 mile aan de rechterkant) en 44 mile voor Alomogordo.
Alle informatie over de eerste tot ontploffing gebrachte atoombom in Trinity op White Sands. Ook hier is een replica van de bom op Hiroshima.
Ook over de landing van de "Columbia" (spaceshuttle) die hier plaatsvond op 30 maart 1982 en nog veel meer. Zie deze site:
http://www.wsmr-history.org/. Er is een ontzettende strenge controle. De hele auto wordt gecontroleerd met spiegels en al. maar men is wel erg vriendelijk. Heel apart om mee te maken.
Op 24 juli willen we als het enigzins kan de Mount Evans Byway rijden, de hoogste weg in de USA. Komt op ruim 4300 m uit, bijna zo hoog als de Matterhorn. Hebben jullie daar ervaring mee?
Dit vind ik nou leuk: wij gaan dat doen op 23 juni! Vorig jaar Pikes Peak gereden. Zit je ook boven de 4000 m. Fantastisch uitzicht. De laatste km's zijn ongeplaveid met haarspelbochten en heel spectaculair. Er gaat ook een trein helemaal naar de top. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel een beetje "raar" werd op zo'n grote hoogte. Maar dat kan me niets schelen. Ik ben gek op bergen en er is geen één hoog genoeg, vandaar dat we dit jaar de hoogste pakken: Mount Evans. Maar.....ook hier geldt, je moet geluk hebben met het weer. Als het zwaar bewolkt is of regen, dan heb je er niets aan. In 1996 bijv. zijn we maar halverwege gekomen op Pikes Peak. Daar stond politie en iedereen moest terug. Was veel te gevaarlijk boven i.v.m. de wind. Kun je je voorstellen op een bergweggetje (steenslag) van een paar meter breed met een enorme afgrond ernaast (sneeuw aan de kanten) moest iedereen keren!! Dood eng....
We willen Durango Silverton met de auto doen en dan verder door rijden, eigenlijk de hele San Juan Skyway als dat in 1 dag te doen is. Maar we willen hoe dan ook vooral tijd nemen voor plaatsjes als Silverton en Telluride
.
Heel toevallig hebben wij vorig jaar precies dezelfde dagtocht gemaakt. Heel goed te doen in een dag vanaf Durango. In Silverton waren we al een keer eerder geweest, maar nog niet in Telluride. Deze plaats is meer voor de "rijke" lui zoals in Aspen. Leuke boetiekjes, maar je moet niets kopen daar...veel te duur! Allemaal skigebied. Leuke Victoriaanse huizen
Parkeren is heel lastig. Rij halverwege de Mainstreet links een zijstraat in en probeer hem kwijt te raken in de straat die paralel loopt achter de Mainstreet. Als je vanuit Durango eerst naar Silverton gaat, heb je vlak voor deze plaats in een haarspeldbocht een viewpoint, waar je een schitterend gezicht van boven hebt op dit stadje. Vergeet niet naar het vertrek of de aankomst van de stoomtrein te kijken. Je hoort hem wel!
Dit stadje moet je even op je gemak bekijken. Leuke (souveniers)winkeltjes ook.
27-jul Glenwood Springs- Moab
12 Mile van Glenwood Springs in Carbondale, heeft mijn broer gewoond. Grappig he. Als je naar Moab rijdt kun je bij Grand Junction nog het Colorado NP bezoeken. Wel een aardig park. Wat je beslist moet doen is vanaf Interstate 70 exit 212 nemen en via Cisco naar weg 128. Je rijdt dan op één van de mooiste scenic byways (langs de Coloradoriver tussen de rode rotsen) die ik ken, echt waar!. In Moab komen wij heel graag, omdat je van hieruit alle kanten op kunt om "mooie" dingen te doen.
Dit was het eerst even weer.
Groetjes Marjan
Gr. Marjan
20 USA-reizen: