Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Brand vlakbij Yosemite NP

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
fleaboi
Amerika-newbie

Re: Brand vlakbij Yosemite NP

Bericht door fleaboi »

markus schreef:het word er dus niet beter op allemaal!
weet iemand toevallig of de route SF richting LA via highway 1 wel te rijden is nu met die branden?
wij vertrekken morgen uit SF en hier op de camping zei men dat het wel ging maar ik twijfel nog

groeten mark.
Dag Mark,

Wij hebben vorige week Highway 1 gereden van L.A. naar San Francisco... dit tot vlak voor Julia Pfeiffer Burns SP, daar was de weg afgesloten (ik geloof dat er op 25/06/2008 een stuk van een tiental mijl afgesloten was ter hoogte van Big Sur)... Van de Highway Patrol moesten we toen terugkeren tot over Hearst Castle! Gelukkig hebben we een weggetje kunnen nemen ter hoogte van Limekiln (! niet doenbaar met camper!) en we hebben dan dwars door Fort Hunter Liggett (Military Reservation) kunnen rijden naar Kingcity en vandaaruit helemaal rondgereden naar Monterey... Ik weet niet hoe het daar nu is...

Succes!

Greetz

Jeroen
glelisa
Amerika-ontdekker

Bericht door glelisa »

Wij overnachten 21 Juli in June Lake en 22 juli in groveland en 22 juli wilden we een hele dag doorbrengen in Yosemity NP
Nu weet ik niet of er dan nog problemen zullen zijn?
Ik hoop het niet en vind het verschrikkelijk voor alle mensne die er nu zijn of wonen.
ensingg
Amerika-ontdekker

Bericht door ensingg »

Op 17 juli komen wij aan in El Portal. Die dag wilden we nog de bomen bekijken in Mariposa Grove.
De volgende ochtend Yosemite. En de 19e via Tioaga Pass naar Bodie, Mammoth Lakes.

In hoeverre meot ik nu actie ondernemen, of want het te verwachten dat we tegen die tijd niet echt hinder ondervinden?

Of kunnen we beter maar een dagje langer in San Francisco blijven?

<Gert>
PDX
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door PDX »

Veusy schreef:Toen ik 2 weken geleden in Yosemite was had ik al de indruk dat er iets niet juist zat. De bovenste lagen van de lucht waren bijzonder vervuild en minder zuiver dan vorig jaar. Ook het zicht was veel minder.

Hans
Uhm.. 2 weken geleden was er nog geen brand in of rond Yosemite. Die massale branden zijn pas een week aan de gaan..
1997 CA, NV, AZ, UT 1998 NY, 2000 NY, NJ, 2001 NJ, NY, 2007 WA, OR, CA, 2008 WA, OR, CA, NV, AZ, UT, 2009 WA, OR, 2010 NY, NJ, PA, MD, DE 2010 MT, CO, WY, ID, UT, AZ, NM, SD, NE, 2011 WA, OR, CA, NV.

2012 CO, WY, MT, AB, BC, WA
thedude
Amerika-ontdekker

Bericht door thedude »

Klinkt niet best allemaal :(

Ik ben waarschijnlijk pas in de eerste week van augustus in Yosemite en paar dagen later in Big Sur.. tegen die tijd zou het toch beetje ok moeten zijn? Ik bedoel hoe lang duren dat soort branden doorgaans, geen weken? Als het niet extreem wordt gaat alles weer open vrij snel of moet ik voorlopig dan nog niets gaan boeken in Yosemite?
markus
Amerika-ontdekker

Bericht door markus »

he jeroen, wij zijn op advies van marian (bedankt nog) tot montery gereden en daar ben ik naar het tourist information gegaan en daar hoorde ik dat de weg echt was afgesloten over hetzelfde stuk als waar jij het over had, ook zei de beste man dat er gevreesd werd dat het nog twee weken ging duren want men kan niet echt bij de branden komen en ze hebben ook nog niets onder controle, dus op de vraag van thedude of dit weken kan duren??? kan wel, ze kunnen er heel moeilijk bij komen, ik baal ook dat we highway 1 hebben gemist maar voor de mensen hier is het verschrikkelijk natuurlijk, gister hoorde we via de radio een soort van nood oproep dat de omgeving van big sur geevacueerd zou worden, dus kan je nagaan.

groeten mark
ben_
Amerika-ontdekker

Bericht door ben_ »

Wij gingen normaal ook binnen 12 dagen de kustweg doen. Blijkbaar niet meer dus...
MEER DAN 1.000 BOSBRANDEN IN CALIFORNIE
­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­
In Californië woeden 1.420 bosbranden,
waaronder een grote, moeilijk te
bestrijden brand in de buurt van het
Big Sur-natuurreservaat.

Bijna 20.000 brandweermannen en 950
helikopters bestrijden de vlammen maar
ze slagen er enkel in te beletten dat
de branden zich uitbreiden.

Het heeft erg weinig geregend in
Californië, het is er erg warm en er
staat meer droge vegetatie dan ooit
tevoren.

De meeste branden zijn veroorzaakt door
"droge onweren", die erg intens zijn en
erg vroeg dit jaar. In juli en augustus
wordt er nog meer onweer verwacht.
Vinyl
Amerika-ontdekker

Bericht door Vinyl »

Dag allemaal!

Ik ga in juli van LA naar SFO met de Amtrak trein, de coast starlight.
Deze rijdt langs de Highway 1 geloof ik.

Weten jullie waar ik kan nagaan of deze ook daadwerkelijk rijdt ivm de branden?
PDX
Amerikafan

Bericht door PDX »

Voor mensen die een beetje op de hoogte willen blijven over de toestand van Highway 1/Big Sur, hou het Big Sur forum op Tripadvisor in de gaten: http://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g2 ... ornia.html

Vooralsnog is Highway 1 deels afgesloten en dat blijft nog wel even zo. Echter, het lijkt me heel erg sterk dat dit nog een maand zo blijft, eerder een week of 2. Big Sur village is gewoon bereikbaar vanuit Monterrey en dat gedeelte is op zichzelf al de moeite waard.
1997 CA, NV, AZ, UT 1998 NY, 2000 NY, NJ, 2001 NJ, NY, 2007 WA, OR, CA, 2008 WA, OR, CA, NV, AZ, UT, 2009 WA, OR, 2010 NY, NJ, PA, MD, DE 2010 MT, CO, WY, ID, UT, AZ, NM, SD, NE, 2011 WA, OR, CA, NV.

gondelier
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door gondelier »

Weet iemand hoe het er voorstaat met de branden? Zo op de diverse sites te lezen is het, denk ik, een stuk verbeterd. Is er iemand die er net is geweest?
PDX
Amerikafan

Bericht door PDX »

Yosemite brand is volgens mij helemaal onder controle..

Big Sur daarentegen is ontzettend verslechterd. Zo'n 35 mile van Highway 1 is afgesloten, inclusief Big Sur village en het ziet er naar uit dat dat nog wel even zo blijft. :(

Hier kan je een kaart zien met de huidige staat van de branden.

PDX
Amerikafan

Bericht door PDX »

Via deze link kan je trouwens op Google Maps zien hoe groot de brand bij Big Sur op dit moment is.

Momo
Amerikafan

Bericht door Momo »

Erg heftig allemaal! Zag op 1 van de links meerdere heftige branden. Lijkt me dramatisch om daar in de buurt te wonen.

Natuurlijk meteen aan onze eigen reis aan het denken, we kunnen wel slapen in Monterey? Vanaf Monterey wilden wij over de highway 1 naar Cambria, die route dus maar om gaan leggen. Overigens zijn we daar pas omstreeks 12 augustus. Tot die tijd alles goed in de gaten houden.
2008: 3,5 week westkust Amerika. http://www.everyoneweb.com/Gowest/" onclick="window.open(this.href);return false;
2010: week New York
2012: 4 dagen New York en 2,5 week Noordwest Amerika
2013: week New York
Miza
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Miza »

gondelier schreef:Weet iemand hoe het er voorstaat met de branden? Zo op de diverse sites te lezen is het, denk ik, een stuk verbeterd. Is er iemand die er net is geweest?
We komen vandaag uit Yosemite, we hebben 2 dagen in de vallei gewandeld. Er hing wel wat rook, voor ons leek het een beetje heiig. Je kon de rook helemaal niet ruiken. Echt hele mooie foto's kon je niet maken, daarvoor was het niet helder genoeg. De Amerikaan die naast mij stond te fotograferen bij Tunnel View bracht het zo onder woorden: "It's terrible, it's terrible". Het is jammer van de plaatjes, maar de ervaring is er voor ons niet minder om, we vinden het een geweldige plek.
PDX
Amerikafan

Bericht door PDX »

Momo schreef:Erg heftig allemaal! Zag op 1 van de links meerdere heftige branden. Lijkt me dramatisch om daar in de buurt te wonen.

Natuurlijk meteen aan onze eigen reis aan het denken, we kunnen wel slapen in Monterey? Vanaf Monterey wilden wij over de highway 1 naar Cambria, die route dus maar om gaan leggen. Overigens zijn we daar pas omstreeks 12 augustus. Tot die tijd alles goed in de gaten houden.
In Monterey is niks aan de hand, behalve af en toe wat rokerige lucht van de branden bij Big Sur.. maar die gaan nu eindelijk de goede kant op. De verwachting is dat de meeste dingen in Big Sur village dit weekend weer open gaan.. dus 12 augustus is vrijwel zeker geen probleem. Ik heb zelf op 5 augustus een reservering in de Ripplewood Resort in Big Sur en daar maak ik me geen zorgen meer om.

ben_
Amerika-ontdekker

Bericht door ben_ »

Is de snelweg ook weer open?
Felicitas
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Felicitas »

Highway 1 is nog steeds afgesloten bij Big Sur :cry:

Op http://www.fs.fed.us/r5/lospadres/conditions/ vind je recente informatie.
Je kunt op deze site nog doorklikken naar het "Incident Information System (InciWeb)".

Bij mij doet deze link het op dit moment niet, maar de afgelopen dagen kon je hier veel informatie vinden over de brand.
mvandenb77
Amerika-ontdekker

Bericht door mvandenb77 »

PDX schreef:Voor mensen die een beetje op de hoogte willen blijven over de toestand van Highway 1/Big Sur, hou het Big Sur forum op Tripadvisor in de gaten: http://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g2 ... ornia.html

Vooralsnog is Highway 1 deels afgesloten en dat blijft nog wel even zo. Echter, het lijkt me heel erg sterk dat dit nog een maand zo blijft, eerder een week of 2. Big Sur village is gewoon bereikbaar vanuit Monterrey en dat gedeelte is op zichzelf al de moeite waard.
zie net op dit forum dat vandaag highway 1 weer open gaat!! :dance:
klickklick
Amerika-ontdekker

Bericht door klickklick »

is highway 1 nu wel open?
Anouschka
Amerikakenner

Evacuaties na branden bij westingang Yosemite NP

Bericht door Anouschka »

Evacuaties na branden bij Yosemite

LOS ANGELES - De brandweer van Californië heeft een gebied bij het nationaal park Yosemite ontruimd vanwege een grote bosbrand. Het vuur verspreidt zich ongecontroleerd en bedreigt ongeveer tweeduizend woningen.

Het vuur brandt sinds vrijdag ongeveer 30 kilometer van de ingang van het beroemde park, waar het in deze periode van het jaar doorgaans erg druk is met toeristen. Meerdere campings zijn ontruimd. Het vuur, met hier en daar dertig meter hoge vlammen, legde in het weekeinde ongeveer 8000 hectare in de as, maar bedreigt het park zelf niet. Circa tweeduizend brandweerlieden, geholpen door meer dan twintig blusvliegtuigen en -helikopters bestrijden het vuur.

Californië gaat deze zomer gebukt onder een van de ernstigste droogtes in decennia. De afgelopen weken hebben in de staat al een reeks grote en kleinere bosbranden gewoed.

bron: Telegraaf
klik hier voor het bericht
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer