als je vanuit het zuiden via de Smithsonian Butte National Back Country Byway (op voorwaarde dat je met een high clearance rijdt) zo naar Zion rijdt en gewoon er weer uit naar het oosten toe (en op voorwaarde natuurlijk dat jullie er geen hikes willen doen) heb je al een heel mooi stuk van Zion gezien, op een heel korte tijd. Zoals ik ook in ons reisverslag geschreven heb (
http://forum.allesamerika.com/viewtopic.php?f=7&t=41129) : probeer dit te doen in de late namiddag omwille van de ideale zonnestand.
Wat Capitol Reef betreft : ook hier weer : als je geen hikes wilt doen is een ritje over de Scenic Drive al voldoende om een idee te hebben van het park. Maar ook hier geldt : absoluut doen in the evening golden hour, want 's morgens liggen al die mooie rode rotsen in de schaduw. Dus als je het niet kan plannen voor de late namiddag zou ik zeker geen tijd "verliezen" in CR. Echter in de late namiddag wel heel zeker de moeite waard en ook geen park waar je uren en uren moet voor uittrekken. De scenic drive inclusief fotostops vraagt niet veel meer dan 2-3u.
Arches : als je in Moab slaapt kan je 2 totaal verschillende Arches bezoeken : 1x bij het avondlicht en 1x bij het ochtendlicht : 2 totaal andere werelden die wij absoluut de moeite waard vonden. Ook de (makkelijke/vrij korte) hikes die je hier kan doen vonden wij zeker de moeite.
Canyonlands : hier kan je niet "zomaar effen doorrijden". Dit is zo uitgebreid en zo mooi dat ik hier toch heel wat tijd zou voor uittrekken. Als je hier met een 4x4 high clearance rijdt gaat er zich een totaal andere wereld openen waarbij je meermaals met open mond zal staan kijken omwille van zo veel moois en verrassends...