Verwar niet de Flying blue kaarten met de normale kaarten.
Flying blue kaarten zijn "uitgeklede" Amex kaarten die in samenwerking met KLM worden uitgegeven. Op uitgaven krijg je mijlen bij KLM en je krijgt een klein opstapje naar status kado. Daar kun je niet zoveel mee als je geen reguliere klant bent. Verder bieden ze niet zo veel.
De normale Amex kaarten leveren Membership rewards op. Die kun je, indien gewenst, gewoon omzetten naar contant geld of overboeken naar een willekeurige airline, hotelprogramma, etc. Veel flexibeler dus. Ook bieden de normale kaarten allerlei extra's die de KLM/Flying blue kaarten niet bieden.
Opslagpercentages zeggen niet alles. De basiskoers die gehanteerd wordt is immers ook weer anders. Zie de berekening van vorig jaar waar ik eerder al een link naar postte (onder voorbehoud dat tarieven bij geldopnames bij een ATM met een Rabobank rekening blijkbaar inmiddels gewijzigd zijn):
viewtopic.php?f=10&t=57592&p=1114031&hi ... g#p1114031
Je ziet dan dat een hoger opslagpercentage toch kan leiden tot lagere totale kosten.
Je vraagt om het verschil tussen bankpas en creditcard. Dat is er inderdaad. Maar nogmaals, het gaat hier allemaal om dubbeltjes. Met welke kaart je betaalt maakt dus niet zoveel uit. In het overzicht zie je dat betalen met een ABN Amro bankpas tot hogere kosten leidt dan met de diverse "premium" credit cards, zowel van Visa, Amex als Mastercard. ING is weer goedkoper. De "basis" creditcards zijn het duurst.
En vergeet ook niet, als je een nieuwe kaart zou aanvragen, dat er ook nog allerlei incentives voor nieuwe klanten zijn. Je krijgt bij sommige kaarten nu zomaar 100 euro cash kado. Dat drukt de kosten ook weer.
Bij geld uit een ATM halen is het beeld heel anders, daar zou ik nooit een creditcard gebruiken, dat is vaak veel duurder. Gewoon je bankpas, en altijd kiezen voor opnemen in USD, nooit het wisselaanbod van de uitbater van de automaat accepteren.