Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Wat heeft het gekost ?

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Timothy555
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Wat heeft het gekost ?

Bericht door Timothy555 »

Die 18% en vaak meer tip die sowieso op de rekening komt (customary tipping) heeft natuurlijk ALLES te maken met de leuke mensen die menen dat niet tippen perfect ok is. Mij maakt het niet uit, tippen doe ik sowieso en 18% vind ik eigenlijk ok voor een correcte, maar niet speciale bediening.

En ja, naar de VS gaan kost geld. Doe je gelukkig meestal ook niet elke maand.
HennyCox
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door HennyCox »

Timothy555 schreef:
27 sep 2023, 17:03
heeft natuurlijk ALLES te maken met de leuke mensen die menen dat niet tippen perfect ok is
Beetje kort door de bocht Timothy, omdat jij altijd hier beweerd dat jij ruimschoots tipt, hoeft dat niet te betekenen dat die 18% gebaseerd is op mensen die minder/niet tippen. Anders moet jij misschien het percentage omlaag brengen door gewoon alles dubbel te betalen :lol:
En ja ik tip ook gewoon, maar wel naar de geleverde service en niet om hier te pronken!
Timothy555
Amerika-expert

Ik ben er echt van overtuigd dat men die regel invoert omdat toeristen niet of onvoldoende tippen ja.

M’n Cosmo Cabana kwam met auto gratuity om maar een voorbeeld te geven, en ik heb ook gewoon gevraagd waarom en dit was het antwoord.

Heeft weinig met opscheppen te maken, voor iets meer dan een tientje kan je bij Denny’s ontbijten en dan 20 of 25% tippen is niet echt iets om over op te scheppen.

Heb het trouwens niet over jou, maar heb hier echt al mensen zien posten dat ze niet tippen. En neen, dan gaat het niet over McDonalds en consoorten waar tippen uiteraard optioneel is.
HennyCox
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door HennyCox »

Timothy555 schreef:
27 sep 2023, 17:44
ik heb ook gewoon gevraagd waarom en dit was het antwoord.
Ik ben momenteel in Las Vegas en was gisteren bij een McDonalds. Daar ook gevraagd waarom er tip-barns stonden: zei hij lachend: om de toeristen nog meer leeg te trekken!!
Dit om maar aan te geven dat je niet overal maar blind "moet" tippen :thumbup:
Timothy555
Amerika-expert

Die staan er heus niet alleen in toeristische locaties. Tippen acht ik ‘nodig’ wanneer ze geen full pay hebben. In McDo en Starbucks verdienen ze een salaris dat geen $2.55 per uur is. Je doet dus wat je wil in de McDo. Ik denk dan vaak gewoon ‘die $ of 2 maakt het verschil niet’ en gooi iets in die pot, maar dat MOET dus niet. McDo zal geen 18% tip op de rekening zetten.

Meer en meer restaurants wel, en al zeker voor grote(te) groepen.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Timothy555 schreef:
27 sep 2023, 17:03
Die 18% en vaak meer tip die sowieso op de rekening komt (customary tipping) heeft natuurlijk ALLES te maken met de leuke mensen die menen dat niet tippen perfect ok is.
Daar zal het vast vandaan komen maar in mijn optiek zou tippen nog altijd iets 'vrijblijvends' moeten zijn. En ja, bij een restaurant is het heel normaal om 18-20% te tippen maar dat bepaal ik nog altijd liever zelf. Meestal is de 'vaste tip' ook nog eens lager dan ik zou geven. :wink: Maar het op die manier aanbieden stuit mij tegen de borst. Heel af en toe (niet vaak) wil ik gewoon minder tippen dan de gebruikelijke 20% die ik altijd ruimschoots geef. Als er dan al een vast bedrag van 18% op de rekening staat vind ik dat niet oké. Als je dan bang bent dat gasten niet tippen, verhoog dan gewoon je prijzen met 18-20% zodat je je personeel meer kan betalen. Geen haan die er dan naar zal kraaien.

Maar goed, dat is MIJN mening over het tippen.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Timothy555
Amerika-expert

Ik sluit me daar eigenlijk wel bij aan @Coyote

Alleen kan je niet of minder tippen omdat je ontevreden bent (heel terecht dan, al bereik je veel door het probleem aan te kaarten vind ik), maar er zijn er velen die niet tippen omdat ze hun visie van hier ginder willen doordrukken (de werkgever moet maar een loon betalen, mijn zorg niet). Die tweede groep willen ze natuurlijk liefst niet…
thebruins
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door thebruins »

Die tweede groep willen ze natuurlijk liefst niet…
Maar dat was altijd al een ding dus niet anders dan vroeger. Tegenwoordig zijn de voorgestelde percentages op veel plekken hoger dan voorheen net als de prijzen, dus dat klopt al niet helemaal. Plus dat ik op plekken word geconfronteerd met een tipping optie waar je dat niet zou verwachten, bijvoorbeeld in een souvenier winkeltje. Uiteraard ben ik vrij om in zo'n situatie wel of niet fooi te geven, maar het zet je wel aan het denken en laat, zoals Timothy555 het noemt, de tweede groep wel groeien.
woutervg
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door woutervg »

Timothy555 schreef:
28 sep 2023, 10:59
Ik sluit me daar eigenlijk wel bij aan @Coyote

Alleen kan je niet of minder tippen omdat je ontevreden bent (heel terecht dan, al bereik je veel door het probleem aan te kaarten vind ik), maar er zijn er velen die niet tippen omdat ze hun visie van hier ginder willen doordrukken (de werkgever moet maar een loon betalen, mijn zorg niet). Die tweede groep willen ze natuurlijk liefst niet…
Dat minder tippen is zeker mogelijk. Ik heb een keer bij een buffetrestaurant met zeer slechte service en onbeschofte obers er op gestaan om de tip zelf te mogen bepalen. Ze kwamen vervolgens met een aangepaste bon. Ik heb toe 10% getipt omdt de service zo slecht was. Als ze moeilijk hadden gedaan had ik het bedrag zonder tip in cash op tafel gelegd en was ik weggelopen.
katrienenluc
Amerikakenner
Partner van: Luke21
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door katrienenluc »

Corv schreef:
19 sep 2023, 16:02
Uit eten iedere dag kan de kosten flink doen oplopen. Wij reizen altijd met een RV, dus keuken aanwezig, maar als ik ooit met de auto zou gaan, dan heb ik me al voorgenomen om bij de Walmart voor $60 ofzo een magnetron te kopen voor 's-avonds op de hotelkamer :D
Elke hotelkamer heeft een ijskast en microgolf! En Walmart heeft echt veel keuze in kant en klare, ook gezonde, maaltijden. Wij zijn het uit eten gaan echt soms beu, en kopen dan ook van die maaltijden om op te warmen.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

katrienenluc schreef:
20 okt 2023, 16:49
Elke hotelkamer heeft een ijskast en microgolf!
Dat geldt meestal niet voor de hotels waar wij overnachten. :wink:

Marianne
katrienenluc
Amerikakenner

Echt? Wij hebben in die 12 keer nog nooit een kamer zonder gehad! :shock:
jeppiepruts
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door jeppiepruts »

Martin & Marianne schreef:
20 okt 2023, 17:13
katrienenluc schreef:
20 okt 2023, 16:49
Elke hotelkamer heeft een ijskast en microgolf!
Dat geldt meestal niet voor de hotels waar wij overnachten. :wink:

Marianne
Same here. 19 middenklasse hotels deze zomer. De helft had geen magnetron en ik denk 1/5 geen koelkast.
Maar....vaak is er wel een magnetron ergens te vinden. Bij de receptie, of in de ontbijtruimte. Die kun je ook gebruiken.
Frasi
Amerika-expert
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Frasi »

Bij het uitstippelen van mijn reizen, selecteer ik wel -zo mogelijk- op hotels met koelkast en magnetron (=ijskast & microgolf). Met uitzondering van de lodges in the NP's lukt me dit bijna altijd wel, zelfs in het goedkopere segment.
Maar over de gezonde en verse maaltijdkeuze van Walmart ben ik nog niet zo overtuigd. Ga de volgende keer nog beter zoeken naar de verse stoommaaltijden.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen ('07,'10,'12,'22); California ('12,'15,'16,'18,'21); Florida ('08,'13,'15,'19); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills ('14); NY/Wash.('16); LA ('16); Deep South ('17). NY ('16,'19); Colorado e.o. ('24)
katrienenluc
Amerikakenner

Wij zijn vegetarier, dus er is voor ons meestal meer keuze in Walmart dan in de restaurants :)
Zo heb je bv bulgur /rijst met mango/ pompoen ed. Da's toch vrij gezond denk ik dan maar ;)
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door paulr »

Met een iets minder duur hotel (zonder altijd magnetron en koelkast) had je dan dus gewoon uit eten kunnen gaan … :D :D

Enne…doorgaans vind je bij andere supermarkten beter verse producten en kant en klaar maaltijden dan bij de Walmart. Walmart gebruiken wij voor hardware (bbq enzo) en voor verpakte producten en zuivel. Verse groenten, fruit, vis, vlees is doorgaans wat beter bij iets anders zoals de Safeway, Citymarket, Albertsons, etc….
katrienenluc
Amerikakenner

De ene Walmart is de andere niet, dat is waar. Maar dat is met de andere supermarkten ook zo. Een keer hadden we in een klein lokaal supermarktje heel erg veel keuze. Het is maar waar je op dat moment bent. In sommige regio's heb je de supermarkt niet te kiezen.
En qua hotels betalen we echt niet veel vind ik. Daar gaat dit topic immers over :P
Voor komende zomer heb ik alles al geboekt en komen we aan een gemiddelde van 125 $/nacht (incl koelkast en magnetron :D )
Sommige nachten zijn duurder (Chicago, Kansas City ed) maar soms zitten we ook onder de 100 $.
Timothy555
Amerika-expert

Ik vraag me af hoe jullie dat doen.
Ik wil volgende zomer onder andere 4 nachten in San Diego doorbrengen en 2 nachten in Lake Tahoe, met z’n vieren. Voor een minimum aan luxe zit je aan $300-$400 nacht, of hechten jullie allemaal 0 belang aan waar jullie slapen?

Een bepaalde minimumstandaard heb ik toch graag, anders hoeft het ook niet voor mij (denk nu niet dat ik alleen in 5 sterrenhotels MOET zitten, zeker niet!).
katrienenluc
Amerikakenner

Als je geen hotel in het centrum boekt, en erg op voorhand boekt, is dit zeker te doen.
Ik kijk altijd eerst bij Hilton, Marriott en Hyatt. Als die te duur zijn, kijk ik bij choicehotels , Best Western of Wyndham.
Succes!
IngridUSA
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door IngridUSA »

Heb voor de gein eens gekeken naar wat ik in San Diego in 2020 geboekt had (en heb moeten annuleren):
Bekijk Best Western Yacht Harbor Hotel op Booking.com! https://www.booking.com/Share-HBytwg

Ik zie dat ik toen voor 4 personen 3 nachten hier deze kamer had voor 444 dollar (!). Voor 4 nachten in augustus 2024 kom ik nu op 927 dollar. Niet heel goedkoop, maar wel inclusief ontbijt en met uitzicht. Ik zou het zo opnieuw boeken. Maar misschien zit je net in een dure week of zo.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer