Voor de volledigheid hebben we nog wat feiten, tips en meningen op een rijtje gezet, in de hoop dat iemand hier iets aan heeft. Reacties, aanvullingen, opmerkingen en discussies zijn van harte welkom, zeker nu we weer thuis zijn en wat tijd vrij hebben om te reageren.
De vliegtickets hebben we vier maanden van tevoren geboekt via
http://www.kayak.com. We zijn met US Airways van Amsterdam, via Philadelpia naar Las Vegas gevlogen voor Euro 476,- p.p. De auto is bij Alamo besteld via
http://www.usareisen.de en kostte Euro 515,- voor drie hele weken. We kozen voor Alamo omdat je daar zelf een auto mag uitkiezen op het parkeerterrein. Het Alles Amerika forum (
http://www.allesamerika.nl/forum) is onze grootste hulp geweest bij het opdoen van ideeën en het uitpluizen van diverse hoofd- en bijzaken.
Deze reis hebben we erg vaak in suites geslapen, in plaats van in reguliere hotelkamers. Het is iets duurder, maar het verschil in comfort is vaak erg groot. Veel suites in de reguliere hotels kosten zo tussen de $90 en $100 en zijn daarmee zo’n 30% duurder dan de gewone kamers. Ook kun je de $20 truc toepassen (zie het verslag over Reno). Met deze methode kun je nog wel eens het geluk hebben dat je voor een appel en een ei in een hele mooie kamer komt te liggen, en dit is vooral efficiënt als je meerdere nachten in één hotel verblijft.
Ook is het aan te bevelen om je ANWB-lidmaatschapspas mee te nemen. Dit staat gelijk aan het AAA-lidmaatschap en kan je op heel veel plaatsen 10% korting opleveren. Gewoon aan de balie of kassa vragen om extra AAA-discount, of het rate plan kiezen als je online een kamer boekt. Je hoeft je pas vaak niet eens te laten zien, en als ze er wel om vragen dan accepteren ze hem zonder verdere vragen. Veel hotels bieden uit zichzelf AAA-korting aan, maar we kregen ook 10% korting toen ik er om vroeg bij de Tommy Hilfiger outlet. In een andere mall en outlet kregen we op vertoon van m’n ANWB-kaart een uitgebreid kortingbonnenboekje voor alle winkels in het centrum.
Sommige ketens bieden je bij het boeken van een hotelkamer extra korting als je online boekt. Dat wil niet zeggen dat je dan maar al vanuit Nederland je schema keihard moet vastleggen, want je kunt ook gewoon naar een gewenst hotel toe rijden en buiten voor de deur met je laptop inloggen op de gratis hotel wifi. Je boekt dan gewoon 3 minuten voordat je naar binnen loopt en pakt dan toch de extra online boekings korting. Op deze manier hebben we nog wel eens 10% extra korting binnen gesleept. Da’s toch gratis geld, en we blijven Hollanders, nietwaar ? (excuus aan de Belgen hier)
Ook hebben we weer geprobeerd om gebruik te maken van de Roomsaver couponnen boekjes die gratis kunnen worden meegenomen bij de ingang van iedere Dennys en op diverse andere plekken. Wel hebben we het idee dat het aanbod in deze boekjes wat terug loopt, mede door de brede doorbraak van internet.
Wat eten betreft hebben we het deze vakantie behoorlijk anders aangepakt ten opzichte van andere jaren. Ons doel was om deze vakantie niet aan te komen, en om dat te bereiken hebben we wat meer voor ons eigen eten gezorgd. ’s Morgens, ’s middags of onderweg voor je eigen broodjes zorgen scheelt een hoop ten opzichte van Subway, Dennys of andere vreetketens. Onze ervaring is dat Wal-Mart maar weinig lekkere broodjes heeft, maar dat je bij Safeway prima terecht kunt voor knapperige verse broodjes. Beleg is overal in overvloed te krijgen, maar het is bepaald niet goedkoop in de USA.
Voor het drinken hebben we bij Wal-Mart een grote kunststof koelbox aangeschaft voor $18, en deze dagelijks gevuld met zakken ijs die overal in de USA te koop zijn (tankstations, supermarkten). Ook staat in ieder hotel wel een ijsmachine die je kunt gebruiken om je koelbox te vullen. Van de frisdranken waren bij ons vooral Diet Mountain Dew en Cherry Coke Zero populair. Ook waren wij deze reis erg gecharmeerd van het “water met een smaakje”, wat bij alle supermarkten in overvloed verkrijgbaar is in vele ongekende smaken.
Ook het aantal restaurant bezoeken voor het avondeten was dit jaar lager dan andere jaren. Maar nog steeds staat Outback met stip op nummer één (écht, probeer de Blooming Onion als je er bent), gevolgd door Applebees en Sizzler. Tot onze eigen verbazing zijn we dit jaar maar één keer naar Dennys, één keer naar Subway en één keer naar McDonalds (alleen voor een milkshake!) geweest. Wel heeft Starbucks bijna dagelijks op onze klandizie kunnen rekenen. Zo’n overheerlijke Caramel Macchiato gaat er dag en nacht wel in.
Als auto hadden we dit jaar een Chevrolet Malibu LT onder ons kont. Het was voor ons de eerste automaat met ook een ingebouwde manuele versnellingsbak. Het handmatig schakelen ging via het stuur, net als in de Formule 1. Vooral in de heuvels gaf deze optie een goede mogelijkheid om gedoseerd af te remmen via de motor. Maar voor 99% hebben we de ingebouwde automaat gebruikt.
Net als voorgaande jaren maakten we ook nu weer gebruik van een TomTom, die zelf is meegebracht vanuit Nederland. Dit keer had Iwan vooraf allerlei gratis POI-files gedownload van internet (
http://poi.gps-data-team.com/united_states/), waardoor alle Outbacks, Wal-Marts, Tommy Hilfiger stores, Subways en Sizzlers in TomTom zichtbaar werden. Eén druk op de knop en TomTom leidt je naar het dichtstbijzijnde fileaal. Voor de algemene oriëntatie werd een Rand-McNelly road atlas gebruikt, die voor iets minder dan $6 bij de Wal-Mart verkrijgbaar is.
Qua uitzichten en bezienswaardigheden waren we vooral onder de indruk van de eerste kilometers van de weg uit Zion NP richting Kanab (Highway 9), de hele weg van Bryce Canyon via Escalante naar Torrey (Highway 12), en van de weg van Moab naar ons hotel (Highway 128). Maar de allermooiste indrukken hebben we toch wel opgedaan in de Valley of the Gods, tijdens het berijden van de gravelweg tussen de rotsformaties.
Maar niet alles was even mooi, fantastisch en geweldig. Zo vonden wij Natural Bridges erg tegenvallen, mede door het grotere aantal bezoekers en de kunstmatige voorzieningen. De relatief grote aantallen bezoekers waren ook een doorn in het oog bij het bezoek aan de Upper Antelope Canyon, die het haast onmogelijk maakten om mooi te fotograferen en rustig te genieten. Als laatste willen we ook Reno noemen, de stad waar wij veel te veel verwachtingen bij hadden. Deze stad is nog geen schim van het fameuze Las Vegas, en dient volgens ons eigenlijk als vergane glorie betiteld te worden.
Op het gebied van shoppen hebben we leuke verrassingen en tegenvallers meegemaakt. Na onze reis van 2007 hadden we hooggespannen verwachtingen van de Old Navy winkels, maar die zijn deze trip compleet vervaagd. Daar staat de ontdekking van Torrid tegenover. De hippe keten doet het fantastisch in (plus-size) kledingmaten. Een eervolle vermelding is weggelegd voor Macey’s, waar ze veel merkkleding verkopen die nog niet in de outlet centers te vinden is. Verder zullen de aandelen van Tommy Hilfiger ook wel weer aardig omhoog geschoten zijn.
Uiteraard zouden we nog wel wat meer dingen kunnen opnoemen, maar dit zijn zo’n beetje de hoofdlijnen en conclusies van onze reis. Bij deze bedankt voor alle leuke reacties die we onderweg hebben gekregen, en hopelijk duurt dit topic nog even voort met de reacties die nog komen gaan.
Groetjes,
Iwan & Evelien