Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Stedentrip(s) West-Amerika, met rolstoel en zonder auto

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Stedentrip(s) West-Amerika, met rolstoel en zonder auto

Bericht door PSVwally »

In SF kan je ook veel doen met de hop on off bus en de tram. Of het zo handig is om met een rolstoel de cable car in te gaan betwijfel ik. Maar de hoponoff bus en trams gaan prima. Ergens is het overigens wel jammer dat je wel altijd onderin zult moeten zitten en dus achter een raam.

In LA heb je voor de hop on off al 4 of 5 lijnen voor de hele stad. OV in LA is voor Hollywood en downtown inderdaad handig om in de buurt van de rode metrolijn te zitten. Voor Hollywood, Beverly Hills, Bel air, Sunset Blvd kan je vanaf de walk of fame een 2u durende jeeprit boeken. Dan heb je het meeste hier ook wel gezien.

Zaken als Griffith Observatory zal grote kans alleen kunnen via Uber of een dure taxirit (je moet immers ook weer opgepikt worden).

Er gaat tegenwoordig een metro/tram achtig iets richting Santa Monica. Deze zou je kunnen pakken op de kruising van 7th street en flower in downtown LA, waar ook de rode lijn stopt (makkelijker overstappen). Deze stopt zeg maar bij het winkelcentrum op Colorado Avenue vanwaar je makkelijk naar de Santa Monica Pier kunt lopen.

Getty Center is overigens ook prima toegankelijk voor rolstoelers.

Vegas is ook prima toegankelijk voor rolstoelers, de bus is een prima optie om bv van de strip naar downtown te gaan en dan heb je qua bekende plekken alle highlights van deze stad wel te pakken. Wil je buiten deze plekken dan is een taxi/uber of lyft het makkelijkst.

Je kan dus ook met de amtrak van SF naar LA, schijnt best een mooie rit te zijn, maar dan ben je iets van 7u minimaal onderweg
GinnyUSA
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door GinnyUSA »

Naar Griffith Observatory kun je ook met de bus.
D-e-n
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door D-e-n »

Top, die tips. In antwoord daarop:
GinnyUSA schreef:Waarom lijkt de treinreis tussen LA en SF je een hel?
Ik begreep dat het ritje 10 uur duurt en dan ben je er dus een hele dag mee kwijt. Hij komt niet aan in het centrum van SF en gaat ook maar één keer per dag en aangezien het ook niet spotgoedkoop is zie ik niet zoveel voordelen meer.
Dan maar een paar uur in trein of bus, toch?
Daar ben ik het verder wel mee eens hoor. We hebben in Italië ook wel drie uur in de trein gezeten om van Rome naar Toscane te komen. :)
Martin & Marianne schreef:Als je zowel SF als LA wilt bezoeken en een auto is geen optie, waarom dan geen vlucht?
Het is ook meer een gevoel denk ik. "Binnenlands vliegen" klinkt voor ons vreemd maar Amerikanen doen niet anders natuurlijk. Waarschijnlijk scheelt het in de kosten niet eens zoveel als je een beetje goed zoekt en plant. Bedankt voor de tips wat dat betreft.
roelb schreef:Ik sluit me aan bij het antwoord van @PSVWally vwb je analogie tussen vliegen tussen LA en SF en vliegen naar de oostkust. Naar het oosten vliegen betekent altijd dat je tijd "kwijt" raakt. Met een vlucht van 4 uur, samen met 3 uur tijdsverschil kost je dat dus 7 uur van je dag. Dat is toch een sterk contrast met een vluchtje van een uur binnen dezelfde tijdzone.
Ik bedoelde eigenlijk eerst Boston en dan LA dus dan is het qua tijd wat anders maar ik snap het punt. Tnx voor de info over binnenlands vliegen.
In San Francisco is de luchthaven eenvoudig bereikbaar met het OV. De BART (Bay Area Rapid Transport) is een ondergrondse trein die je binnen een half uur vanaf de luchthaven naar downtown SF vervoert. Ik zou je dan adviseren om ergens rond Union square te verblijven. Je zit dan in het hart van de stad en heb vanuit daar genoeg mogelijkheden om alles te verkennen.

Die tip nemen we zeker mee.
San Francisco is de stad waar Uber gestart is en ik zou je dat dan ook aanraden als je primaire vorm van vervoer als je ergens naar toe wil.
Grappig, dat wisten wij niet. Dat is daar wel een pré dan.
In LA wordt het lastiger om iets met OV te doen.

LA wordt echt een kwestie van goed plannen. Dat realiseer ik me. Sowieso zullen we dan eerst een hotel zoeken in de buurt van Hollywood en de rode metrolijn om van daaruit Universal studios, Warner studios (we zijn echte filmfreaks...) en nog wat andere zaken te bezoeken.
PSVwally schreef:In SF kan je ook veel doen met de hop on off bus en de tram. Of het zo handig is om met een rolstoel de cable car in te gaan betwijfel ik. Maar de hoponoff bus en trams gaan prima. Ergens is het overigens wel jammer dat je wel altijd onderin zult moeten zitten en dus achter een raam.
Goed om te lezen. En mijn vriendin kan korte stukken lopen en een stuk trap gaat ook prima dus gelukkig is bovenin zitten geen probleem. :!:
Vegas is ook prima toegankelijk voor rolstoelers, de bus is een prima optie om bv van de strip naar downtown te gaan en dan heb je qua bekende plekken alle highlights van deze stad wel te pakken.
Over Vegas twijfelen we nog. Ja, het is erg leuk om die sfeer eens mee te maken maar we moeten ook keuzes maken. Willen we twee van die grote binnenlandse transfers en hebben we dat voor Las Vegas over?

Voordeel van Las Vegas is (zo begrijp ik) dat je relatief goedkoper een hotel met een zwembad kunt boeken. En op zich willen we ook nog wel een paar daagjes relaxen/aan het zwembad (of strand) hangen. Maar dat zou misschien ook nog in LA kunnen en ik denk daarbij zelf ook nog aan San Diego. Ook een leuke stad om "mee te pakken" wellicht.
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Als ik je zo lees moet je eerst voor jezelf echt eens een beslissing maken van wat je nou echt wilt, want eigenlijk is niet veel van wat hier aangedragen wordt ok?

Je wilt geen auto gebruiken?Je wilt eigenlijk geen binnenlandse vlucht? Je wilt eigenlijk geen trein? Terwijl de bus er overigens niet veel korter over doet? Misschien geen 2e (lange?) verplaatsing naar Las Vegas?

Wat zijn nou echt de must sees voor jou/jullie en hoender je zelf al die verplaatsingen voor je?
D-e-n
Amerika-ontdekker

Bericht door D-e-n »

PSVwally schreef:Als ik je zo lees moet je eerst voor jezelf echt eens een beslissing maken van wat je nou echt wilt, want eigenlijk is niet veel van wat hier aangedragen wordt ok?
Sorry als ik wat twijfelend overkomt maar dat laatste is echt niet het geval. De tips die hier zijn gegeven zijn prima. Ik waardeer de gedeelde ervaringen en wij hebben er veel aan gehad tot nu toe.
Je wilt geen auto gebruiken?Je wilt eigenlijk geen binnenlandse vlucht? Je wilt eigenlijk geen trein? Terwijl de bus er overigens niet veel korter over doet? Misschien geen 2e (lange?) verplaatsing naar Las Vegas?
Van die binnenlandse vlucht hebben jullie ons wel overtuigd inmiddels. We hebben nog nooit zo'n reis gemaakt dus aan de consequenties van de lange afstanden moeten we nog even wennen :)
Wat zijn nou echt de must sees voor jou/jullie en hoender je zelf al die verplaatsingen voor je?
Voor mijn vriendin is LA met de Universal/Warner studios echt een must. Het hier ook genoemde hotel in Hollywood en/of nabij de rode metrolijn is voor ons dan ook een goed uitgangspunt. Ikzelf word meer aangetrokken door SF. Daar willen we vanaf één locatie de voor interessante dingen in de stad verkennen, bijvoorbeeld de Golden Gate bridge en Alcatraz.

Daartussen zit dan dus minimaal die ene vliegtransfer. We twijfelen nog om er of Las Vegas of San Diego of een andere locatie in LA aan toe te voegen.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Met een week of 10 dagen zou ik het bij die 2 steden houden.

Als jullie van films houden is de Movie Tour in SF wellicht iets, wij deden dat dit jaar. Zie daarvoor ons reisverslag.

Marianne
GinnyUSA
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door GinnyUSA »

Met max 10 dagen zou ik ook kiezen om het bij LA en SF te houden. De binnenlandse vlucht lijkt me dan de beste optie.
Op zich begrijp ik dat je geen 10 uur in de trein wil zitten, ik kies zelf meestal voor de bus omdat dat spotgoedkoop is en duurt meestal even lang, vaak net iets korter omdat er geen (of minder) stops worden gemaakt. Wat het wel kost tov een binnenlandse vlucht is tijd, en die is met 10 dagen al beperkt.
In de reisverslagen zie je dat mensen meestal een dag of drie per stad uittrekken. Met het OV ben je toch wel iets langer onderweg om ergens te komen (binnen LA), en relaxen gebeurt tijdens zo'n roadtrip meestal in de natuur. Dus 4/5 dagen per stad lijkt me wel minimaal in jullie geval.
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

De westkust meepakken om de heenweg is zeker een optie. Je noemt zelf Boston als voorbeeld, maar New York is natuurlijk ook een mogelijkheid.

Maar goed: alles kan. Maar als je maar een week tot 10 dagen wilt gaan en gezien de wens om zonder auto te gaan lijkt me 2 steden echt een maximum.

Eerder gaf je aan flexibel te zijn qua periode: Juni tot en met augustus. Ik zou voor jezelf bepalen hoe flexibel je bent qua bestemmingen, en dan wat zoekopdrachten uitzetten voor tickets bij de diverse search engines (Google flights, Kayak, etc). We zitten mijns inziens op dit moment in een periode van hogere ticketprijzen, dus het zou kunnen lonen om nog te wachten. Zeker met jullie flexibiliteit in data zou ik ergens van januari tot en met april pas echt iets gaan vastleggen, behoudens natuurlijk hele gunstige ticketprijzen voor die tijd. En zoek dan naar bijvoorbeeld AMS-LAX/SFO-AMS of AMS-NYC/LAX-AMS of AMS-BOS/SFO-AMS of een andere combinatie, afhankelijk van je bestemming. Als je daar een gunstig tarief voor hebt kun je kijken wat het doet met de prijs als je je vlucht tussen de steden toevoegt aan het intercontinentale tickets en wat het kost als je het los boekt. Maar begin te zoeken zonder die binnenlandse vlucht er in, dan vind je sneller het gunstigste tarief.
D-e-n
Amerika-ontdekker

Bericht door D-e-n »

roelb schreef: Eerder gaf je aan flexibel te zijn qua periode: Juni tot en met augustus. Ik zou voor jezelf bepalen hoe flexibel je bent qua bestemmingen
Goed punt. Ik heb er zelf ook al aan gedacht. LA staat voor ons wel vast inmiddels (mijn vriendin kijkt daar echt naar uit) maar als het de prijs erg drukt en het gemak verhoogt dan is elk combinatie met steden als Boston, LV, SF en NY wat mij betreft leuk. Alhoewel mijn vriendin al wel in NY is geweest
We zitten mijns inziens op dit moment in een periode van hogere ticketprijzen
Dat heb ik inderdaad gemerkt. Ik heb natuurlijk al eens gekeken wat het allemaal kost en als je een enigszins relaxte reis wilt zonder vreemde overstappen kan het aardig in de papieren lopen en dan is het budget zo op.
Zeker met jullie flexibiliteit in data zou ik ergens van januari tot en met april pas echt iets gaan vastleggen, behoudens natuurlijk hele gunstige ticketprijzen voor die tijd. En zoek dan naar bijvoorbeeld AMS-LAX/SFO-AMS of AMS-NYC/LAX-AMS of AMS-BOS/SFO-AMS of een andere combinatie, afhankelijk van je bestemming. Als je daar een gunstig tarief voor hebt kun je kijken wat het doet met de prijs als je je vlucht tussen de steden toevoegt aan het intercontinentale tickets en wat het kost als je het los boekt. Maar begin te zoeken zonder die binnenlandse vlucht er in, dan vind je sneller het gunstigste tarief.
Goede tip. Ik zie dat je er inderdaad mee kunt spelen. Zolang we onze vakantie nog niet hebben gereserveerd (doen we meestal begin januari) kunnen we nog alle kanten op. Niet in de schoolvakantie ligt wel voor de hand. We hebben namelijk geen kinderen (en collega's wel)
D-e-n
Amerika-ontdekker

Bericht door D-e-n »

Iedereen nogmaals bedankt voor alle reacties. Inmiddels hebben we de knoop doorgehakt en hebben we door (en in overleg met) een persoonlijk reisadviseur een reis laten samenstellen.

We zijn uiteindelijk voor SF en LA gegaan, met een binnenlandse vlucht voor de transfer. Las Vegas erbij was iets too much zoals al gesuggereerd door sommigen. Op de heenvlucht hebben we wel een stop in New York en daar blijven we nog even twee dagen hangen, als slagroom op de cake :) We vliegen overigens met Lufthansa/United Airlines met voor de terugreis een overstap in München.

Het meeste voeten in de aarde had overigens nog het vinden van hotels met een douche in plaats van een bad. Met uitzondering van New York is dat wel gelukt. Opvallend hoe weinig standaard douchecabines je in de VS ziet.

De stress van het boeken is over. Nu kunnen we de verdere planning gaan invullen. Leuk :)
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Douches vinden hoeft echt niet lastig te zijn: elk hotel is verplicht ADA accessible rooms te hebben. Hotels met meer dan 50 kamers zijn verplicht om tenminste een ADA accessible room met roll-in shower te hebben. En er zijn niet veel hotels met minder dan 50 kamers. Probleem is dat je, als je via een "persoonlijk reisadviseur" boekt, deze waarschijnlijk kamers boekt bij wholesalers en daar niet altijd dit soort kamers eenvoudig te boeken zijn.
D-e-n
Amerika-ontdekker

Bericht door D-e-n »

Een speciale rolstoelkamer is ook niet noodzakelijk. We hebben in Londen ook wel eens op een piepkleine kamer gezeten. Zo'n hoge badkuip is voor mijn vriendin wel vervelend maar in Rome hebben we dat ook al eens twee dagen overleefd. We hebben in SF wel een echte rolstoelkamer overigens. Het gebrek aan douches was alleen wel iets dat me opviel.
roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb »

Duurdere hotels hebben vaak wel een losse douche, veelal naast een bad. En in de wat modernere (hippere) 4/5* hotels zie je ook wel alleen een (inloop)douche in de standaardkamers. Maar in de goedkope en middenklasse is het over het algemeen overal nog het bad + douchegordijn of wandje.
TravelsBella
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door TravelsBella »

Mei 2017 heb ik een rondreis gemaakt door West-Amerika, ook SF en LA. Ik maak gebruik van een rolstoel en Amerika is echt een top land voor mensen met een rolstoel. Bijna elk gebouw is toegankelijk en de service is perfect, niet te vergelijken met NL.
San-Francisco heeft erg veel (steile) heuvels. Dit was voor degene die mij duwde behoorlijk zwaar, maar wij wilden zoveel mogelijk lopend doen. Wij zijn 1 keer de bus gegaan en dit was ook erg toegankelijk.
Los Angeles hadden we niet zonder auto gekund. De afstanden zijn enorm. Maar ook LA is goed toegankelijk!
D-e-n
Amerika-ontdekker

Bericht door D-e-n »

@travelsbella
Beetje laat maar dank voor je reactie. Wij lopen ook altijd veel (ik dan...) maar in San Francisco wilden we vanwege de heuvels toch wel veel gebruik maken van of het reguliere Muni OV of zo'n hop on bus. We moeten nog even kijken wat handig is voor wat we willen gaan zien.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer