Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Iwan & Evelien in de USA - deel 1 t/m 5 + conclusies

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Iwan & Evelien
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Iwan & Evelien in de USA - deel 1 t/m 5 + conclusies

Bericht door Iwan & Evelien »

Afbeelding

Langzaam maar zeker heb ik tijd om wat met m'n foto's te doen, en deze te tonen op het forum. De eerste foto die ik wil delen is van de Upper Antelope Canyon, met de bekende zonnestraal, welke verduidelijkt dat het er vervelend druk kan zijn tijdens de verplichte begeleidde tours. De vele groepjes toeristen staan voor je en achter je te dringen voor het maken van foto's, waardoor het nog wel eens een gevecht kan zijn om een plaatje te maken zonder hoofden en voeten in de voor- en achtergrond.

Als je overweegt om speciaal voor de uniek gekleurde foto's naar de Upper Antelope Canyon te gaan, probeer dan zo mogelijk een Photograhers Tour te boeken zodat er minder mensen in de canyon zijn, en je meer tijd krijgt om je ding te doen.

Groetjes,
Iwan
Iwan & Evelien
Amerikafan

Nog een plaatje van een karakteristiek stukje steen, ergens onderweg genomen, op weg naar White Pocket......

Afbeelding
Gerd
Amerikakenner

Bericht door Gerd »

Bedankt voor de uitleg , wij gaan het ook proberen :dance:
marpat5957
Amerikafan

Bericht door marpat5957 »

Hallo,
Ik heb dus gisteren avond geprobeerd van verschillende Poi files van nuttige plaatsen zoals bvb Denny's restaurant enz op mijn TomTom te plaatsen.
Ik heb de uitleg van Iwan gevolgd. Alles gaat goed tot het punt dat ik mijn SD kaart uit mijn TomTom moet halen en in de PC steken om deze files daarop te downloaden. Er zit namelijk geen normale SD kaart in mijn TomTom GO 930. Deze kaart kan ik niet in mijn laptop steken ( De laptop herkent deze kaart niet)
Ik heb dan mijn Tom Tom via het bijgeleverde kabeltje aangekoppeld aan mijn laptop ( usb ) en zo de gegevens over gekopieerd naar mijn TomTom.
Op het eerste zicht leek dat goed te lukken. Er werd aangegeven dat de files werden gekopieerd.
Hoe kan je nu kontroleren dat deze er effectief opstaan en kunnen gebruikt worden op de kaart van Noord Amerika ??
Ik heb de kaart overgeschakeld naar de kaart van Amerika. Als ik dan naar de NP points ga kijken dan staan daar alleen nog dezelfde NP's op zoals deze op de kaart voor Europa.
Zou het kunnen dat je dit pas effectief kan zien als ik in Amerika ben en daar mijn TomTom inschakel ??
Alvast op voorhand bedankt voor het antwoordje.

M.v.G.

Patrick
Iwan & Evelien
Amerikafan

Hi Patrick,

Heb je de POI-files in de map van Amerika gezet ? Kijk eens of dat kan, want zo moet het bij mij ook. Dus niet in de hoofddirectory, maar in de directory van de betrokken kaart zelf.

Succes,
Iwan

PS: Verder helpen wordt lastig, want ik heb nog TomTom 5.21.......
pushirubiano
Amerikakenner

Bericht door pushirubiano »

Iwan/Evelien, ik vind die foto van Antelope Canyon eigenlijk zelfs met de mensen erin prachtig! En? Meer foto's.... ??? :P :P
Groetjes, Ilona

Countdown to Grand Canyon... Rim to River hike
dimple
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door dimple »

Ik kan me voorstellen dat de Antelope Canyon mooier zou zijn geweest zonder mensen, maar ik vind het inderdaad ook niet eens zo heel slecht hoor!
Nou juist doordat de canyon scherp is en de mensen bewogen heeft het wel wat.

De tip van de Photograph Tour ga ik bespreken in ons groepje. Is het voor een zwangere ook goed te doen? Of is dat te zwaar?

Bedankt wederom!!

[edit]
Al het een en ander gevonden op de site. Maar ik neem aan dat de canyon voor iedereen open blijft omdat er meerdere organisaties zijn die de tour doen? Dan heb je toch nog steeds veel volk in de canyon??
Iwan & Evelien
Amerikafan

Hi Dimple,

De Upper Antelope Canyon is een makkie, ook voor zwangere vrouwen.

Ze droppen je op 10 meter van de ingang van de canyon en de canyon zelf is maar 400 meter lang (met minder dan twee meter verval in hoogte, schat ik in). Wel is het binnen één grote zandbak, dus geen geasfalteerd pad. En achterin de truck hobbelt het ook een paar minuten als ze door het zand rijden.

Maar ik denk dat het zéér goed is te doen, voor zwangere vrouwen (er vanuitgaande dat ze niet al 39,5 weken zwanger zijn als ze naar de Upper Antelope Canyon gaan).

Succes ermee,
Iwan
dimple
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dimple »

Iwan,

Dank je wel! Wij gaan de Photograph tour reserveren!
Iwan & Evelien
Amerikafan

Op verzoek nog een paar foto's die we tijdens de vakantie hebben gemaakt. Het is maar een kleine selectie, maar wellicht volgen er later nog wat meer.

Groetjes,
Iwan & Evelien (die eindelijk weer een beetje van hun jetlag af zijn)

Afbeelding

Net buiten Zion, langs Highway 9, staan diverse indrukwekkende rotswanden en een soort arch die geen arch is.

Afbeelding

Hotel New York - New York in Las Vegas: De skyline van Manhattan, inclusief vrijheidsbeeld, Empire State building en Chrysler Building

Afbeelding

11 mei 2009 op meer dan 9000 ft langs HIghway 12: Bomen zonder blaadjes. 2000 voet lager waren hetzelfde soort bomen wél groen.

Afbeelding

Squirrels zie je echt overal, en in de parken moet je haast oppassen dat je ze niet onder de voet loopt

Afbeelding

Gewoon in het wild, ergens langs Highway 9. De Amerikaanse natuur is vaak betoverend.

Afbeelding

Bryce Canyon is meer dan alleen de bekende zanstenen zuilen, zoals hier op deze losse berg

Afbeelding

Weer een andere bizarre rotsformatie uit White Pocket.

Afbeelding

Oude auto's op de sloop. Er staat en hele wei vol met deze wrakken.
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Zucht, wat een práchtige foto's!!
dimple
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dimple »

Prachtig!! Complimenten!
Gerd
Amerikakenner

Bericht door Gerd »

Geweldige foto's , ik kijk al uit naar onze reis :dance:
pello81
Amerika-ontdekker

Bericht door pello81 »

prachtige foto's!!
lkapitein
Amerika-ontdekker

Bericht door lkapitein »

Iwan en Evelien, prachtige foto's!!!!! Ik ben nieuwschierig naar jullie foto uitrusting, vooral lenzen, filters, statief. (De camera vind ik van minder belang) En hoe hebben jullie dat bij je gedragen?
looydesign
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door looydesign »

Schitterende foto's hoor Iwan en Evelien! Krijg er echt heel erg veel zin in om wat leuke platen te schieten.
Ik ben eigenlijk ook wel n beetje benieuwd net als lkapitein ;)
http://usa2009.looydesign.nl <- verslag vanaf 27 juni 2009
stefandebruijn
Amerika-ontdekker

Bericht door stefandebruijn »

Hoi Iwan,

Ik ben ook benieuwd wat je eigenlijk aanbeveelt om mee te nemen op reis als fotograaf.
Wat is bijvoorbeeld onmisbaar voor het maken van goede foto's tijdens een reis en welke accesoires zijn onmisbaar.
Ben ook niet zo benieuwd naar de camera, maar meer naar de praktische tips :)
Echt hele mooie foto's!
Ben benieuwd!

Groeten,
Stefan
2002 Chigaco - Memphis - Rockey Mountains - West USA
2009 West USA - NYC
pushirubiano
Amerikakenner

Bericht door pushirubiano »

Moooooie foto's. Die squirrel is een dotje! aaaawwww..... :wink:
Die soort auto's zie je in Cuba nog gewoon rondrijden, hier staan ze in de wei... zonde! :| Maakt wel een mooi plaatje!
Groetjes, Ilona

Countdown to Grand Canyon... Rim to River hike
Iwan & Evelien
Amerikafan

Hi guys,

Bedankt voor alle positieve woorden en de getoonde nieuwsgierigheid. Ik zal proberen zo volledig mogelijk te antwoorden, maar hoor graag als ik dingen ben vergeten of als er nog specifieke vragen zijn.

Zowel Evelien als ikzelf zijn grote liefhebbers van fotografie. We hebben ieder een eigen Canon spiegelreflex camera, en daarnaast gaat er ook nog altijd een kleine compact camera mee voor als we geen zin hebben om te sjouwen. We hebben bewust voor hetzelfde metk spiegelreflex camera gekozen zodat we onderling lenzen kunnen uitwisselen. Zoals je wellicht uit het verhaal hebt begrepen ben ik een fanatiek luchtvaart fotograaf, en daarvoor sleep ik vaak twee bodies en acht lenzen met me mee. Om dit te kunnen vervoeren heb ik een tas van het type Think Tank Airport Security gekocht. Deze tassen zien eruit als zo´n reistas op wieltjes, met een uitschuifbare trekstang (het type dat vaak door zakenreizigers mee aan boord van een vliegtuig wordt genomen), maar heeft als extra voorziening twee rugzakbanden waarmee je de tas op je rug kunt dragen.

Afbeelding

Normaal zit mijn tas afgeladen vol, maar voor deze vakantie heb ik enkele dingen thuis gelaten. Dit gaf wat ruimte in de tas waardoor ook de spullen van Evelien erbij konden worden gedaan. Op deze manier konden we alle dure fotospulletjes als handbagage mee het vliegtuig in nemen zonder dat de bagagehandlers er mee konden voetballen of smijten, en zonder dat kwaadwillenden er zomaar een greep in konden doen. Evelien had haar eigen rugzak léég in haar gewone bagage gedaan zodat onze spullen in de USA weer over twee tassen verdeeld konden worden.

Als apparatuur hadden we bij ons:

Canon EOS-5D Mark II
17-35mm
24-105mm
70-200mm
50mm
300mm
1.4x extender

Canon EOS-400D
28-135mm
100mm macro
Kenko macro tussenringen

De enige filter die zo nu en dan is gebruikt was een polarisatie filter, en als statief gebruikten we een Manfrotto 055 PRO-B (die ging mee in de reistas, onderin het vliegtuig). Daarmee is een goed beeld geschetst van de apparatuur die we allemaal hebben meegesleept.

Tijdens onze reis hebben we een hoop foto's gemaakt, maar toch niet zoveel gefotografeerd als we vooraf hadden gedacht. Wel hebben we enorm veel geexperimenteerd met allerlei (voor ons) onbekende technieken zoals stitching en HDR. Hiervoor zijn heel veel foto's gemaakt met als meest opvallende resultaten:

Afbeelding

Bovenstaande foto is een panorama welk is opgebouwd uit zeven aaneensluitende foto's. Op deze manier kun je dus "om je heen kijken" in één foto.

Afbeelding

HDR is een techniek waarbij je met behulp van een statief diverse foto's maakt van één onderwerp. Je gebruikt voor iedere foto steeds een andere belichting en combineert dan achteraf alle beelden in de computer. Dit werkt vooral goed op plaatsen waar het scala aan licht zo extreem is dat een camera het niet in één foto kan opslaan. De lichte partijen in bovenstaande foto zijn namelijk zo extreem licht dat ze normaal niet te combineren zouden zijn met de extreem donkere partijen die in de lucht en straat verstopt zitten.

Als we de kans hebben dan schieten we onze foto's altijd in RAW en JPG formaat. De camera kan zo ingesteld worden dat hij dat in een afdruk doet. Compact camera's schieten altijd alles in JPG-formaat, en dat is waar iedereen aan is gewend. RAW is een formaat dat achteraf altijd bewerking nodig heeft, maar waar extremere resultaten mee kunnen worden bereikt. Dit vergt echter wel de nodige kennis. Om de RAW-files te bewerken gebruiken we Adobe Lightroom en Adobe Photoshop. Daarnaast is Photoshop ook erg handig voor het maken van de kaders om de foto's.

Achteraf hadden we toch nog graag wat meer alledaagse zaken gefotografeerd, zoals Starbucks, de enorme stellages bij de Wal-Mart, de typische amerikaanse huizen, en andere zaken die het leven zo amerikaans maken. We hebben echter verzuimd om regelmatig de tijd te nemen om het gewone leven te fotograferen, en hebben ons iets teveel blind gestaard op de "Grote Zaken" zoals de canyons, attracties en vergezichten. Stom, stom, stom......maar een goed excuus om een keertje terug te gaan. (Toch ?)

Ik hoop dat deze uitleg de vragen beantwoord, maar vertel met alle liefde nog wat meer als nog specifieke vragen overblijven.

Groetjes,
Iwan (& Evelien)
looydesign
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door looydesign »

Okee, dat is inderdaad heel erg goed spul. Ben zelf ook een groot fotografie-liefhebber en ook Canon uiteraard! Voor mij niks anders meer!
Alleen ik hou t even bij 2 lenzen ipv 8 ;). Maar de foto's zien er nogmaals heel erg goed uit. Mag ook wel met zulk spul natuurlijk ;)
http://usa2009.looydesign.nl <- verslag vanaf 27 juni 2009
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer