Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Grand Canyon?

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Gwendy
Amerika-ontdekker

Grand Canyon?

Bericht door Gwendy »

Dag iedereen!

Deze zomer trekken mijn vriend en ik naar Amerika!

We zullen uiteraard ook de Grand Canyon bezoeken. Maar we vragen ons af welke zijde we hiervoor het beste kiezen: de south of north rim.
We houden allebei niet zo van massatoerisme, maar jammergenoeg kunnen we niet anders dan dit jaar in de zomervakantie te reizen (het drukste seizoen, weet ik...)

Hebben jullie hier ervaring mee? Welke zijde van de Grand Canyon is het mooiste/ meest aangenaam om te bezoeken?

Iemand ervaring met een helicoptertrip boven de Grand Canyon? Heeft dit een goed beeld van de canyon of trek je beter een volledige dag uit om te wandelen in het NP?

Alvast bedankt!
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Grand Canyon?

Bericht door vana »

Ik ben alleen 2x bij de South Rim geweest dus over de North rim kan ik niet oordelen.
Maar als je niet van massa toerisme houdt zou ik voor de North Rim kiezen.

In 2004 viel het nog wel mee qua drukte toen we bij de South Rim waren, maar in 2006 (juli) schrokken wij enorm van de drukte.
Je kon amper bij de viewpoints komen, iedereen stond zich te verdringen. Als je een foto wilde maken moest je bijna een nummertje trekken. En ook hier weer de bussen Japanners.
Ik heb zo'n vermoeden dat het dit jaar nog erger is met de lage dollar.

Tip: Als je toch naar de South Rim gaat, ga dan heel vroeg op stap, dan is het een stuk rustiger.

Marjon
theborgh
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door theborgh »

Tja, massa toerisme. Als je in het vakantie seizoen gaat zal het idd druk zijn aan de south rim. Hier kan je nog uitwijken naar de north rim. Maar wat doe je in Yossemite, Bryce, Zion, Arches, LasVegas hier is geen alternatief en zal het niet minder druk zijn. Er is wel een alternatief volgens mij, 90% van de bezoekers wijkt niet af van de gebaande wegen. Neem een hiking trail en je bent de meeste mensen al uit het oog. De bekende Japanners zal je niet meer tegenkomen als je een uur bent afgedaald in de GrandCanyon. Er is een bijkomend probleem voor de meeste vakantiegangers, hiking kost tijd. Deze tijd kan je niet in de auto zitten om km te maken. Als je de $$$$ heb voor de helicoptervlucht is het een prachtige belevenis. Wij hebben er 5 weken geleden over gevlogen en er in gewandeld, het is bijden prachtig. Maar hoe dan ook je zal veel plezier hebben, zeker aan de voorpret.
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Zou zeker voor de North Rim kiezen, wij vonden het veel mooier en rustiger dan de South Rim.
Zeker nu omdat aan de South Rim het westelijke deel is afgesloten in verband met wegwerkzaamheden en alle mensen dus in de buurt van de Village en het oostelijk deel zitten.
Wel is het verstandig om naar overnachtings mogelijkheden te kijken aan of dichtbij de North Rim, die zijn er namelijk niet zo dik gezaaid.
Gwendy
Amerika-ontdekker

Bericht door Gwendy »

Bedankt voor de reacties, het zal dus North Rim worden.

Ik vind het vreemd dat zovelen voor de South Rim kiezen. Hoe zou dat komen? Kan je vanuit de North Rim ook een helicoptervlucht boven de Canyon ondernemen?

Iemand tips i.v.m. de overnachting daar?

Alvast bedankt!
Baia
Amerikakenner
Locatie: Pendel tussen Riemst (Bel) - Antwerpen (Bel) - Oss (Ned)
Contacteer:

Bericht door Baia »

Ik denk dat de meeste mensen voor de South Rim kiezen omdat deze nog steeds het bekendst is en de meeste faciliteiten biedt. Bijna alles wat met de GC te maken heeft is op de south rim gelegen
Afbeelding

* Fingers al lang niet meer crossed for DV2010 ! *
** Fingers al lang niet meer crossed for DV2011 ! **
*** Fingers al lang niet meer crossed for DV2012 ! ***
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Er is een lodge aan de north rim binnen GCNP: http://www.grandcanyonlodgenorth.com Er is ook een "lodge" vlak buiten het park: Kaibab Lodge en er is accomodatie in Jacob Lake.
Aan de south rim probeer: http://www.grandcanyonlodges.com. En er zijn hotels in Tusayan, Valle en Williams en in Cameron. Het hangt helemaal van je route af waar je naar toe gaat denk ik en bussen met Japanners zijn ook aanwezig bij north rim. De drukte aan de east rim (tussen GC Village en Desert View) valt vaak nogal mee omdat de bulk naar GC Village gaat. En het zal overal druk zijn in de vakantieperiode, waar je ook naar toe gaat. South rim is veel langer en heeft veel meer uitzichtpunten die gemakkelijk te bereiken zijn. Je kan het trouwens wel vergeten nu nog accomodatie bij de rim te krijgen. De enige mogelijkheid is te bellen en vragen of er cancellations zijn.
Yeehaw
buur
Amerikakenner

Bericht door buur »

Gwendy schreef:Bedankt voor de reacties, het zal dus North Rim worden.

Ik vind het vreemd dat zovelen voor de South Rim kiezen. Hoe zou dat komen?
Ik ben slechts op South Rim geweest, omdat ik in mei bij de Grand Canyon was, en North Rim was gesloten.

Andere argumenten voor South Rim, die ik heb gelezen:
North Rim is hooger als South Rim, daarom kijkt men van South Rim voor een wand van steen, wat zou indukwekkender zijn dan de uitzicht van North Rim.
Als jij fotografeert, heb jij op South Rim de zon in de rug, op North Rim voor jouw camera.
Groetjes, Thomas.
Racerke
Amerikakenner

Bericht door Racerke »

In de zomer kan je perfect naar de NR, geen probleem!
Maar van wat ik er al van geleerd heb is dat je hier meer tijd moet voorzien voor je bezoekje.
Dus als je maar twee of drie dagen tijd hebt: ga naar de SR, gebruik de shuttle én maak een wandeling in de canyon. Druk is het hier altijd!!

Trouwens, misschien interessant voor iedereen die naar GC NP trekt: eind april was hier sprake dat niet alles open was tengevolge van wegwerkzaamheden over het laatste gedeelte. De hele shuttleroute zou later dit jaar open gegooid worden wat wil zeggen dat de shuttle dan tot het eind van t jaar ofzo niet meer zou rijden. Weet iemand de juiste data's?
(ik moet alle nota's terug opzoeken zal de eerste week nog niet zijn)
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Gwendy schreef:Bedankt voor de reacties, het zal dus North Rim worden.

Ik vind het vreemd dat zovelen voor de South Rim kiezen. Hoe zou dat komen? Kan je vanuit de North Rim ook een helicoptervlucht boven de Canyon ondernemen?

Iemand tips i.v.m. de overnachting daar?

Alvast bedankt!
N.Rim overnachten zal niet meer lukken,daar ben je vermoedelijk te laat voor.
Ook heli vluchten vertrekken van de S.Rim.

Het is niet voor niets dat de meeste mensen de S.rim bezoeken!
plien
Amerikafan

Bericht door plien »

Ik vind dat het ook afhangt van wat je wil doen en hoeveel tijd je hebt... Een vriendin van mij is aan de North Rim geweest en vond het drie keer niks: 'lang rijden tot daar, even kijken, mooie foto nemen, en weer lang rijden.' Ik denk dus inderdaad dat je er veel tijd voor moet kunnen / willen uittrekken.

Anderzijds geldt dat ook voor de South Rim. Daar zijn wij zelf geweest... We houden ook niet van die massadrukte, maar onze camping was zalig rustig (Mather Campground nochtans... Maar de kampeerplekken zijn zo groot dat je je buurtent amper ziet staan) en voor onze wandelingen hadden we ook wat minder evidente routes gekozen. We zijn ook via het bekendste pad (is dat bright angel? ik weet het niet meer goed, sorry) afgedaald tot aan Plateau Point. In het begin loopt daar nog veel volk, maar de laatste kilometers ben je zo goed als alleen - zelfs in het hoogseizoen.

Dat vond ik trouwens heel opvallend in Amerika meer in het algemeen. Zelfs de meest toeristische sites zijn, zodra je een wandeling van meer dan een halfuur maakt, bijna verlaten. Zo hebben wij op een wandeling van een hele dag in Sequoia één keer een ander koppel tegengekomen, en in Bryce hebben we - behalve op de eerste en de laatste kilometer, die wel druk waren - op een hele dag misschien een man of 4 gezien. Over de drukte zou ik me dus niet teveel zorgen maken - alleen in de 'stadjes' binnen de parken is het inderdaad een mierenhoop...

Plien
Gwendy
Amerika-ontdekker

Bericht door Gwendy »

Bedankt voor de geruststellende reactie, Pien!

Ik denk dat we dan toch voor South Rim zullen kiezen, het ligt meer op onze route en als het dan toch niet zo'n groot verschil maakt, is het het omrijden niet waard.

Bedankt allemaal!
plien
Amerikafan

Bericht door plien »

Graag gedaan.
Maar ehm... Om geen verkeerde verwachtingen te scheppen: in Grand Canyon Village is het wèl vreselijk druk he in het hoogseizoen, en bovenaan de Rim ook... In dat opzicht geloof ik wel dat North en South Rim een wereld van verschil moet zijn! Maar als je verder dat een halfuurtje van de Rim vandaan bent, of als je heel vroeg opstaat en voor de massa vertrekt, dan is het echt wel rustig.

groetjes
Plien
Inge
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door Inge »

Wij zijn aan beide kanten geweest. Als eerste aan de North Rim. Dit was inderdaad wat minder massaal, en dus ook kleiner van opzet.
Maar je kijkt ook letterlijk naar een kleiner deel van de canyon.
Qua grootsheid vond ik de south rim dus indrukwekkender, en inderdaad een stuk van de uitkijkpunten weglopen helpt enorm om de massa achter je te laten (maar ik las dat de west rim dit jaar afgesloten is en dat dus een stuk lastiger is...). Qua natuur en intimiteit was de north rim indrukwekkender. Mooie vegetatie en in zijn geheel veel natuur tussen de uitkijkpunten in. Ik vond het wel tijdrovend. Grote afstanden met veel haarspeldbochten e.d. tussen de diverse punten in.
Beide kanten hebben dus z'n charme. Hoe dan ook, de eerste keer zul je overweldigd zijn door wat je te zien krijgt! Volgens mij is er dus geen slechte keuze te maken.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer